Toon posts:

Router achter Speedtouch 510 wil niet werken*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit dus effe helemaal vast.

Ik heb 3 weken geleden een router gekocht om mijn pc (Windows XP) en laptop (Win2000) tegelijk op internet te krijgen. (ADSL verbinding via HCCNet)
Ik heb een ethernet modem (Speedtouch 510 van KPN), die heb ik direct op de router aangesloten, en vanuit de router lopen twee kabels naar de netwerkkaarten in de pc en laptop. Qua hardware lijkt me dus alles wel goed te zitten.

Ik voel me zo stom dat ik dit niet aan de praat krijg! Ik volg alle stappen van de handleiding, en ook heb ik al verschillende topics hier op GoT gelezen, maar ik doe schijnbaar toch iets verkeerd.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen file-share verbinding heb tussen de laptop en pc (jaja, als er af en toe domme opmerkingen tussen zitten hoor ik het graag). Eerlijk gezegd ben ik nogal confused over wat ik moet doen:
- aan de ene kant staat in die handleiding bij mijn router dat ik bij de netwerk settings alles op 'automatisch detecteren' moet zetten (dus IP adres en DNS)
- maar aan de andere kant lees ik hier op GoT dat ik de host computer (mijn pc) een IP adres 192.168.1.1 moet zetten en de laptop bijv. 192.168.1.2

Verder met de handleiding van de router:
- dan moet ik IE opstarten, en 192.168.1.1 (factory-default IP address setting)
Dan kies ik de optie "Static IP (Fixed-IP xDSL) en moet ik het volgende invullen:
~IP address assigned by your ISP: ok, die heb ik van HCCnet gekregen...
~Subnet mask: daar vul ik in 255.255.255.0
~ISP Gateway Address: eerlijk gezegd ben ik hier niet zeker van... ik heb al vanalles geprobeerd, o.a. 192.168.1.1(2)

Daarna moet ik nog een primary DNS address invullen, maar die heb ik open gelaten.

Zijn hier mensen die al meteen zien waar ik de fout in ga? Want ik heb me de afgelopen drie weekenden al suf gepiekerd.

Een vraag die ook telkens in mijn achterhoofd zit is: Kan ik uberhaupt wel een netwerk aanleggen tussen mijn pc en laptop met alleen maar een router? (dan bedoel ik niet alleen internet sharen, maar dus ook filesharing). Wat ik misschien ook moet vermelden is dat er geen software bij de router zat, en dat zou er ook niet bij hoeven zitten. (staat in ieder geval nergens vermeld dat dat zo zou moeten zijn.)

Verwijderd

ISP Gateway Address
Je krijgt van HCC een zgn. 'gateway' ('toegangspoort' naar het internet :)). Deze moet je hier invullen.

Dat 192.168.1.1 adres wat je had ingevuld, is de gateway voor het interne netwerk.
primary DNS address
Vul hier 62.251.0.6 in (primaire DNS van HCCnet)
Een vraag die ook telkens in mijn achterhoofd zit is: Kan ik uberhaupt wel een netwerk aanleggen tussen mijn pc en laptop met alleen maar een router? (dan bedoel ik niet alleen internet sharen, maar dus ook filesharing). Wat ik misschien ook moet vermelden is dat er geen software bij de router zat, en dat zou er ook niet bij hoeven zitten. (staat in ieder geval nergens vermeld dat dat zo zou moeten zijn.)
Ja, je router is ook een switch. Dus als je je laptop en je computer op de de router aansluit, kunnen ze elkaar pingen en file sharen.

Instellingen van de pc's :

Computer:
IP: 192.168.1.2
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1
DNS: 62.251.0.6

Laptop:
IP: 192.168.1.3
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1
DNS: 62.251.0.6

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06-08 12:23
static ip hoeft vaak niet aan te staan dus probeer em eens als ie uit staat

LinkedIn
BlackIntel

• marccom
  • Laatst online: 14-08 14:13
Waarom doe je een router achter die ST dan, lijkt me voor 2 pc's wat overbodig... Is het een enkelpoorts ST510? Ik zou eens kijken voor een normale switch of hub die je aan de ST hangt en die dan DHCP uit laat delen?

