het nut van gedestilleerd water.

Pagina: 1
Acties:
  • 646 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 19:09

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Topicstarter
Mijne dames en heren,
Ik ben een nonchalante onverschillige brabantse boer,
Ik vond het onzin om naar de winkel te lopen en voor 1 euro gedestilleerd water te halen, verrek maar, scheutje Dettol erin en dan ist wel goed, et zal toch wel meevallen met die kalk......

...... niet dus
Afbeeldingslocatie: http://kernunnos.dezeserver.nl/~arno/jan-hop/kalk1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://kernunnos.dezeserver.nl/~arno/jan-hop/kalk2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://kernunnos.dezeserver.nl/~arno/jan-hop/kalk3.jpg

Dit is dus een oogst van 3 maanden, en dan nog te bedenken dat het met de waterhardheid hier wel meevalt :P

Laat dit een wijze les zijn voor onverschillige boeren en beginnende water-coolers :P

ohja, en de flow was ERG slecht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hmm, da's wel zonde van je blokje idd... even met antikal-oplossing spoelen? :) Of antikal oplossen in water en je blokje een nachtje laten weken? (wel in demiwater! :P)

Overigens niet zo gek dat je flow prut was met zulke klonten :P

[ Voor 52% gewijzigd door HunterPro op 28-03-2004 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67204

Ziet er lekker uit, suc6 met schoonmaken en volgende x toch maar voor die ene extra euro en een klein ommetje kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44203

Dit is iets wat de DOC-er allang weet. Bovendien staat er ook op de fles SuperCoolant dat je gedemineraliseerd water moet gebruiken. Waarschijnlijk omdat er dan geen stoffen in het water zitten die de werking van SuperCoolant tegenwerken. Ik dacht dat dit met boerenverstand wel te bedenken was. Niet dus!

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 44203 op 28-03-2004 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
*laat maar, MMMMMM snapte 't zelf ook al van de afbeeldingen :)*

[ Voor 85% gewijzigd door HunterPro op 28-03-2004 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Anoniem: 44203 schreef op 28 maart 2004 @ 23:56:
Dit is iets wat de DOC-er allang weet. Bovendien staat er ook op de fles SuperCoolant dat je gedemineraliseerd water moet gebruiken. Waarschijnlijk omdat er dan geen stoffen in het water zitten die de werking van SuperCoolant tegenwerken. Ik dacht dat dit met boerenverstand wel te bedenken was. Niet dus!
jonge ik weet ook wel wat er allemaal moet, maar dat in 3 maanden mijn blok vol met kalk zou zitten wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
omg... het is atomicshockwave! :P

* HunterPro knuffelt ASW :P ;) :w

(herken je nu pas :o)

[ Voor 21% gewijzigd door HunterPro op 29-03-2004 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Is dat kalk :? ziet er meer uit als 1 of andere algensoort. Demi water zal misschien wel een beetje helpen, maar het gedemineraliseerde van het water is er al vrij snel af zodra het contact maakt met pomp, slang blok of whatever.

Ik zou er gewoon wat water wetter of andere anti algen / corrosie spul indoen en gewoon kraanwater gebruikt. Heeft altijd prima gewerkt bij me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:47

sapphire

Die-hard pruts0r

leg dat blokje een weekje in azijn, paar keer verschonen en het is weer zo goed als nieuw. Ik had het namelijk met 2 slangpilaren, zijn nu ook weer zo goed als nieuw :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
YoupY schreef op 29 maart 2004 @ 00:00:
Is dat kalk :? ziet er meer uit als 1 of andere algensoort. Demi water zal misschien wel een beetje helpen, maar het gedemineraliseerde van het water is er al vrij snel af zodra het contact maakt met pomp, slang blok of whatever.

Ik zou er gewoon wat water wetter of andere anti algen / corrosie spul indoen en gewoon kraanwater gebruikt. Heeft altijd prima gewerkt bij me
Kalk in suspensie ja; dat doet vlokken vormen. Demi helpt denk ik wel degelijk; maar wel eerst even met een zuur voorspoelen (verdunde azijnzuuroplossing oid) zodat je alle troep er uit hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
YoupY schreef op 29 maart 2004 @ 00:00:

ongetwijfeld kalk, tis keihard. En bovendien zit er een klein scheutje dettol (chloroxylenol) in me water dus daar leeft weinig alg denk ik.

zou je dit met een opofferingsmetaal kunnen vermijden?

