Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Advies gevraagd] Soldeerstation aanschaffen.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.270 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
In navolging op dit topic over afgebrokkelde soldeerbout-punten, wil ik jullie ervaring vragen over een paar soldeerstation. Aangezien een andere posting van mij door een mod werd afgesplitst als apart topic omdat het niet binnen dat topic paste, open ik maar meteen een nieuw topic. Als dit niet de bedoeling is: sorry... ;)

Ook ik heb een afgebrokkelde soldeerbout-punt. Ik had een Weller mini-soldeerbout van 25 Watt, punt afgebrokkeld -> uit pure nood geslepen op de slijpmachine, gevolg is dattie het nog een paar maanden heeft uitgehouden na een paar keer slijpen, nu echt einde verhaal. De punt is niet meer te vernieuwen omdat dat schroefje vastgeroest zit en in mijn poging om hem los te krijgen heb ik natuurlijk het schroefkopje verknald... |:(

Nu wil ik een fatsoenlijk soldeerstation gaan kopen, omdat ik behoorlijk wat printjes knutsel, maar wil eigenlijk jullie ervaringen over de volgende soldeerstations:
Weller WTCPT +/- €150,- (WTCP-51 bij Conrad)
Weller WES51 +/- €215,- (WS51 bij Conrad)
Velleman VTSS-20 +/- € 80,- (Wordt ook verkocht als Wenesco ZD-20)

Die laatste gebruiken wij op school, ik vind ze op zich fijn werken. Wat ik mij nu afvraag, is of een soldeerstation van Weller, dat ongeveer twee keer zo duur is als die van Velleman, zijn geld echt waard is voor een redelijke elektronica-hobbyist.
Ik soldeer geregeld zelf een printje in elkaar, gebruik zal dus redelijk intensief zijn.
Verder: Ik doe nog niets met SMD, wellicht gaat dit in de toekomst wel gebeuren.

Mijn eigen voorkeur gaat op dit moment uit naar de Velleman, puur omdat die de helft goedkoper is dan de Weller stations, maar de Weller stations zullen niet voor niets veel duurder zijn?

Flickr

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het leuke van de Weller is dat het spul (op de soldeerpuntjes na) in principe je hele leven mee kan gaan. Met de Velleman heb ik persoonblijk geen ervaring, maar ik heb zo hier en daar gehoord dat de ervaringen daarmee wat minder zijn...

Je kunt trouwens de prijs van de WTCPT zelf nog wat drukken: Het basisstation is niets anders dan een brute 24V trafo. Als je zoiets zelf nog hebt liggen kan je ook beslissen om alleen de soldeerbout zelf te halen (bij Conrad is dat geloof ik een reserveonderdeel) en 'm aan je eigen trafo te hangen.

Sine: GMTA :)

[ Voor 3% gewijzigd door Sprite_tm op 29-03-2004 14:03 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 19:30
Velleman zou ik niet doen ... heb ik al meerdere niet zo leuke dingen over gehoord ..

Weller is een goede keuze .. en dat eerste boutje is zeker niet verkeed.
En je kunt een flinke sloot geld besparen als je het station zelf bouwt ( wat niet veel meer is dan een 24V~ trafo)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/guidomennen/boutje.jpg

Grr.. sprite was me voor ...

[ Voor 6% gewijzigd door Sine op 29-03-2004 14:02 ]

Repareren doe je zo.

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hee, cool gemaakt sine
een koelblok als onderplaat voor de soldeerbout houder.

Die weller soldeer stations zijn echt wel fijn.
het kost wel wat maar dan heb je jaren plezier.
Als je van plan bent om veel speakers te solderen dan beter een regelbare nemen zonder bi-mataatje in de bout.

Tweak!

Verwijderd

Hij blijft leuk, die Commodore voeding en koelvoet _o_
Een ander handig topic met tips/ervaringen: Soldeerapparatuur voor fijn soldeerwerk

Je zou ook op school kunnen vragen waarom hun specifiek voor die Vellemans gekozen hebben. Wellicht is het vanwege de prijs/kwaliteitverhouding - want ik kan mij voorstellen dat ze niet blij zullen zijn als ze Wellers moeten afschrijven (tenslotte gaat niet iedere leerling er voorzichtig mee om en 'verdwijnt' er ook nog wel eens het één en ander)...

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 14:36 ]

• Buzz-01
  • Nu online
Bedankt voor de snelle reacties! Ik heb het andere topic ook gelezen, daar komt het merk Ersa ook steeds terug. Als ik daar op ga zoeken kom ik er achter dat het prijsverschil met Weller niet dramatisch groot is, als ik daar voor zou kiezen koop ik liever een Weller.

De reden dat ze op school Velleman hebben, zal inderdaad wel vanwege het prijskaartje zijn. Zeker aangezien ze er minimaal 50 stuks van hebben.

