Hoi, ik wil dus op al mn systemen NT4 installeren, heb op 1 systeem nu nog xp pro staan, hoe kan ik dat het beste doen zonder dat ik verlies van gegevens heb, kan je op een makkelijke manier upgraden, of zal een formattering noodzakelijk zijn??
Het is eerder downgraden 
Je kan het misschien erover heen installeren, dan blijft al je zooi wel staan. Programma's enzo moet je vrijwel zeker opnieuw installeren.
Wat voor gegevens heb je het over? Documenten?
Je kan het misschien erover heen installeren, dan blijft al je zooi wel staan. Programma's enzo moet je vrijwel zeker opnieuw installeren.
Wat voor gegevens heb je het over? Documenten?
Verwijderd
je gaat dan niet upgraden, maar juist downgraden hoor
en daar zie ik niet zo heel erg veel het nut van in? 
edit:
te laat ...
te laat ...
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2004 19:44 ]
Verwijderd
Upgraden van XP naar NT4 kan niet. Format is inderdaad de oplossing. Maar gebruik je geen USB-devices?
NT4 gebruikt een ouwe NTFS, die ondersteund maar 4GB per schijf. Dus je hebt een schijf nodig die niet groter is. Doormiddel van Service Packs wordt de ondersteuning van grotere schijven pas aangezet.
Dus niet alleen USB is een opstakel.
En het is, zoals vorige als zeiden, downgraden.
Ey!! Macarena \o/
Mag ik even vragen waarom je terug wil naar NT4
Je gaat van een beter naar een slechter OS
[miereneukmodus]
Upgraden? Bull, je bedoelt downgraden...
[/mireneukmodus]
Dat zal je niet gaan lukken. NTFS versie 5 is niet geheel compatibel met de NTFS 4, welke bij NT4 gebruikt wordt. Je schijf wordt ontoegankelijk voor NT4.
Tenzij je FAT (16) gebruikt hebt, maar dat lijkt me niet het geval.
Het enige wat je kunt doen is de data overzetten naar een van je andere PC's, danwel op CD branden.
Vervolgens bij de installatie van NT partitie verwijderen en opnieuw aanmaken.
Op zich klopt het verhaal van die grote(re) schijven, MAAR...
alj je NT4.0 geslipstreamed hebt (>=SP4 geloof ik) kun je hem rustig op een grote partitie zetten.
Houdt er rekening mee, dant NT 4.0 behoorlijke compatibiliteitsproblemen (leuk voor galgje) heeft met bestaande apparatuur en programmatuur...
Upgraden? Bull, je bedoelt downgraden...
[/mireneukmodus]
Dat zal je niet gaan lukken. NTFS versie 5 is niet geheel compatibel met de NTFS 4, welke bij NT4 gebruikt wordt. Je schijf wordt ontoegankelijk voor NT4.
Tenzij je FAT (16) gebruikt hebt, maar dat lijkt me niet het geval.
Het enige wat je kunt doen is de data overzetten naar een van je andere PC's, danwel op CD branden.
Vervolgens bij de installatie van NT partitie verwijderen en opnieuw aanmaken.
Op zich klopt het verhaal van die grote(re) schijven, MAAR...
alj je NT4.0 geslipstreamed hebt (>=SP4 geloof ik) kun je hem rustig op een grote partitie zetten.
Houdt er rekening mee, dant NT 4.0 behoorlijke compatibiliteitsproblemen (leuk voor galgje) heeft met bestaande apparatuur en programmatuur...
We have just one world, but we live in different ones...
4gb per schijf? echt niet, ntfs ondersteunde ook in nt4 al enkele terabytes per volumeRaZ schreef op 25 maart 2004 @ 20:01:
NT4 gebruikt een ouwe NTFS, die ondersteund maar 4GB per schijf. Dus je hebt een schijf nodig die niet groter is. Doormiddel van Service Packs wordt de ondersteuning van grotere schijven pas aangezet.
de bootschijf mocht echter niet groter zijn als 7.8gb.. mischien dat je je daarin vergist
nt4 sp6a slipstreamen.. helaas in nt4 kan je niet slipstreamen
[ Voor 6% gewijzigd door Zwelgje op 25-03-2004 20:23 ]
A wise man's life is based around fuck you
Zo slecht is NT4 nog niet. Wel s.v.p. dit soort antwoorden motiveren anders kun je m.i. beter zwijgen.geforce5_guy schreef op 25 maart 2004 @ 20:18:
Mag ik even vragen waarom je terug wil naar NT4![]()
Ik heb me overigens wel hetzelfde afgevraagd...
