specs van een goede DVD-speler

Pagina: 1
Acties:

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:53

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

Topicstarter
Als ik op tweakers of elders zoek naar wat eventueel een goede nieuwe DVD-speler zou zijn (standalone) dan lees ik voornamelijk subjectief geblaat van mensen die heel tevreden zijn over hun dure spelers van merken die groot zijn op audio gebied, en mensen die daartegeover stellen dat hun 100 euro kostende Revoy daar nauwelijks voor onder doet.

Maar er moeten toch specs. zijn waaruit dat valt af te leiden?
Bijvoorbeeld de Video DA converter:

ik heb nu een philips met een 27 Mhz 10 bit DA converter
een vriend van mij heeft een JVC met een 54 Mhz converter

maar ik vind het beeld van mijn philips scherper en het heeft minder fouten, vreemd?

weer een ander heeft een sony met een 108 Mhz 12 Bit DA converter en deze heeft wel weer duidelijk beter beeld dan mijn philips

Ik zag zelf een DENON met 108 Mhz 14 bit DA converter dus deze zou kwa specs superieur zijn aan de anderen (en heeft het bijbehorden prijskaartje van € 2475,- ) maar hoe weet je nou van te voren (dus zonder te testen met de rest van je spullen) dat hij echt beter is dan de genoemde sony?

Ik lees ook veel van mensen die pioneer helemaal geweldig vinden omdat die als enige een foutloze kleurweegave heeft.
maar hoe lees je zoiets uit de specs van het apparaat?

maw welke specs zijn echt veelzeggend voor de kwaliteit van een DVD speler, zodat je een beetje een objectieve selectie kan maken ?

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:19
Heb je die genoemde philips, jvc en sony wel op dezelfde TV bekeken middels dezelfde connecties? Anders gaat de vergelijking niet op natuurlijk.
Wat betreft de kwaliteit lijkt het me niet verstandig om blindelings van de specs uit te gaan (was je ook niet van plan vandaar dit topic :P ), maar heb je veel meer aan goede vergelijke reviews van mensen die zich enkel bezighouden met dit soort dingen, hometheater stuff enzo. Welke goed gecallibreerde apparatuur hebben, beelden kunnen doormeten, enz. En niet een halve pagina besteden aan hoe goed de NL versie van the fifth element er wel niet uit ziet op een 70cm breedbeeldje in de huiskamer.

Daarnaast is je weergave apparaat natuurlijk van belang. Het is nogal een verschil wanneer je een 30cm TV of een CRT progressive wilt aansturen. Iedere speler heeft z'n eigen goede eigenschappen. Zo zal er inderdaad een pioneer zijn van 1000,- die prima beeld geeft op een gewone breedbeeld. Maar een goedkope speler uit hong kong met progressive vga uitgang en leuke de-interlacer zal voor de CRT een stuk fijner werken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 13:11
Ik ben nu onderhand in het bezit van mijn 6de stand-alone dvd-speler.
Ga gewoon naar een (betere) av-zaak. Neem zelf testmateriaal mee dat in jou ogen geschikt kwa beeld/geluid. Laat ze dan meerdere spelers op dezelfde tv/projector/etc aansluiten, en maak voor jezelf de keuze.
En DAC met hoge snelheid zegt idd niet altijd alles. Zelf ervaren is het best.
Zelf test ik meestal met een DVD met een hele hoge bitrate. Geluid test ik los met een DTS-audio cd, en dan klassiek.
Mijn ervaring is wel dat de "merkspelers" ook een merkbaar beter beeld en geluid hebben. Met name uitsturing van RGB over scart is stukken beter bij de merken.
Ik doe het nu met een 54MHz DAC en die geeft (naar mijn mening) mooi beeld.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Carpe Diem

• FUBAR

FUBAR

Topicstarter
Als toevoeging: ik heb de drie genoemde spelers (de Denon niet, die is een beetje te duur :) ) getest op mijn eigen systeem dus buiten de speler was alles gelijk.

Wat inderdaad ook belangrijk is, is dat op dit moment de DVDspeler aan een CRT hangt
(Sony 32fx60, die, hoewel niet een echte topper, met digitale bron een ontzettend scherp beeld neer kan zetten)
Op deze SonyBB is het vershil dus al merkbaar, als ik dus een LCD of projector koop dan zal het verschil misschien nog wel beter merkbaar zijn, en ik wil gewoon een heel goede beeldkwaliteit.

Weten jullie nog een aantal sites (of bladen) met goede reviews van DVD-spelers, want, zoals gezegd, gebruikers ervaringen op fora en overige sites zijn vaak nogal suggestief.