[ Voor 5% gewijzigd door AtomicShockwave op 29-03-2004 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AtomicShockwave schreef op 28 maart 2004 @ 23:59:
[...]

jonge ik weet ook wel wat er allemaal moet, maar dat in 3 maanden mijn blok vol met kalk zou zitten wist ik niet.
Wel eens 3 maanden de gootsteen niet schoongemaakt? Je kan eens wat quick-'n-brite proberen, want dit is werkelijk fantastisch, Mike. Ik zou gewoon de boel voorzichtig weghalen met een schroevedraaier, zodat het grof schoon is. Vervolgens je pompje aansluiten, ontkalker voor koffiezetapparaten erin met warm water. Een paar minuten draaien, pomp uit en 10 minuten laten staat. Pompje weer aan voor een paar minuten en vervolgens de boel leegpompen en schoonmaken. Als het voor een waterkoker werkt, zal het hier ook wel lukken.
AtomicShockwave schreef op 29 maart 2004 @ 00:02:
[...]

ongetwijfeld kalk, tis keihard. En bovendien zit er een klein scheutje dettol (chloroxylenol) in me water dus daar leeft weinig alg denk ik.

Opofferingsmetaal is niet om kalk tegen te gaan. Wanneer je koper en alu in 1 watercircuit gebruikt ontstaat een redoxreactie waardoor je alu wordt 'opgevreten'. Een opofferingsmetaal zorgt ervoor dat je al-blok niet wordt opgevreten, maar het opofferingsmetaal.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 44203 op 29-03-2004 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
AtomicShockwave schreef op 29 maart 2004 @ 00:02:
[...]

Nee, dit heeft niks met redoxen te maken. Gewoon ééns in de zoveel tijd spoelen met een zuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Anoniem: 44203 schreef op 29 maart 2004 @ 00:04:
[...]

Wel eens 3 maanden de gootsteen niet schoongemaakt? Je kan eens wat quick-'n-brite proberen, want dit is werkelijk fantastisch, Mike. Ik zou gewoon de boel voorzichtig weghalen met een schroevedraaier, zodat het grof schoon is. Vervolgens je pompje aansluiten, ontkalker voor koffiezetapparaten erin met warm water. Een paar minuten draaien, pomp uit en 10 minuten laten staat. Pompje weer aan voor een paar minuten en vervolgens de boel leegpompen en schoonmaken. Als het voor een waterkoker werkt, zal het hier ook wel lukken.
Jij lost graag je pompje op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
HunterPro schreef op 29 maart 2004 @ 00:06:
[...]

Nee, dit heeft niks met redoxen te maken. Gewoon ééns in de zoveel tijd spoelen met een zuur :)
ooh ja, het kwam gewoon in me op omdat het op het metaal ging zitten, nergens anders vind ik dit namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-04 21:51

Syzzer

Prutser

Kalkvorming is geen redox-reactie en dus niet met een opofferings-metaal te voorkomen. Opofferingsmetaal is voor als je bv alu en koper in één set-up hebt draaien.

Ik heb echter meer dan een half jaar mijn waterkoeling met kraanwatrer gebruikt. Totaal geen kalkvorming of wat te bekennen toen ik na dat half jaar me blokje open maakte. Het enige wat ik erbij heb gedaan is een scheut anti-vries en later nog wat UV-dye.

Edit:
Ik ben toch te traag blijkt maar weer :p

Over dat koffiezetapparaat ontkalker:
leuk spul om ff door te spoelen, maar laat het er niet in zitten tijdens normaal gebruik. Ik ging proberen oranje afzetting die tegen mijn slangwanden zat te verwijderen met dit goedje, maar na 2 dagen was alles helemaal bruin :p .

[ Voor 28% gewijzigd door Syzzer op 29-03-2004 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HunterPro schreef op 29 maart 2004 @ 00:07:
[...]

Jij lost graag je pompje op?
Lost het spul voor je waterkoker een pomp op? Ik heb het niet over gootsteenontstopper, maar over kalkoplosser voor huishoudelijke apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Syzzer schreef op 29 maart 2004 @ 00:08:
Kalkvorming is geen redox-reactie en dus niet met een opofferings-metaal te voorkomen. Opofferingsmetaal is voor als je bv alu en koper in één set-up hebt draaien.

Ik heb echter meer dan een half jaar mijn waterkoeling met kraanwatrer gebruikt. Totaal geen kalkvorming of wat te bekennen toen ik na dat half jaar me blokje open maakte. Het enige wat ik erbij heb gedaan is een scheut anti-vries en later nog wat UV-dye.
ja dan zal het toch wel een verschil in hardheid zijn. water is overal anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Anoniem: 44203 schreef op 29 maart 2004 @ 00:09:
[...]