Heb je al geprobeerd om als DNS de ST op te geven (10.0.0.138)

Whoop!

Verwijderd

marccom schreef op 20 maart 2004 @ 10:45:
Waarom doe je een router achter die ST dan, lijkt me voor 2 pc's wat overbodig... Is het een enkelpoorts ST510? Ik zou eens kijken voor een normale switch of hub die je aan de ST hangt en die dan DHCP uit laat delen?

Heb je al geprobeerd om als DNS de ST op te geven (10.0.0.138)
Hij zegt dat er twee kabels uitkomen naar de pc en laptop, dan lijkt t met geen eenpoorts :Y)

Ow wacht, ik lees t allemaal verkeerd...

Never mind :X

Oplossing: www.weethet.nl -> Alcatel hack (hier ook gedaan) en dan een switch halen ipv die router.. Ik heb het nl. ook geprobeerd met een router, tewijl die hack veel beter is :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2004 10:54 ]

Verwijderd

je hebt een ethernet modem waarom koop je dan een router? 8)7
koop een switch/hub doe erachter en het werkt gelijk :)

Verwijderd

Nogal, euhm, aparte titel. Gaarne voortaan even iets kiezen wat het probleem omschrijft.

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-08 19:54

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Verwijderd schreef op 20 maart 2004 @ 10:52:
[...]
Hij zegt dat er twee kabels uitkomen naar de pc en laptop, dan lijkt t met geen eenpoorts :Y)

Ow wacht, ik lees t allemaal verkeerd...

Never mind :X

Oplossing: www.weethet.nl -> Alcatel hack (hier ook gedaan) en dan een switch halen ipv die router.. Ik heb het nl. ook geprobeerd met een router, tewijl die hack veel beter is :)
Enige probleem is dat die alcatel hack voor de oude speedtouch modems bedoeld is en niet voor de speedtouch 510... De 510 heeft nl. al routerfunctionaliteit ingebouwd zitten..

Maar zoals al een paar keer vermeld is, sluit ipv die router een switch aan, dan heb je nergens problemen mee (hoef je alleen het adslmodem in te stellen zoals je normaal ook al hebt gedaan)...

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info zo ver, maar ik kom eerlijk gezegd nog geen stap verder...

Ik heb nu eenmaal al zo'n router gekocht, en het moet natuurlijk mogelijk zijn om het zo in te stellen... het kon natuurlijk allemaal veel makkelijker via een crosscable bijv. maar anyway...

misschien kan ik effe stap voor stap mijn situatie uitleggen....

hardware situatie staat beschreven in openingspost.

- op dit moment staan beide computers allebei op 'automatic detection' voor IP address en DNS...

- ik heb geen gatewaynummer van HCCnet gekregen. Alleen een brief met daarin:
~het IP address
~username voor ADSL
~password voor ADSL
~ en dan nog POP3/SMTP/News en FTP server namen.

Ik weet dat mijn SpeedTouch modem het volgende IP adres heeft 10.0.0.138, maar het lijkt me niet dat ik dat als gateway kan gebruiken.

CowMike gaf eerder aan dat ik 192.168.1.1 kon gebruiken als gateway, maar dan krijg ik een foutmelding als ik op 'next' klik.

Vraag: ik kan dus niet de TCP/IP instellingen op automatisch detecteren laten staan zoals in de handleiding staat beschreven? Ik moet dus voor allebei de computers een IP adres invullen? Als dat gebeurd is kan ik IE opstarten en 192.168.1.1 typen zodat ik op het scherm kon waar ik moet invullen wat het IP adres is wat ik het gekregen van mijn ISP / subnet mask / gateway, en iets later nog de DNS...?

waarom zou ik eigenlijk een foutmelding krijgen als ik als gateway 192.168.1.1 invul? Zou dat kunnen zijn omdat hetzelfde adres is waar ik dit op invul?

