Dts 5.1 of Dolby digital 5.1

Pagina: 1
Acties:

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08 15:36
Hallo,

Ik wou de dvd van "Pirates of the Caribbean" even shrinken, met DVD Shrink 3.1 natuurlijk.
Nouw zie ik allemaal verschillende audiosporen staan, zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~sapewouda/dvdshrink.gif
Nouw is mijn vraag welk spoort doet nouw wat :? Ik zie wel unspecificied en nog van alles staan, maar welke moet ik nouw hebben :? Wat kan ik het beste kiezen DTS 5.1 of AC3 5.1 :?
Ik heb de search ook al gebruikt en google natuurlijk ook al, maar kon geen antwoord vinden.

Alvast bedankt,

[ Voor 3% gewijzigd door Westereen op 21-03-2004 12:38 ]

Verwijderd

Als je een dts versterker heb, neem dan dts.
is (mijn mening) een mooier geluid dan d.d. 5.1
heb je dus een dts versterker, ga dan voor dd 5.1

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
DD 5.1 kan op alle systemen, ook de systemen die geen DD ondersteunen. Mocht je dus ooit op een ander systeem kijken die geen DD heeft zou ik Dalby Digital 5.1 nemen.

DTS is een mooier geluid (persoonlijk), nadeel is dat als de reciever/tv dit niet ondersteunt hoor je ook geen geluid.

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Er moet altijd een AC3 spoor op een DVD staan volgens de DVD-speceficaties. Anders heb je een niet-standaard DVD en kan door veel spelers niet afgespeeld worden.

• Westereen
Verwijderd schreef op 21 maart 2004 @ 12:40:
Ja we hebben volgens mij wel een dts versterken, we hebben een jvc home-cinema set met alles der op en der aan.

Bedankt voor de reacties, maar wat betekent ac3 5.1-ch unspecificied 10mb? (wat je ook op het plaatje ziet staan)

[ Voor 15% gewijzigd door Westereen op 21-03-2004 12:45 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 maart 2004 @ 12:40:
??

Beetje vage uitspraak of niet?

Ik zou voor DTS gaan als je een DTS versterker hebt. Heb je die niet dan hoor je ook geen geluid en moet je voor DD5.1 gaan.

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:54
Verwijderd schreef op 21 maart 2004 @ 12:44:
[...]

??

Beetje vage uitspraak of niet?

Ik zou voor DTS gaan als je een DTS versterker hebt. Heb je die niet dan hoor je ook geen geluid en moet je voor DD5.1 gaan.
[zeikmodus]maar valt dit werkelijk onder software ;)[/zeikmodus]

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-08 10:56

Turkish

zhé germans

DTS heeft twee keer zoveel bandbreedte als Dolby Digital 5.1 en dat kan je echt wel horen, dus als je het af kan spelen met je Home Theater Set dan zou ik zelf de voorkeur geven aan DTS ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

ben ik niet met jullie eens....dts is absoluut niet beter dan 5.1 (persoonlijk)
het is net of "loop"je buiten een film met dts.
met digital, zit je er midden in.

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:54
Turkish schreef op 21 maart 2004 @ 12:46:
DTS heeft twee keer zoveel bandbreedte als Dolby Digital 5.1 en dat kan je echt wel horen, dus als je het af kan spelen met je Home Theater Set dan zou ik zelf de voorkeur geven aan DTS ;)
gewoon n00b vraagje; als een dts track 2 keer zoveel bandbreedte heeft, waarom is de omvang in megabytes dan nooit 2 keer zo groot? heeft zeker te maken met compressie van dts ofzo?

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-09 11:59
Westereen schreef op 21 maart 2004 @ 12:38:
Hallo,

Ik wou de dvd van "Pirates of the Caribbean" even shrinken, met DVD Shrink 3.1 natuurlijk.
Nouw zie ik allemaal verschillende audiosporen staan, zie hieronder:
[afbeelding]
Nouw is mijn vraag welk spoort doet nouw wat :? Ik zie wel unspecificied en nog van alles staan, maar welke moet ik nouw hebben :? Wat kan ik het beste kiezen DTS 5.1 of AC3 5.1 :?
Ik heb de search ook al gebruikt en google natuurlijk ook al, maar kon geen antwoord vinden.