• ShittyOldMan
Met CRT bedoelde ik overigens een CRT projector. Een TV heeft meestal niet een 1280x720p ingang waar een gemiddelde CRT wel goed mee overweg kan om maar even een voorbeeld te noemen. (of bijv een dvi uitgang voor een lcd/dlp projector) Dat kan al een belangrijke reden zijn om de ene wel te kopen en de ander niet. M.a.w. de specs van een goede dvd speler staat in verband met je weergave apparaat.

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:54
Ik kan me vergissen maar volgens mij zijn er niet veel dvd's die 720 zijn....Zit je meer in het IMAX gebeuren.

• assass
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-07-2024

assass

Salon GoT'er

vin zelf bij die soort producten altijd belangrijk meningen van gebruikers van het product te krijgen: www.kieskeurig.nl is ideaal daarvoor

echte specs van een goede DVD speler zou ik niet weten, heb wel gemerkt dat sommige geen auto resume hebben; en das erg irri

• ShittyOldMan
Abaddon1 schreef op 30 maart 2004 @ 00:02:
Ik kan me vergissen maar volgens mij zijn er niet veel dvd's die 720 zijn....Zit je meer in het IMAX gebeuren.
Dvd's ook niet, maar er zijn wel spelers die het kunnen de-interlacen en upscalen om zo een lijnvrij plaatje te toveren voor de grotere schermen.
(imax in volle glorie op dvd zit er voorlopig niet in :) )

[ Voor 35% gewijzigd door ShittyOldMan op 30-03-2004 00:06 . Reden: quote erbij ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:32

GaMeOvEr

Is een hork.

assass schreef op 30 maart 2004 @ 00:03:
vin zelf bij die soort producten altijd belangrijk meningen van gebruikers van het product te krijgen: www.kieskeurig.nl is ideaal daarvoor

echte specs van een goede DVD speler zou ik niet weten, heb wel gemerkt dat sommige geen auto resume hebben; en das erg irri
Kieskeurig heb je niet al te veel aan. Veel consumenten die het door hun aangekochte product de hemel in prijzen, omdat ze geen referentiekader hebben.

Hoe kun je de geluidskwaliteit van je Lidl all-in-one 2000Watt PMPO SuperHomeCinemaSet beoordelen, als je nog nooit iets goeds hebt gehad? Dat is het grote nadeel van consumentenreviews.

Aannames zijn fataal.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:12
Als je niet bang bent om duits te lezen... ;)

http://www.areadvd.de/index.html

Verwijderd

GaMeOvEr schreef op 30 maart 2004 @ 00:08:
[...]

Kieskeurig heb je niet al te veel aan. Veel consumenten die het door hun aangekochte product de hemel in prijzen, omdat ze geen referentiekader hebben.

Hoe kun je de geluidskwaliteit van je Lidl all-in-one 2000Watt PMPO SuperHomeCinemaSet beoordelen, als je nog nooit iets goeds hebt gehad? Dat is het grote nadeel van consumentenreviews.
Heel herkenbaar... Ik werk zelf in een winkel en verkoop hifi en home cinema. Willen mensen eerst (vanwege de prijs) zo'n goedkoop Pinokio setje horen... 'helemaal geweldig geluid' zeggen ze dan, terwijl ik er van over me nek ga... En dan laat je ze wat beters horen en dan kraken ze die vorige (el-cheapo) set helemaal af... :) Mensen zijn raar :P

Verwijderd

Vergeet de Scart kabel ook niet! Het heeft geen zin om dure TV's/beamers en dure DVD spelers te kopen als je een 10 pleuro brakke scartkabel gebruikt!

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Sorry, hoor.... Maar ik vindt het allemaal geblaat hier....

Als de topicstarter nou eerst eens zou aangeven wat voor films hij eigenlijk gaat kijken.... en wat voor installatie (TV/Geluid) hij heeft.
Wat heeft het voor zin om hem een dure set aan te bevelen terwijl hij er alleen maar ouwe (meestal slechte kwaliteit) film gaat zitten kijken...
Als je Dirty Dancing met een peperdure set gaat zitten kijken/beluisteren is dat natuurlijk de grootste overkill die er maar bestaat!!!
En vooral van die "verkopers" die in HIFI zaken werken!!!! JA, logisch dat een el-cheapo setje BRAK is tov een dure set.... Maar waarom zou je (meestal domme mensen) een peperdure set verkopen, als die hem later alleen gebruiken om Finding Nemo aan de kids te laten zien?!?!? Beetje lulverhaal...

Het beste is inderdaad... Neem je lievelings DVD mee en ga dan in een AV-zaak zelf oordelen wat je mooi vindt.... en laat je vooral niet platlullen door die verkopers want die hebben toch altijd het zelfde verhaal.... Ja, ik heb er thuis zelf ook één en bevalt me prima.... ik wil helemaal niets anders!!!!