Een optie is inderdaad ook nog om te kiezen voor alleen een 24V vervangingsbout van Weller, dat zou dan de TCP-S met Magnastat worden.
Maar werkt die Magnastat temperatuurregeling dan wel? Ik bedoel: zit die "intelligentie" in de bout of in het basisstation? Er zitten namelijk drie draden aan de connector van zo'n losse bout, dat zal niet voor niks zijn.
En als je zelf een trafo maakt, moet dat gewoon alleen een trafo 230V~ -> 24V~ ongeregeld zijn? (Ik gok aan de hand van het vermogen van 50W dat ie ongeveer 2 - 3A zal trekken).

Ik zit toch nog een beetje aan die Velleman te denken. Enige nadeel vind ik dat het snoer zo krult van die dingen. Tenminste, op school zitten ze altijd helemaal opgekruld... :X Dat schijnt bij de Weller's niet zo maar te gebeuren...

Flickr

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:02
tja, hier hebben we ook een weller, die is ruim 25 jaar oud. er is nooit een nieuw soldeerpuntje opgezet.

• Sine
Basje2001 schreef op 29 maart 2004 @ 15:20:

Een optie is inderdaad ook nog om te kiezen voor alleen een 24V vervangingsbout van Weller, dat zou dan de TCP-S met Magnastat worden.
Maar werkt die Magnastat temperatuurregeling dan wel? Ik bedoel: zit die "intelligentie" in de bout of in het basisstation? Er zitten namelijk drie draden aan de connector van zo'n losse bout, dat zal niet voor niks zijn.
En als je zelf een trafo maakt, moet dat gewoon alleen een trafo 230V~ -> 24V~ ongeregeld zijn? (Ik gok aan de hand van het vermogen van 50W dat ie ongeveer 2 - 3A zal trekken).

Ik zit toch nog een beetje aan die Velleman te denken. Enige nadeel vind ik dat het snoer zo krult van die dingen. Tenminste, op school zitten ze altijd helemaal opgekruld... :X Dat schijnt bij de Weller's niet zo maar te gebeuren...
Neem van mij aan dat je van die velleman spijt krijgt ...

De regeling van een magnastat zit helemaal in de bout, in de vorm van een magneetje en een stukje metaal op de bout wat bij een bepaalde temperatuur zijn magnetische eigenschappen verliest.

Er lopen idd 3 draden naar de bout (in een extreem soepel siliconen rubberen snoer) 2 voor het element en de derde is verbonden met de punt, dit om zonder gevaar aan mos schakelingen te kunnen solderen, er zit een banaanstekker op het station waarmee je de punt electrisch met (de massa van ) de schakeling kunt verbinden.

En idd 24V @ 50W = 2.08 A ( die 80mA kun je prima verwaarlozen .. 2A is meer dan genoeg)

Repareren doe je zo.

• lexophilia
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03-2023
b00m schreef op 29 maart 2004 @ 17:58:
tja, hier hebben we ook een weller, die is ruim 25 jaar oud. er is nooit een nieuw soldeerpuntje opgezet.
En doet ie et ook nog?
Ik heb ergen sook nog wel 1 van die leeftijd liggen waar nog nooit een puntje aan is vervangen..maar die doet et ook niet meer:)

@ TS

Hmm mijn ervaring met een velleman is ook okay.....ik heb een stationnetje(met traploos regelbare temperatuur) voor 35 euri gekocht, en ik heb em nogsteeds met dezelfde bijgeleverde punt.

K geloof dat ie nu veel goedkoper is(onder de 30euri)k geloof dat de garantie wel veel korter is(half jaar geloof ik) dan de wellers, maar daar betaal je ook naar;)

De velleman heeft jammergenoeg wel een dike niet-sopele kabel aan sn bout zitten, dit is soms erg lastig tijdens het solderen.

ik hoop dat je hier iets mee kunt

[ Voor 9% gewijzigd door lexophilia op 29-03-2004 22:29 ]

Verwijderd

Persoonlijk zou ik gaan voor de weller. Ik heb van me ouders bij me afstuderen een weller WECP 20 gekregen ( regelbare temparatuur) en gebruik hem nu al jaren. leuke van weller is dat je 10 jaar nog makkelijk alle onderdelen tot op componenten nivo kan na bestellen als ie stuk is.

profesioneel heb ik ook weller tot me beschikking en ben er goed over te spreken.

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het is geen schande om een soldeerpunt te veslijten.
Die punten zijn best betaalbaar en het kan geen kwaad om er een paar te bezitten, evt van verschillende afmetingen.

Tweak!

Verwijderd

heb hier een weller soldeerpistool (120 watt), heel oud ding, gebruik als soldeerkop een stuk gebogen koperen installatiedraad. Slijt wel harder maar kost geen drol. Technisch stelt het ding ook geen moer voor, het is gewoon een grote transformator, niet meer en niet minder. Zelfde met een Weller satéprikker (30 watt) die ik hier heb, ding is oud, maar met een nieuw puntje erop gaat ie weer als een trein. Beide gaan direct in het stopcontact, zonder voeding of wat dan ook.

Oh ja, ik zou de lokale elektroboer opzoeken, die is vaak goedkoper dan conrad.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Geef mij maar Weller, ik heb al veel 300-franks-Velleman-bouten versleten.

