Toon posts:

Mem stuk of Mobo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me pc schoon gemaakt. Niets geraakt, geen krassen gemaakt op me mobo.

Wanneer ik nu 1 geheugenbankje vul met simm 512 2700 ddr draait de pc normaal. Vul ik 2 geheugenbankjes (2x512 2700 ddr) gaat het mis. Hij start wel op en draait windows xp prof. Echter na een minuutje of 5 loopt ie vast en gaan me boxen vreemde geluiden maken. Reset ik em dan doet ie het weer voor een minuut of 5. Het vreemde vind ik dat ie met 1 bankje gevuld wel werkt. De verschillende simms heb ik in verschillende bankjes geprobeert. Hij werkt prima met 1 simm, maar gaat dus zeuren met 2.

De pc heeft altijd gedraaid met 2 bankjes en 2 simms (zelfde als boven) zonder problemen.

specs:
asus p4pe
p4 2,53 Ghz
2 x 512 2700 ddr ram
creative audigy 2
asus Geforce Ti4200
2 hd Western Digital (1 x 80 1 x 120 gig)
nec 1300a
pioneer 106

Koeling is in orde: mobo 24 C, proc 40 C

Ik hoop dat iemand een idee heeft. Zelf denk ik aan het feit dat de simms niet meer met elkaar samen willen, terwijl ze dit wel altijd hebben gedaan.. Dit heb ik eerder gehad met 2 verschillende merken geheugen simms, maar toen wilde de pc helemaal niet meer opstarten. Nu draait ie voor een minuut of 5.

groet Anton

• blix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-04 17:34
Is grote kans dat je reepje stuk is, heb je al een ander geheugen slot geprobeerd? daar kan ook nog wel iets mis mee zijn gegaan.

Sterkte.

Verwijderd

Probeer eens te kijken voor een bios update voor je moederbord. Wat vaak ook wil helpen is je moederbord even resetten in de fabrieksinstellingen.

Heb onlangs hetzelfde probleem gehad bij dit type mobo van een vriend van me. Bios gereset en toen deed ie het gewoon :)

Succes

Verwijderd

Topicstarter
De reepjes heb ik in verschillende slots geprobeert zoals ik al zei.

Ik zal idd me mobo is van een verse bios voorzien, kijken of het helpt.
Je zei ook iets over resetten van je mobo. Nu ben ik software matig wel aardig op de hoogte maar de hardware blijf ik altijd liever vanaf, wat draait draait. Bedoel je reset dmv alles lostrekken, jumper, of default in bios zelf. Ik vraag dit omdat ik em na het schoonmaken (had alles los gehaald, mobo uit de pc geheugen eraf, proc eraf) weer in elkaar geschroefd heb en vervolgens een startup kreeg alsof ie nieuw uit de doos kwam. Moest weer proc toewijzen etc.

Anton

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 11:58

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

ff memtest86 draaien.... weet je zo of je mem brak is!
ff googlen en testen maar!

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb bios eerst op default geladen toen de nieuwste update van asus erop gezet. Vervolgens met 2 simmen opgestart en de pc loopt nog steeds vast. Bij gebruik van 1 simm dus niet. Dan blijft ie draaien???????????????

Anton

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:06
Conclusie: 1 dimmetje is kapot? Werken ze allebei afzonderlijk?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:35

Shunt

Boe

download het programma memtest 86
en zet dat op een floppie. en test eerst met alle 2 de modulles los (dus eerst de een er in test een ronde laten draaien (duurt een tijdje) geen fouten of wel fouten ? module er uit. en de andere er in. testen geen fouten of wel fouten ?
als een van de twee fouten geeft is hij kapot hij mag geen een fout geven.
als ze los geen fouten geven dan nog een keer testen met bijde geheugen modules er in. als hij dan nog geen fouten geeft is waarschijnlijk iets anders de boosdoener.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:58

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Zoals al door een paar andere mensen gezegd wordt, test je geheugen eens.

Probeer dan niet alleen memtest86, maar download ook het volgende eens:
http://oca.microsoft.com/en/mtinst.exe

(En btw, het zijn geen simms maar dimms die je hebt.. simms zijn uit het 486 tijdperk zo ongeveer)

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Verwijderd

bijna zelfde probleem hier:

pakt ook maar 1 reepje tegelijk.
t gaat om 2 reepjes a 256 mb ( corsair & kingston )
1 reepje geen probleem, 2 reepjes hangtie of start ie helemaal niet op, geheugens op zich zjin niet defect.
memtest zal niets uithalen in mijn geval, daar ik weet dat ze gewoon goed zijn...
rest alleen nog een bios update...
t gaat om een A7V-266-E.

