Bromprobleem met m'n versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• flok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-03-2023

flok

www.vanheusden.com

Topicstarter
Hi,

Ik heb m'n versterker (staat in de ene kamer) aangesloten op 'n pc (in de andere kamer - pc zit (via 'n ups - heb ook zonder geprobeerd) op een geaard stopcontact). De versterker geef vreselijk veel brom. Heb de antenna uit de tuner getrokken (lijkt me beter dan galvanisch scheiden ;) ) maar dat helpt helemaal niets.
Iemand nog andere tips wat te doen?

www.vanheusden.com

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
zitten ze wel op dezelfde spanningsgroep (stop)? En een FAQ melding in je topictitel? Beetje erg :z ... zorg liever dat het uit je topic blijkt dat je alles al geprobeerd hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door HunterPro op 28-03-2004 13:41 ]

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Is de versterker ook geaard soms? Zo ja, verbreek dan de aarde bij die versterker eens.

• flok

flok

www.vanheusden.com

Topicstarter
TheLemon schreef op 28 maart 2004 @ 13:41:
Is de versterker ook geaard soms? Zo ja, verbreek dan de aarde bij die versterker eens.
Nee, versterker is niet geaard. Dat van die spanningsgroep weet ik niet zeker; kan ik dat eenvoudig testen zonder de spanning er overal af te gooien? Ik word waarschijnlijk doodgemaakt als aaal die devices opnieuw geprogrammeerd moeten worden namelijk :)

www.vanheusden.com

Verwijderd

HunterPro schreef op 28 maart 2004 @ 13:41:
En een FAQ melding in je topictitel? Beetje erg :z ... zorg liever dat het uit je topic blijkt dat je alles al geprobeerd hebt.
Je haalt eerlijk gezegd de woorden uit m'n mond. ;)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Heb je toevallig een videorecorder aangesloten? Trek dan daar ook de kabel uit. De aarde gaat anders alsnog bijvoorbeeld via het geluid naar de versterker (of eerst via de tv, kan ook nog) en staat zo alsnog in verbinding met de aarde van de PC.
Mocht dat de orrzaak zijn dan staat hier de oplossing :) Mantelstroom filter gevonden (ter info)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• TheLemon

TheLemon

Hee, nu is 't ineens ruis :? Dan is hetgeen aardprobleem in ieder geval.

Dan moet je gewoon de standaardprocedure volgen:
Andere bron (cd-speler) op versterker hangen, andere (kortere) kabels. Evt. andere luidsprekers. Oftewel stap voor stap elke schakel vervangen, dan ben je er zo achter welk onderdeel voor de ruis zorgt.

Verwijderd

Nee het is nog steeds brom, stomme fout van mij die nog wat brak is van z'n zaterdagavond.

Hoe heb je trouwens je computer op je versterker aangesloten? Via een geleidende verbinding als een analoge of digitaal coaxiale? Ik krijg altijd de meest vage errors als m'n receiver een geleidende verbinding met m'n pc heeft. Bijvoorbeeld een wegvallend geluid wanneer het licht in een andere kamer aangaat. Nu via een mooie plastic, optische verbinding en het is weg.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 maart 2004 @ 14:10:
Nee het is nog steeds brom, stomme fout van mij die nog wat brak is van z'n zaterdagavond.

Hoe heb je trouwens je computer op je versterker aangesloten? Via een geleidende verbinding als een analoge of digitaal coaxiale? Ik krijg altijd de meest vage errors als m'n receiver een geleidende verbinding met m'n pc heeft. Bijvoorbeeld een wegvallend geluid wanneer het licht in een andere kamer aangaat. Nu via een mooie plastic, optische verbinding en het is weg.
optisch is idd meestal the way to go.

• flok

flok

www.vanheusden.com

Topicstarter
Ik zei ruis maar ik bedoelde natuurlijk brom (* flok slaat zichzelf heel hard).

Die pc is de enige geluidsbron op die versterker. Pc is wel heel erg aangesloten op andere zaken maar ook als ik die loshaal (dus enige verbinding met buitenwereld is de 230V en die ene versterker (die op zijn beurt ook alleen met de 230V en die pc is aangesloten)) blijft de brom!
N.a.v. een brainwave heb ik de multimeter d'r maar 'ns bijgepakt: als ik meet tussen de mantel van de tulpkabel en de versterker: 0 volt (zowel links als rechts!), idem voor het signaalding. Ook een andere input van de versterker geprobeerd: ook 0 volt. Nu snap ik er echt niets meer van!

www.vanheusden.com

• TheLemon

TheLemon

Ja, wees blij, lijkt me niet gezond een spanning daartussen. Heb je mijn bovengenoemde stappen al gevolgd?

