Hoe verbinding maken tussen 2 filialen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 91 views sinds 30-01-2008

• brainstormer
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik heb een vraag. Hoe kan ik een verbinding tussen 2 filialen maken. Ik heb op beide lokatie's windows xp prof + op beide lokatie's een adsl verbinding.

Hoe kan ik die 2 netwerken met elkaar koppelen, zodat ik b.v. de printers kan sharen en documenten kan bekijken.

Ik heb zelf al wat gelezen over vpn maar daar kom ik niet uit.
Moet je nu 1 pc hebben met een server? Of is dat niet nodig.

Wie kan mij helpen of een paar links geven hoe ik de 2 netwerken kan koppelen.

Alvast bedankt _/-\o_

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
XP kan zelf ook dienen als VPN server en heeft hier zelfs een wizard voor.

Heb je daar al iets mee geprobeerd?

Zo nee: doe dat dan en zoek gewoon alle termen op die je nog onbekend zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Voutloos op 25-03-2004 11:50 ]

{signature}

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
http://gathering.tweakers...%5Bq%5D=koppelen+adsl+vpn
1000 en 1 topic over!

[ Voor 12% gewijzigd door djexplo op 25-03-2004 11:51 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Je zult een Server en een client nodig hebben. Van af windows 2000 server kun je via RRAS een VPN maken. Maar het handigste om twee locatie's aan elkaar te koppelen is via een router die VPN op kan zetten Cisco of Watchguard.
Wij hebben hier een verbinding naar het kantoor in belgie via twee Watchguards SOHO's werkt als een trien. Je hoeft niets op de PC en Servers te veranderen en iedereen kan overal bij. Het is wel wat duurder dan via software maar heel erg goed.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:26
Als je aan beide kanten alleen een Windows XP werkstation hebt en geen server oid dan kun je ook aan beide kanten een ADSL modem/router aanschaffen die vpn ondersteund. Je kunt dan de ADSL modems/routers onderling een VPN verbinding laten maken en zo de twee netwerken aan elkaar koppelen.

• brainstormer
Alvast bedankt voor de snelle reacties.

En ik had idd al via xp een wizard gevonden maar je moet op een gegeven moment een lokatie intikken. b.v. www.microsoft.nl of een ip adres intikken. Maar wat moet ik daar dan intikken? Is dat het ip adres van de andere computer op de andere lokatie?
Want hoe kan je dan je computer laten weten dat er iemand gaat proberen in te loggen?
En moet je trouwens op beide computers die wizard uitvoeren?

Ik had dit namelijk al gevonden maar kom daar dus niet helemaal uit.

HOWTO: Windows VPN verbinding maken

[ Voor 13% gewijzigd door brainstormer op 25-03-2004 12:09 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
brainstormer schreef op 25 maart 2004 @ 12:07:
En ik had idd al via xp een wizard gevonden maar je moet op een gegeven moment een lokatie intikken. b.v. www.microsoft.nl of een ip adres intikken. Maar wat moet ik daar dan intikken? Is dat het ip adres van de andere computer op de andere lokatie?
Want hoe kan je dan je computer laten weten dat er iemand gaat proberen in te loggen?
En moet je trouwens op beide computers die wizard uitvoeren?
Op zich is de XP manier vrij simpel en dus ook beperkt qua betrouwbaarheid (om onafhankelijk van je software te zijn, zijn hardware-oplossingen beter).
Maar het is wel goed om ernaar te kijken en misschien vind je het zelfs goed genoeg voor het doel. :)

Om de verbinding op te zetten is het handig als je minstens de volgende details en theorie mbt deze info op een rijtje hebt:
De externe ip-adressen.
De range van de beide subnets.
Het protocol dat je moet gebruiken voor VPN.

Verder dient idd op 1 pc de VPN-host te draaien alvorens iemand kan inloggen.

{signature}

Verwijderd

Koop 2 tweedehands pc-tjes ... pentium 2 300MHz is ruim voldoende.
Zet op beide linux, stel FreeSwan in (VPN-software)
Plaats deze machines aan beide kanten tussen adsl-modem en netwerk

kost bijna niets, is super-stabiel en lekker veilig.

• brainstormer
Voutloos schreef op 25 maart 2004 @ 12:11:
[...]

Verder dient idd op 1 pc de VPN-host te draaien alvorens iemand kan inloggen.
Kan je dat ook doen met die wizard.

En het hoeft idd niet zo beveiligd te zijn hoor.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:08
Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 12:12:
Koop 2 tweedehands pc-tjes ... pentium 2 300MHz is ruim voldoende.
Zet op beide linux, stel FreeSwan in (VPN-software)
Plaats deze machines aan beide kanten tussen adsl-modem en netwerk

kost bijna niets, is super-stabiel en lekker veilig.
OMG, hebben we het hier over PNS, kzal het eens uitleggen
Professional Networking & Servers.

ff de dikke vandale erbij pakken:
pro·fes·si·o·neel (bn.)
1 van beroep => beroeps; <=> amateuristisch
2 eigen aan een, het beroep
3 als gemaakt door vakmensen => vakkundig; <=> onprofessioneel
als dat in jouwn ogen PNS is

Tip voor de TS, je kunt het op verschillende manieren, maar de mooiste en stabielste oplossing is om 2 stand alone routers met VPN ondersteuning aan te schaffen, en tussen die 2 routers een encrypted tunnel op te zetten!