Lost het spul voor je waterkoker een pomp op? Ik heb het niet over gootsteenontstopper, maar over kalkoplosser voor huishoudelijke apparaten.
gootsteenontstopper -> NatriumHydroxide -> sterke base, ph 14
ontkalker -> azijnzuur/zoutzuur -> sterk zuur ph 1

en je lost er denk ik geen plastic mee op, dus et zal wel meevallen idd, beide basen en zuren tasten int algemeen plastics niet aan.

maar gooi maar eens een alu koelblok in natronloog :D hou je nieveel over :P

[ Voor 20% gewijzigd door AtomicShockwave op 29-03-2004 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AtomicShockwave schreef op 29 maart 2004 @ 00:10:
[...]

ja dan zal het toch wel een verschil in hardheid zijn. water is overal anders :)
Al met al was € 1,- niet te duur geweest. Bovendien heeft het Kruidvat dit water voor € 0,49.
AtomicShockwave schreef op 29 maart 2004 @ 00:11:
[...]

en je lost er denk ik geen plastic mee op, dus et zal wel meevallen idd, beide basen en zuren tasten int algemeen plastics niet aan.
Mijn waterkoker is van plastic, evenals het reservoir van een doorsnee strijkijzer. Geen opgelost strijkijzer of waterkoker gezien.

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 44203 op 29-03-2004 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
  • Laatst online: 29-04 17:39
[...]
dan heb jij geen scheikunde gehad...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Banzi schreef op 29 maart 2004 @ 00:15:
[...]

dan heb jij geen scheikunde gehad...
[Onzinmode]Wil jij zeggen dat ik eigenlijk geen reservoir meer heb in het strijkijzer? Zie ik dan een fata morgana? Of is het door een magnetisch veld dat het water op z'n plek blijft?[/Onzinmode]

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 44203 op 29-03-2004 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indigo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-04 06:39

Indigo

NEE, ik ben niet blauw!

[...]

maar gooi maar eens een alu koelblok in natronloog :D hou je nieveel over :P
Zoutzuur kan als het sterk geconcentreerd is een pH hebben van 1 (of nog lager). Over het algemeen heeft azijnzuur niet en pH van 1, laat staan schoonmaakazijn. 8)7
Een pH van 3 a 4 doet ook z'n werkje. Het principe dat mensen schoonmaakazijn in het koffiezetapparaat doen om het te ontkalken is omdat als het verwarmd wordt de reactie sneller gaat. Dus is een pH van 1 niet nodig.

Plastic wordt niet zo snel aangetast (natuurlijk wel afhankelijk van het plastic), maar over het algemeen valt het wel mee.

De LabVIEW Guru

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Anoniem: 44203 schreef op 29 maart 2004 @ 00:17:
[...]

[Onzinmode]Wil jij zeggen dat ik eigenlijk geen reservoir meer heb in het strijkijzer? Zie ik dan een fata morgana? Of is het door een magnetisch veld dat het water op z'n plek blijft?[/Onzinmode]
Nee, hij zegt dat ASW ongelijk heeft, wat ook zo is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
Anoniem: 44203 schreef op 29 maart 2004 @ 00:17:
[...]

Er zijn zoveel verschillende plastic soorten in omloop... Een jerrycan voor water kan je bijvoorbeeld niet voor brandstof gebruiken, anders zal deze (langzaam) smelten...

Evenals met plastic slangen. Een slang puur voor water zal hard worden als er brandstof doorloopt. En naderhand breken.

En in een strijkijzer zal je geen sterker spul stoppen dan kraanwater toch? Of strijk jij je kleding met accu-zuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:47

sapphire

Die-hard pruts0r

euh ik heb scheikunde, en voor zover ik weer tast een base geen plastic aan .

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Ik kan je iig uit ervaring vertellen dat 2 dagen koffiezetapparaatontkalker in je setup niet bevorderlijk is voor de kleur van je water, maar voor de rest is er niets aangetast. Pompje werkt perfect, is niets aan te zien en reservoir en slangen zijn ook totaal niet aangetast.

