[Snel en stil] Kant en klare oplossing voorhanden?

Pagina: 1
Acties:
  • 383 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-07 17:08
Ik wil binnen nu en een paar maanden een nieuw systeem kopen, budget is zo'n €1500,-.

Belangrijkste eisen zijn dat het snel (games) en stil moet zijn. Ik heb echt een pesthekel aan dat stofzuiger geluid van fans of piepende harddisks. Ik heb met mjin huidige systeem heel lang gekloot zonder al te veel succes (nog niet stil genoeg), bovendien kom ik niet om van de tijd en heb ik nog genoeg projecten lopen ;).

Mijn vraag is dan ook of er een goede kant en klare oplossing is voor een snel maar toch stil systeem. Of wordt het toch gewoon een kwestie van de onderdelen op geluidsproductie uitzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Op basis van een Athlon64, een goede koeler met een Papstfan en een kast die goed te isoleren is heb je zeker een snel en stil systeem. Overigens zijn ook de ALDI PC's niet erg luidruchtig naar ik begrijp.

Denk dat met zoek en dus leeswerk heel wat informatie is te vergaren die je tot een goede keus zullen leiden.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
GuardianAngel schreef op 23 maart 2004 @ 01:22:
Op basis van een Athlon64, een goede koeler met een Papstfan en een kast die goed te isoleren is heb je zeker een snel en stil systeem. Overigens zijn ook de ALDI PC's niet erg luidruchtig naar ik begrijp.

Denk dat met zoek en dus leeswerk heel wat informatie is te vergaren die je tot een goede keus zullen leiden.
Ik heb al een uurtje rond zitten lezen op t.net en met name GoT, had verwacht dat het een redelijk uitgekauwd onderwerp zou zijn maar kon niet echt veel vinden.
Wel over de Athlon 64's mogelijkheid om zichzelf omlaag te klokken. Erg interessante optie. Tijdens een spel wat meer geluid is niet zo heel erg, het gaat met name om films.

Maar goed, is er echt geen voordehand liggende oplossing? Gewoon een bedrijf die een systeem levert met evt een passief gekoelde gpu (of een stille fan), stille hd's (evt met omhulsel), stille voedingen enz. Alleen dan als heel systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

GuardianAngel schreef op 23 maart 2004 @ 01:22:

mijn vader heeft die 3ghz P4 van de aldi en dat ding maakt imho flink wat herrie hoor, het is echt geen stil apparaat
en als de temperatuur nog laag is en de fans zacht draaien dan bromt het apparaat de hele tijd
nee die zou ik niet graag willen

ik denk dat je voor stille systemen of zelf wat in elkaar moet zetten of eens kijken naar een dell ofzo
die zijn meestal ook erg stil en netjes in elkaar gezet

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn vader heeft een P4 2,0GHz met een Ati kaart gelijkwaardig aan de TNT2 M64. Je hoort het ding vrijwel niet. Het geruis van de (CPU-)fan is verwaarloosbaar, fluisterstil in ieder geval.

Systeem van Dell dat vrij uitgebreid nog samen valt te stellen. Als je echt iets stils wilt zou ik eens bij Dell gaan rondkijken. Ik ben geen aanhanger van prefab systemen, maar die Dell dingen zijn nog best wel rustig en snel. (en die kasten zijn lang zo lelijk niet als de gemiddelde systeemkast ;))

@cls:
Ik heb zelf 2x Maxtor in me kast zitten... eerst was dat de 6L040J2 met de 6Y120J2, maar die 6L is wegens overmatige geluidsproductie en corruptie vervangen door een 6Y040J2. Ik moet zeggen dat de 6Y serie van Maxtor vrij stil zijn (behalve met grote zoekacties). Ik weet helaas niet wat voor schijven er in die Dell systemen zitten.

[ Voor 39% gewijzigd door Fludizz op 23-03-2004 03:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:13
En voor hdd, sja ik ben niet echt een kenner maar ik denk dat de Seagate Baracudda toch wel tot een van de stilste behoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moerk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07 02:13
Voor een stille kast zou je ook eens kunnen kijken naar de Antec Lifestyle Sonata.

