Toon posts:

magnetische storing van waterpomp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil graag een waterchill kit kopen en ik las op de review van tweakers over waterchill dat de pomp niet magnetisch geschermd is. dus er staat in dat je dus storingen op je monitor krijgt! :(. het is wel zo dat ik een sunbeam acrill case heb en die is dus van plexiglas.

zijn er mensen die dit ook hebben en wat hebben jullie er tegen gedaan??

mijn systeem specs bij me onderschrift.

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-02 22:24

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Bij sommige pompen is het heeeel duidelijk waarneembaar. Vooral als je pomp dicht bij je videokaart zit. oplossing: plaats de pomp ver weg van de vid kaart. Wat ook een beetje helpt: alu folie eromheen, en dit aarden. (of iig aan je kast vastmaken.)

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Schijnt dat dat zwaar overdreven is dat magnetsich afschermen, als die pompjes van Asetek (Hydor L20/30?) echt zo erg storen dan zouden ze denk ik niet zo goed verkocht worden ;)

Gabriël AM5

• Maku
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Maku

Derp

Staat hier een L30 direct naast me 9800 no probs here .. :Z

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-02 22:24

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Van die kleine pompjes heb je niet zo veel last; ik had een sicce hydra, geplaatst boven mijn voeding, en je kon, als hij aan stond, bij lage refreshrates, miniem wat zien knipperen in de hoeken van het scherm.

Echter een vriend van mij had een pomp gebruikt die niet voor waterkoeling of aquarium of whatsoever bedoeld was, maar voor een verwarmingssysteem ofzo. Niet een hele grote, maar wel een "professionele". Hij plaatste hem naast zijn videokaart, en hier was het effect zo storend dat ík niet meer op zijn pc wilde werken. Er kwamen ook strepen over het beeld als ik me het goed herinner. Hij had er zelf niet zo'n last van, maar goed.

Ergo: het verschilt erg per type pomp.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Verwijderd

Ik zit hier met een sicce nova. Staat naast/onder mijn videokaart maar heb echt geen last van storingen. Denk dat er nog geen 10cm tussen videokaart en pomp zit.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:58

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Die storing kan ook komen omdat je kast naast de monitor staat, dus dat de pomp rechtsreeks de monitor beinvloedt, en niet via je videokaart. Denk ook eens aan het effect van de pomp op je harddisk bv. Ik heb een Eheim 1046 en als je die naast de monitor houdt, zie je echt veel vervorming. Ik heb er daarom een kooi omheen gebouwd gemaakt van een oude trafo. Ook omdat de pomp bovenop mijn HDDkooi zou komen te zitten. Ok, het ziet er niet uit, maar je kunt de pomp nu vlak voor het beeldscherm houden zonder dat ie stoort.

http://212.238.216.189/Co...l/images/151-5156_IMG.jpg
http://212.238.216.189/Computer/Watercool/images/pumpe2.jpg

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Verwijderd

zonoskar schreef op 24 maart 2004 @ 22:59:
Die storing kan ook komen omdat je kast naast de monitor staat, dus dat de pomp rechtsreeks de monitor beinvloedt, en niet via je videokaart. Denk ook eens aan het effect van de pomp op je harddisk bv. Ik heb een Eheim 1046 en als je die naast de monitor houdt, zie je echt veel vervorming. Ik heb er daarom een kooi omheen gebouwd gemaakt van een oude trafo. Ook omdat de pomp bovenop mijn HDDkooi zou komen te zitten. Ok, het ziet er niet uit, maar je kunt de pomp nu vlak voor het beeldscherm houden zonder dat ie stoort.

http://212.238.216.189/Co...l/images/151-5156_IMG.jpg
http://212.238.216.189/Computer/Watercool/images/pumpe2.jpg
Een Eheim is toch magnetisch afgeschermd :? volgens de specs etc B)

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:58

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Volgens mij is dat een fabeltje. Of hij is marginaal afgeschermd, want wat ik zie toch echt vervorming als ie naast m'n beeldscherm gehouden werd (draaiend). Hetzelfde zie je als je een magneet voor je beeldscherm beweegt (op eigen risiko proberen :))

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Een Eheim is inderdaad afgeschermd, maar voor onze computers meestal niet genoeg als deze inline gebruikt wordt.. schijnt dan toch nog storing op te leveren... Ligt er ook aan hoe oud de pomp is enzo :) Maar het beste inderdaad is inwikkelen in alu-folie als je er last van hebt en dit aarden :)

Succes..

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Bornin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08-2024
Ik heb een TT Aquarius 2 en nooit geen last gehad van storingen maar sinds ik mijn 9700 pro koel met de zalman ZM80C-HP heb ik last van zeg maar lopende strepen.

Als ik de pomp iets verder weg houdt van mijn videokaart is het over. Ik moet dus ff een ander plekje zoeken voor mijn pomp.
gelukkig vallen de strepe eigenlijk alleen maar op als ik op mijn buroblad kijk. In een "explorer scherm" zie je het al een stuk minder en tijdens gamen helemaal niks gelukkig.

Non taken

Verwijderd

Ze storen je scherm, niet je videokaart.... Het magnetisch veld wat die pomp produceert brengt de electronen in de beeldbuis van de monitor (CRT) enigsinds uit zijn baan, waardoor het wat gaat schommelen (als ik me niet vergis ;))...

Ik heb hier ook last van met mijn eheim 1048, hij staat op ongevere 50cm van mijn beeldscherm af (heb wel een grote window :P)...

Mja bijna elke pomp is niet degelijk afgeschermd tegen magnetische straling. Bouw er een stalen kistje omheen, dat helpt ;)

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 20:39
Ik heb een pomp van Wilo in m'n PC. Éen met twee 1/2" aansluitingen. Erg sweet, aangezien ik die pomp gevonden heb in een bak bij de lokale oud-ijzerboer. (2 zelfs, allebei werkend. Anyone? ;) ).

Maar die dingen storen als een gek. Ze zijn opgebouwd uit een electromagneet rond een kern. Die kern zit rond het ronddraaiende gedeelte, waarin magneten zitten. Het ding stoort op 60hz vreselijk, hoewel het op 85hz wel te doen is. Afschermen met whatever hielp niet helaas. Mijn theorie is dat het komt doordat het een magnetisch veld is dat stoort. Magnetische velden worden slecht tegen gehouden door dunne laagjes metaal, dus vandaar de aanhoudende storingsbron. Correct me if I'm wrong.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:56
gewoon een stalen doosje gebruiken, aluminium folie is dan te dun ofzo, ligt eraan hoe krachtig de pomp is natuurlijk

Verwijderd

Topicstarter
misschien dat ik nu een beetje raar denk maar het ligt denk ik niet aan de video kaart toch maar alleen aan de monitor? dus alleen crt en niet lcd. misschien dat het beste toch is om die pomp ergens ver van je monitor houden. :(

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:21

Epsilon

Ik kan je vertellen dat de videocard niet de oorzaak is van het vervormen van het scherm.

Het scherm vervormt namelijk alleen op lage refreshrates (60hz, 70hz en lager) maar hoe hoger de refreshrate, hoe minder last je er van hebt (ja ook 100!).
Pagina: 1