[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2802719.png[/img]
Wat is het verschil tussen een trottoir en een stoep?TheWizzard schreef op 29 maart 2004 @ 13:04:
weet je dat heel zeker? Ik hoorde van iemand dat het niet hetzelfde is. Waarom zou het bovendien een andere naam hebben vraag ik me dan af.
Gedestilleerd water is vanwege de methode om het te demineraliseren, gedemineraliseerd water is dus vanwege dat door het destilleren de mineralen uit het water gehaald zijn, zodat er zuiver H2O over blijft.
[ Voor 76% gewijzigd door TheWizzard op 29-03-2004 13:08 ]
[ Voor 17% gewijzigd door Repeat op 29-03-2004 13:09 ]
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
Nee, dat weer niet. Destilleren is een scheidingsmethode, demineraliseren geeft enkel aan dat je de mineralen eruit haalt, ongeacht hoe.TheWizzard schreef op 29 maart 2004 @ 13:07:
gggrrrrrrrIs destilleren dan hetzelfde als demineraliseren?
Gedemineraliseerd water heeft een behandeling ondergaan met een ionenwisselaar. Dat betekent dat de diverse zouten (metaalionen) zijn uitgewisseld tegen H+ ionen. Gedestilleerd water is gezuiverd door destillatie, waarbij het verdampt is en weer gecondenseerd. Dit proces is echter duurder, door de grote hoeveelheid warmte die nodig is om water te verdampen.
Kortom?
[ Voor 5% gewijzigd door TheWizzard op 29-03-2004 13:12 ]
Leest het volgende maar eens http://www.vnci.nl/ee/ee21.pdf
Anoniem: 44568
- http://www.lenntech.com/deionised-demineralised-water.htm
Verwarming om ziektekiemen te doden heet sterilisatie.alle bacterien zijn gedood bij een temperatuur van 100 graden celcius. Ideaal om water 'schoon' te maken.
Destillatie van water vind plaats bij het kookpunt van de te onttrekken stof (kookpunt van zuiver water is 100'C bij een normale luchtdruk) en is een heel ander proces.
[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 29-03-2004 13:19 ]
destileerd = alle bacterien zijn gedood bij een temperatuur van 100 graden celcius. Ideaal om water 'schoon' te maken.
Correct me if I'm wrong..
Dich bis echt unne foëzen haas
heb het even nagevraagd hier op me werk (werk bij een chemisch bedrijf en zit naast een reseacher
[ Voor 36% gewijzigd door Herby op 29-03-2004 13:16 ]
Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε
Nee, destilatie is een scheidingsmethode die gebruik maakt van de verschillende kookpunten van verschillende stoffen. H2O verdampt eerder dan mineralen in het water. Door dus het water te koken, verdampt alleen het pure water, en blijven de mineralen achter. Probeer maar eens een pannetje water helemaal droog te koken, er blijft dan wit achtige prut achter. Het pure water wordt opgevangen en voilá, (vrijwel) mineraalvrij water.slaay schreef op 29 maart 2004 @ 13:13:
demi = middels bijv. korrels haalt men de calcium ionen uit het water en de korrels geven natrium ionen af. Voordeel van demi water is dat je geen kalkvorming zult krijgen.
destileerd = alle bacterien zijn gedood bij een temperatuur van 100 graden celcius. Ideaal om water 'schoon' te maken.
Correct me if I'm wrong..
Net andersomHerbyNL schreef op 29 maart 2004 @ 13:15:
demi water is het beste want in gedestilleerd water zitten nog enkele zouten die kunnen geleiden.
heb het even nagevraagd hier op me werk (werk bij een chemisch bedrijf en zit naast een reseacher)
Dit geldt overigens dus ook voor Remz-Jay hieronder...
[ Voor 17% gewijzigd door Fulcrum2000 op 29-03-2004 13:50 ]
AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x
ik geloof je best heb het alleen ff nagevraagd zal deze gast hier ff op z'n donder gevenFulcrum2000 schreef op 29 maart 2004 @ 13:18:
[...]