Hier kun je wat reviews erover vinden:
http://www.neoseeker.com/Hardware/Products/antec_Sonata

bla-di-bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Wolfboy schreef op 23 maart 2004 @ 02:50:ik denk dat je voor stille systemen of zelf wat in elkaar moet zetten of eens kijken naar een dell ofzo
die zijn meestal ook erg stil en netjes in elkaar gezet
Ja, nou je het zegt. Wij hebben op mijn werk een aantal Dell bakkies staan, en die zijn idd best stil. Zit een heel slim systeem in voor de airflow, mooi bedacht.
Fludizz schreef op 23 maart 2004 @ 02:54:Systeem van Dell dat vrij uitgebreid nog samen valt te stellen. Als je echt iets stils wilt zou ik eens bij Dell gaan rondkijken. Ik ben geen aanhanger van prefab systemen, maar die Dell dingen zijn nog best wel rustig en snel. (en die kasten zijn lang zo lelijk niet als de gemiddelde systeemkast ;))
Nee, ze zijn idd niet lelijk. En je kan ze ook best uitgebreid samenstellen, ik zie alleen zo gauw niet de mogelijkheid om er een AMD 64 in te zetten en dat was wel het plan.
Moerk schreef op 23 maart 2004 @ 11:36:
Voor een stille kast zou je ook eens kunnen kijken naar de Antec Lifestyle Sonata.

Hier kun je wat reviews erover vinden:
http://www.neoseeker.com/Hardware/Products/antec_Sonata
Waarom is die stil dan?

Op zich vind ik zo'n prefab systeempje ook niet alles, heb liever eigenlijk 100% controle over wat ik erin heb zitten. Daarom wil ik ook gewoon naar het alternatief kijken, namelijk gewoon zelf wat bij elkaar rapen zoals ik altijd gedaan heb:

- de boxed koeler in combinatie met het cool & quiet schijnt heel goed te werken, dus daar maak ik me niet zo gek veel zorgen over
- ik zou een Nexus voeding kunnen nemen, die schijnen wel stil te zijn
- een Seagate barracude schijf, hebben die ook nog een beetje een acceptabele snelheid?
- en dan de videokaart: mijn Radeon8500 was behoorlijk stil (en nu 100% stil omdat ie passief gekoeld is). Hoe zit dat met de 9800XT? En wordt dat ding ook wel eens passief gekoeld? Op zich heb ik weinig zin om de fan van zo'n dure net nieuwe videokaart af te trekken, maar ik heb nog minder zin om naar zo'n klein takkefannetje @ high rpm te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-07 09:53

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou beginnen bij een Athlon 64 met een plank die Cool 'n' Quiet ondersteunt en een Zalman CNPS7000A-Cu. Ik heb een 3000+ op kantoor waarvan de fan dankzij SpeedFan het merendeel van de tijd gewoon stilstaat. De CNPS700A-Cu kan met passieve koeling meer warmte afvoeren dan de boxed koeler, vandaar dat ik toch de Zalman zou gebruiken.

Ik heb op kantoor een Hitachi Deskstar 7K250 die redelijk stil is en volgens Storage Review de snelste 7200rpm schijf van dit moment is. Samsung heeft ook erg stille schijven en de Barracuda is nog steeds een erg stille schijf, hoewel de 7200.7 iets meer geluid maakt dan de Barracuda V. De prestaties van de 7200.7 liggen wat achter op de andere 7200rpm schijven als de standaard akoustische settings worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:25

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hey, dat is mijn onderwerpje :)
die schijnen wel stil te zijn
Lamlul! die heb je bij mij echt al heel vaak (niet!) gehoord! 8)7

Nexus is zowiezo het merk waar ik na best heel erg veel ervaring met voedingen in elk geval veel vertrouwen in heb dat ze echt een keer stil zijn. Ik zou denk ik voor een Athlon 64 3000+ gaan in combinatie met een enorme zallman waaier en een 12cm papst fan op weinig toeren of een Zalman 7000 dingetje nemen, een Nexus 400Watt voeding, seagate hardeschijfjes in Zalmann koelings en ontkoppelings ophangingen (niet de snelste, maar in idle mode verreweg stil), een Ati radeon 9800 kaartje met zalmann passieve koeling en een kast die verzwaard kan worden met iets wat trillingen tegen gaat. Het hele noppenschuimverhaal zou ik zelf vergeten. Dat voegt naar mijn mening niet zo heel veel toe (mijn kast kan gewoon open zonder probleem). Je kan dan in de kast voorin ondering nog een hele stille Papst 12cm fan doen (met rubber ringetjes ontkoppelen van de behuizing en op laag toerental!) en achterin bovenin ook weer eentje extra voor wat extra out-take.