Over dat scheikunde:
Zuren en basen werken op basis van elektronenoverdracht. Kunsttoffen (plastics) zijn polymeren, bestaande uit lange koolstofketens. De plastics die wij in het dagelijks leven veel gebruiken voor dergelijke doeleinden (PVC, plexi (HDPE als ik het me goed herinner), enz) bevatten geen zijketens welke in staat zijn tot het opnemen of afgeven van elektronen. Voordat je je volgende opmerking maakt, zou ik toch maar even mijn polymeerchemie doorkijken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
sapphire schreef op 29 maart 2004 @ 00:25:
euh ik heb scheikunde, en voor zover ik weer tast een base geen plastic aan .
plastic is een heeeeeeeel erg breed begrip. Er zijn zoveel soorten te produceren. Een base kan in bepaalde gevallen net zo schadelijk zijn als een zuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
Syzzer schreef op 29 maart 2004 @ 00:27:
Ik kan je iig uit ervaring vertellen dat 2 dagen koffiezetapparaatontkalker in je setup niet bevorderlijk is voor de kleur van je water, maar voor de rest is er niets aangetast. Pompje werkt perfect, is niets aan te zien en reservoir en slangen zijn ook totaal niet aangetast.

Over dat scheikunde:
Zuren en basen werken op basis van elekrtonenoverdracht. Kunsttoffen (plastics) zijn polymeren, bestaande uit lange koolstofketens. De plastics die wij in het dagelijks leven veel gebruiken voor dergelijke doeleinden (PVC, plexi (HDPE als ik het me goed herinner), enz) bevatten geen zijketens welke in staat zijn tot het opnemen of afgeven van elektronen. Voordat je je volgende opmerking maakt, zou ik toch maar even mijn polymeerchemie doorkijken ...
synthetische kleding = plastic.

Ik ken geen enkele kleding wat bestand is tegen accu-zuur. Als jij weet welke kleding hier wel tegen bestand is, dan zou ik graag weten welke... Koop ik voortaan die kleding... Scheelt weer gaten...

Overigens kan ik ook uit ervaring zeggen dat je brandstoffen niet zomaar in een jerry-can kan stoppen... Zorg wel dat je een jerry-can koopt welke geschikt is voor brandstoffen...

[ Voor 8% gewijzigd door Banzi op 29-03-2004 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Banzi schreef op 29 maart 2004 @ 00:30:
[...]

Ik ken geen enkele kleding wat bestand is tegen accu-zuur. Als jij weet welke kleding hier wel tegen bestand is, dan zou ik graag weten welke... Koop ik voortaan die kleding... Scheelt weer gaten...
Alleen is mijn pompje of slang niet gemaakt van dezelfde stof als synthetische kleding ;) . Totaal andere doeleinden, totaal andere plastic.

Edit:
ik kan helaas niet zo snel mijn aantekingen van 3 maanden geleden vinden, anders kan ik je tot in detail uit kunnen leggen waarom bv PVC en plexiglas niet zullen reageren. Schrift zal wel weer in me kluis op school liggen.

Je mag wel drie keer raden van welk materiaal je pompje gemaakt is ;) .

[ Voor 25% gewijzigd door Syzzer op 29-03-2004 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
Syzzer schreef op 29 maart 2004 @ 00:34:
[...]

Alleen is mijn pompje of slang niet gemaakt van dezelfde stof als synthetische kleding ;) . Totaal andere doeleinden, totaal andere plastic.
das waar... maar ik heb me ook ingedekt door te zeggen dat er ik-weet-niet-hoeveel soorten plastic zijn... De ene soort is beter geschikt voor bepaalde doeleinden dan anderen, maar je begrijpt hoop ik wel dat je niet zomaar kan zeggen dat "plastic" "overal" tegen bestand is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Banzi schreef op 29 maart 2004 @ 00:30:
[...]

Overigens kan ik ook uit ervaring zeggen dat je brandstoffen niet zomaar in een jerry-can kan stoppen... Zorg wel dat je een jerry-can koopt welke geschikt is voor brandstoffen...
haha, of een arm die bestand is tegen natronloog, heb zeker 3 brandwonden op me arm :D

maar hij zegt dus dat er soorten zijn die wel gevoelig zijn voor zuren/basen en soorten die er inert voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Banzi schreef op 29 maart 2004 @ 00:37:
[...]