Net andersom(Ik heb zelf overigens Chemische Technologie gestudeerd).
[ Voor 3% gewijzigd door Herby op 29-03-2004 13:21 ]
Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε
Er komen namelijk altijd weer metaal ionen van je waterkoelingsblokjes in je water terecht waardoor het water toch niet zuiver blijft.
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
Er wordt expres geen gedestileerd water gebruikt omdat hier nog geleidende kalk en zouten in zitten en dat dus de koperbanen op de electronica aanpast.
Overigens is het niet waar dat er aan gedestileerd water moeilijker aan is te komen.. bij de albert heyn verkopen ze namelijk wel gewoon flessen desti en geen flessen demi.
Ik heb zelf thuis eens een complete PC gereconditioneerd die in een brandruimte aanwezig is geweest. Ik heb toen ontvetter en demi water van een reconditioneringsbedrijf gehad, en heb alles daarmee in bad gedaan (demi water verwarmen zodat het naderhand sneller droogt), en daarna alles fohnen. Alles werkt uitstekend, PC draait 24/7.
Mijn tip dus... demi gebruiken
Iemand tips? Dus nog ff:
Gedemineraliseerd water of Gedestileerd water? Nu zegge
Hoe hou je je water zo schoon mogelijk? Gebruik een gesloten systeem. Je zult nooit kunnen voorkomen dat je water 'vervuild' wordt. |Het moet tenslotte door je metalen blokjes, radiator en slangpilaren...
Wat je dus noet kopen? Wat je het eerste tegenkomt of wat het goedkoopst is
[ Voor 3% gewijzigd door Syzzer op 29-03-2004 13:52 ]
Milli-Q water....TheWizzard schreef op 29 maart 2004 @ 13:42:
dan kom ik op een volgende vraag...hoe houd je je watercooling schoon en moet je het water nog om de zoveel tijd vervangen? En hoe reinig je je koelblokjes etc.
Iemand tips? Dus nog ff:
is water wat volgens mij nog zuiverder is dan demi of gedestilleerd water.
Wordt hier op de labs veel gebruikt voor als het echt schoon moet zijn.
Mijn Flickr; Sony A7iii
Zuiverder dan dat is onzinnig, het metaal in je systeem geeft nl. altijd ionen af, het water zal dus altijd een beetje vervuild raken. Op zich niet zo heel erg, als het maar dezelfde ionen zijn. Whatever je doet, nooit 2 verschillende metalen bij elkaar stoppen in 1 koelsysteem, dan heb je er bijna geen last van
Overigens heeft waterwetter ook toevoegingen om ionen af te vangen meen ik, maar dat spul is onbetaalbaar. Simpeler is gewoon elke week even een vers glas water in je systeem donderen
Anoniem: 79835
Een optie is om in je gedemineraliseerd water een paar drupjes waterbedconditioner te doen.TheWizzard schreef op 29 maart 2004 @ 13:42:
dan kom ik op een volgende vraag...hoe houd je je watercooling schoon en moet je het water nog om de zoveel tijd vervangen? En hoe reinig je je koelblokjes etc.
Iemand tips? Dus nog ff:

Enig verschil is dat je wat minder vaak je water hoeft te verversen, ik doe het nu eens in de zoveel weken met kraanwater, dan kun je een paar maanden zonder verversen toe waarschijnlijk
Gewoon goed op blijven letten en wanneer je water een beetje witter begint te worden nieuwe scheut ingooien dan gebeurt er weinig met je WC IMHO
Anoniem: 5988
Gedemineraliseerd water is water wat door een ionenwisselaar heengegaan is. Dat is dus niet helemaal vrij van (metaal)ionen.
Voor een waterkoeling maakt het niks uit welke van de twee je pakt.
Persoonlijk vind ik het allemaal onzin, en heb ik altijd gewoon kraanwater gebruikt. Niks mis mee, mits je systeem dicht is.
Ik heb ook nog nooit wat anders gebruikt dan gemeentebier en dat werrekt TOPAnoniem: 5988 schreef op 29 maart 2004 @ 19:26:
Zuiver gedestilleerd water is het schoonste, en volledig vrij van metaalionen en bacterien.