Dit zou je als kast kunnen nemen:

Afbeeldingslocatie: http://www.silentpc.nl/images/acc6606a_inside_large.jpg

Ook interessant voor afvoer van warme lucht:
Afbeeldingslocatie: http://www.silentpc.nl/images/Waterwheel_big.gif

20CFM en minder dan 12db herrie :)

Sapphire biedt overigens dit als standaard vga kaart (9800XT) aan:

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/JvS/9800XT-U-p2.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 25-03-2004 00:28 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Groot nadeel is dat tegenwoordig de kasten helemaal 'plug&play' zijn, oftewel zonder te schroeven. Hierdoor zit de hddtray vaak los, maar die is wel vast te schroeven, daarnaast zitten er nutteloze dingen zoals fanhouders ed die gewoon los erin zitten geklikt, die maken een flink lawaai. Daarnaast zit het plastic front meestal ook erg los en trilt als een gek.

De klik dingen voor bijvoorbeeld de cd-rom is meestal ook niet super strak waardoor die ook een lawaai maakt (vind ik zoiezo erg irritant van dvd/cd drives dat ze enorm snel spinnen en een kutlawaai maken) Er zijn ook DVD-spelers voor in de PC die door het OS 'ondergeclocked' kunnen worden, ze draaien dan bijvoorbeeld maar op 2x ipv 24x tijdens het spelen van een film waardoor het geluid flink omlaag gaat. Het beste is natuurlijk DVD vanaf de schijf runnen.

Tijdens de film heb ik meestal ook flink wat geluid waardoor het dan ook niet irritant is, maar vooral bij de office applicaties heb ik meestal last van de PC (als ik moet lezen of denken) daarom dat ik tegenwoordig een laptop gebruik met daaraan een muis, keyboard en monitor. Ik kan als ik naar een klant moet de laptop meteen meenemen zodat ik alles bij heb, en bij normaal gebruik staat de fan van de laptop gewoon uit.

Een enorm stil systeem dus, maar ook een watergekoeld systeem kan erg stil zijn (goedkope simpele oplossing voor echte stilte: Poseidon waterkoelingset. Koelt niet super, maar genoeg om een normale tempratuur te houden, maar echt onhoorbaar)

De hdd: Probeer een laptopschijf (hoewel ze enorm traag zijn zijn ze wel stil), deze zijn ook nog goed in te pakken omdat ze ook warmte goed aankunnen en ook minder warm worden. Als je een gewone schijf neemt neem dan een Hitachi of een Seagate, deze heb ik allebei een paar en zijn erg stil. Ook de Maxtors zijn redelijk stil, maar de betrouwbaarheid daarvan is niet optimaal en ze zijn niet zo stil als de andere schijven, tenzij je ze op stil zet maar dan is de performance weer niet super goed. Western Digital zijn wel snelle schijven, maar maken ook een flink lawaai.

Neem als je geen super performance wil hebben een 5400 RPM, die zijn een klap stiller als de 7200 varianten, en neem zeker geen 10000 rpm schijf want dat is net een vliegtuig.

Voor de videokaart hebben we waterkoeling of zo'n zalman beest dus dat is geen probleem meer. De northbridge (als die een fan heeft) kan ook prima gekoeld worden met een Zalman NB blokje of een oude Socket A/370 koeler.

Voor de CPU: Neem een Athlon 64 (erg koel) met een Zalman 7000 CU, deze is enorm stil.

Qua case koeling: 1 Papst of Sunon fan is genoeg, laat deze op 7 volt draaien.