Ik ken nog heel wat bedrijven waar met volle tevredenheid met NT4 wordt gewerkt.......
Dat heeft waarschijnlijk te maken met dit topic: [rml]Windows NT4 topic [ PETITIE!!][/rml]geforce5_guy schreef op 25 maart 2004 @ 20:18:
Mag ik even vragen waarom je terug wil naar NT4![]()
Ik heb het wel al gezien... Maar dat is geloof ik wel volledig handmatig gebeurd.zwelgje schreef op 25 maart 2004 @ 20:22:
[...]
Je had toch originele CD's met geslipstreamde SP's...?
naja, dan was het 8gb. ook best. Maar je hebt dus een kleiner partitie nodig om te installen, en na SP3 of 4 pas was dat er grotere volumes werden ondersteund.zwelgje schreef op 25 maart 2004 @ 20:22:
[...]
4gb per schijf? echt niet, ntfs ondersteunde ook in nt4 al enkele terabytes per volume
de bootschijf mocht echter niet groter zijn als 7.8gb.. mischien dat je je daarin vergist
Lang geleden dat ik met NT4 heb mogen stoeien
Ey!! Macarena \o/
Ik heb eerst de harde schijf geformatteerd onder fat 16 en dan later overgezt naar NTFS en dan kan je bij het servicepack ,ondersteuning voor grote harde schijven kiezen en dan kan je gewoon de rest van de harde schijf onder NTFs...
Ik denk dat ik mijn c: schijf dus niet ongemoeid kan laten (en dus moet herformatteren) , maar mijn (fysiek andere!)d schijf kan ik na het installeren van het servicepack er gewoon bijzetten denk ik. Dat wordt dus wel een aardige backup klus om alle data van c: naar d: te zetten.
Ik denk dat ik mijn c: schijf dus niet ongemoeid kan laten (en dus moet herformatteren) , maar mijn (fysiek andere!)d schijf kan ik na het installeren van het servicepack er gewoon bijzetten denk ik. Dat wordt dus wel een aardige backup klus om alle data van c: naar d: te zetten.
NT4 is mooi zuinig met recources , dat is zeker een voordeel.Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 20:22:
misschien een pc met geheugen/schijfruimte gebrek.
qua werking zie ik alleen maar nadelen. Bedenk je maar dat Windows NT 4.0 gebaseerd is op Windows 95 (of andersom) dus dan weet je meteen hoever terug je in de tijd gaat.. Kies dan op z'n minst voor Windows 2000. Tenzij je het gaat installeren op hardware die inmiddels al 7 jaar oud is ofzo..Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 09:34:
[...]
NT4 is mooi zuinig met recources , dat is zeker een voordeel.
[ Voor 3% gewijzigd door Bart© op 26-03-2004 09:46 ]
Euhm windows NT is dus NIET gebaseerd op 95.
Maar eelcoz, omzetten van een FAT naar ntfs is ook erg slecht voor de performance.
Maar eelcoz, omzetten van een FAT naar ntfs is ook erg slecht voor de performance.
Het gaat mij alleen om de tijd waarin het OS uit komt.. Microsoft had NT 3.51 met de looks van Windows 3.11 en daarna kwam Windows 95 (geloof ik) en in NT 4.0 hebben ze dus de looks van 95 gestopt.gladiool schreef op 26 maart 2004 @ 09:48:
Euhm windows NT is dus NIET gebaseerd op 95.
NT4 kwam wel na win95 maar bevatte lang niet zoveel nieuwigheden als 95. 95 liep toen nog qua looks en functionaliteit voor op nt4, dit is met sp's wel verbeterd maar dat is wat andersSierra-NL schreef op 26 maart 2004 @ 09:49:
[...]
Het gaat mij alleen om de tijd waarin het OS uit komt.. Microsoft had NT 3.51 met de looks van Windows 3.11 en daarna kwam Windows 95 (geloof ik) en in NT 4.0 hebben ze dus de looks van 95 gestopt.
hmmz
Maar aan de TS: geef nou eens een goede reden waarom je dit wilt doen?
Verwijderd
Wellicht is het een licentie-verhaal?
Of wil de TS minder gevoelig zijn voor virussen (virussen maken voor NT is bijna niet meer interessant, toch?).
Misschien dat de TS een paar software applicaties heeft die niet met XP werken
Misschien heeft de TS geupgrade naar XP, maar blijkt dat het toch te traag is (op een =< P733 is dat best te begrijpen)
ik noem maar wat op, hoor
Of wil de TS minder gevoelig zijn voor virussen (virussen maken voor NT is bijna niet meer interessant, toch?).
