Toon posts:

lekke heatpipe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorige week een Sapphire 9600XT Ultimate (met heatpipe) gekocht maar als ik nu een spel oid opstart komt er een luid gesis van de kaart af. Zodra ik terugga naar de desktop is het meteen weg. De fans zijn het iig niet, want die staan notabene stil (cool 'n quiet).

Kan een heatpipe lek (geen zichtbare schade). Zo nee, wat is het dan en kan dit kwaad? Mijn hele systeem is gebouwd op stilte en dit klinkt toch behoorlijk irritant. Het komt in ieder geval boven het geluid van de bewegende hd koppen uit.

Het enige dat ik recent veranderd heb is het opkrikken van de FSB van 200 naar 210. Het systeem is verder mega stabiel.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2004 19:28 ]

• Swindle
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-04 12:53
Kan je iets meer informatie over je systeem geven?
Doen de zelfde problemen zich ook voor bij je "oude" 200 FSB?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Gesis == FOUT :(

Was laatst nog een Topic over met een 9800 Pro dacht ik ofzo of een 5900XT weet niet.......... anyway terug met dat ding !!!! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

nero355 schreef op 22 maart 2004 @ 19:38:
Gesis == FOUT :(

Was laatst nog een Topic over met een 9800 Pro dacht ik ofzo of een 5900XT weet niet.......... anyway terug met dat ding !!!! ;)
dank voor deze goed onderbouwde duw in de goede richting... :| Waarom moet ie terug, wat is er mis, dat zijn vast de zaken die ts wil weten...

@TS: maar had je er geen last van toen je kaart nog op de standaardsnelheden draaide? Als dat het geval is kun je denkik wel vergeten dat ze er iets onder garantie aan doen... Overclocken is op eigen risico namelijk. Verder vraag ik mij af of dat gesis van de heatpipe kan komen... Is zo'n heatpipe niet massief dan, om de warmtegeleiding te bevorderen? Mocht dit niet zo zijn, denk ik dat je wel zou voelen waar de lucht eruit komt, als het daaraan ligt... Dus misschien moet je eens kijken of je iets kan ontdekken waar lucht uitkomt... Eventueel kun je voor 2 euro bij de fietsenmaker een lek-opsporings-device halen (klein rond apparaat met hele kleine piepschuimballetjes erin) kun je zien of er ergens lucht ontsnapt...

Verwijderd

Topicstarter
Heb net de FSB teruggezet naar 200. Zelfde probleem...

Gebruik de Catalyst 4.3 drivers en heb de overdrive functie aan. Dit is al zo sinds montage. De temperatuur van de kaart komt niet boven de 70gr dus koelen doet ie ook gewoon.

Het geluid is overigens "aan en uit" te zetten door kort achter elkaar te switchen tussen game en desktop. En ik zou niet weten waar het anders vandaan moet komen.

Verwijderd

Topicstarter
@Mickey: Ik heb gelezen dat in een heatpipe vloeistof zit die snel verdampt en aan de andere kant ("de koele kant") weer condenseert en terugvloeit. Het zou dus ook iets van een kookborrelgeluid (ofzo) kunnen zijn?

Zit hier met de kast open naast me en kan geen lucht/vloeistof constateren als het geluid aanwezig is.

Verwijderd

eehhhhhhhh in een heatpipe zit geen lucht dacht ik maar gas ofzo.
Dus bandeplakspullen hoef je niet te pakken ;)

• job
  • Laatst online: 19:19

job

Een sissend geluid lijkt me niet helemaal oke.
het zou je videokaart kunnen zijn, maar een lekke heatpipe lijkt me sterk.
Ik zou eerder denken aan een condensator of een ander element op je videokaart.

En om te testen of het je videokaart is zou ik hem even omwisselen met een ander.

Heatpipes horen zeker geen geluid te maken, ik heb er ook een paar in m'n pc zitten.
zo stil als wat :)

• nero355
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

MikeyMan schreef op 22 maart 2004 @ 19:44:
[...]

dank voor deze goed onderbouwde duw in de goede richting... :| Waarom moet ie terug, wat is er mis, dat zijn vast de zaken die ts wil weten...
Minder bijdehand reageren mag ook hoor :/

Zoals ik dus al zeg/schrijf : In dat andere Topic heeft de TS zijn kaart ook terug moeten brengen !!! Als je de uitleg zo nodig wil zoek je het maar op ofzo ....... B)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 22 maart 2004 @ 19:48:
@Mickey: Ik heb gelezen dat in een heatpipe vloeistof zit die snel verdampt en aan de andere kant ("de koele kant") weer condenseert en terugvloeit. Het zou dus ook iets van een kookborrelgeluid (ofzo) kunnen zijn?

Zit hier met de kast open naast me en kan geen lucht/vloeistof constateren als het geluid aanwezig is.
Hmmm klinkt als een koelsysteem die ook wel is (of nog weet ik niet) gebruikt word, bij kleppen van motoren... Geloof dat het geintroduceerd werd door Mercedes Benz, maar zij gebruikten geen gas, of vloeistof, maar een of andere zoutoplossing. Lijkt me erg sterk dat dat hier ook gebruikt wordt, aangezien dat zout heen en weer "klotste" wat dus die koeling gaf. Lijkt me hier wel erg onmogelijk.