das waar... maar ik heb me ook ingedekt door te zeggen dat er ik-weet-niet-hoeveel soorten plastic zijn... De ene soort is beter geschikt voor bepaalde doeleinden dan anderen, maar je begrijpt hoop ik wel dat je niet zomaar kan zeggen dat "plastic" "overal" tegen bestand is...
Heb je ook helemaal gelijk in. Ik bleef meer binnen het idee van waterkoeling denken, jij ging blijkbaar wat verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij gaat het nu een scheikundetopic worden en dat lijkt me niet de bedoeling. Als ontkalker voor een koffiezetapparaat zo agressief zou zijn, zou ik dit niet meer kunnen posten.
Wil je geen risico nemen, leg dan een stukje aluminium in een bakje met ontkalker en kijk wat er gebeurt. Blijft het alu heel, dan leg je je blok erin en creeer je op een andere manier stroming door je blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
Anoniem: 44203 schreef op 29 maart 2004 @ 00:39:
Volgens mij gaat het nu een scheikundetopic worden en dat lijkt me niet de bedoeling. Als ontkalker voor een koffiezetapparaat zo agressief zou zijn, zou ik dit niet meer kunnen posten.
Wil je geen risico nemen, leg dan een stukje aluminium in een bakje met ontkalker en kijk wat er gebeurt. Blijft het alu heel, dan leg je je blok erin en creeer je op een andere manier stroming door je blok.
uh, jij hebt het niet helemaal begrepen... alu en kalk zijn 2 hele verschillende dingen... alu gebruik je als onedel metaal, om de edelere metalen te beschermen (roesten van: koper, en hoger, etc). Dat heeft dus helemaal niets met kalk te maken.

Kalk kan je voorkomen door gedestileerd water te gebruiken, of een middel aan kraanwater toe te voegen wat ervoor zorgt dat kalk oplost of zich niet af zal zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer

Syzzer

Prutser

* Syzzer pakt zijn BINAS erbij en kijkt eens in tabel 48 (standaardeletrodepotentialen).

Alu (Al3+ + 3 e- <-> Al: -1.67) gaat reageren met zure oplossingen (bv. koffiezetapparaatontkalker, 2H+ 2e- <-> H2 : 0.000), koper daarentegen zal niet reageren (Cu2+ + 2 e- <-> Cu: +0.52).

Edit:
leuke voorbereiding op me scheikunde prakticum morgen dit :p .

Edit2:
Koper reageerd dus niet met een zur in een redox-reactie, ALu zeker wel. Hoe het zit met andere reacties weten mijn BINAS en ik niet. Wie gaat het testen? :p

Hard gaat het iig niet, want na 2 dagen koffiezetapparaatontkalker in mijn (alleen uit kopen en plastic bestaande) setup was er niets te zien aan de koperen blokjes.

[ Voor 58% gewijzigd door Syzzer op 29-03-2004 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Syzzer schreef op 29 maart 2004 @ 00:46:
* Syzzer pakt zijn BINAS erbij en kijkt eens in tabel 48 (standaardeletrodepotentialen).

Alu (Al3+ + 3 e- <-> Al: -1.67) gaat reageren met zure oplossingen (bv. koffiezetapparaat, 2H+ 2e- <-> H2 : 0.000), koper daarentegen zal niet reageren (Cu2+ + 2 e- <-> Cu: +0.52).
daar was ik al bang voor :P maar als ik mijn kanaaltjes wat dieper wil maken (ze zijn wat klein) dan kan ik dat ook meteen op die manier doen, alleen zorgen dat ik binnen het kanaaltje blijf :P Maar dat doe ik dan wel weer met natronloog, want dat gaat 10x zo hard. check maar eens in tabel 48 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
Syzzer schreef op 29 maart 2004 @ 00:46:

Alu (Al3+ + 3 e- <-> Al: -1.67) gaat reageren met zure oplossingen (bv. koffiezetapparaat, 2H+ 2e- <-> H2 : 0.000), koper daarentegen zal niet reageren (Cu2+ + 2 e- <-> Cu: +0.52).

Edit:
leuke voorbereiding op me scheikunde prakticum morgen dit :p .
Hoe denk jij dat "geroest" koper eruit ziet?

GROEN

Er zijn een aantal kerken in nederland die een koperen dak hebben. Deze zien er groen uit. Als koper niet reageert, hoe kunnen ze dan toch "roesten"???

Ook in waterkoelingssystemen zul je dit probleem krijgen. Zorg ervoor dat je alleen maar koper gebruikt, of alu er ergens bijzet als "zink-anode" om in boot-termen te spreken. Het alu zal opgevreten worden, maar het koper blijft intact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Banzi schreef op 29 maart 2004 @ 00:49:
[...]

GROEN

Er zijn een aantal kerken in nederland die een koperen dak hebben. Deze zien er groen uit. Als koper niet reageert, hoe kunnen ze dan toch "roesten"???