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

Persoonlijk heb ik ook niet een al te hoge pet op van Areadvd. Ze smijten nogal snel met veel punten voor beeld en geluidskwaliteit.

Maar ik vind de vraag van de topicstarter wel interessant, reviews testen eigenlijk alleen hoe het complete plaatje er uiteindelijk uitziet. Maar welke componenten maken het nou een mooi plaatje?

Het is belangrijk dat de bron (de dvd) eigenlijk in originele staat op het scherm verschijnt. Een goede video-dac lijkt mij daar een groot aandeel in te hebben. Zo scoort de DVP-NS905/930 serie op beeldkwalietit altijd erg hoog. Deze hebben beide een 108mhz/12-bit dac. Die is vrij zeldzaam in hun klasse. Dan is het natuurlijk ook belangrijk dat het signaal wat de dac geeft op de best mogelijke manier op het scherm/tv komt. Component uitgangen, of wat vaker voorkomt Scart RGB is dan wel het minimale. Maar verder weet ik daar ook het fijne niet van.

Als vuistregel kan je denk ik hanteren dat de weergever de bron bepaald. Als je een 55cm CRT hebt hoef je niet te investeren in een speler met Progressive weergave of geavanceerde digitale uitgangen als HDMI. Andersom hetzelfde. Zonde om je projector van €3000 met Progressive ondersteuning via een S-Video kabel, of zelfs Component zonder progressive te hangen. Aangezien progressive spelers niet veel meer dan €100 meer kosten. :)

Om er echt achter te komen wat nou zo belangrijk is zou je eigenlijk min of meer dezelfde spelers maar 1 afwijkend component met elkaar moeten vergelijken.
Als je een DVD-2200 en 1400 van Denon via Scart RGB aansluit zou je misschien kunnen ontdekken of de superieure DAC van de 2200 echt het verschil maakt. Al weet je nooit precies welke componenten er nog meer afwijken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 maart 2004 @ 11:10:
Vergeet de Scart kabel ook niet! Het heeft geen zin om dure TV's/beamers en dure DVD spelers te kopen als je een 10 pleuro brakke scartkabel gebruikt!
Dat zou je moeten testen, net als de componenten van de dvd-speler. Ik ben helemaal niet overtuigd van het verschil tussen een dure 21-pins aansluiting en een wat goedkopere minder afgeschermde kabel. Het enigste wat ik wel een voordeel van duurdere scart kabels vind, of eerder een nadeel van goedkopere, de stekker. De stekkers van de goedkopere kabels zitten met een zeer fragiele plastic constructie in elkaar. Bij de wat duurdere modellen krijg je tenminste een stevige metalen connector.

Let dan eerder op een strategische plaatsing, probeer de kabel zo kort mogelijk te houden, dat is veel belangrijker dan een zogenmoemde high-end scart kabel. ;)
haggard schreef op 30 maart 2004 @ 11:38:
Sorry, hoor.... Maar ik vindt het allemaal geblaat hier....

Als de topicstarter nou eerst eens zou aangeven wat voor films hij eigenlijk gaat kijken.... en wat voor installatie (TV/Geluid) hij heeft.
Wat heeft het voor zin om hem een dure set aan te bevelen terwijl hij er alleen maar ouwe (meestal slechte kwaliteit) film gaat zitten kijken...
Als je Dirty Dancing met een peperdure set gaat zitten kijken/beluisteren is dat natuurlijk de grootste overkill die er maar bestaat!!!
En vooral van die "verkopers" die in HIFI zaken werken!!!! JA, logisch dat een el-cheapo setje BRAK is tov een dure set.... Maar waarom zou je (meestal domme mensen) een peperdure set verkopen, als die hem later alleen gebruiken om Finding Nemo aan de kids te laten zien?!?!? Beetje lulverhaal...

Het beste is inderdaad... Neem je lievelings DVD mee en ga dan in een AV-zaak zelf oordelen wat je mooi vindt.... en laat je vooral niet platlullen door die verkopers want die hebben toch altijd het zelfde verhaal.... Ja, ik heb er thuis zelf ook één en bevalt me prima.... ik wil helemaal niets anders!!!!
Dirty Dancing Via HDMI op je LCD projector :9

De topicstarter snijdt een interessant technisch onderwerp aan en dan boeit het mij weinig of het een nuttige aankoop is. Dat mag iedereen voor zichzelf bepalen. Maar helaas zijn er altijd mensen die denken het nut voor een ander te kunnen inschatten. ;)

Verwijderd

haggard schreef op 30 maart 2004 @ 11:38:
[knip]
Maar waarom zou je (meestal domme mensen) een peperdure set verkopen, als die hem later alleen gebruiken om Finding Nemo aan de kids te laten zien?!?!? Beetje lulverhaal...
[/flauw mode on]
Ja maar... Finding Nemo is THX gecertificeerd... Dat moet je dus op THX gecertificeerde apparatuur (en kabels) aspelen. O-)
[/flauw mode off]

PS: ik weet best dat ik met deze opmerking ontiegelijk veel reacties zal opwekken, maar ik kon het niet laten }) }) ...