Gedemineraliseerd water is water wat door een ionenwisselaar heengegaan is. Dat is dus niet helemaal vrij van (metaal)ionen.
Voor een waterkoeling maakt het niks uit welke van de twee je pakt.
Persoonlijk vind ik het allemaal onzin, en heb ik altijd gewoon kraanwater gebruikt. Niks mis mee, mits je systeem dicht is.
maar ja wie zijn wij
O ja ik heb net nog bijgevuld toevallig nog geen uur geleden.
Zo eens in de maand moet er een heel klein beetje bij waarom mag joost weten
want er lekt niks
[ Voor 12% gewijzigd door Haeg op 29-03-2004 21:01 ]
slangen "zweten" en sowiesow ontsnapt er altijd een klein beetje, zelfs met een gesloten reservoir.Haeg schreef op 29 maart 2004 @ 20:57:
[...]
Ik heb ook nog nooit wat anders gebruikt dan gemeentebier en dat werrekt TOP
maar ja wie zijn wij
O ja ik heb net nog bijgevuld toevallig nog geen uur geleden.
want er lekt niks
maar ik snap echt niet hoe er bij mij zo ontiegelijk veel kalk in mijn blok is gekomen, ik lees van meerdere mensen dat ze al tijden kraanwater gebruiken.
en bij mij stikt het van de kalk
Het moet ook het zweten zijn epsilon vertelde mij dit ook al .AtomicShockwave schreef op 29 maart 2004 @ 21:47:
[...]
slangen "zweten" en sowiesow ontsnapt er altijd een klein beetje, zelfs met een gesloten reservoir.
maar ik snap echt niet hoe er bij mij zo ontiegelijk veel kalk in mijn blok is gekomen, ik lees van meerdere mensen dat ze al tijden kraanwater gebruiken.
en bij mij stikt het van de kalk
Ik kan mij er alleen nog steeds niks bij voorstellen dat het water door de 2mm siliconenslang heen sijpelt maar het is toch echt zo schijnt.
overigens ziet dat blokje er inderdaad overdreven ranzig uit na drie maanden.
Ik zie echt niks in mijn systeem maar ik draai met water van 15 graden misschien dat dat ook nog wat uitmaakt.
[ Voor 14% gewijzigd door Haeg op 29-03-2004 23:32 ]
Anoniem: 44203
De temp is uiteraard de belangrijke factor. Stoffen die in het water zitten, branden in op het blok. In dit geval is dat kalk. Met zout water zal er waarschijnlijk zout op het blok hechten.Haeg schreef op 29 maart 2004 @ 23:29:
[...]
Het moet ook het zweten zijn epsilon vertelde mij dit ook al .
Ik kan mij er alleen nog steeds niks bij voorstellen dat het water door de 2mm siliconenslang heen sijpelt maar het is toch echt zo schijnt.
Ik zie echt niks in mijn systeem maar ik draai met water van 15 graden misschien dat dat ook nog wat uitmaakt.
Anoniem: 5988
Een stelletje geflipte leipo's?Haeg schreef op 29 maart 2004 @ 20:57:
Ik heb ook nog nooit wat anders gebruikt dan gemeentebier en dat werrekt TOP
maar ja wie zijn wij
Als je op moleculair nivo gaat kijken is zo'n slang een groot vergiet. Kleine moleculen kunnen er makkelijk doorheen, grotere moleculen niet zo makkelijk. En watermoleculen zijn niet zo heel groot...O ja ik heb net nog bijgevuld toevallig nog geen uur geleden.
want er lekt niks
Kleinere R134a moleculen lekken ook sneller door een slang dan grotere R12 moleculen. En een ballon gevuld met helium is sneller leeg dan een ballon gevuld met lucht
Niet veel is echt vrijwel 100% dicht. Metaal en glas komt nog het beste in de richting. Teflon is het tegenovergestelde; dat spul lekt als de ziekte (relatief dan).