Ook in waterkoelingssystemen zul je dit probleem krijgen. Zorg ervoor dat je alleen maar koper gebruikt, of alu er ergens bijzet als "zink-anode" om in boot-termen te spreken. Het alu zal opgevreten worden, maar het koper blijft intact.
binas tabellen zijn niet heilig, dat weet iedereen die 4 havo gehaald heeft, het stikt van de "uitzonderingen" en reacties die heel sloom verlopen worden vaak ook neergezet als "niet verlopend" daarentegen kom je ook dingen tegen die wel reageren volgens het boekje, maar in de praktijk niet vooruit te branden zijn. De redox reactie van het koper zal wel erg traag verlopen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Banzi schreef op 29 maart 2004 @ 00:49:
[...]

GROEN

Dit ging ff om redox, had ik erbij moeten zetten. Het ging me er eigenlijk meer om om te kijken of Alu reageerde. Alu + zuur is dus zoweizo fout.

[ Voor 15% gewijzigd door Syzzer op 29-03-2004 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
AtomicShockwave schreef op 29 maart 2004 @ 00:54:
[...]

binas tabellen zijn niet heilig, dat weet iedereen die 4 havo gehaald heeft, het stikt van de "uitzonderingen" en reacties die heel sloom verlopen worden vaak ook neergezet als "niet verlopend" daarentegen kom je ook dingen tegen die wel reageren volgens het boekje, maar in de praktijk niet vooruit te branden zijn. De redox reactie van het koper zal wel erg traag verlopen ofzo.
in water zou ik daar niet te zeker van zijn... Buitenboordmotoren hebben een "zink-anode" om te zorgen dat de rest niet aangevreten wordt. Terwijl voor boven het water ook alu "kikkers" gebruikt worden om landvasten te gebruiken etc...

Als je echt nergens last van wilt hebben zul je RVS A4 moeten gebruiken... maar dat zal niet in je pomp zitten, en als losse onderdelen is het waarschijnlijk niet echt te betalen voor de gemiddelde OC-er...

Een alternatief is dan om zoveel mogelijk van je setup in koper uit te voeren (=goedkoop). En dan een alu-element ergens toevoegen als "zink-anode".

ps. Ik heb ervaring met buitenboordmotoren. Heb een vwo-diploma scheikunde. Als een bb-motor in zout water heeft gevaren, zal zeker ieder jaar de "zink-anode" vervangen moeten worden, anders wordt de motor (meestal eerst het staartstuk) aangevreten worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Banzi op 29-03-2004 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Banzi schreef op 29 maart 2004 @ 00:42:
[...]

uh, jij hebt het niet helemaal begrepen... alu en kalk zijn 2 hele verschillende dingen... alu gebruik je als onedel metaal, om de edelere metalen te beschermen (roesten van: koper, en hoger, etc). Dat heeft dus helemaal niets met kalk te maken.

Kalk kan je voorkomen door gedestileerd water te gebruiken, of een middel aan kraanwater toe te voegen wat ervoor zorgt dat kalk oplost of zich niet af zal zetten.
Hoezo heb ik het niet helemaal begrepen? TS heeft veel kalkaanslag in z'n alu blokje en wil dit eruit hebben. Iedereen begint iedereen hier scheikundeles te geven waar de TS niks mee opschiet. Ik bied een 2-tal oplossingen: een veilige, gezien de reacties over zuur en wegvreten, en een normale manier. Misschien heb jij het topic dan niet helemaal begrepen, maar dat kan ik me wel voorstellen met alle reacties hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
Anoniem: 44203 schreef op 29 maart 2004 @ 00:59:
[...]

Hoezo heb ik het niet helemaal begrepen? TS heeft veel kalkaanslag in z'n alu blokje en wil dit eruit hebben. Iedereen begint iedereen hier scheikundeles te geven waar de TS niks mee opschiet. Ik bied een 2-tal oplossingen: een veilige, gezien de reacties over zuur en wegvreten, en een normale manier. Misschien heb jij het topic dan niet helemaal begrepen, maar dat kan ik me wel voorstellen met alle reacties hierboven.
jij zegt dat je alu in een bepaalde vloeistof moet stoppen om te kijken of het werkt. Als je alu in een niet-reagerend-plastic bakje stopt, zal het alu ook niet reageren. Hier toon je helemaal niets mee aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Anoniem: 44203 schreef op 29 maart 2004 @ 00:59:
[...]

ik weet dat deze scheikunde praat nogal offtopic is, maar het is wel leerzame praat, mijn intentie van dit topic was gewoon om het forum hier te laten zien wat er gebeurt als je eigenwijs bent. ik heb namelijk hier nog nooit foto's van gezien. en ik denk dat veel mensen toch wel zullen denken van oh shit dit had ik ook niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
Banzi schreef op 29 maart 2004 @ 01:00:
[...]

jij zegt dat je alu in een bepaalde vloeistof moet stoppen om te kijken of het werkt. Als je alu in een niet-reagerend-plastic bakje stopt, zal het alu ook niet reageren. Hier toon je helemaal niets mee aan.
wat is jouw verwachting van alu in een ontkalker? bij mij is de verwachting helemaal niets... Het alu zal niet aangevreten worden... Daardoor heet het ontkalker, en niet ontaluminiumer...

ps. sorry, op reply ipv edit gedrukt.

