[Distributed.net] Stats-server gecrasht

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 656 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Topicstarter
:: 19-Mar-2004 18:51 CST (Friday) ::
Blower suffered a drive failure today. The bad news is that it's refusing to
rebuild the raid array. The worse news is that a non-critical table in the
database has been corrupted.

We're in the process of ordering a replacement for blower. We don't have an ETA
for it yet.

For right now, I have web access turned off completely. If possible I'll be
turning web access back on, but disabling updates to data (ie: changing teams,
etc), because there's no way to know when that data might go poof.

Hopefully we'll be able to get replacement hardware soon. On the bright side,
we're looking at a dual Opteron machine with RAID10 for the database and RAID1
for the database logs, so the new box should really scream.
We zitten dus zonder stats-systeem. Één van de problemen is dat het als stichting zonder inkomsten niet altijd even makkelijk is om aan de middelen te komen om een systeem te vernieuwen met dat wat het beste lijkt.

Giften zijn daarom ook van harte welkom: http://www.distributed.net/donation.php

Gelukkig ziet het er niet naar uit dat er gegevens verloren gaan. De stats en ingeleverde blokjes gaan sowieso altijd al via de keymaster, dus er kan gewoon gefetcht en geflusht blijven worden.

Toegang tot de stats zal zo snel mogelijk weer ingeschakeld worden, maar kan er ieder moment weer uitvallen. Wijzigingen aan participant informatie en teaminformatie (dus ook joins, leaves en retirements) zijn op dit moment niet mogelijk.

Al deze data staat veilig op backup-tape, en is inmiddels ook nog doorgekopieerd naar een backup-systeem.

Zodra meer nieuws zich aandient zal ik het in dit topic melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• therobber
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:37
Flushen we leuk, gaan de stats down bleh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21342

Damm krijg nu al afkick verschijnselen :X

Ik denk dat ik dan maar een proxy server inelkaar bak en daar zolang de node's parkeer tot het bij distributed weer op rolletjes loopt.

Iemand trouwens een idee of er een houdsbaarheids datum op de node's zit??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-06 13:28

UTM

AH dit is wel klote :'(. Maar ja, kan een keer gebeuren. Team Elst blijft gewoon lekker flushen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:24

reiker

dan jij!

Anoniem: 21342 schreef op 20 maart 2004 @ 10:54:
(...)
Iemand trouwens een idee of er een houdsbaarheids datum op de node's zit??
Volgens mij is er al jaren een houdbaarheidsdatum van 90 dagen...

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij is er al jaren een houdbaarheidsdatum van 90 dagen...[/quote]

Ik had hetzelf natuurlijk ook ff op kunnen zoeken |:( maar ikke soms te lui.

maar alsnog bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightBird
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:43

NightBird

DPC-Crew Coding
reiker schreef op 20 maart 2004 @ 12:12:
[...]

Volgens mij is er al jaren een houdbaarheidsdatum van 90 dagen...
Dat is nog nooit geweest.

WatHoorJeWaar · Asobakken
Eerdere projecten: Leading Courses · Brandstof-zoeker.nl · Voertuig-zoeker.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightBird

NightBird

DPC-Crew Coding
Anoniem: 21342 schreef op 20 maart 2004 @ 10:54:Iemand trouwens een idee of er een houdsbaarheids datum op de node's zit??
Op OGR-nodes zit geen houdbaarheidsdatum, die zijn eeuwig geldig (tot het project stopt :)).

Bij RC5 is er ook geen houdbaarheidsdatum, maar daar is bij rc5-64 wel gezegd dat er minimaal 90 dagen zit tussen de volgende uitgifte van dezelfde blocks. Dus je hebt minimaal 90 dagen de tijd voordat jouw block aan een ander gegeven wordt. Maar dat maakt niet uit, want je moet toch binnen 2 weken flushen van de DPC/d.net policy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75580

NightBird schreef op 20 maart 2004 @ 12:41:
[...]
Op OGR-nodes zit geen houdbaarheidsdatum, die zijn eeuwig geldig (tot het project stopt :)).

