Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Soldeerpunt brokkelt af :-(

Pagina: 1
Acties:
  • 1.040 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-11 20:49
Ik heb mijn soldeerbout nu ongeveer 3 weken en heb er een 10-tal maal mee gesoldeert. Het is een 30 watt (€10) naamloze soldeerbout. En plots merk ik dat het midden van de punt van de soldeerbout is afgebrokkelt! Doe ik iets verkeert? Ik zou echt niet weten wat? Help please!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Soldeerpunten zijn er om vervangen te worden, het is een bekend probleem. Maar gebruikt je veel zuur of niet? Soldeer je gewoon met soldeer met harskern?

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:00

mr_petit

opperprutser

bij een no- name bout zitten vaak slechte punten.

Zorg er voor dat je bout niet onnodig aanstaan (geen nachtje vergeten).
De tip corrodeert voornamelijk als hij heet is.

Ook moet je niet aan je punt vijlen o.i.d.

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

een soldeerbout van 10euro dan spreken we niet echt van kwaliteit he...
Lijkt me niet abnormaal. Meestal kan je wel nieuwe soldeerpunten kopen, indien je verder wil werken met dit ding

• Ives
GsJosh schreef op 27 maart 2004 @ 21:00:
Soldeerpunten zijn er om vervangen te worden, het is een bekend probleem. Maar gebruikt je veel zuur of niet? Soldeer je gewoon met soldeer met harskern?
Ik soldeer met gewoon soldeersel 60:40 met harskern.
mr_petit schreef op 27 maart 2004 @ 21:00:
bij een no- name bout zitten vaak slechte punten.

Zorg er voor dat je bout niet onnodig aanstaan (geen nachtje vergeten).
De tip corrodeert voornamelijk als hij heet is.

Ook moet je niet aan je punt vijlen o.i.d.
Ik heb hem ook nog geen nachtje op laten staan of geveilt.
Verwijderd schreef op 27 maart 2004 @ 21:01:
een soldeerbout van 10euro dan spreken we niet echt van kwaliteit he...
Lijkt me niet abnormaal. Meestal kan je wel nieuwe soldeerpunten kopen, indien je verder wil werken met dit ding
Als je maar 1 keer of minder per week soldeert zie ik er spijtig genoeg niets in om 2 jaar zakgeld (ik ben 13) uit te geven aan een dure soldeerbout.

[ Voor 3% gewijzigd door Ives op 27-03-2004 21:07 . Reden: weer een typfoutje ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

een soldeerbout van 10 euro, dan hoop ik dat je de punt kunt vervangen.
maar het zal nooit wat zijn.
voor mijn weller kosten 2 soldeerpunten al 7,50 :)

maarja, wat verwacht je ook voor 10 euro, zou ik niet eens mee durven solderen.
Ik laat m'n soldeerboutje van weller soms gerust een tijd aanstaan in de keuken als ik wat onderdelen zoek in een andere ruimte.

[ Voor 11% gewijzigd door job op 27-03-2004 21:10 ]

• mr_petit
  • Laatst online: 06:00

mr_petit

opperprutser

Ives schreef op 27 maart 2004 @ 21:04:
[...]

Als je maar 1 keer of minder per week soldeert zie ik er spijtig genoeg in om 2 jaar zakgeld (ik ben 12) uit te geven aan een dure soldeerbout.
nou, dan weet je gelijk een mooi verjaardagskado. :+

of je moet op je pa inpraten dat hij toch echt een hele goede soldeerbout nodig heeft B)

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Dan is een goede soleerbout inderdaad best een prijzig speeltje, maar het probleem zit hem waarschijnlijk toch echt in de kwaliteit van de soldeerbout. Probeer anders bij een electronica winkel of je er een betere kwaliteit soldeerpunt voor kan kopen.

Enne misschien helpt het als je je ouders lief aankijkt? Succes!!!

