Toon posts:

[xp] installatie lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een hele tijd het volgende probleem:
Was aan het werken in word en opeens een blauw crashscherm. Pc opnieuw gestart maar hij deed het niet meer. Als ik winxp opnieuw wil installeren vanaf cdrom gaat xp de drivers laden en als laatste regel verschijnt ntfs bestandssysteem, vanaf dat moment hangt de pc of reboot deze en begint weer opnieuw met drivers laden. Van alles geprobeerd, teveel om op te noemen maar ik zal de belangrijkste vermelden:
Geformatteerd als fat32 en ntfs en ingedeeld in partitie's enz. Xpgeprobeerd te installeren vanaf cd en een keer geprobeerd de i386 map vanaf harde schijf te installeren. Blijft rebooten na het laden van de drivers en net voor de het blauwe installatiescherm.
Harde schijf in een andere pc gedaan, en daar xp geinstalleerd. Vervolgens de hd in de kapotte pc. Start niet op, geeft aan hoe ik wil opstarten normaal of veilige modus maar hangt daarna in een zwart scherm. Nog vreemder: windows ME en windows98 installeren is geen probleem!!
Geheugentest gedaan. Geen fouten.
Bios gecleared. Geen resultaat.

Op internet een tijdje gezocht maar kan er niets over vinden. Helpdesk waar ik naar bel weet het ook niet meer.
Er is geen bios update beschikbaar

Wat zou dit kunnen zijn???

Config:
AMD 2100 ghz
256 mb geheugen pc2100
nvidia crush moederbord
samsung 60 gb harde schijf

• Dr. Malsain
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02-2023
Misschien dat je kapotte hardware (insteekkaart) hebt. Haal zoveel nogelijk de insteekaarten eruit. Probeer het dus eens met alleen de noodzakelijke hardware. Als het dan lukt, een voor een de kaarten erin steken en kijken waar het fout gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door Dr. Malsain op 29-03-2004 11:19 ]

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 10:31
Probeer ook eens memtest te draaien, het geheugen schijnt nogal eens de oorzaak te zijn van foutlopende installaties.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Verwijderd

En een installatie vanaf DOS? Als je de schijf Partitioneert en Formatteerd (FAT32), en de juiste partitie actief zet, weet je dat XP setup de schijf kan benaderen.
Start vervolgens op met Win98 startup disk (met CDROM supp.). Indien mogelijk, als hij is gestart in DOS, smartdrive laden. (Staat bijv. op win98 cd in win98 folder). Vervolgens ga je naar de i386 folder op de WinXP CDRom en vanaf hier start je de setup (type: winnt).
Misschien dat het zo lukt... en inderdaad best proberen met zo min mogelijk pci kaarten...

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07-2025

knightofn1

Don't say that word

ReallyStupidGuy schreef op 29 maart 2004 @ 11:21:
Probeer ook eens memtest te draaien, het geheugen schijnt nogal eens de oorzaak te zijn van foutlopende installaties.
Geheugentest gedaan. Geen fouten.
probeer idd eerst de insteekkaarten eruit te halen zoals Dr. Malsain het beschrijft en mocht dat niet werken dan zou ik als ik jou was het probleem bij de harde schijf zoeken. als samsung een hardeschijftest programma tenminste heeft.
wanneer samsung dat niet heeft kan je als je een oude of andere harde schijf heb kijken of xp daar wel op geinstalleerd kan worden. Als dat wel kan is de samsung hardeschijf natuurlijk kapot en kan je een RMA procedure met samsung starten zodat je een nieuwe hardeschijf krijgt mits de hardeschijf niet ouder is dan 2 jaar.
mocht het ook gebeuren op een andere hardeschijf dat de boel vastloopt dan kan het zijn dat er iets mis is met het moederbord.

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

• Ronno
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-02 15:37

Ronno

make source && not war

als ik je verhaal zo lees lijkt het erop dat je een dual-boot win98 / me /xp hebt of wilt maken.
je zegt dat je hebt gepartioneerd , fat32 en ntfs.

Ik heb het idee dat je win98 / me op fat32 wilt zetten en xp op ntfs.
Maar XP moet je ook installen op een FAT-partitie en NIET op een ntfs-partitie, anders gaat het fout.

Houdt rekening als je dual-boot wilt maken moet je eerst win 98 (, dan ME ) , dan XP, als je eerst XP doet dan win98, neemt win98 de eerste bootblocks in en kan je xp niet meer opstarten.

Overigens wijst een "blue screen" meest van tijd op een rot geheugen, check anders ff de foutmelding, als je die krijgt.

High-level multi-tasking : "Drinking coffee while booting-up Windows"

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil geen dual boot. Eigenlijk (mijn excuses) heb ik het verhaal zo kort mogelijk willen houden. Wat ik bedoel: ik heb eerst de schijf als ntfs partitie geformatteerd e geprobeerd xp te installeren. Lukte niet dus daarna als ntfs geformateerd en weer geprobeerd.

Geheugentest met mem86 ook geprobeerd, kwam geen fouten tegen.

Harde schijf kan het toch eigenlijk niet zijn? Doe ik de hd in een andere pc dan geen problemen met xp installatie.

Er zitten maar 2 insteekkaarten in namelijk de netwerkkaart en de videokaart. Verder geen kaarten. Ook deze heb ik er al uitgetrokken en geprobeerd.

Uiteindelijk zal ik de pc weg moeten brengen maar dat gaat een duidje kosten.

Waarom zou een installatie van windows98 en win ME wel lukken?
Nog meer suggestie's?

Verwijderd

Ik heb een zelfde soort probleem gehad.

Mem stuk of Mobo?

Bij mij was het geheugen wel degelijk het probleem. Ze waren afzonderlijk niet stuk alleen de samenwerking tussen de twee dimms was niet in orde. Ik heb bij de winkel toen twee nieuwe dimms gehaald en het probleem was verholpen. Misschien brengt het je op een idee. Naast het beschrevene in de genoemde link, kon ik dus ook niet xp installeren. Die liep net als bij jou tijdens de installatie vast...

Verwijderd

ik zou dit eerst een andere cdrom van windows proberen ( dus een andere cd van winxp). Ik heb hier ook al eens last mee gehad en toen ik een andere cdrom probeerde lukte dit wel. ( indien je geen andere cdrom heb kan je je cd spelers van je andere pc in je probleempc steken ). Het kan misschien zijn dat je cdrom problemen heeft met je xp cd en je andere niet.

Probeer ook eens een andere ide kabel en een ander ide slot, controleer of je jumpers zeker goed staan

Anders zou ik het niet weten , hd kan niet stuk zijn want win95/98 kan je installeren, XP ook in een andere pc. Moederbord misschien maar dat is raar dat je dan win95/XP wel kan installeren
Pagina: 1