Voeding: Er zijn passief gekoelde voedingen, maar die zijn geloof ik niet super krachtig en erg prijzig, maar bijvoorbeeld Zalman en een paar andere merken hebben erg stille voedingen, neem het liefste een 420 watt voeding want de Radeon en A64 hebben flink wat power nodig.

Een flink gewicht onderin de kast leggen helpt wel flink, maar let wel op dat als je bijvoorbeeld een klein licht voorwerp op je bureau hebt staan dat deze wel kan gaan trillen. Het is daarom meestal handig om de kast onder het bureau te zetten zodat je ook niet meer rechtstreeks bij de kast zit, dat scheelt ook weer in het geluid.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 53253 op 25-03-2004 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op dit moment zou ik het ongeveer zo doen, ikzelf hou ook niet zo van herriepc's;

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jeroenzz/got/stillepc.png

Verder is er ook nog een Duits merk wat passief gekoelde desktopkasten aanbiedt, maar daar moet je zeker geen radeon 9800 of athlon64 in verwachten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moerk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-07 02:13
Jag schreef op 24 maart 2004 @ 23:57:
[...]
Waarom is die stil dan?
Deze kast heeft een stille voeding waarvan de fan temperatuurgeregeld is. Deze voeding beschikt over 2 fan-only connectoren waardoor de snelheid van die fans ook geregeld word door de voeding. Standaard wordt 1 120 mm fan meegeleverd, maar er is plek over voor een 2e 120mm fan. Verder beschikt deze kast over speciale antivibratie bevestigingspinnen voor de fans en heeft hij rubberen voetjes in de hdd bays. Lees anders de reviews even. Dan weet je waarover ik t heb. Deze kast + voeding kun je al krijgen voor ca. 115 - 120 euro, dus is een relatief goedkoop alternatief :)

bla-di-bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Ben je dit al tegengekomen? Tweakers.net Best Buy Guide januari 2004 Special low-noise pc.

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die vind ik op z'n zachtst gezegd niet echt ideaal.. Maxtor HDD's, 300W voeding van Zalmann die de reputatie heeft lichtelijk te gaan piepen, waterkoeling terwijl dat niet strikt noodzakelijk is, geen speciale low-noise kast (anti vibratie). Het enige positieve is de passieve koeling voor de VGA kaart, maar Jag geeft aan niet te willen slopen aan een gloednieuwe vga kaart en het feit dat er papst fans gebruikt worden. IMO niet een al te sterk "silent" systeem. Die van Tele is IMO beter :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

JvS schreef op 25 maart 2004 @ 12:00:
IMO niet een al te sterk "silent" systeem. Die van Tele is IMO beter :).
Dan moet Tele maar eens gaan solliciteren bij T.net :)

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die is ook dik 200 euro duurder hoor ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:01
Als je een "compleet kant en klaar niet kiezen en in 10 minuten bestellen" systeem zoekt lijkt dell me een goede oplossing, die maken bijna geen geluid.

Als je wel zelf de onderdelen wilt uitzoeken dan kun je naar een goede pc boer gaan en daar een systeem met een mooie zalman koeling en voeding uitzoeken en in elkaar laten schroeven in een geisoleerde case.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik moest bij dit nieuwsbericht weer even aan dit draadje denken, je kant-en-klare oplossing komt weer ietsje dichterbij ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.nexustek.nl/images/Nexus_Breeze.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.nexustek.nl/images/nexus_breeze_ill.gif

[ Voor 24% gewijzigd door Tele op 23-04-2004 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Nou het project is weer opgepakt. In navolging van JvS wordt het voor mij tijd ook eens mijn systeem voorgoed de mond te snoeren. In eerste instantie wilde ik vrij dure/snelle hardware kopen maar ik liep toch tegen de €1500,- aan en dat is wel een beetje duur. Ik heb daarna een poging gedaan een stuk goedkoper systeem samen te stellen en dit is het geworden:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Stil_systeem.gif

Twijfelpunten zijn met name nog de case/voeding en de monitor. Ik zit te twijfelen over de Nexus Breeze of een goedkopere case met los een Nexus voeding. De monitor is ook nog niet zo'n makkelijke keuze en die is ook best duur.