Misschien dat de TS een paar software applicaties heeft die niet met XP werken
Misschien heeft de TS geupgrade naar XP, maar blijkt dat het toch te traag is (op een =< P733 is dat best te begrijpen)
ik noem maar wat op, hoor
Ik ga even je topic titel aanpassen (was: Upgraden van XP naar NT4 , zonder gegevensverlies) want nu geeft het nogal een foute weergave 
Verder - een in-place upgrade ga je kunnen vergeten om een aantal redenen (waaronder dat NT het gewoon niet toe staat, en in NT4 bv. nog geen syskey gebruikt wordt voor SP5 iirc).
Verder - even als reactie - NTFS met SP4 kan wel degelijk NTFS5 volumes lezen voor zover ik weet - dit betekent echter niet dat alle features van Win2000/XP ondersteund worden (zo wordt encryptie iig niet ondersteund onder NT4's SP4+ NTFS driver), ook is NT4 natuurlijk niet veiliger - hooguit een minder in het oogspringend doelwit - dat maakt een OS echter niet veiliger, hooguit het risico iets beperkter
Verder - een in-place upgrade ga je kunnen vergeten om een aantal redenen (waaronder dat NT het gewoon niet toe staat, en in NT4 bv. nog geen syskey gebruikt wordt voor SP5 iirc).
Verder - even als reactie - NTFS met SP4 kan wel degelijk NTFS5 volumes lezen voor zover ik weet - dit betekent echter niet dat alle features van Win2000/XP ondersteund worden (zo wordt encryptie iig niet ondersteund onder NT4's SP4+ NTFS driver), ook is NT4 natuurlijk niet veiliger - hooguit een minder in het oogspringend doelwit - dat maakt een OS echter niet veiliger, hooguit het risico iets beperkter
Dat zegt niets. Hiermee kun je waarschijnlijk een toetsenbord en een muis mee laten werken, maar er is GEEN ENKELE fabrikant die ook drivers leverd voor Windows NT 4.0 voor je USB device. Probeer bij HP bijvoorbeeld maar eens een NT driver te vinden voor je USB printer - gaat je niet lukken.Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 20:11:
ik heb servicepack 6a en ik heb ook al een tooltje waarmee je usb kan laten werken!!
Verder dien je rekening te houden met het volgende:
- Windows NT 4.0 gebruikt NTFS 4.0 en niet NTFS 5.0. Schijven die ooit geformateerd zijn onder een hoger OS (2000 of XP) zul je niet zomaar eraan kunnen hangen. Hier is wel een patch voor beschikbaar van Microsoft trouwens. Als ik me goed herinner heeft Windows NT 4.0 ook problemen met bestanden van 4 Gb of groter omdat er in NTFS4 ook een limiet in zit, waar dat in NTFS4 niet het geval is. De bootpartitie mag ook niet groter zijn dan 8Gb, echter als je een CD hebt met SP6a geintegreerd dan kan het wel groter zijn, omdat deze "feature" in 6a gefixed is.
- Windows NT 4.0 heeft geen ondersteuning voor FAT32, FireWire, en zoals boven al genoemd gaat USB ook niet echt lukken. Ondersteuning voor nieuwe hardware kun je waarschijnlijk gewoon vergeten.
- Windows NT 4.0 heeft geen ondersteuning voor DirectX, althans niet verder dan de inbegrepen versie 3.0. Spellen zul je niet kunnen draaien, en sommige ietwat modernere applicaties die van DirectX gebruik maken zullen ook niet werken.
- Windows NT 4.0 support is afgelopen bij Microsoft, op security patches na. Er wordt niet meer voor ontwikkeld, dus patches voor de ondersteuning van nieuwe software/hardware kun je vergeten. Windows Update werkt niet, dus je zult de patches handmatig moeten ophalen en installeren. Het feit dat Microsoft geen support meer geeft voor Windows NT 4.0 betekend ook dat ze geen support meer geven aan fabrikanten die drivers willen ontwikkellen voor Windows NT 4.0. In de praktijk komt het steeds vaker voor dat er alleen Windows 98-Me en Windows 2000-XP drivers worden uitgebracht. Windows 95 Support is ook vervallen.
- Windows NT 4.0 kan niet overweg met een aantal speciale Pentium 4 en Athlon XP instructies. Het OS zal verder prima lopen, maar in performance kun je er met Windows 2000 en Windows XP een stuk meer uithalen, zeker als je multimediale berekeningen gaat uitvoeren zoals video (de)coderen enzo. SP6a voor Windows NT 4.0 is uitgekomen voordat de Pentium 4 en de Athlon XP op de markt kwamen.