Bij RC5 is er ook geen houdbaarheidsdatum, maar daar is bij rc5-64 wel gezegd dat er minimaal 90 dagen zit tussen de volgende uitgifte van dezelfde blocks. Dus je hebt minimaal 90 dagen de tijd voordat jouw block aan een ander gegeven wordt. Maar dat maakt niet uit, want je moet toch binnen 2 weken flushen van de DPC/d.net policy.
Jah maar toch lijkt het me niet logisch dat al na 2 weken dezelfde blokjes worden uitgeven aan iemand anders. Ik bedoel dus te zeggen dat het veel handiger is dat ze achteraan sluiten in de rij met blokjes die nog moet worden uitgeven. Want dan duurt het nog wel wat jaren voordat deze weer worden uitgeven ;).

Ma het is best wel klote jah dat de dnet server kaput is. Zal eens kijken of ik ooit geld over heb om een donatietje te doen. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heineken
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

Heineken

Tweaker sinds 1999

Las zojuist dat Tweakers nog een 'servertje' 'over' heeft... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightBird

NightBird

DPC-Crew Coding
Anoniem: 75580 schreef op 20 maart 2004 @ 13:34:
[...]

Jah maar toch lijkt het me niet logisch dat al na 2 weken dezelfde blokjes worden uitgeven aan iemand anders. Ik bedoel dus te zeggen dat het veel handiger is dat ze achteraan sluiten in de rij met blokjes die nog moet worden uitgeven. Want dan duurt het nog wel wat jaren voordat deze weer worden uitgeven ;).
Ik dacht ook dat ik nergens gezegd heb dat dat niet zo is? Dat is precies de manier hoe het gaat .. ze geven eerst alle blocks 1x uit, en als ze aan het eind zijn beginnen ze van voren af aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus met andere woorden ....... niet al te lang sparen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 964

Das niet zo leuk, nouja fetchen en flushen kan iig nog, we zitten alleen ff zonder stats :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph3n1x
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-04 22:39
heeft iemand al meer niews ontvangen over de stats-server?
Hoe lang dat die nog plat zal liggen oid?
* ph3n1x is stats-freak

regardless of talent, unles there is desire no one can truly be exeptional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-06 12:55
ph3n1x schreef op 21 maart 2004 @ 12:04:
heeft iemand al meer niews ontvangen over de stats-server?
Hoe lang dat die nog plat zal liggen oid?
* ph3n1x is stats-freak
Ik ben ook wel benieuwd, voorlopig staat hier nog niks, ik ga er vanuit dat de drive dus nog in bestelling is ofzo, hoewel ik wel merkte dat de volledige stats er nu uitliggen (krijg nu 404 ipv de maintaince page)

I'm not weird, I'm a limited edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10747

NightBird schreef op 20 maart 2004 @ 13:56:
[...]

Ik dacht ook dat ik nergens gezegd heb dat dat niet zo is? Dat is precies de manier hoe het gaat .. ze geven eerst alle blocks 1x uit, en als ze aan het eind zijn beginnen ze van voren af aan.
Asl ik me niet vergis kun je alleen in een bepaalde tijd blokjes uit een bepaalde range inleveren. Laat je pc maar eens random grazen dan zul je zien dat die blokjes niet meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10747 schreef op 21 maart 2004 @ 15:06:
[...]

Asl ik me niet vergis kun je alleen in een bepaalde tijd blokjes uit een bepaalde range inleveren. Laat je pc maar eens random grazen dan zul je zien dat die blokjes niet meetellen.
Denk je nou echt dat ik mijn pc voor de gein een beetje random ga laten grazen?? ;)

Maar nog steeds geen nieuws dus verder rond de servers van dnet :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 10747 schreef op 21 maart 2004 @ 15:06:
[...]

Je hoort wel eens over mensen die een klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Volgens mij val je dáár in ieder geval niet onder, aangezien je volgens mij de klepel niet eens zou herkennen als die op je tenen viel :D
(Ofwel, om het op een wat aardigere manier te zeggen, verder had je er niet naast kunnen zitten)

Randoms zitten in een aparte range, zodat ze niet in de weg lopen met het uitgegeven werk. Zolang de random niet toevallig al eens door iemand anders is ingeleverd telt die gewoon mee. Hoe langer het project draait (en hoe meer randoms er dus ingeleverd zijn), hoe minder kans dat je random niet al eens door iemand is ingeleverd en dat die dus telt.