Er staat geen videokaart bij, die ga ik 2e hands kopen, nl een Hercules Radeon 9700pro. Scheelt qua snelheid niet zo gek veel met de 9800pro maar is wel een stuk goedkoper, zeker 2e hands (125 euro).

Het idee is dat ik mijn huidige systeem aan mijn pa ga verkopen (en we wisselen geheugen, hij krijgt een 512mb reepje en ik neem de twee 512mb reepjes van mijn huidige systeem mee naar het nieuwe). Dit zijn de specs van mijn huidige systeem:

Xp2500 (barton)
Hercules Radeon8500 passief gekoeld
Asus A7N8X mobo
Dane Elec 512Mb RAM
CTX PR711 17" CRT trinitron monitor
IBM 80Gb (die is wel stil)
Zalman cpu koeler
Pioneer DVD116
Plextor 40x cd writer
Enermax 350Watt voeding
Case met veel isolatie materiaal en extra silent intake fan aan de onderkant (net zoals de Nexus Breeze :) ).

Het idee is dat dat systeem zo'n 400-450 euro moet gaan opbrengen. Vinden jullie dat een redelijke prijs?

Voor het nieuwe systeem heb ik wat concessies gedaan om het goedkoper te maken (geen Athlon 64, geen twee disks, minder dure videokaart, enz). Dit is het dure systeem:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Duur_systeem.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Zo'n supergoedkope Sweex kast zou ik zeker niet nemen. Ze zijn gemaakt van blik, en resoneren bij het minste of geringste mee. Niet echt handig als je een stil systeem wilt...

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-06 00:06

Speedpete

was barman

Ik zet een beetje m'n vraagtekens bij een XP-M op een gewoon XP mobo... Wat ik zo snel terug kan vinden is dat het op sommige mobo's werkt, op anderen weer niet...

En, net als MadMarky, betwijfel ik of je keuze voor een Sweex kast nou zo slim is... Ik heb hier zelf een Aopen kast met 300watt voeding, met in de voeding een 12cm fan, makt ook weinig herrie, misschien een alternatief. Dan kan je alter altijd nog overstappen op een nexus...

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op een shuttle AN35N ultra werkt een XP mobile gewoon prima. Je moet gewoon een socket A mobile scoren en een moederbord hebben dat 1,45volt kan leveren. Bij mij is het een "unknown processor running @ 1916MHZ" :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Die monitor maakt de helft van je budget uit. Dat is goed. Of je een zilveren moet nemen is een tweede.

De kasten van Aopen zijn ook relatief stil, maar je schroeft er volgens mij een relatief rumoerige harddisk in, uit de review op de frontpage blijkt dat je (toen) de Maxtor Diamondmax 9 schijven wil hebben. Dus dan kom je op bijvoorbeeld deze: pricewatch: Maxtor DiamondMax Plus 9, 120GB (7200rpm, SATA, 8MB)

* pjottum had een ibm disk, die nu werkeloos in de kast ligt te liggen..

[ Voor 4% gewijzigd door pjottum op 26-07-2004 10:11 ]

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Speedpete schreef op 26 juli 2004 @ 09:51:
Ik zet een beetje m'n vraagtekens bij een XP-M op een gewoon XP mobo... Wat ik zo snel terug kan vinden is dat het op sommige mobo's werkt, op anderen weer niet...

En, net als MadMarky, betwijfel ik of je keuze voor een Sweex kast nou zo slim is... Ik heb hier zelf een Aopen kast met 300watt voeding, met in de voeding een 12cm fan, makt ook weinig herrie, misschien een alternatief. Dan kan je alter altijd nog overstappen op een nexus...
De XP-M/Shuttle combo is bewezen dat het werkt. De Sweex kast icm met de Nexus voeding ook. Ik moet zeggen dat ik nog steeds overweeg een Nexus Breeze te kopen. Ik vind dat ook een erg mooie kast, alhoewel het nadeel is dat ik geen zwarte drives heb wanr voor zover ik kan zien heeft de Breeze geen covers voor het frontje van de drive zitten. Er zit een Nexus NX-3500 PSU in, die bij lage vermogens wel iets meer geluid maakt dan de Nx-3000. Een andere optie is om een andere kast te nemen icm een Nexus NX-4090, die is helemaal stil.