[ Voor 4% gewijzigd door Banzi op 29-03-2004 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Banzi schreef op 29 maart 2004 @ 01:00:
[...]

Laat maar! Jij wil graag met scheikunde aan de slag, maar daar is dit forum niet voor. Lees ff de TS en kijk naar het blok: Alu! Iedereen loopt te bleren over reacties, dus als je daar bang voor bent, test je het met een onschuldig stukje. Ben je niet bang, dan hang je je blok aan de pomp en gooi je er ontkalker in en volgt de grbuiksaanwijzig. Misschien snap je nu waar ik naartoe wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
AtomicShockwave schreef op 29 maart 2004 @ 01:02:
[...]

ik weet dat deze scheikunde praat nogal offtopic is, maar het is wel leerzame praat, mijn intentie van dit topic was gewoon om het forum hier te laten zien wat er gebeurt als je eigenwijs bent. ik heb namelijk hier nog nooit foto's van gezien. en ik denk dat veel mensen toch wel zullen denken van oh shit dit had ik ook niet verwacht.
Het is idd veel scheikunde... Maar ik hoop dat je ook wijzer bent geworden... Hoe je het kan herkennen, verwijderen en voorkomen... Niet iedereen zal scheikunde gehad hebben, dus het zal een aanvulling op jouw kennis zijn. En dat is waar GOT voor gemaakt is lijkt mij zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer

Syzzer

Prutser

AtomicShockwave schreef op 29 maart 2004 @ 00:48:
[...]

daar was ik al bang voor :P maar als ik mijn kanaaltjes wat dieper wil maken (ze zijn wat klein) dan kan ik dat ook meteen op die manier doen, alleen zorgen dat ik binnen het kanaaltje blijf :P Maar dat doe ik dan wel weer met natronloog, want dat gaat 10x zo hard. check maar eens in tabel 48 :P
Dan heb je twee reductoren, gaat niet werken dus ;) . Je moet een stof hebben die in het linker rijtje zo hoog mogelijk staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
Anoniem: 44203 schreef op 29 maart 2004 @ 01:05:
[...]

Laat maar! Jij wil graag met scheikunde aan de slag, maar daar is dit forum niet voor. Lees ff de TS en kijk naar het blok: Alu! Iedereen loopt te bleren over reacties, dus als je daar bang voor bent, test je het met een onschuldig stukje. Ben je niet bang, dan hang je je blok aan de pomp en gooi je er ontkalker in en volgt de grbuiksaanwijzig. Misschien snap je nu waar ik naartoe wil?
Ik ga graag jouw uitdaging uit... Ik zal van de week even ontkalker en alu halen... Maar scheikundig gezien gaat er dan niets gebeuren... hoelang zal ik het erin laten?
1 week, 2 weken, 1 maand, 2 maanden? wat jij wil...

ps. overigens wel in een plastic bak die niet zal reageren met de ontkalker...

[ Voor 6% gewijzigd door Banzi op 29-03-2004 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Banzi schreef op 29 maart 2004 @ 01:07:
[...]

Ik ga graag jouw uitdaging uit... Ik zal van de week even ontkalker en alu halen... Maar scheikundig gezien gaat er dan niets gebeuren... hoelang zal ik het erin laten?
1 week, 2 weken, 1 maand, 2 maanden? wat jij wil...

ps. overigens wel in een plastic bak die niet zal reageren met de ontkalker...
Het kalk zal verdwijnen van het blok en daar ging het om. Mensen hier beweren dat de ontkalker alu aanvreet. Daarom gaf ik aan om het eerst te testen, als je bang bent dat je koelblok wordt aangevreten. Voor iedereen die graag een topic leest met scheikundige problemen: Klik hier
DOC is voor het vebreden van je kennis, maar dan wel op het gebied van Die hard Overclocking and Cooling. De scheikundelessen hebben daar niks mee te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 44203 op 29-03-2004 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syzzer

Syzzer

Prutser

Ik denk nog steeds dat ontkalker wel zal reageren met Alu. Ik ga er dan van uit dat ontkalker een zure oplossing is. Kijk het maar na in tabel 48, dalende verbindingslijn.