Het inleveren van blokjes uit veel verschillende ranges is niet gewenst omdat er dan continue op plekken in de database moet worden geschreven die erg ver uit elkaar liggen. Het is dan niet meer mogelijk om al deze ranges te bufferen, waardoor de snelheid gigantisch daalt. Hierdoor alleen al kan een backlog ontstaan, terwijl het tegelijk door de hoge memoryload vrijwel ondoenlijk wordt om nog andere processen te benaderen. Als scheduled tasks dan meermalen elkaar gaan overlappen door de vertragingen, loop je kans dat de zaak helemaal vast loopt.

Om dit te voorkomen wordt er ook gezegd dat je niet langer dan 2 weken moet sparen :!

Wat betreft nieuws over de server: het lijkt erop dat die dood-dood is. Er wordt dus hoogstwaarschijnlijk een bestelling geplaatst voor een volledig nieuwe server.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 21-03-2004 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-06 09:43
En is er bekend wanneer er weer stats zijn? 1 week? 2 weken? of langerder?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Zullen de stats uit de tussenliggende periode nog worden gepubliceerd?

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:39
Waarschijnlijk zal er wel een verzamelstat komen van het totaal van de gemiste dagen.
Tenminste, dat was eerder altijd het geval dacht ik...

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [eNeRGy]
  • Laatst online: 24-04 09:29
Als de stats te fetchen zijn dan zullen ze geplaatst worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-05 09:00

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

BredeP schreef op 21 maart 2004 @ 17:31:
Waarschijnlijk zal er wel een verzamelstat komen van het totaal van de gemiste dagen.
Tenminste, dat was eerder altijd het geval dacht ik...
Voorgaande keren hebben we gewoon alle stats gepost (iets van 25 DPCH's op 1 dag :P)
Helaas kregen we toen weer de kritiek dat we teveen stats posten :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
van wie kwam die kritiek dan?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:06
Rataplan schreef op 21 maart 2004 @ 17:30:
Zullen de stats uit de tussenliggende periode nog worden gepubliceerd?
Dan moet je maar niet flushen als dat ding crashed ;)
Heb je die machine van Lukas soms supervoer gegeven ofzo dat ie opeens zoveel graast :? :? Zo kan ik je natuurlijk niet voorbij komen denderen 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkB
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Webgnome schreef op 21 maart 2004 @ 18:17:
van wie kwam die kritiek dan?
DPC'ers hebben al snel de neiging om te zeuren :+

De oude crew... helemaal zo slecht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

idef1x schreef op 21 maart 2004 @ 18:20:
[...]

Dan moet je maar niet flushen als dat ding crashed ;)
Heb je die machine van Lukas soms supervoer gegeven ofzo dat ie opeens zoveel graast :? :? Zo kan ik je natuurlijk niet voorbij komen denderen 8)7 |:(
Ja zeg, moet ik nou wel flushen om te voorkomen dat ik schade lijd als mijn bak crashed, of niet flushen omdat de dnetbak op z'n plaat kan gaan :? :D

En Lukas heeft tijdelijk wat Opteronnetjes en een dual Xeon en nog wat spul op bezoek. Zijn zolder ziet er uit als een colocenter, I tell you >:)

En dat van niet voorbij denderen is grosso modo wel de bedoeling :P Hoe lang het duurt is nog wel de vraag, binnenkort mag je weer wat dichterbij komen :>
./Proxy schreef op 21 maart 2004 @ 18:15:
Helaas kregen we toen weer de kritiek dat we teveel stats posten :)
Dat lijkt mij een onmogelijkheid. There is no such thing as too many stats :)

[ Voor 17% gewijzigd door Rataplan op 21-03-2004 18:54 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Iedereen wordt aangeraden om gewoon door te flushen zoals gewoonlijk; de stats staan los van alle andere systemen.

Als we nu alles op gaan sparen en straks alles erdoor gooien, dan leggen we weer andere systemen plat: lijkt me niet de bedoeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535 schreef op 21 maart 2004 @ 15:45:
[...]