Afbeeldingslocatie: http://www.nexustek.nl/images/NX4090_web_big.gif

Hier een vergelijk tussen de verschillende voedingen van Nexus (geleverd vermogen tegen geluidsniveau uitgezet):

Afbeeldingslocatie: http://www.nexustek.nl/images/dblevel_3000vs3500.gif

Kortom drie mogelijkheden:

- de Sweex kast icm een NX-3000
- de Nexus Breeze waar al een NX-3500 inzit
- of de NX-4090
pjottum schreef op 26 juli 2004 @ 10:11:
Die monitor maakt de helft van je budget uit. Dat is goed. Of je een zilveren moet nemen is een tweede.

De kasten van Aopen zijn ook relatief stil, maar je schroeft er volgens mij een relatief rumoerige harddisk in, uit de review op de frontpage blijkt dat je (toen) de Maxtor Diamondmax 9 schijven wil hebben. Dus dan kom je op bijvoorbeeld deze: pricewatch: Maxtor DiamondMax Plus 9, 120GB (7200rpm, SATA, 8MB)

* pjottum had een ibm disk, die nu werkeloos in de kast ligt te liggen..
Ik had van de Maxtor Diamondmax gehoord dat die piepte.

Wat betreft de monitor: ik moet me er nog meer in verdiepen. Ik zag dat Samsung behoorlijk veel modellen 17" TFTs op de markt heeft die nogal uiteenlopen in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 07-07 15:38
Ik zou je _absoluut_ een Samsung Spinpoint aanraden, deze zijn stiller dan de Seagate 7200.7 (zie hier review van beide disken tegenover elkaar met als onderwerp geluid). Mijn ervaring is ook dat ik 'm niet hoor. Heb 'm in een Zalman heatpipe koeler hangen welke met rubbers aan de case bevestigd is en je hoort 't 'm gewoon _niet_ :)

Met de Nexus NX-3000 heb ik trouwens ook uitstekende ervaringen: stil en goedkoop :) Belangrijkste is gewoon dat je zo min mogelijk fan's gebruikt in je pc.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Abbadon schreef op 26 juli 2004 @ 17:51:
Ik zou je _absoluut_ een Samsung Spinpoint aanraden, deze zijn stiller dan de Seagate 7200.7 (zie hier review van beide disken tegenover elkaar met als onderwerp geluid). Mijn ervaring is ook dat ik 'm niet hoor. Heb 'm in een Zalman heatpipe koeler hangen welke met rubbers aan de case bevestigd is en je hoort 't 'm gewoon _niet_ :)

Met de Nexus NX-3000 heb ik trouwens ook uitstekende ervaringen: stil en goedkoop :) Belangrijkste is gewoon dat je zo min mogelijk fan's gebruikt in je pc.
Die Samsung Spinpoint ziet er idd zeer ok uit! Ik heb wat reviews gelezen en de Seagate 7200.7 is helemaal niet goed eigenlijk. Langzaam en meer herrie. En de acoustic management schijnt gedisabled te staan. Dus ik ga idd maar een Samsung Spinpoint SP1614N kopen.

Ik zit alleen nog met welke case/voeding en welke monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:22

LopeZ

Too much is never enough

Kwa monitor zou ik de nieuwere versie van de Samsung nemen, degene die je nu kiest heeft een erg hoog dooie pixel gehalte. Neem eens een kijkje in dit topic: Ervaringen met de Samsung 710T of 710N

Kwa hd zou ik geen Maxtor of Seagate 7200.7 nemen, ze hebben beide hetzelfde irritante gedrag, om de minuut als ze idle zijn gaan ze als een gek seeken. Waarom weet ik niet maar uit eigen ervaring met de maxtor kan ik je zeggen dat jij dat niet wilt ;) Kijk dan idd naar de IBM of Samsung.