De snelheid waarmee je waterkoleing vervuilt hangt erg af van de temperatuur. Alg en bacterien vinden niks zo lekker dan water van een graad of 30-32. Ook vlokt de kalk meestal uit.
Nu ik eraan denk; mijn waterkoelings-water was wel onthard. De kraan in de hobbykamer thuis zit op het (tandarts)praktijk circuit, en da's na een waterontharder.
Ik had het aan mijn broer kunnen vragen, maar die zit er sinds een paar weken niet meer.
[ Voor 26% gewijzigd door olof op 30-03-2004 09:47 ]
Nee, want daar is die zooi al uitgehaald.TheWizzard schreef op 30 maart 2004 @ 09:31:
aha, maar moet je demi water (gedemineraliseerd water dus) nog ontharden dan, nee toch?
Zo krijg je maanden koel-genot
Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.
gedestilleerd is beter dan demi water, daar zitten over het algemeen meer zouten e.d. nog in. Er is ook 100% zuiver water te koop (bij aldrich of sigma iod) voor analyse doeleinden alleen is dat freaking duur
bij de Hornbach is 5 L gedestileerd water ongeveer 1.60 euro......
[ Voor 53% gewijzigd door zuipman op 30-03-2004 12:27 ]
Pc gamer
Dus volgens jou zitten er nog zouten in gedemineraliseerd waterzuipman schreef op 30 maart 2004 @ 12:24:
damn, 2 pagina's over water![]()
gedestilleerd is beter dan demi water, daar zitten over het algemeen meer zouten e.d. nog in. Er is ook 100% zuiver water te koop (bij aldrich of sigma iod) voor analyse doeleinden alleen is dat freaking duur
bij de Hornbach is 5 L gedestileerd water ongeveer 1.60 euro......

(ge)DE-MINERALISEERD water ==> zouten zijn net mineralen

Ofwel bedoelde je't net omgekeerd natuurlijk

Ik geloofde het eerst ook niet, maar omdat ik waterwetter in mn systeem heb zitten, ben ik er ook achtergekomen. Je ruikt namelijk duidelijk de waterwetter als je aan je slang ruikt.Haeg schreef op 29 maart 2004 @ 23:29:
[...]
Het moet ook het zweten zijn epsilon vertelde mij dit ook al .
Ik gebruik tygon met een 3mm wand (PVC) maar zelfs daar gaat het doorheen. Ik heb niet dat ik het na een maandje bij moet vullen overigens. Ik heb een klein reservoir (120ml oid) erin en dus heb ik wat meer marge. Het is overigens wel merkbaar dat het water eruit gaan. Voor al in de vul slang (door de geringe inhoud). Daar komt steeds meer lucht.
[ Voor 9% gewijzigd door Epsilon op 30-03-2004 14:32 ]
Ik neem aan (hoop) dat je weet hoe destilleren in z'n werk gaat... En dan mag jij me vertellen hoe jij zouten/metalen laat verdampen bij 100 graden-GF-Annihilator schreef op 30 maart 2004 @ 13:23:
[...]
Dus volgens jou zitten er nog zouten in gedemineraliseerd water![]()
(ge)DE-MINERALISEERD water ==> zouten zijn net mineralen![]()
Gedestilleerd is wat zuiverder, maar zoals hier boven al gelezen, schijnt't voor een WC-setup geen ene fuk uit te maken
[ Voor 3% gewijzigd door Wormaap op 30-03-2004 16:12 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
Ik spreek toch niet over distilleren ? Ik weet ook dat distileren het verdampen is van een vloeistof, zodat je door verschillende verdampingtemperaturen vloeistoffen kan scheiden.
Uit de post van Zuipman lees ik "gedestilleerd is beter dan demi water, daar zitten over het algemeen meer zouten e.d. nog in"
Nu zie ik dat hij bedoeld dat in gedistilleerd nog zouten zitten en in gedemineraliseerd water niet meer. Dit heb ik inderdaad eerst omgekeerd begrepen.
Maar dat verandert nog niet waarom ik hem dan nog niet snap in zijn standpunt. Waarom zou dan water met zouten ( en kalk ) beter zijn voor een waterkoeling dan zonder ?