Verwijderd

ik denk wel dat het belangrijk is om te weten of
je je modem laat inloggen met je gebruikers naam van hcc of de router

• Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 19:02
Voer de Setup uit op de bijgeleverde CD-ROM en laad PPTP.ini (of PPTP_NAT.INI) in het die 510.

Probeer daarna in de router een PPTP verbinding naar het modem op te bouwen en klaar. :)

Verwijderd

Topicstarter
Normaal gesproken (zonder router, zoals op dit moment), log ik in door naar 10.0.0.138 te gaan, en daar mijn HCC username + password in te vullen. Als ik dan op connect klik, ben ik online...

Via de router is het me nog niet gelukt natuurlijk...

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
Verwijderd schreef op 20 maart 2004 @ 11:45:
Bedankt voor de info zo ver, maar ik kom eerlijk gezegd nog geen stap verder...

Ik heb nu eenmaal al zo'n router gekocht, en het moet natuurlijk mogelijk zijn om het zo in te stellen... het kon natuurlijk allemaal veel makkelijker via een crosscable bijv. maar anyway...

misschien kan ik effe stap voor stap mijn situatie uitleggen....

hardware situatie staat beschreven in openingspost.

- op dit moment staan beide computers allebei op 'automatic detection' voor IP address en DNS...

- ik heb geen gatewaynummer van HCCnet gekregen. Alleen een brief met daarin:
~het IP address
~username voor ADSL
~password voor ADSL
~ en dan nog POP3/SMTP/News en FTP server namen.

Ik weet dat mijn SpeedTouch modem het volgende IP adres heeft 10.0.0.138, maar het lijkt me niet dat ik dat als gateway kan gebruiken.

CowMike gaf eerder aan dat ik 192.168.1.1 kon gebruiken als gateway, maar dan krijg ik een foutmelding als ik op 'next' klik.

Vraag: ik kan dus niet de TCP/IP instellingen op automatisch detecteren laten staan zoals in de handleiding staat beschreven? Ik moet dus voor allebei de computers een IP adres invullen? Als dat gebeurd is kan ik IE opstarten en 192.168.1.1 typen zodat ik op het scherm kon waar ik moet invullen wat het IP adres is wat ik het gekregen van mijn ISP / subnet mask / gateway, en iets later nog de DNS...?

waarom zou ik eigenlijk een foutmelding krijgen als ik als gateway 192.168.1.1 invul? Zou dat kunnen zijn omdat hetzelfde adres is waar ik dit op invul?
10.0.0.138 moet je denk ik wel als gateway gebruiken. dat is je toegang tot internet.

maar ik zou gewoon die router terugbrengen/verkopen en een switch nemen(kost geen drol!!!). wat je nu doet is niet echt handig.... die 510 is een prima router en met een switch eraan ben je zonder gezeur klaar. nu gaan al je paketjes nog eens onnodig door nog een router heen...

Verwijderd

Topicstarter
Senser schreef op 20 maart 2004 @ 11:55:
Voer de Setup uit op de bijgeleverde CD-ROM en laad PPTP.ini (of PPTP_NAT.INI) in het die 510.

Probeer daarna in de router een PPTP verbinding naar het modem op te bouwen en klaar. :)
kan je dat iets gedetailleerder uitleggen? Ik heb zo'n CD van KPN die bij de Speedtouch hoort. Waarschijnlijk bedoel je die? Ik heb namelijk bij de router geen CD's of software of wat dan ook gekregen...

• Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 19:02
Ja, ik bedoel de CD die bij de Speedtouch 510 hoort. Zoek eens op GoT op 'speedtouch 510 pptp.ini' et voila. ;)

Verwijderd

Topicstarter
sharkzor schreef op 20 maart 2004 @ 11:58:
[...]