Ik heb zelf een Aopen H600A kast en ik ben HEEL tevreden over de voeding. Maar 300watt maar echt onhoorbaar, er zit dan ook een temp gestuurde 12cm fan in. Niets meer dan lof over deze kast+voeding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ben ondertussen alleen maar bezig geweest met klooien :P. Ik heb gister mijn nieuwe Radeon 9700pro gekocht voor €125. Thuis gekomen in de pc gestoken, niet werken. Tijd lang zitten klooien, uiteindelijk besloten om maar mijn Radeon 8500 er weer in te steken en een image terug te zetten. Wat schetst mijn verbazing: boot nog steeds niet! Verse Win2k installatie: zelfde probleem. Na veel klooien heb ik de L2 cache in mijn bios gedisabled (je moet er maar op komen :P ) en toen bootte ie wel. L2 cache weer geeneabled: bootte ie ook 8)7. Schiet mij maar de kerstboom in, maar ik snap er niks meer van.

Anyways, nu WinXP installatie gedaan met de Radeon9700 erin, maar werkt nog steeds niet. Zelfde probleem als met Win2k, zie ook dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:22

LopeZ

Too much is never enough

Als je je L2 cache uit moet schakelen is het wel serieus mis, dat zou er naar mijn inziens op duiden dat je cpu aan het sterfen is :/
Wat me net nog te binnen schiet, hoe staat het met je voeding? (post eventueel naast merk/watt/max voltages per lijn ook je voltages in windows, moet je met speedfan wel kunnen uitlezen)
9700 slurpt veel meer dan een 8500 natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ik zal eens naar de voltages kijken, maar ik heb de kaart ook al zien werken in een systeem met een 300 Watt voeding van Nexus terwijl ik zelf een Enermax 350Watt heb.

Wat betreft die L2 cache, dat is een soortemet van bekend (en vaag) probleem. Toen ik de hardware kocht de grootste moeite gehad om het aan de praat te krijgen. Uiteindelijk was de oplossing om de L2 cache te disablen. Ik stond op het punt om de cpu terug te sturen en deed nog 1 test ter bevestiging. En toen deed ie het gewoon wel met L2 cache enabled. En hij heeft het nu al anderhalf jaar lang gewoon helemaal prima gedaan met L2 cache enabled, dus het is een beetje een vaag probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

die watt mythe valt wel mee. Bij mij werkt dieNX 3000 ook prima, hij is geen stofzuiger, dus wordt niet zo heet en levert hooguit 200watt vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ik zie zo gauw niet wat het voltage van de AGP moet voorstellen, maar de Vcore is zo'n 1.68V (staat op 1.65 ingesteld). En ik heb een Vinro, whatever that may be, en die staat op zo'n 1.69V.
Verder de 12V, de -12V, de 5V en de -5V allemaal dicht bij wat ze moeten zijn.

Edit: ondertussen heb ik de Radeon9700 aan de praat. Wat bleek nou toen ik met VNC vanaf een andere pc keek: de VGA output stond gewoon uit! Echt superkansloos maar goed, het werkt nu :).

[ Voor 28% gewijzigd door Jag op 29-07-2004 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ondertussen heb ik de uiteindelijke bestelling geplaatst met dank aan een aantal mensen uit dit draadje die toch een paar keuze hebben doen veranderen:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Bestelling.gif

En dan nog een zwarte FDD en wat rounded IDE kabels.

Mijn uiteindelijke systeem zal bestaan uit:
- Shuttle AN35N
- XP Mobile XP2600+
- 2x 512Mb PC2700 Dane Elec
- Hercules Radeon 9700pro
- Samsung Spinpoint SP1614N
- Nexus Breeze case met NX3500 psu
- Pioneer DVD106 DVD/CD lezer
- NEC ND2500A DVD writer
- Zalman CNPS7000-Cu cpu koeler
- Zalman ZM80C-HP vga koeler met ZM-OP1 fan
- ZM-2HC2 hd koeler
- Samsung Syncmaster 710T TFT

Ik zoek alleen nog een goedkope en stille DVD-ROM speler voor mij pa in het zwart, zodat ik hem evt in mijn eigen systeem kan zetten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Helaas leveringsproblemen met de Nexus Breeze kast, maar een deel is er al:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Nieuwe_spulletjes.jpg

Gelukkig ga ik zo voor een week op vakantie dus hoef ik niet ongeduldig te wachten op de rest :) (Samsung TFT, Samsung HD en Nexus Breeze). Ze zeggen zelf te verwachten hem in de loop van komende week binnen te krijgen, maar geloof er niks van :P.