Natuurlijk is dit in feite mierenneukerij. Want zodra je er fluo prut en conditioner bijdoet, is het effect van gedemineraliseerd of gedistilleerd weeral weg
Ik bedoelde het zoals ik het zei. Geen enkele scheidings methode is 100% en gedemineraliseerd water is minder zuiver (over het algemeen) dan gedesilleerd water (al kan daar ook het een en ander nog in zitten)-GF-Annihilator schreef op 30 maart 2004 @ 13:23:
[...]
Dus volgens jou zitten er nog zouten in gedemineraliseerd water![]()
(ge)DE-MINERALISEERD water ==> zouten zijn net mineralen![]()
[ Voor 2% gewijzigd door zuipman op 03-04-2004 00:53 . Reden: nederlandsch is niet mijn beste taal ]
Pc gamer
'Gedestilleerd is beter dan demi, daar zitten meestal nog zouten in' hierin lijkt het er érg sterk op dat 'daar' terugslaat op 'gedestilleerd' maar ik neem aan dat'ie bedoelde dat 'daar' op 'demi' slaat
Bij destilleren wordt het water uit de meuk gehaald, bij demineraliseren wordt de ergste meuk uit het water gehaald, waarbij dus IMHO wel degelijk nog wat achter kan blijven.
Verder is dit idd natuurlijk gemiereneuk, aangezien binnen 3 tellen toch al een deel van je waterblokje opgelost is enzo
[ Voor 43% gewijzigd door Wormaap op 03-04-2004 13:49 ]
1e Destilatie is een scheidingsmethode om 2 vloeistoffen te scheiden
2e Om een vaste stof uit een vloeistof te halen ga je het zwikkie indampen
3e Op het laboratorium wordt demi gebruikt!!!
Samenvattend:
Houd er hier dus niemand rekening met het feit dat de zouten in het water zijn opgelost , oftewel wordt het grootste gedeelte gewoon meegedestileerd. En niet vrijwel niks zoals hier beweert wordt.
En als je ff naar Punt 3 kijkt was je er met een beetje logisch nadenken ook wel gekomen. Ik ga m'n hypergevoelige meetapparatuur toch niet verontreinigen als d'r volgens jullie wat beters bestaat.
P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200
Dat is niet waar. Want in zeewater zit zout opgelost. Maar in regen zit geen zout, maar regen is wel verdampt uit de zee. Dus het zout (of welke andere opgeloste stof dan ook) verdampt niet meeCopycat schreef op 03 april 2004 @ 17:00:
Samenvattend:
Houd er hier dus niemand rekening met het feit dat de zouten in het water zijn opgelost , oftewel wordt het grootste gedeelte gewoon meegedestileerd. En niet vrijwel niks zoals hier beweert wordt.
Destilleren berust op het verschil in kookpunten van de div. stoffen. Een zout kookt niet bepaald op 100 graden, en zal dus NIET meeverdampen met het water, ookal zit het opgelost. Destilleren is een 'uitgebreidere' vorm van indampen. Als je indampt ben je het water (of ander oplosmiddel) kwijt, als je destilleerd hou je gescheiden produkten over.
Ik werk op een lab en geloof me... het wordt allebei gebruikt. En om de zogenaamde MilliQ kwaliteit water te krijgen, wordt bidest (2x gedestilleerd water) daarna nog eens gedemineraliseerd middels ionenwisseling.Copycat schreef op 03 april 2004 @ 17:00:
3e Op het laboratorium wordt demi gebruikt!!!
En zoals al vaker is gezegd hierboven hoeft er geen verschil tussen demi en gedestilleerd water:
destilleren (van water): water middels destillatie van verontreinigingen ontdoen
demineraliseren (van water): mineralen (zouten) uit water halen ongeacht de methode
In conclusie: gedestilleerd water is altijd demi water, maar demi water is NIET altijd gedestilleerd (andere methoden zijn ionenwisseling of omgekeerde osmose)
Heb ook MLO gedaan en op laboratoria gewerkt.Cpt.Morgan schreef op 03 april 2004 @ 21:18:
[...]