Alvast bedankt,
Je wilt hem shrinken en je ziet 2 grote sporen staan, de ene is DTS (700+ MB) en de ander is Dolby Digital en die is wat kleiner (beter geencodeerd)

Als je maar een klein beetje hoeft te shrinken dan zou ik gewoon gaan voor DTS, maar niet alle home-cinema's kunnen dat aan. DTS is over het algemeen als je het bij de mensen peilt "voller van klank".

Dus, als je al die directors comments eruit sloopt en de extra scenes (bonusmateriaal) er ook uit knipt en je hebt DAN nog ruimte tekort, zou ik eerst even kijken hoeveel je wel niet tekort komt en dan zelf de beslissing neemt "iets minder beeldkwaliteit maar mooi vol van klank geluid" of gewone dolby 5.1.

(misschien kan je wel alle 2 de audio sporen erop gooien als je al die extra's en suffe talen achterwege laat ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door LinuX-TUX op 21-03-2004 12:50 ]

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 16:53

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

DTS is Digital Theatre Sound.
Dit is een techniek van Sony wat gebruikt wordt voor Bioscoop films.
( je zal het ook bijna alleen maar vinden op DVD's van Columbia Tristar , het filmlabel van Sony)

hiervoor heb je een DTS decoder nodig.
DTS is wel het geluidspoor wat in je favo bioscoop ook afgedraaid wordt.
Het nadeel is dat het hoog is hoger is, en het laag iets lager, omdat het grotere ruimte's moet vullen.

Als je DTS op je kopie maakt, kan je deze kopie alleen nog maar thuis op je DTS spelertje afspelen.
( of je weet zeker dat al je kennissen een DTS decoder hebben)

Twijfel je hier over, dan gewoon Dolby Digital , want dat werkt wel onder windows.
( op de standaard kaarten)

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08 12:27

Sick Nick

Drop the top!

Voor wie maak je de kopie nou? Voor jezelf of voor je kennissen? Ik zou gewoon beste kwaliteit kiezen, DTS dus.

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 16:53

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Verwijderd schreef op 21 maart 2004 @ 12:47:
ben ik niet met jullie eens....dts is absoluut niet beter dan 5.1 (persoonlijk)
het is net of "loop"je buiten een film met dts.
met digital, zit je er midden in.
Nee, jij zit in een kleine ruimte met de speakers 3 meter naast je tv, DTS is gemaakt voor bios, en daar zit de linker speaker in de linkerhoek, en de rechter speaker in de rechter hoek.
Daar klopt het beeld met het geluid.

Ten 2e de compressie is kleiner, waardoor het geluid minder afgevlakt is, en dus beter zal klinken.
( analoog geluid is beter dan digitaal, en CD is beter dan Mp3)

Verwijderd

Voor de meeste compabiliteit voor iedereen. RIP hem dan met DD5.1 en DTS.

Wordt de DVD te groot dan maar zonder DTS.

Ik balen met mijn dure DTS versterker. Het wachten is op de grotere DVDR schijven...

Verwijderd

Voor de meeste compabiliteit voor iedereen. RIP hem dan met DD5.1 en DTS.
Wat dacht je van DTS en DD 2.0, dan ben je niet te veel ruimte kwijt en is toch overal af te spelen!

• tekno
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-08 17:26
dts 5.1 neemt meer plaats in en klinkt meestal ietwat beter dat dd 5.1
dd 5.1 is een stuk kleiner en is op veel meer systemen af te spelen.

Omdat je zo te merken dvd-shrink gebruikt zou ik dd 5.1 en dd2.0 aanraden,
zodat ook je videostream nog genoeg ruimte over heeft en je toch goed
geluid hebt.
Want slecht kun je een dd 5.1 soundtrack toch niet noemen naar mijn mening.

En er werd ergens gevraagd waarom dts dan niet twee keer zo groot was, er zijn 2 bitrates bij dts

Klein overzichtje:

- DD 5.1 variant 1: 6 kanalen 20 bits 44,1 kHz 384 kb/s (compressie 9:1)
- DD 5.1 variant 2: 6 kanalen 20 bits 44,1 kHz 448 kb/s (compressie 8:1)
- DTS 5.1 variant 1: 6 kanalen 20 bits 48 kHz 1509 kb/s (compressie 4:1)
- DTS: 5.1 variant 2: 6 kanalen 20 bits 48 kHz 754 kb/s (compressie 8:1)

Dus daarom kom je niet op een 2:1 verhouding :)

Verder staat er nog ergens:
DTS is wel het geluidspoor wat in je favo bioscoop ook afgedraaid wordt.
Het nadeel is dat het hoog is hoger is, en het laag iets lager, omdat het grotere ruimte's moet vullen.