• Ives
mr_petit schreef op 27 maart 2004 @ 21:07:
[...]

nou, dan weet je gelijk een mooi verjaardagskado. :+

of je moet op je pa inpraten dat hij toch echt een hele goede soldeerbout nodig heeft B)
Ik denk da onze pa zen vingers aan het printplaatje zou solderen :+ (citaat: waarvoor dient een weerstandje??)

Ik heb spijtig genoeg geen pa die een dremel, een decoupeerzaag, alle kleuren ledjes, een weller soldeerstation vaan 300 euro, een hele printplaat-ets kamer heeft, houd van elektronica, en meer van computers afkent dan Billy Gates. ;(

[ Voor 25% gewijzigd door Ives op 27-03-2004 21:14 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

ik heb ook zo'n cheapy soldeer bout. Maar ik wil dus wel een betere kopen. Wat vinden jullie nou een goeie? En is het handig dat je bv precies de temperatuur van je soldeer bout kan instellen?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Ik soldeer al een half jaar met een printboutje van 12 euro, het ding werkt nogsteeds perfect.
Het lijkt me nogal vreemd dat een metalen punt aan het afbrokkelen is, aangezien die punten van koper zijn als ik het goed heb.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Weller® verkoopt ook soldeerbouten die geen 2 jaar zakgeld kosten. Weet je wel zeker dat je wat fatsoenlijks heb. Dat zijn dan boutjes die niet aan een regeltrafo handen, maar direct in de muur moeten. Die zijn er ook van 25W en 50W, gangbaar voor fijn soldeerwerk.
Verkrijgbaar bij o.a. de betere elektronica-onderdelen-zaak en Farnell.
Hier staan ze overigens allemaal:
Weller site

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 maart 2004 @ 22:37:
ik heb ook zo'n cheapy soldeer bout. Maar ik wil dus wel een betere kopen. Wat vinden jullie nou een goeie? En is het handig dat je bv precies de temperatuur van je soldeer bout kan instellen?
Niet nodig, als je een punt koopt, kun je zien welke temperatuur deze ongeveer aanneemt. ALs je een WTCP(-S) Magnastat® soldeerstation koopt, is de temperatuur altijd goed. Temperatuur regelen is alleen interessant wanneer je veelvuldig met smd en (temperatuur-)gevoelige halfgeleiders wilt werken.
De meesten hier kunnen met eerdergenoemde link al heel ver komen...

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Je kunt ook een Antex Precision boutje kopen. Prima kleine soldeerboutjes, goede kwaliteit, goede (lage) prijs, punten in alle soorten en maten te koop. Vanaf 15 euro zo'n beetje te koop.

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-11 17:53

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Verwijderd schreef op 27 maart 2004 @ 22:49:
Weller® verkoopt ook soldeerbouten die geen 2 jaar zakgeld kosten. Weet je wel zeker dat je wat fatsoenlijks heb. Dat zijn dan boutjes die niet aan een regeltrafo handen, maar direct in de muur moeten. Die zijn er ook van 25W en 50W, gangbaar voor fijn soldeerwerk.
Verkrijgbaar bij o.a. de betere elektronica-onderdelen-zaak en Farnell.
Hier staan ze overigens allemaal:
Weller site
Klopt, ik heb zelf een mini-2000 van Weller, en die heb ik gewoon bij de Gamma gekocht.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

Hey, ik heb een hele serie soldeerbouten :P Een stuk of 3 om precies te zijn. En ik heb er eerlijk nog geen problemen mee gehad. Alleen bij de ene (degene die ik meest gebruik) begint de top lichtjes te verslijten maar anders doet dat ding het nog perfect!

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:12

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik heb/had ook zo een goedkope soldeerbout, na een paar maanden toch wel redelijk veel gesoldeert te hebben, werkt hij niet meer.

Ik stak hem in, wachte eventjes, maar hij werd niet meer warm...

De Nederbelg !

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
ik heb zon velleman ding van 12,50 (bijna 2 jaar oud) liggen met zon snel-warm-word-knopje (superideaal voor zon goedkoop ding) en hij doet het nog perfekt!
ik denk gewoon dat het bad-luck is als je punt na 10x afbrokkelt (duh?)