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• brainstormer
Je kan dus ergens in de winkel 2 routers kopen die vpn ondersteunen.
Dan kan je dus een connectie maken tussen die 2 routers via vpn zonder een server te installeren.

Maar als ik het goed begrijp moet ik dus:

1 of een server maken zodat die mijn wachtwoord kan valideren.

2 Of een router kopen die vpn ondersteund.

3 Ik kan dus niet op de computers die ik nu heb een wizard laten draaien zodat ze met elkaar een verbinding kunnen maken.

Ik ben trouwens nieuw hier op het forum dus als deze topic hier verkeerd staat. Dan neem ik aan dat de global mod het verplaats. :X

Verwijderd

Grolsch schreef op 25 maart 2004 @ 12:25:
[...]

OMG, hebben we het hier over PNS, kzal het eens uitleggen
Professional Networking & Servers.

ff de dikke vandale erbij pakken:

[...]

Tip voor de TS, je kunt het op verschillende manieren, maar de mooiste en stabielste oplossing is om 2 stand alone routers met VPN ondersteuning aan te schaffen, en tussen die 2 routers een encrypted tunnel op te zetten!
Totdat blijkt dat je in de toekomst nog meer zaken via het web wil doen, bijvoorbeeld een simpele website, of email ontvangen/versturen. Dan heb je aan die routers niet veel meer. Om de kosten te drukken kan je dat beter met Linux doen, plus dat je veel flexibeler bent. Professioneel wil ook zeggen: kijk verder dan je neus lang is.

• brainstormer
Sierra-NL schreef op 25 maart 2004 @ 11:56:
Als je aan beide kanten alleen een Windows XP werkstation hebt en geen server oid dan kun je ook aan beide kanten een ADSL modem/router aanschaffen die vpn ondersteund. Je kunt dan de ADSL modems/routers onderling een VPN verbinding laten maken en zo de twee netwerken aan elkaar koppelen.
OK dit is eigenlijk wat ik wil.
Ik begrijp dus dat dit sofware matig kan. Ik heb namelijk aan beide kanten een ADSL modem/router. Moet ik dan in de handleiding van die modems kijken of kan je ergens sofware downloaden ofzow.

Sorry dat ik zo NOOB achtig overkom maar dat komt omdat ik dat ook ben. ;(

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-02 20:25

WPN

je koopt 2 cisco pix 500 kastjes (niet veel groter dan een modem)

dit zijn je firewalls.... en daar tussen leg je dus een VPN aan (dit kunnen ze zelf als je ze maar goed instelt).....

dit gaan we doen met een nevenlocatie van mn werk hier... :)

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Verwijderd

Hey brainstormer
alles goed
Quintijn hier.
hoe kan het dat je hier niet uit komt dan :D
zou jij toch moeten weten :D
stage opdracht zeker he :P
greetz

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2004 12:57 ]

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
Grolsch schreef op 25 maart 2004 @ 12:25:
Een beetje overdreven reactie. Wat is er mis met twee 'low-end' linux machines die middels FreeSwan of andere software een VPN verbinding verzorgen? Veel VPN appliances draaien een embedded versie van Linux.

Zolang je weet waar je mee bezig bent is er niets mis met het gebruik van Linux op afgeschreven kantoor PC's.

PNS houdt voor mij in dat je weet wat je doet; keuze van oplossingen is daarbij in beginsel onbelangrijk. Verder dient het om professioneel gebruik te gaan; dus niet spielerij voor thuis.

Wat dat betreft zijn er een hoop zogenaamde beheerders die met ISA of standaard VPN services van Microsoft aan het klikken zijn die ik veel minder vertrouw dan anderen die met Linux/FreeBSD/OpenBSD een VPN opzetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Maarten @klet.st op 25-03-2004 12:58 ]

• brainstormer
Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 12:57:
Hey brainstormer
alles goed
Quintijn hier.
hoe kan het dat je hier niet uit komt dan :D
zou jij toch moeten weten :D
stage opdracht zeker he :P
greetz
Nou guini kom ff met een oplossing dan :P

Ja klopt is stage opdracht. Maar als het werkt wil ik ook een eigen netwerk gaan maken. Tussen jasper robert en mij.

Maar weet jij een oplossing dan, want op dit terein weet ik dus helmaal NIKS.

Verwijderd

Maarten.O schreef op 25 maart 2004 @ 12:58:
[...]

Een beetje overdreven reactie. Wat is er mis met twee 'low-end' linux machines die middels FreeSwan of andere software een VPN verbinding verzorgen? Veel VPN appliances draaien een embedded versie van Linux.

Zolang je weet waar je mee bezig bent is er niets mis met het gebruik van Linux op afgeschreven kantoor PC's.

PNS houdt voor mij in dat je weet wat je doet; keuze van oplossingen is daarbij in beginsel onbelangrijk. Verder dient het om professioneel gebruik te gaan; dus niet spielerij voor thuis.

Wat dat betreft zijn er een hoop zogenaamde beheerders die met ISA of standaard VPN services van Microsoft aan het klikken zijn die ik veel minder vertrouw dan anderen die met Linux/FreeBSD/OpenBSD een VPN opzetten.
Juist, dat bedoel ik.

Verwijderd

Ja hallo, het is hier geen TMF-chatroom :/

Voor brainstormer: stageopdrachten doe je zelf. En als je het niet snapt ga je naar je stagebegeleider of docent.

Ga dit eens heeeel snel lezen: http://gathering.tweakers.net/forum/faq

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2004 15:30 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.