Edit:
of het hard gaat is natuurlijk een tweede vraag ...

Edit2:
Ik ga nu pitten, zal morgen eens kijken wat er nu precies in het flesje koffiezetapparaatontkalker zit.

[ Voor 36% gewijzigd door Syzzer op 29-03-2004 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
Anoniem: 44203 schreef op 29 maart 2004 @ 01:11:
[...]

Het kalk zal verdwijnen van het blok en daar ging het om. Mensen hier beweren dat de ontkalker alu aanvreet. Daarom gaf ik aan om het eerst te testen, als je bang bent dat je koelblok wordt aangevreten. Voor iedereen die graag een topic leest met scheikundige problemen: Klik hier
Ik dacht dus dat jij bedoelde dat de ontkalker zo aggressief was dat deze het alu aan zou vreten... Idd zal het kalk verdwijnen... Liggen we toch meer op een lijn dan we dachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banzi
Syzzer schreef op 29 maart 2004 @ 01:12:
Ik denk nog steeds dat ontkalker wel zal reageren met Alu. Ik ga er dan van uit dat ontkalker een zure oplossing is. Kijk het maar na in tabel 48, dalende verbindingslijn.
nee, dat zal niet zo snel gebeuren... Zoals al gezegd was, de binas tabellen zijn niet heilig...

Als je bang bent dat je alu vergaat, zul je een magnesium-anode moeten plaatsen... Dan wordt als eerste je magnesium aangetast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Banzi schreef op 29 maart 2004 @ 01:13:
[...]

Ik dacht dus dat jij bedoelde dat de ontkalker zo aggressief was dat deze het alu aan zou vreten... Idd zal het kalk verdwijnen... Liggen we toch meer op een lijn dan we dachten...
Ha ha ik geloof dat hier iemand terugkrabbelt .
Ik was het gelijk al eens met MMMMMMM.
Maar ik vind het wel tof dat je netjes toegeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Haeg schreef op 29 maart 2004 @ 20:45:
[...]

Ha ha ik geloof dat hier iemand terugkrabbelt .
Ik was het gelijk al eens met MMMMMMM.
Maar ik vind het wel tof dat je netjes toegeeft.
Ben toch blij dat mensen snappen wat ik bedoel. Begon al aan m'n uitelg te twijfelen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
H+(aq) Cl-(aq) :)

Afbeeldingslocatie: http://213.46.8.154/kalk4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://213.46.8.154/kalk5.jpg

werkt als een tiet, 10 sec was genoeg, nou nog de epoxy resten eraf zien te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64859

Was de aanslag kalk, of aangevreten aluminium?
Ik denk het laatste!
mogelijke verklaringen:
-Kraanwater geleidt enigszins, en daarmee breng je feitelijk koper en aluminium met elkaar in contact.
-Aluminium is een zeer onedel metaal. Hierdoor lost het niet alleen op in een zure (H+), maar zelfs in een basische (OH-) oplossing!

Was de aanslag te voorkomen met gedestilleerd water?
Gedestilleerd water geleid amper, dus er is geen "verbinding" met het koper, en het water bevat tevens nauwelijks vrije H+ en OH- ionen.

Mijn voorkeur is om alles in koper uit te voeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Topicstarter
Anoniem: 64859 schreef op 29 maart 2004 @ 22:01:
Was de aanslag kalk, of aangevreten aluminium?
Ik denk het laatste!
mogelijke verklaringen:
-Kraanwater geleidt enigszins, en daarmee breng je feitelijk koper en aluminium met elkaar in contact.
-Aluminium is een zeer onedel metaal. Hierdoor lost het niet alleen op in een zure (H+), maar zelfs in een basische (OH-) oplossing!

Was de aanslag te voorkomen met gedestilleerd water?
Gedestilleerd water geleid amper, dus er is geen "verbinding" met het koper, en het water bevat tevens nauwelijks vrije H+ en OH- ionen.

Mijn voorkeur is om alles in koper uit te voeren
ik heb wel vaker aangevreten alu gezien, dat is niet zon steenachtig maar meer poeierachtig. En ik weet dat OH- alu opvreet want dat heb ik al vaak zien gebeuren. Echter was het alu deze keer niet aangetast maar is alles nog intact. Er had zich duidelijk iets "afgezet" op het alu.
Pagina: 1