Ik werk op een lab en geloof me... het wordt allebei gebruikt. En om de zogenaamde MilliQ kwaliteit water te krijgen, wordt bidest (2x gedestilleerd water) daarna nog eens gedemineraliseerd middels ionenwisseling.
knip
En heb je je dan wel eens afgevraagd waarom er na het destileren nog weer word gedeminiraliseerd. Heeft dan, als je het mij vraagt, totaal geen nut als het toch niet uitmaakt.
Dat laatste klop in elk geval als een busIn conclusie: gedestilleerd water is altijd demi water, maar demi water is NIET altijd gedestilleerd (andere methoden zijn ionenwisseling of omgekeerde osmose)
Dus kun je net zo goed regenwater opvangen en gebruiken voor je waterkoelingExigence schreef op 03 april 2004 @ 17:11:
[...]
Dat is niet waar. Want in zeewater zit zout opgelost. Maar in regen zit geen zout, maar regen is wel verdampt uit de zee. Dus het zout (of welke andere opgeloste stof dan ook) verdampt niet mee

Jawel, want in demi water zit vooral nog CO2 opgelost, wat je er met destillatie niet uitkrijgt, maar met ion-exchange wel. Daarom heeft demi water een pH <6 (is dus ietwat zuur) en zal sterker blijven geleiden dan MilliQ water (pH ~7). Voor meer info: http://www.lenntech.com/deionised-demineralised-water.htmCopycat schreef op 03 april 2004 @ 23:31:
[...]
En heb je je dan wel eens afgevraagd waarom er na het destileren nog weer word gedeminiraliseerd. Heeft dan, als je het mij vraagt, totaal geen nut als het toch niet uitmaakt.
CO2 was ik ff vergeten jaCpt.Morgan schreef op 03 april 2004 @ 23:54:
[...]
Jawel, want in demi water zit vooral nog CO2 opgelost, wat je er met destillatie niet uitkrijgt, maar met ion-exchange wel. Daarom heeft demi water een pH <6 (is dus ietwat zuur) en zal sterker blijven geleiden dan MilliQ water (pH ~7). Voor meer info: http://www.lenntech.com/deionised-demineralised-water.htm

Maar die link van je zegt dus dat gedistilleerd(voorkeursspelling volgens google
Dus is er voor een mierenneuker zoals mij
Dat is een kwestie van interpretatie... Distilleren is een vorm van demineraliseren, maar andere methoden van demineraliseren (ionenwisseling, omgekeerde osmose) zijn beter...Copycat schreef op 04 april 2004 @ 00:03:
[...]
CO2 was ik ff vergeten ja
Maar die link van je zegt dus dat gedistilleerd(voorkeursspelling volgens google) wel gedeminiraliseerd is alleen dat dat proces dus niet zo nauwkeurig is als echt deminiraliseren middels een ionenwisselaar.
Dus is er voor een mierenneuker zoals mijwel degelijk verschil .
Bijvoorbeeld:
- Rio gedemineraliseerd water (Jumbo supermarkt à € 0,42 per 1 liter; afkomstig uit batch H0115025 15:00 van Burg Groep B.V. uit Heerhugowaard) = circa 1,5 microsiemens/cm (µS/cm)
- Kruidvat gedemineraliseerd water (à € 0,45-€0,50 per 1 liter; lijkt uit dezelfde fabriek te komen, batch H0115022 11:00) = circa 1,1 microsiemens/cm (µS/cm)
- Ged. water van SEL Chemie uit Aalten (AH à € 0,45 per 1000ml; de batchcode in bijna onleesbaar geel: 2.14.321) = circa 13,6 microsiemens/cm (µS/cm)
[ Voor 11% gewijzigd door cj1 op 30-01-2015 21:04 . Reden: AH/Sel toegevoegd ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'
[ Voor 98% gewijzigd door monique68-12 op 13-12-2020 15:04 . Reden: 11jaar oud! ]