• Jag
Nou, die Nexus Breeze is ondertussen binnen alleen de Samsung HD en de Floppy disk ( :P ) nog niet. Ik heb hun een mail gestuurd of ze dat alvast konden bezorgen, en dat was geen probleem (goede service hardware4you.nl!). Gisteren binnengekregen, lekker aan het knutselen gegaan.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Stil_systeem/Nieuw_systeem_dozen.jpg

De Nexus Breeze ziet er mooi uit en de Samsung TFT zeer zeker ook. Wat wel een tegenslag was, was dat de Zalman CPU7000A-Cu koeler niet past. De cpu socket zit zo hoog dat de koeler tegen de voeding aankomt. Echt heel jammer, ik heb nu een andere Zalman cpu koeler erop zitten die minder goed is. De Zalman koeler op mijn Radeon9700pro installeren ging wel goed, de oude koelers gingen er met gemak vanaf. En de nieuwe koeling maakt geen herrie en wordt niet overdreven warm.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Stil_systeem/Nexus_Breeze_binnen.jpg

Maar het systeem is desondanks erg stil geworden. De cpu heb ik nu op 2GHz draaien met een core voltage van 1.4V, maar heb er nog geen tijd voor gehad om het uiterste eruit te halen. De cpu temp is wel wat aan de hoge kant, een graadje of 65 stressed. Met die betere Zalman cpu koeler zou die waarschijnlijk nog wel sneller kunnen draaien zonder dat de cpu koeler harder moet draaien.
Maar ik ben erg tevreden, het is echt een heel stil systeem zo. Nu de Samsung hd nog, deze piept die ik nu heb. Dan nog zwarte drives en dan de boel van binnen nog netoyeren :).

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Stil_systeem/Nexus_Breeze.jpg

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Ziet er goed uit Jag, mooi dat de missie voor een stille pc is gelukt :)

* Remy stilte-fan ;). Ik heb dit topic ff gevolgd, lurkpower O-)

LinkedIn
Instagram

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mooi werk! :). Goeie specs ook! :P (komen bekend voor O-)).

We zouden wel kunnen ruilen van CPU koeler?
Mijn Nexus AXP-3200 is vrij smal en biedt volgens mij dezelfde prestaties als zo'n zalman 7000 en is een heel stuk smaller. Op z'n allerlaagst met zo'n speedmate werkt-ie prima en onhoorbaar (mijn pc is ook onhoorbaar :)).

Zouden we volgende week weleens kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
JvS schreef op 19 augustus 2004 @ 12:47:
Mooi werk! :). Goeie specs ook! :P (komen bekend voor O-)).

We zouden wel kunnen ruilen van CPU koeler?
Mijn Nexus AXP-3200 is vrij smal en biedt volgens mij dezelfde prestaties als zo'n zalman 7000 en is een heel stuk smaller. Op z'n allerlaagst met zo'n speedmate werkt-ie prima en onhoorbaar (mijn pc is ook onhoorbaar :)).

Zouden we volgende week weleens kunnen proberen.
Ik dacht dat jij niet zo tevreden was over jouw Nexus AXP-3200? Zo onhoorbaar is jouw pc toch niet meer?
Ik moet zeggen dat het op zich prima gaat met deze cpu koeler die er nu op zit. Hij koelt minder goed dan zo'n 7000 op het laagste standje natuurlijk, maar de cpu temp blijft zo rond de 60 steken stressed dus op zich te doen.

Wat wel een idee zou zijn is de volgende wissel: ik jouw Nexus, jij mijn 7000 (pure winst voor jou) en de Zalman die nu in mijn pc zit in mijn pa's pc. Wel een hele operatie, want je moet dan alle mobo's eruit halen om die Zalman cpu koeler te installeren/eruit te halen.
Pagina: 1