Groot nadeel is dat tegenwoordig de kasten helemaal 'plug&play' zijn, oftewel zonder te schroeven. Hierdoor zit de hddtray vaak los, maar die is wel vast te schroeven, daarnaast zitten er nutteloze dingen zoals fanhouders ed die gewoon los erin zitten geklikt, die maken een flink lawaai. Daarnaast zit het plastic front meestal ook erg los en trilt als een gek.
De klik dingen voor bijvoorbeeld de cd-rom is meestal ook niet super strak waardoor die ook een lawaai maakt (vind ik zoiezo erg irritant van dvd/cd drives dat ze enorm snel spinnen en een kutlawaai maken) Er zijn ook DVD-spelers voor in de PC die door het OS 'ondergeclocked' kunnen worden, ze draaien dan bijvoorbeeld maar op 2x ipv 24x tijdens het spelen van een film waardoor het geluid flink omlaag gaat. Het beste is natuurlijk DVD vanaf de schijf runnen.
Tijdens de film heb ik meestal ook flink wat geluid waardoor het dan ook niet irritant is, maar vooral bij de office applicaties heb ik meestal last van de PC (als ik moet lezen of denken) daarom dat ik tegenwoordig een laptop gebruik met daaraan een muis, keyboard en monitor. Ik kan als ik naar een klant moet de laptop meteen meenemen zodat ik alles bij heb, en bij normaal gebruik staat de fan van de laptop gewoon uit.
Een enorm stil systeem dus, maar ook een watergekoeld systeem kan erg stil zijn (goedkope simpele oplossing voor echte stilte: Poseidon waterkoelingset. Koelt niet super, maar genoeg om een normale tempratuur te houden, maar echt onhoorbaar)
De hdd: Probeer een laptopschijf (hoewel ze enorm traag zijn zijn ze wel stil), deze zijn ook nog goed in te pakken omdat ze ook warmte goed aankunnen en ook minder warm worden. Als je een gewone schijf neemt neem dan een Hitachi of een Seagate, deze heb ik allebei een paar en zijn erg stil. Ook de Maxtors zijn redelijk stil, maar de betrouwbaarheid daarvan is niet optimaal en ze zijn niet zo stil als de andere schijven, tenzij je ze op stil zet maar dan is de performance weer niet super goed. Western Digital zijn wel snelle schijven, maar maken ook een flink lawaai.
Neem als je geen super performance wil hebben een 5400 RPM, die zijn een klap stiller als de 7200 varianten, en neem zeker geen 10000 rpm schijf want dat is net een vliegtuig.
Voor de videokaart hebben we waterkoeling of zo'n zalman beest dus dat is geen probleem meer. De northbridge (als die een fan heeft) kan ook prima gekoeld worden met een Zalman NB blokje of een oude Socket A/370 koeler.
Voor de CPU: Neem een Athlon 64 (erg koel) met een Zalman 7000 CU, deze is enorm stil.
Qua case koeling: 1 Papst of Sunon fan is genoeg, laat deze op 7 volt draaien.
Voeding: Er zijn passief gekoelde voedingen, maar die zijn geloof ik niet super krachtig en erg prijzig, maar bijvoorbeeld Zalman en een paar andere merken hebben erg stille voedingen, neem het liefste een 420 watt voeding want de Radeon en A64 hebben flink wat power nodig.
Een flink gewicht onderin de kast leggen helpt wel flink, maar let wel op dat als je bijvoorbeeld een klein licht voorwerp op je bureau hebt staan dat deze wel kan gaan trillen. Het is daarom meestal handig om de kast onder het bureau te zetten zodat je ook niet meer rechtstreeks bij de kast zit, dat scheelt ook weer in het geluid.
[
Voor 7% gewijzigd door
Anoniem: 53253 op 25-03-2004 00:53
]