Zo ver ik weet wordt er in de bios een ander spoor gebruikt, maar als het dezelfde zou zijn, zou je daar dan even een bron van kunnen noemen, dan weet ik dat ook weer :)

Het is natuurlijk een afweging wat je voor laat gaan, geluid of beeld. Maar een mooi evenwicht lijkt mij gewoon dd5.1 en dd2.0 gebruiken en zo ook genoeg ruimte overlaten voor je videostream.

• Westereen
Bedankt voor de veele reacties, ben al een stuk wijzer geworden.
Maar nu is mijn ene vraag nog niet beantwoord: wat betekent ac3 *.*-ch unspecificied? (wat je ook op het plaatje ziet staan)

• tekno
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-08 17:26
dat er gewoon niet is aangegeven welke taal de soundtrack is. Er is geen extra informatie over de soundtrack gegeven. Zo te zien is trouwens die eerste 2.0 soundtrack helemaal geen geluid van de film.

Bij het authorisen van de dvd kun je attribuut meegeven aan een soundtrack, en daar is dus niets ingevuld, dus unspecified

Maar mijn advies was meer algemeen bedoeld, maar in dit specifiek geval zou dat dus alleen dd 5.1 worden.

Als ik de dvd zelf had zou ik even kijken, maar dat is dus nu geen optie :)

Hopelijk is dit een antwoord op je vraag

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-09 10:18
weeraanmelden schreef op 21 maart 2004 @ 12:54:
DTS is Digital Theatre Sound.
Dit is een techniek van Sony wat gebruikt wordt voor Bioscoop films.
( je zal het ook bijna alleen maar vinden op DVD's van Columbia Tristar , het filmlabel van Sony)
Jij bent in de war met SDDS, dat is van Sony. Voor vrijwel alle grote films wordt er ook wel een SDDS mix gemaakt. Maar minder dan bij DTS en nog minder dan DD.
Nee, jij zit in een kleine ruimte met de speakers 3 meter naast je tv, DTS is gemaakt voor bios, en daar zit de linker speaker in de linkerhoek, en de rechter speaker in de rechter hoek.
Daar klopt het beeld met het geluid.
De speakeropstelling in een gemiddelde huiskamer is idd best rampzalig, dat komt met name door de veel te kleine schermen :P. Maar ook daar wordt de laatste tijd meer rekening mee gehouden, met name door New Line en Artisan, die laten hun films voor DVD's opnieuw afmixen voor thuisgebruik, in ruimte's welke vergelijkbaar zijn met een gemiddelde huiskamer (qua opstelling/indeling).
Overigens is het natuurlijk de mix welke voor bioscoop is, DTS is slechts de codering welke voor de bios zelfs nog anders is dan op de DVD (ander algoritme), maar ik begrijp wat je bedoelt :)
tekno schreef op 21 maart 2004 @ 13:47:
Klein overzichtje:

- DD 5.1 variant 1: 6 kanalen 20 bits 44,1 kHz 384 kb/s (compressie 9:1)
- DD 5.1 variant 2: 6 kanalen 20 bits 44,1 kHz 448 kb/s (compressie 8:1)
- DTS 5.1 variant 1: 6 kanalen 20 bits 48 kHz 1509 kb/s (compressie 4:1)
- DTS: 5.1 variant 2: 6 kanalen 20 bits 48 kHz 754 kb/s (compressie 8:1)

Dus daarom kom je niet op een 2:1 verhouding :)
DD is ook 48 kHz :)
Westereen schreef op 21 maart 2004 @ 14:08:
Bedankt voor de veele reacties, ben al een stuk wijzer geworden.
Maar nu is mijn ene vraag nog niet beantwoord: wat betekent ac3 *.*-ch unspecificied? (wat je ook op het plaatje ziet staan)
Denk dat dat voor het menu ofzo is.
Overigens zou ik zelf de DTS laten hangen en enkel de DD 5.1 en directors comment erop zetten. Dan is het overal afspeelbaar en hou je nog genoeg ruimte over voor de film.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1