Er zijn nog wel meer redenen waarom Windows NT 4.0 echt niet meer geschikt is voor deze tijd. Je spreekt toch over een OS dat in 1996 op de markt is gebracht, en een goede 8 jaar oud is nu. Er zijn genoeg applicaties op te noemen die niet werken onder Windows NT 4.0, en volgens mij is MSN Messenger 6.x er eentje van om maar eens een veelgebruikte applicatie te noemen.
Ik wil de REDEN ook wel eens weten....
"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik
allereerst alvast heel erg bedankt voor de tips,
één van de redenen is dat ik op mijn werk met NT4 werk en daar zo thuis meer feeling mee kan krijgen als ik er ook thuis mee hobby en de klanten dus beter kan bedienen. (ik doe dit werk nog niet zo lang)
De tweede reden is dat mijn baas te kennen heeft gegeven niet te willen overstappen op iets anders voorlopig.
De derde reden is dat NT weinig vergt van het systeem, op een p133 met 32 MB (veel door oons gebruikte configuraties) ram kan je al uitstekend uit de voeten voor office97 en internet. Applicaties alls messenger werken prima, de nieuwste wellicht niet alleen?
Met NT kan je alles wat je zou willen in principe en het werkt, mits goed geïnstalleerd retestabiel. Ook de servers draaien in ons netwerk (nog gedeeltelijk coax zelfs!) bij ons allemaal NT server en het werkt allemaal naar volle tevredenheid.
één van de redenen is dat ik op mijn werk met NT4 werk en daar zo thuis meer feeling mee kan krijgen als ik er ook thuis mee hobby en de klanten dus beter kan bedienen. (ik doe dit werk nog niet zo lang)
De tweede reden is dat mijn baas te kennen heeft gegeven niet te willen overstappen op iets anders voorlopig.
De derde reden is dat NT weinig vergt van het systeem, op een p133 met 32 MB (veel door oons gebruikte configuraties) ram kan je al uitstekend uit de voeten voor office97 en internet. Applicaties alls messenger werken prima, de nieuwste wellicht niet alleen?
Met NT kan je alles wat je zou willen in principe en het werkt, mits goed geïnstalleerd retestabiel. Ook de servers draaien in ons netwerk (nog gedeeltelijk coax zelfs!) bij ons allemaal NT server en het werkt allemaal naar volle tevredenheid.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2004 21:16 ]
Tja... kijk, op een gegeven moment moet je natuurlijk ook op je werk naar een nieuwere versie van Windows, maar daar heeft je baas denk ik nog geen geld voor 
USB aparaten gaan in ieder geval niet werken, dus hou in ieder geval 1 machine met XP achter de hand voor het geval dat je iets wil printen op een USB printer, of je een digitale camera wil aansluiten
USB aparaten gaan in ieder geval niet werken, dus hou in ieder geval 1 machine met XP achter de hand voor het geval dat je iets wil printen op een USB printer, of je een digitale camera wil aansluiten
"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik
ja dat zat ik ook te denken. Ik heb er net een laptop bijbesteld, ik hou daar XP op denk ik voor dat soort zaken.maartena schreef op 27 maart 2004 @ 00:03:
Tja... kijk, op een gegeven moment moet je natuurlijk ook op je werk naar een nieuwere versie van Windows, maar daar heeft je baas denk ik nog geen geld voor
Verwijderd
Sorry voor het kicken van een redelijk oud topic, maar was al een tijdje aan het zoeken naar een USB driver voor NT4. Iedereen zei mij dat het niet bestaat.maartena schreef op 26 maart 2004 @ 20:22:
[...]
Dat zegt niets. Hiermee kun je waarschijnlijk een toetsenbord en een muis mee laten werken, maar er is GEEN ENKELE fabrikant die ook drivers leverd voor Windows NT 4.0 voor je USB device. Probeer bij HP bijvoorbeeld maar eens een NT driver te vinden voor je USB printer - gaat je niet lukken.
ftp://ftp.us.dell.com/utility/R62200.EXE
Bij deze dus een link naar onbestaande drivers.
Wie weet heeft nog iemand er baat bij!
*edit: tot nu toe uitgetest: USB pendrive, USB externe harde schijf, printer, muis... werkt prima.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2004 10:16 ]
Verwijderd
Fijn dat je deze drivers effe aan ons geeft, want er zullen nog genoeg mensen zijn die deze driver nodig zullen hebben.
Ik ben alleen benieuwd of het de TS al gelukt is om zijn XP machine te downgraden en daarmee ook zijn gegevens behoud.
Ik ben alleen benieuwd of het de TS al gelukt is om zijn XP machine te downgraden en daarmee ook zijn gegevens behoud.
Pagina: 1