Toon posts:

Breedbeeld opslaan Pinn. Stud. 9.0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik werkte tot voor kort met versie 8 van Pinnacle Studio. Daar ik mijn films liever opneem in breedbeeld aangezien toch iedereen over een breedbeeld-tv beschikt; ben ik overgestapt op versie 9 van dit videobewerkings-programma. Naar verluidt zou deze breedbeeld ondersteunen.

Een breedbeeld-video (16:9) inlezen ging in versie 8 al helemaal mis, hij importeerde het als 4:3, waardoor alles heel erg smal werd. Versie 9 doet het beter, tijdens het bewerken van de video gaat alles helemaal goed en de verhoudingen blijven netjes op 16:9 staan.

Nu wil ik echter een filmpje opslaan als .avi of .mpg om op internet te zetten; en ja hoor! Daar gaat het helemaal mis! Het uiteindelijke filmpje is gewoon weer in 4:3, waardoor alles weer tering smal is.

Zie ik iets over het hoofd of is Pinnacle iets te voorbarig geweest met het roepen dat ze nu breedbeeld ondersteunen?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Een breedbeeld TV rekt dit beeld uit, vandaar dat het zo smal is :). Zo krijg je optimale kwaliteit binnen het DV kader van 720x576 (wat niet bepaald breedbeeld is). Studio 9 kan kennelijk het smalle beeld zelf uitrekken binnen de software terwijl Studio 8 dit niet kan en het weergeeft als 4.3. Maar je blijft de 720x576 resolutie houden.
Althans, het lijkt mij dat het zo werkt. Misschien dat je nog het formaat in pixels kunt opgeven in Studio 9 bij het exporteren naar een internet versie. Hier moet je dan een breedbeeld formaat kiezen. Maar zover ik Pinnacle ken zul je erg weinig kunnen instellen, dus of dat werkt weet ik niet. Maar in de basis kan het dus prima kloppen dat het beeld smal is, je kijkt immers niet op een breedbeeld tv die het weet uitrekt (anamorphic heet dit ook wel, het versmalde beeld dus)

Mijn Home Cinema in aanbouw