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 11:58

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 11:45:
bijna zelfde probleem hier:

pakt ook maar 1 reepje tegelijk.
t gaat om 2 reepjes a 256 mb ( corsair & kingston )
1 reepje geen probleem, 2 reepjes hangtie of start ie helemaal niet op, geheugens op zich zjin niet defect.
memtest zal niets uithalen in mijn geval, daar ik weet dat ze gewoon goed zijn...
rest alleen nog een bios update...
t gaat om een A7V-266-E.
Hmmmm je kan natuurlijk niet 2 verschillende reepjes in dual opstelling gebruiken... in mijn boekje van een p4p deluxe word ook duidelijk aangegeven welke modules er wel en niet worden ondersteund

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:35

Shunt

Boe

Mystic Spirit schreef op 01 maart 2004 @ 12:44:
[...]

Hmmmm je kan natuurlijk niet 2 verschillende reepjes in dual opstelling gebruiken... in mijn boekje van een p4p deluxe word ook duidelijk aangegeven welke modules er wel en niet worden ondersteund
je kan makkelijk 2 verschillende reepjes in dual gebruiken. zolang ze bijde ondersteund worden door je mobo, moet dat gewoon lukken. het beste is natuulijk 2x exact de zelfde maar het hoeft niet ;)
lochtejans schreef op 01 maart 2004 @ 13:02:
[...]

De Asus Av266-E kan geen dual channel draaien, dit ter zijde.
doh 8)7
ik reageer ook alleen op de opmerking van Mystic Spirit. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Shunt op 01-03-2004 13:12 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:32
Shunt schreef op 01 maart 2004 @ 12:50:
[...]

je kan makkelijk 2 verschillende reepjes in dual gebruiken. zolang ze bijde ondersteund worden door je mobo, moet dat gewoon lukken. het beste is natuulijk 2x exact de zelfde maar het hoeft niet ;)
De Asus Av266-E kan geen dual channel draaien, dit ter zijde.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 dezelfde Dimms erin (simms sorry ben al een oude, stam zelf nog uit het zx spectrum tijdperk). En hij heeft hier altijd mee gedraaid. Ik zal die memtest is proberen. Ik hou jullie op de hoogte....

Anton

ps wel blij dat ik weer is niet uniek ben en iemand met hetzelfde probleem heb als replier.

Verwijderd

eerder pakte ie wel gewoon 2 verschillende reepjes en ik d8 in eerste instantie dat t geheugen brak was....dus trug naar pc boer en daar heel netjes glijk een new bankje mee gekregen (empc.nl).
maar nu doet het newe geheugen het dus ook niet :s

dus voorheen deedt ie 't wel....

( ik niet wat dual channel is, maar maar dat terzijde :P )

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 19:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die microsoft memtest gedraaid. Hij gaf geen errors. Vervolgens maar is een nieuwe xp install geprobeert. Zodra ik wat wil instaleren loopt ie vast. Ben nu weer met 1 dimm aan het draaien in slot 2 ipv slot 1. In slot 1 met 1 dimm nog steeds geen problemen. Nu in slot 2 met 1 dimm lijkt alles ook goed te gaan. Ik ga denk ik maar is terug met die dimms naar de shop. Ze willen niet meer samen werken denk ik. Ik weet verder geen oplossing..... Jullie wel????

Anton

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
ff vluchtig doorgelezen wat we denk ik allemaal ff moeten weten is:

1. Als je je eerste Dim in Bank 1 doet (de rest leeg): geen probs?
2. Als je je tweede Dim in bank 1 doet (de rest leeg): geen probs? (in dit geval geen geheugen error)
3. Dim één in bank 1 en dim twee in bank 2: errors?!
4. test eens bank 2 met Dim 1 (en de rest leeg): errors?
5. Je hebt nog een geheugen bank drie: test eens 1 in die en de andere in Bank 1

suc6 ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok weer ff update.