10.0.0.138 moet je denk ik wel als gateway gebruiken. dat is je toegang tot internet.

maar ik zou gewoon die router terugbrengen/verkopen en een switch nemen(kost geen drol!!!). wat je nu doet is niet echt handig.... die 510 is een prima router en met een switch eraan ben je zonder gezeur klaar. nu gaan al je paketjes nog eens onnodig door nog een router heen...
Ik had mijn situatie goed uitgelegd bij mijn computerzaak. Ze zeiden mij dat een router de makkelijkste oplossing was :X

Ik vind het zelf ook niet echt problematisch als het wat omslachtig werkt. Ook met het oog dat ik misschien volgend jaar nog eens een nieuwe computer koop (deze is ook alweer 3 jaar oud).

Maar goed, moet ik nu in de netwerkinstellingen beide computers NIET op automatisch detecteren zetten? En welke adressen gebruik ik dan als ik ze zelf ingeef?

• marccom
De cd is te downloaden via de link die je hier kunt vinden bij mijn laatste reaktie;

Alcatel 510i NAT-problemen topic

Als je een ST hebt met de laatste firmware is er de setup wizzard in de router zelf, te vinden via "advanced" en dan "easy setup"

Whoop!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-08 19:33
Ik had mijn situatie goed uitgelegd bij mijn computerzaak. Ze zeiden mij dat een router de makkelijkste oplossing was
DAn heb je verkeerd advies gekregen: omruilen, dat scheelt je echt heel veel tijd. Ik heb het al meerdere malen met verschillende combinaties geprobeerd maar het werkt nooit echt lekker.

Verwijderd

Topicstarter
marccom schreef op 20 maart 2004 @ 12:06:
De cd is te downloaden via de link die je hier kunt vinden bij mijn laatste reaktie;

Alcatel 510i NAT-problemen topic

Als je een ST hebt met de laatste firmware is er de setup wizzard in de router zelf, te vinden via "advanced" en dan "easy setup"
Ik snap er eerlijk gezegd HE-LE-MAAL niks van :P. Dit staat er bij system software onder 'advanced' en 'setup'. Is dit ok?

system software
version: 4.0.2.0.0
file: LLT6AA4.0200
Board type: ADNT-Q

Verwijderd

Topicstarter
Is dit nou trouwens echt allemaal nodig om het te laten werken?? die pptp.ini enzo?

• marccom
Verwijderd schreef op 20 maart 2004 @ 12:11:
[...]

Ik snap er eerlijk gezegd HE-LE-MAAL niks van :P. Dit staat er bij system software onder 'advanced' en 'setup'. Is dit ok?

system software
version: 4.0.2.0.0
file: LLT6AA4.0200
Board type: ADNT-Q
Je hebt nog de oude firmware...

Dit staat er bij mij namelijk;

System Software;

Version 4.2.3.0.0

File LLT6AA4.230

Board type ADNT-Q

Die wizzard zul je dus niet vinden... Je zal met de KPN (groene) cd moeten configureren, of je firmware upgraden.
Verwijderd schreef op 20 maart 2004 @ 12:13:
Is dit nou trouwens echt allemaal nodig om het te laten werken?? die pptp.ini enzo?
Hoe dat precies zit weet ik niet. Ik gebruik deze iig, je kan hem kiezen tijdens de installatie;

pppoa_pppoa

[ Voor 24% gewijzigd door marccom op 20-03-2004 12:19 ]

Whoop!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
hoelang heb je dat ding al? binnen 7 dagen kan je m terug brengen. misschien later ook nog wel omdat die knurften je gewoon het verkeerde advies hebben gegeven. (niet zo gek, bij de meeste lokale computer boeren werken vaak ongeloofelijke n00bs)

Verwijderd

Topicstarter
marccom schreef op 20 maart 2004 @ 12:16:
[...]

Je hebt nog de oude firmware...

Dit staat er bij mij namelijk;

System Software;

Version 4.2.3.0.0

File LLT6AA4.230

Board type ADNT-Q

Die wizzard zul je dus niet vinden... Je zal met de KPN (groene) cd moeten configureren.
Als ik dat via die KPN cd doe, dan krijg ik toch automatisch weer die oude firmware?
Kan ik dat niet beter via dat linkje doen wat eerder voorbij kwam?