• FUBAR

FUBAR

Topicstarter
Waar het mij dus om ging is inderdaad de vraag hoe ik het best objectief de kwaliteit van een DVD-speler kan beoordelen, zonder daarvoor afhankelijk te zijn van de gebruikerservaringen van anderen omdat deze veelal behoorlijk subjectief zijn
(zoals gezegt zullen niet veel mensen hun eigen set afkraken of men weet gewoonweg niet hoe het ook kan (bekent verschijnsel met luidsprekers etc. ))

Als eertse maatstaf dacht ik aan de kwaliteit van de video-DAC en daarbij ga je kijken wat voor een uitgangen het apparaat heeft in combinatie met waarvoor je hem gaat gebruiken.
Uiteindelijk wordt het toch een persoonlijke keuze waarbij het blijkbaar onzin is om puur naar de technische specs te kijken (uit mijn eigen voorbeeld: ik prefereer de Philips boven de JVC ondanks het verschil in Video-DAC welke theoretisch een voordeel zou geven aan de JVC)

Wat ik ermee kijk of waar ik het apparaat verder aan hang, is voor de discussie natuurlijk helemaal niet van belang. (dacht bij de opmerking van Shittyoldman in eerste instantie inderdaad aan een gewone beeldbuis, en niet noodzakelijkerwijs aan een projector, maar uiteindelijk wordt het wel een projector dus maakt niet uit :) )

Ook vind ik de negatieve oordelen over de 'gemiddelde consument' nogal hoogdravend.
Als hij een prutsapparaat heeft en hij is zelf tevreden, dan is hij dom, maar wat is dan het probleem? , en andersom als een "domme" consument een onwijs goed apparaat heeft dat hij eigenlijk niet volledig benut, dan wordt het hem niet gegunt?

Lijkt me eerder een beetje gefrustreerd elitair gelul, maar dat is een andere discussie :)

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
PS: ik weet best dat ik met deze opmerking ontiegelijk veel reacties zal opwekken, maar ik kon het niet laten ...
Nee hoor, Cyberjobe.... Als jij van mening bent dat je Finding Nemo op een THX gecertificeerde set moet afspelen, dan moet je dat zeker doen!!!
(Nou wil ik niet meteen beginnen over dat THX helemaal nix met de geluidskwaliteit te maken heeft...)
Maar ik vindt wel dat je als verkoper (ik zeg dus niet dat jij een verkoper bent) niet je eigen "smaak" aan een klant moet opdwingen....
Je verkoopt iemand die alleen af en toe een Word documentje tikt ook geen P4/3Ghz met ATI9800 en Terratec geluidskaartje !!!

[ Voor 4% gewijzigd door haggard op 30-03-2004 16:01 ]

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

haggard schreef op 30 maart 2004 @ 16:00:
[...]

Nee hoor, Cyberjobe.... Als jij van mening bent dat je Finding Nemo op een THX gecertificeerde set moet afspelen, dan moet je dat zeker doen!!!
(Nou wil ik niet meteen beginnen over dat THX helemaal nix met de geluidskwaliteit te maken heeft...)
Maar ik vindt wel dat je als verkoper (ik zeg dus niet dat jij een verkoper bent) niet je eigen "smaak" aan een klant moet opdwingen....
Je verkoopt iemand die alleen af en toe een Word documentje tikt ook geen P4/3Ghz met ATI9800 en Terratec geluidskaartje !!!
Idd... ik ben het helemaal met je eens dat verkopers niet hun smaak aan een klant moeten opdringen. Gelukkig zijn er diverse merken die THX (in welke vorm dan ook) en Non-THX apparatuur leveren (denk ff aan Denon, Arcam Nad etc).
Sterker nog: als mensen alleen maar muziek (lees: cd's) luisteren, dan kunnen ze beter hun geld investeren in stereo apparatuur. Ik ben van mening dat als klanten (en nee, ik ben geen verkoper) duidelijk aangeven wat hun verwachtingen zijn (warmer, kouder, detailering in welk gebied dan ook, model, formaat, etc en evt hun huidige apparatuur als referentie opgeven), dat dat de verkoper een heel eind op weg helpt. Want om al die apparatuur en speakers uit te gaan proberen is ook niet echt handig...
Pagina: 1