• flok

flok

www.vanheusden.com

Topicstarter
TheLemon schreef op 28 maart 2004 @ 14:31:
Ja, wees blij, lijkt me niet gezond een spanning daartussen. Heb je mijn bovengenoemde stappen al gevolgd?
Argh. Ik heb 't gevonden. For some reason registreerden mijn hersenen het niet dat ik ook nog de dvd speler aan die versterker heb hangen. Zucht.
Afijn, die er uitgetrokken en ook de antenne d'r uit (is een combi versterker+tuner) en hop: geen enkele brom meer.
Zucht.
Nou zou ik 2 galvanische scheidings dingen kunnen kopen (want tv- en radiokabel) (heb zoiets niet kunnen vinden bij conrad.nl trouwens) maar misschien is 't handiger voor de audio-aansluiting in kwestie. Weet iemand of 't ook mogelijk is je audio galvanisch te scheiden? (is dat trouwens gewoon 'n trafootje?) Enneh, zou de mediamarkt die hebben?

www.vanheusden.com

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
http://www.elektronica-online.nl
Bovenaan zoeken op mantelstroom. Twee van die en het probleem is opgelost. Lijkt mij de makkelijkste oplossing?

Mijn Home Cinema in aanbouw

• flok

flok

www.vanheusden.com

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op 28 maart 2004 @ 14:43:
http://www.elektronica-online.nl
Bovenaan zoeken op mantelstroom. Twee van die en het probleem is opgelost. Lijkt mij de makkelijkste oplossing?
ja, en maar 7 euro! morgen meteen ff halen

waarom zit die mantelstroom d'r eigenlijk op? of is dat alleen maar een nasty sideeffect?
en hoe komt 't dat
versterker - video - tv - kabel (tv)
|
kabel (radio)

geen brom geeft maar als ik die pc d'r bij hang, dat die dat wel doet?

www.vanheusden.com

• elteck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-07-2025
Die brom is een heel bekend probleem. Dat wordt veroorzaakt door het netfilter van je PC voeding die capacitief gekoppeld is met de kast. Televisies en videos willen ook nog wel eens dit zoort problemen geven.

De oplossing is heel eenvoudig, je moet ervoor zorgen dat de kast van je versterker en je PC op exact dezelfde spanning staan. Dat doe je door de kasten via een Kort dik snoer met elkaar te verbinden. Gebruik zo'n dik speaker snoer of een zwaarder 220 kabel (beide aders parrallel). Als het goed is heeft je versterker zo'n "GND" schroefje waar je het snoer mee kan vastmaken. Klem het snoer met de schroeven van je kast en je zult zien, geen brom meer.

Wees voorzichtig met het pluggen als je versterker aan staat. Je kunt de ingang van je versterker opblazen!

elteck

Verwijderd

ik heb zoiets ook wel eens gehad en wat bij hielp was goeie kabel (lees:klotz, tasker) iig suc6 ermee :*)

• flok

flok

www.vanheusden.com

Topicstarter
elteck schreef op 28 maart 2004 @ 14:56:
Die brom is een heel bekend probleem. Dat wordt veroorzaakt door het netfilter van je PC voeding die capacitief gekoppeld is met de kast. Televisies en videos willen ook nog wel eens dit zoort problemen geven.
De oplossing is heel eenvoudig, je moet ervoor zorgen dat de kast van je versterker en je PC op exact dezelfde spanning staan. Dat doe je door de kasten via een Kort dik snoer met elkaar te verbinden. Gebruik zo'n dik speaker snoer of een zwaarder 220 kabel (beide aders parrallel). Als het goed is heeft je versterker zo'n "GND" schroefje waar je het snoer mee kan vastmaken. Klem het snoer met de schroeven van je kast en je zult zien, geen brom meer.
Wees voorzichtig met het pluggen als je versterker aan staat. Je kunt de ingang van je versterker opblazen!
Hmmm, ok, dank.
Maar is e.e.a. niet al gekoppeld via de mantel van de audio-verbinding?

www.vanheusden.com

Verwijderd

Let erop dat sommige DVD spelers ook eenzelfde filteropstelling als PC-voedingen hebben, waardoor op de behuizing dus ook altijd spanning staat. Voorbeeld: de Provision PRDVD3100, welke verbinding maakt met de behuizing via de voedingsprint en een zwarte draad van het voorpaneel.
Doordat er geen geaarde stekker aan het apparaat zit blijf je in dat geval altijd groundloop/aardingsproblemen houden - simpel op te lossen door hetzij de aarde los te koppelen van chassis danwel een geaard snoer eraan te zetten.
Pagina: 1