• marccom
Op de KPN cd staat naar mijn weten geen firmware, alleen die wizzard om je ST te configureren. De blauwe Alcatel/Thomson cd die er ook bij zit, daar staat de (oude) firmware en handleiding op dacht ik.

Hier is de nieuwe firmware te vinden; http://www.dsmarty.com/files/speedtouch510-4.2.3.0.rar

Deze ff downloaden, uitpakken, evt op cd bakken en hiermee configureren.

Zolang je goed leest (en lees ajb het hele topic ff door) moet die firmware upgrade wel goed gaan :)

Whoop!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net firmware 4.2 gedownload, dat is een .bin file... wat moet ik hier in godsnaam mee?? :?
Ik begin zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer te zien... er komt toch meer bij kijken dan ik had gedacht.

*waarschuwing: dit topic is alleen voor de tweakers met heeeel veel geduld en patience!*

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik ga zelf nog maar eens effe prutsen...

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:13

The_Scarabial

MTB for life!

ikzelf heb eerst gewoon 1 pc aan de ST aangesloten, de ipnummers en alle andere adressen overgenomen op papier.
daarna de DHCP_Spoof.ini in de ST laden
in je router Static ip instellen en de gegevens die je hebt opgeschreven invoeren, het werkt hier perfect met 2 pc's op router.

• djmartijn
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-07 20:36
wat wil je nou vraag ik mij af? van alle kanten zeggen mensen dat het zo niet handig weken is! wil je toch gewoon stug doorgaan? zucht...

je speedtouch maakt verbinding met HCC-net. omdat de speedtouch een router is heeft hij voor het "thuis" netwerk het adres 10.0.0.138. Elke pc die je daarop aansluit krijgt een ipadres vanaf 10.0.0.150 (zo staat de speedtouch standaard ingesteld).

Nu heb jij daar weer een router op aangesloten. De vraag is even of je het kabeltje dat van de speedtouch komt in de wanpoort van de router hebt gestoken? Ik denk het wel, want dat lijkt het meest logisch. De router gaat weer een vertaling maken voor het "thuis" netwerk en geeft zichzelf 192.168.1.1
Elke pc die je op de router aansluit krijgt een adres vanaf 192.168.1.xx

volg je het nog? Jou pc's krijgen van de router door dat ze 192.168.1.1 als gateway/dns moeten gebruiken. De router zelf heeft van de speedtouch te horen gekregen dat ie 10.0.0.138 als gateway/dns moet gebruiken.

Deze oplossing die jij dus koste wat kost wilt is wat lastig. Het is helelaam lastig om het probleem te onderzoeken als er iets niet werkt...

Als je de router niet terug wilt brengen omdat hij later misschien nog van pas komt kun je de router natuurlijk ook als switch gebruiken door de kabel van de speedtouch niet in de wan poort te stoppen maar op een switchpoort aan te sluiten. Let er dan wel op dat je de dhcp functie van de router ook moet uitzetten, anders gaat het mis.

nou,succes ermee!

• marccom
Wat heb je nu gedownload en waar heb je het vandaan?

Als je deze download en uitpakt met winrar moet het goed gaan?

http://www.dsmarty.com/files/speedtouch510-4.2.3.0.rar

* ik was ff sociaal aan het doen vandaar mijn vertraagde reaktie. Meld me evt aan op mn msn dat is miss makkelijker.

Whoop!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het is eindelijk gelukt jongens!

Ik had dus als IP adres 10.0.0.150 moeten invullen ipv het IP adres wat ik van HCCnet had gekregen... zo simpel... pffffff..... Ik dacht effe dat ik gek werd!

Maar bedankt allemaal! Ik denk dat ik er anders niet was uitgekomen!

(topic kan wat mij betreft dicht)
Pagina: 1