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Verwijderd

Ik heb dat ook al een paar keer gehad, al was dat dan met mijn grotere (75W) soldeerbout, en dan kan je gewoon die punt weer wat bijvijlen tot die er weer goed uit ziet, dat kan helemaal geen kwaad hoor.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:15
t is gewoon het soldeertin die je punt aantast als ie warm is. heb ik zelf ook. k heb een kopere punt, vijl m regelmatig maar ff bij. maarjah, krijg je met zo'n el cheapo soldeerbout

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• MrOizo
  • Laatst online: 17-09 13:49
Hoi, misschien heb je hem te warm gehad, die goedkope punten zijn erg gevoelig als ze te warm worden! Blijft bijna niks van over.

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

Bij ik is het alleen aan de punt, die een boogje word net, ipv een recht lijntje aan de top... :D

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Verwijderd

ik heb precies het zelfde met me el-cheapo boutje van 30W puntje bijt helemaal weg. ik ben een keer zo stom geweest hem te vijlen. en toen was me metaal laagje van de top af, oftewel het koper in de punt lag bloot en daar bijt die slodeertin wel in.
conclusie: NOOIT je sodeerpunt vijlen als ienog goed is.

op me werk hebben we gelukkig magnestat soldeerstation's van weller dat is pas goed spul! daar zal ik maar eens voor gaan sparen

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:04

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Als je een goedkoop maar goed boutje wil, zou ik een Antex aanraden. Heb ik ook een jaar of 2 mee gesoldeerd. Ik heb hem onlangs vervangen voor een SkyTronic soldeer station (dezelfde als de Velleman VTSSC20N).
Ik soldeer nog minder dan 1 keer per week, maar ik vond de investering van €49,- meer dan gerechtvaardigd.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 09:57
neh, die weller-krengen zijn ook niet veel meer, als je veel soldeert liggen die punten ook zo uit elkaar, terwijl het maar een 15-watter is (fijne elektronica) misschien imitatieountne ofzo dat die iets steviger zijn?

Verwijderd

Ga terug naar de winkel. Elk fatsoenlijk bedrijf zorgt voor vervanging van die prul.

• lexophilia
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03-2023
Ives schreef op 27 maart 2004 @ 20:57:
Ik heb mijn soldeerbout nu ongeveer 3 weken en heb er een 10-tal maal mee gesoldeert. Het is een 30 watt (€10) naamloze soldeerbout. En plots merk ik dat het midden van de punt van de soldeerbout is afgebrokkelt! Doe ik iets verkeert? Ik zou echt niet weten wat? Help please!
Ik heb gewoon een goedkoop velleman boutje...en ik zoldeer er al 2 jaar elke week minimaal 2x mee.....en hij doet het nogsteeds(met dezelfde punt, en ja ook af en toe wel eens een n8tje aan leten staan).....

ik heb hem, gewoon bij electronica zaak gekocht....

hij kostte me toen iets van 35 euro

ik gok dat ie nu iets van 20 is ofzo....dan heb je een redelijk station voor weinig geld en is tevens meer dan voldoende voor de niet-altijd-aan-het-solderen personen :)

miss heb je er wat aan..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 02:21:
ik heb precies het zelfde met me el-cheapo boutje van 30W puntje bijt helemaal weg. ik ben een keer zo stom geweest hem te vijlen. en toen was me metaal laagje van de top af, oftewel het koper in de punt lag bloot en daar bijt die slodeertin wel in.
conclusie: NOOIT je sodeerpunt vijlen als ienog goed is.

op me werk hebben we gelukkig magnestat soldeerstation's van weller dat is pas goed spul! daar zal ik maar eens voor gaan sparen
daar heb ik dus ook wel last van. nadat ik 'm een paar keer met een schuur papiertje had bijgewerkt pakte het soldeer nog maar op 1 klein plekje. Ik soldeer er al 4 maanden mee :X

De stations zijn idd wel mooi. We hebben ze op school ook. Maar 150 euro is ook wel weer best veel..

Verwijderd

mischien wel iets om een IA voor de maken
Pagina: 1