En zo te horen aan je verhaal, kan ik ook opmaken, dat als je dus een 3D gebeuren wil doen, dat dan het gesis begint, wat dus wil zeggen, als de videokaart harder moet werken. ;) Dan zou ik het dus hardwarematig zoeken, en terug gaan naar de winkel om hem te ruilen voor een andere :)

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik ben het eens met damster. Een condensator lijkt me waarschijnlijk (of een spoeltje dat heel hard piept?). Haal iig ff de VGA-kaart eruit en inspecteer de condensatoren. Als deze ook maar een beetje bol staan of een klein beetje open weet je het al. Als je het niet zeker weet kun je wat plaatjes posten.

"It certainly appears so..."

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:55
Als het een sissend geluid is moet het een keer stoppen want als ie lek is, loopt ie leeg ;)
Uiteraard is het dan alsnog niet goed dus gewoon even terugsturen/mee teruggaan en een nieuwe vragen.
Is er geen andere fan die harder gaat draaien zogauw je systeem het drukker krijgt? Mijn 9800pro, nee geen 9600xt ik weet het, gaat op een ander toerental draaien als hij in 3dmodus bezig is... vandaar.

Verwijderd

Topicstarter
De 12cm casefan draait op constante snelheid en maakt geen geluid. De cpu fan staat als ik net wissel van desktop naar 3d nog stil en slaat pas na een minuut ofzo aan.

Ik heb geprobeerd met een geimproviseerde "toeter" het geluid beter te lokaliseren. Vreemd dat het dan lijkt te komen van de condensatoren naast de processor. Heb dit eens gestest door SETI te starten ipv 3d. Dan komt uit diezelfde hoek een iets ander geluid, maar dit is nauwelijks hoorbaar en als de kast dicht is nieteens merkbaar.

Het luide geluid blijft alleen bij 3d merkbaar. Alle condensatoren zien er op het oog prima uit. Ga straks proberen de kaart te ruilen. Hopelijk heb ik nog een oude liggen...

Verwijderd

heb ik ook soms zo'n hoge toon met een asus a7n8x, want met mijn ti4800SE deed die het ook al heb nu een 9800XT als ik nu gewoon zo zit te internetten hoor je niks maar bij gamen pieeeeeeeee heel irritante hoge piep :(

Verwijderd

Topicstarter
Nog een kleine toevoeging voor ik ga sleutelen: 3dmark 2001SE geeft geen geluidjes, maar 3dmark03 daarentegen weer wel. Go figure! |:(

PS. Wat/wie is TS?

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-06 11:52
topic starter ;)

Verwijderd

Topicstarter
duh, had ik kunnen weten 8)7

Ik kan op dit moment niet testen met een andere kaart. Zijn er nog mensen met goede ideëen?

Verwijderd

Ik heb nog wel een idee, lever je videokaart redelijk op tijd in, want als het echt misgaat, kan de inhoud van zo'n condensator op een andere kaart lekken en daar kortsluiting veroorzaken!
Heb je eigenlijk al geprobeerd om je stiock koeling weer op de kaart te zetten? Moet voor garantie denk ik toch.

Verwijderd

Topicstarter
De ultimate wordt zo geleverd. Mijn setup is 100% standaard uit de doos. Denk dat ik dit weekend dan toch maar terug ga.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 14:52
Verwijderd schreef op 22 maart 2004 @ 19:49:
eehhhhhhhh in een heatpipe zit geen lucht dacht ik maar gas ofzo.
Dus bandeplakspullen hoef je niet te pakken ;)
Water(damp) eigenlijk bij onder druk koot dit al op een graadje of 30. zodra je GX kaart daar in de buurt komt verdampt het water en condenseert het aan de bovenkant van de kaart. Het vloeibar water loopt dat weer naar beneden...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 09:16
Verwijderd schreef op 22 maart 2004 @ 20:10:
Ik heb geprobeerd met een geimproviseerde "toeter" het geluid beter te lokaliseren. Vreemd dat het dan lijkt te komen van de condensatoren naast de processor. Heb dit eens gestest door SETI te starten ipv 3d. Dan komt uit diezelfde hoek een iets ander geluid, maar dit is nauwelijks hoorbaar en als de kast dicht is nieteens merkbaar.
Dan heeft dit dus niets met je videokaart te maken. Waarschijnlijk wel met de mosfet's die het voltage van je cpu stabiliseren. Dit komt ook wel eens voor in voedingen. Ze gaan resoneren bij een bepaalde belasting. Alhoewel een sisgeluid hier weer niet erg bij past.

Dit had ik vroeger ook als m'n PC niet belast was, een soort piepgeluid. Alleen ik had altijd een }:O dus erg veel last had ik er niet van :P.

Probeer eens verschillende spellen/belastingen. Zet ook cool 'n quiet eens uit in je BIOS.

Als de PC weer piept tijdens een spel, duw eens tegen de mosfet's om het resoneren te stoppen. Geen idee of dat kan werken maar je kunt het natuurlijk altijd proberen.

Dit zijn mosfets:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips845/Mosfet.jpg
alleen dan zonder zo'n draad eraan natuurlijk ;).

edit:
Volgens mij heb je hetzelfde probleem als AMD64 maakt raar geluid

[ Voor 8% gewijzigd door iets op 25-03-2004 01:40 ]

tvw

Pagina: 1