Toon posts:

TFT monitor ingebrand

Pagina: 1
Acties:
  • 554 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Eigenlijk alleen ter notificatie. Ik heb een Dell 8250 systeem (december 2002) met een 15" TFT monitor (DVI) en onlangs heb ik mijn monitor een paar dagen achter elkaar aan laten staan. Met als gevolg... juist!! Een ingebrand scherm. Je ziet dan duidelijk de contouren van de foto die ik heb gebruikt als 'background' voor m'n desktop. Ik kwam erachter toen ik mijn Hotmail account aan het checken was, het blauwe Hotmail scherm vertoonde wat rare contouren. Ik dacht eerst dat het wat stof was, of een vlek, maar dit viel niet weg te poetsen.

Ik heb de background per direct weggehaald en 'gewoon' weer op egaal blauw gezet. Ik heb tevens de screensaver & energysaver maar aangezet. Nu, na enkele dagen, zijn de contouren haast niet meer zichtbaar. Het lijkt dus, alsof het scherm zichzelf hersteld.

Ik heb even gezocht met Google en vond in een PDF-document van Nec-Mitsubishi de volgende tekst:

"Ingebrand beeld: Een inbranding wordt duidelijk wanneer de “geest” van een vorig beeld op het scherm zichtbaar blijft. In tegenstelling tot CRT-monitoren is een inbranding op een LCD-monitor niet van blijvende aard, maar de weergave van niet veranderende beelden gedurende langere tijd moet worden vermeden.
U maakt de inbranding ongedaan door de monitor net zo lang uitgeschakeld te laten als het vorige beeld op het scherm is weergegeven. Als een beeld bijvoorbeeld gedurende één uur is weergegeven en de “geest” van dat beeld blijft achter, schakelt u de monitor één uur uit om het ingebrande beeld ongedaan te maken."

Dit klopt dus aardig met mijn eigen bevindingen, ik weet alleen niet of de gestelde termijn voor 't herstel ook geldt voor andere merken.

Ik moet mijn Dell TFT scherm nog maar een paar dagen uit laten staan ben ik bang :-)

Van het ingebrande scherm heb ik ook melding gedaan bij Dell, maar nog geen enkele vorm van response mogen ontvangen. Ook geen ontvangstbevestiging. Beetje jammer voor een bedrijf dat zo prat gaat op service.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2004 08:48 . Reden: typo's weggehaald ]

Verwijderd

Vervelend dat je scherm is ingebrand, maar dat is niet de schuld van Dell, je kan het ze dus wel melden, maar wat moeten ze daarmee?
Want je hebt zelf het scherm in laten branden.

nofi, maar ik snap het nut van dit topic niet echt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2004 18:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 18:12:

Geeft niks hoor.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2004 10:57 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:10

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 24 maart 2004 @ 18:12:
Ik ook niet. Dat een TFT kan inbranden en daarbij geen/nauwelijks blijven schade oploopt is niks nieuws. Je probleem is al bijna opgelost, dus?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Voor mij was 't wel nieuw, en ik kon er niet heel veel over vinden. Vandaar dat ik het ook poste als 'Ter notificatie', zoals ook vermeld staat in de eerste post.

Het is bijna opgelost, ik zie de contouren nauwelijks meer.

Ik klaag trouwens ook niet over de monitor van Dell, maar wel over de snelheid van feedback. Dell kan er inderdaad niets aan doen dat mijn monitor inbrandt, dat heb ik ook nimmer beweerd.

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 11:25:
Voor mij was 't wel nieuw, en ik kon er niet heel veel over vinden. Vandaar dat ik het ook poste als 'Ter notificatie', zoals ook vermeld staat in de eerste post.

Het is bijna opgelost, ik zie de contouren nauwelijks meer.

Ik klaag trouwens ook niet over de monitor van Dell, maar wel over de snelheid van feedback. Dell kan er inderdaad niets aan doen dat mijn monitor inbrandt, dat heb ik ook nimmer beweerd.
En Dell kent zelf waarschijnlijk de oplossing ook wel, misschien dat je daarom geen antwoord krijgt ;)
Waarom laat je ook je scherm paar dagen achter elkaar aanstaan, dan denk ik nog niet eens aan het gevaar van inbranden maar wel aan de stroomkosten.

hmmz

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het inbranden voor TFT's was dus nieuw voor mij, ik dacht serieus dat dat een 90s probleem was :-) hahaha

Stroomkosten heb ik niet zoveel last van, mijn huur is all-in.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 maart 2004 @ 12:07:
Nou, het inbranden voor TFT's was dus nieuw voor mij, ik dacht serieus dat dat een 90s probleem was :-) hahaha

Haha, dan nog wel zonde voor de maatschappij dat jou het niet boeit hoeveel energie je gebruikt. Maar daarnaast een TFT heeft een x aantal branduren en daarna heb je kans dat dus een backlight kapot gaat ;) daaromd oe ik me TFT altijd uit als ik er niet achter zit, dat is voor jezelf dus ook beter, je hoeft minder snel een nieuwe te halen >:)

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:42

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Ik wist in dit geval ook niet eens dat het inbranden weer ongedaan kon worden gemaakt, toch fijn dat je dit hebt gepost.

-Te huur

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 20:09

ook voor mij :+

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• Bzzje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 14:55

Bzzje

Negeren is vooruitzien

:offtopic dat zegt dus helemaal niets, aan het eind van het jaar rekent je huisbaas toch met je af. En als hij dat niet doet, maakt hij er hoogstwaarschijnlijk winst op en dat is wettelijk verboden (winst op servicekosten)

het inbranden van een tft is gelukkig wat anders dan op een crt. daar brandt het echt er in, terwijl dit gewoon weggaat

Negeren is vooruitzien

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een Hansol scherm laatst gezien waar het Windows 98 logo erin bleef staan als achtergrond. Niet ingebrand maar als je net bootte de computer zag je al in de bios het Windows 98 scherm en als je gewoon werkt is het geen probleem, maar met zwarte schermen zie je het juist en soms niet. Dat is echt heel irritant en het scherm blijft gewoon ghosten. Het scherm loopt vaak achter qua beeld. Echt een topscherm niet dus.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit neigt naar anecdotes en slowchat. En er is MEER dan genoeg te vinden- hier de eerste 5 hits van zoeken op 'TFT inbranden':

TFT scherm inbranden?
TFT scherm brandt in. . . Of niet?
'inbranden' TFT scherm: komt het weer goed?
Samsung 191T TFT brandt in (zie foto's)
Kan een TFT-scherm in branden?

Beetje overbodig topic dus...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.