Dimm 1 -> bank 1 = geen errors
Dimm 1 -> bank 2 = geen errors
Dimm 1 -> bank 3 = geen errors

Dimm 2 -> bank 1 = geen errors
Dimm 2 -> bank 2 = geen errors
Dimm 2 -> bank 3 = geen errors

Dimm 1 -> bank 1 + dimm 2 -> bank 2 = error

Mijn conlusie is dat de geheugens niet samen meer kunnen werken. Wat hiervan de oorzaak of reden ook mogen zijn. Ik zal is naar de shop gaan voor nieuwe dimms. Zit nog garantie op dus moet lukken. Ik hou jullie verder op de hoogte....

Anton

Verwijderd

toch heel typisch eigenlijk,..klinkt n00bish, maar ze deden t toch allebei?...lol!
(en 2 versch. bankjes al geporbeert)
kheb exact 't zelfde probleem ! :(

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2004 19:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 19:31:
toch heel typisch eigenlijk,..klinkt n00bish, maar ze deden t toch allebei?...lol!
(en 2 versch. bankjes al geporbeert)
kheb exact 't zelfde probleem ! :(
Help liever aan een structurele oplossing mee....

Anton

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 01:58:
[...]

Anton
Probeer eens bank 1 en bank 3 en set het voltage van het geheugen op 2,75 V

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 01:58:
[...]

Anton
Ej Anton, in de FAQ onder andere staat dat 't beter is om niet onder iedere post je nick te zetten. Ik weet dat 't offtopic is maar probeer dat :) Leest ook een stuk fijner.

Verwijderd

Topicstarter
Thx. zal er rekening mee houden voor wat betreft Nick.

Als reactie op de bankjes 1 + 3 ben ik misschien vergeten te vermelden dat ik wat dat betreft alle mogelijke combi's al geprobeerd heb. 1+2, 1+3, 2+3. Bij allen loopt ie met 2 dimms vast.

Ik heb em nu een dag gestest met 1 dimm (ook in verschillende sloten en met de ene en andere dimm) en geen problemen ondervonden.

Donderdag is het hier koopavond en gaat ik ff langs computerland. Tot die tijd heb ik ff nix te melden. Ik hou jullie op de hoogte.

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2004 03:30 . Reden: spelling ]

Verwijderd

zet in de bios delay DRAM read latch eens op een hogere waarde; bijv. 0,25ns, 1,0ns of zelfs 1,5ns.

In praktijkzie je er vrijwel geen vertraging in terug, maar geeft veel meer stabiliteit EN heft dit soort problemen vaak op.

Pbleem is nl. dat je ram wel ok is, maar de communicatie tussen de moederbord en de ramchips moet ook steeds onderling gesynchroniseerd worden. Met 1 Dimm is dit sneller te doen dan met 2 of meer. Dan kan de standaard timing te snle zijn, met bovengenoemde vage klachten. Dit treed inderdaad vaak op met OUDE reepjes ram; die toen ze ontwikkeld werden, nog niet zo snel aangesproken hoefden/konden worden...

Ikzelf had dit probleem vroeger met een Abit KT7 bordje, met een bepaald reepje ram. Moest hem zelfs op 1,5ns zetten om problemen op te heffen. later wisselde ik dit naar een nieuw groter reepje, en toen was probleem geheel weg; kon naar 0 ns.

Verwijderd

Topicstarter
ok, hier beloofde update;

volgens computerland lag het aan het feit dat de 2 dimms niet identiek waren. ze hebben er nu 2 identieke ingedaan en de boel weer draaiende gekregen. Blijf het vaag vinden dat ie met die vorige 2 wel een tijd lang gedraaid heeft en er plots mee nokte.... Misschien heeft iemand hier een reden voor?

Ik kan hem morgen dus weer ophalen, met twee nieuwe dimms erin. Volgens hun td doet ie het dus nu weer. Ik vind het een beetje twillight zone achtig....

Ik zal em zelf wel ff stress testen en de resultaten hier weer posten

Verwijderd

Topicstarter
net me pc opgehaald bij compuland. zo te zien doet ie het weer als een zonnetje. ze hebben er twee nieuwe dimms ingedaan. volgens de td kan een upgrade van een bios het gevolg hebben dat ie het geheugen niet meer lekker pakt. wel vaag want ik had em niet vlak ervoor geflashed. weet iemand hier iets van???
Pagina: 1