Soldeerpunten breken af (normale slijtage) en die kan je vervangen.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:00

mr_petit

opperprutser

vroeger had ik ook een weller, maar daarvan is het element toch doorgebrand.
dat kan je wel vervangen, maar da's duur.
ook vind ik de constructie die weller gebruikt om de tip vast te houden een beetje kullig (lange metalen bus die bij het handvat pas wordt vastgeschroeft).
Ik heb wel eens puntjes gehad die op de grens van dat metalen buisje en de puntrichel begonnen te corroderen / slijten. (waren wel hele hete puntjes).

voor heel profi spul (ook inductiebouten) kan je eens kijken bij http://www.printtec.nl/ (ze hebben ook weller).

Als je veel gevoelige elektronica soldeert kan je een antistatische bout overwegen (iig een geaarde bout). Let er ook op dat als je een losse bout koopt, dat je bijv. een weller niet in elke standaard kan hangen (metalen veer mag niet tegen de bout komen, anders werkt de magnetostaat niet meer). Bij een station zit natuurlijk wel de juiste standaard.

misschien kan je ook nog letten op het snoer dat aan de bout zit: een soepel siliconensnoer (zeker 3 aderig->geaard) werkt een stuk lekkerder dan een stug vinyl snoer.

binnen jouw keuzes zou ik zeker voor een weller gaan; aangezien ik die velleman vrij duur vindt:
De weller heeft meer vermogen (en ja, dat is fijn ;) ), en meestal soldeer je toch op de zelfde temperatuur.
je hebt voornamelijk wat aan een (temperatuur)regelbaar station als je met veel verschillende punten zowel zilversoldeert als tinsoldeert.

... dat velleman boutje is duidelijk geinspireerd op het weller design....

* mr_petit soldeert al vrolijk 3 jaar met een velleman style boutje, maar die was ook maar fl10,- (groothandel) en wil maar niet slijten

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 29-03-2004 23:18 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• Buzz-01
  • Nu online
Hmm... Als de intelligentie toch in de bout zelf zit, is een Weller een mooie optie. Zelf een voeding bouwen moet echt wel lukken...
Sine schreef op 29 maart 2004 @ 20:14:

En idd 24V @ 50W = 2.08 A ( die 80mA kun je prima verwaarlozen .. 2A is meer dan genoeg)
Begrijp ik hieruit dat ik gewoon een trafo'tje kan pakken dat 24V / 2 of 3 A kan leveren en daar rechtstreeks die bout aan knopen? Of houdt het meer in?

Ik merk dat de meesten toch zweren bij Weller, een enkeling spuugt zelfs op Velleman. Een Weller ligt wellicht fijner in de hand, maar vooral het snoer dat niet zo krult zou voor mij de doorslag geven. Bij een Weller moet ik wel een nieuwe standaard aanschaffen, omdat die Magnastat niet werkt in een metalen houder zoals ik nu heb, dat heb ik ergens gelezen en klinkt logisch aangezien Sine vertelde dat het op magnetisme werkt.

Flickr

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

Zelf gebruik ik al jaren een Weller (Magnastat). De eerste die ik gebruikte is nu al zo oud dat ik geneens weet wanneer hij is gekocht, maar hij is zeker 20 tot 25 jaar oud.
Hij is vervangen door een mooi temp. geregeld antistatisch station. Natuurlijk ook weer een Weller (EC2002). De oude staat nu bij mijn vader die hem af en toe nog wel eens gebruikt.
Je kan een gigantische hoeveelheid verschillende punten kopen. Van naaldpunt tot dil-blok, je kunt het zo gek niet bedenken.
De punten zijn ook beresterk. In de eerste Weller zit nu de tweede punt.

Het leuke van een Magnastat is dat je de temp. kunt veranderen door er een andere punt op te zetten. Achter op de punt zit een blokje metaal wat een magneetje aantrekt. Komt de temperatuur boven het curie-punt van dat metaal, dan trek het magneetje het niet meer aan en gaat de bout uit totdat het metaal weer is afgekoeld.
Door nu verschillende metaal legeringen te nemen kuj je het curie-punt veranderen en zo dus te temperatuur.

[ Voor 29% gewijzigd door McFizban op 30-03-2004 18:47 . Reden: Curie-punt ]

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

• Sine
Basje2001 schreef op 30 maart 2004 @ 15:01:
Hmm... Als de intelligentie toch in de bout zelf zit, is een Weller een mooie optie. Zelf een voeding bouwen moet echt wel lukken...

[...]

Begrijp ik hieruit dat ik gewoon een trafo'tje kan pakken dat 24V / 2 of 3 A kan leveren en daar rechtstreeks die bout aan knopen? Of houdt het meer in?
Klopt, dat is helemaal alles ...

Als je dat leuk vind zet je een 1 ohm weerstandje met een ledje er over in serie met het boutje om te kunnen zien dat hij 'stookt' Maar meer heb je idd niet nodig.

Repareren doe je zo.

Pagina: 1