Je hoort wel eens over mensen die een klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Volgens mij val je dáár in ieder geval niet onder, aangezien je volgens mij de klepel niet eens zou herkennen als die op je tenen viel :D
(Ofwel, om het op een wat aardigere manier te zeggen, verder had je er niet naast kunnen zitten)

Randoms zitten in een aparte range, zodat ze niet in de weg lopen met het uitgegeven werk. Zolang de random niet toevallig al eens door iemand anders is ingeleverd telt die gewoon mee. Hoe langer het project draait (en hoe meer randoms er dus ingeleverd zijn), hoe minder kans dat je random niet al eens door iemand is ingeleverd en dat die dus telt.

Het inleveren van blokjes uit veel verschillende ranges is niet gewenst omdat er dan continue op plekken in de database moet worden geschreven die erg ver uit elkaar liggen. Het is dan niet meer mogelijk om al deze ranges te bufferen, waardoor de snelheid gigantisch daalt. Hierdoor alleen al kan een backlog ontstaan, terwijl het tegelijk door de hoge memoryload vrijwel ondoenlijk wordt om nog andere processen te benaderen. Als scheduled tasks dan meermalen elkaar gaan overlappen door de vertragingen, loop je kans dat de zaak helemaal vast loopt.

Om dit te voorkomen wordt er ook gezegd dat je niet langer dan 2 weken moet sparen :!

Wat betreft nieuws over de server: het lijkt erop dat die dood-dood is. Er wordt dus hoogstwaarschijnlijk een bestelling geplaatst voor een volledig nieuwe server.
Dat van die randoms zat ik dus naast maar er is wel degelijk een bepaalde range die ingeleverd kan worden volgens d-net:

we are unable to track the entire keyspace on the keymaster. We can only accept blocks from "open" keyslices that are being actively tracked. If a block arrives at the keymaster for a keyslice that isn't open, it is discarded and will not be reflected in stats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maontje
  • Laatst online: 17-06 11:46

maontje

better off Playing

Hmm fijn is dat net ff een nieuwe koe gestart op een paar p4 systemen alleen voor dit weekend ff lekker flushen en dan dit. Das niet Lekkel :(

Wie kalm blijft in een panieksituatie................ is traag van begrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
we are unable to track the entire keyspace on the keymaster. We can only accept blocks from "open" keyslices that are being actively tracked. If a block arrives at the keymaster for a keyslice that isn't open, it is discarded and will not be reflected in stats.
Dit is misschien zo geweest op een gegeven moment (notice the 2^64 statement, terwijl we nu met 2^72 werken), maar sinds de laatste migratie is het in elk geval zoals boven beschreven. Wellicht als we wat verder zijn dat er weer een dergelijke oplossing komt, maar ik zou er voorlopig niet op rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM

UTM

Maar is het nu bekend wanneer de server/stats weer online zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:57
w03f schreef op 22 maart 2004 @ 10:48:
Nope. in de .Plans staat alleen het bericht wat hier helemaal bovenaan geplaatst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
w03f schreef op 22 maart 2004 @ 10:48:
Zodra meer nieuws zich aandient zal ik het in dit topic melden.
Zoals gezegd gaat er hoogstwaarschijnlijk een nieuwe server besteld worden. Als jij me kan vertellen hoe snel de leveranciers de offerte opsturen en de goederen kunnen leveren, me kan garanderen dat alle componenten zonder problemen werken, alle drivers vast beschikbaar stelt en test met de gekozen componenten, me kan vertellen hoeveel tijd er in het terugzetten van de backup gaat zitten en het rebuilden van de data, me kan garanderen dat er geen onverwachte dingen gebeuren in het leven van degene die het systeem gaat bouwen, dan kan ik wel een aardige schatting maken ja.

of de korte versie: mensen, het heeft geen zin om dit soort vragen steeds maar te stellen (ja, deze vragen komen ook steeds binnen via IRC en Mail). Zoals gezegd zal nieuws hier gemeld worden; is er geen melding dan is er geen nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

* Anoniem: 75580 leeft mee met Floppus die dus helemaal gek wordt van al onze zeurende vragen.
* Anoniem: 75580 besluit dus netjes zijn mond te houden en verder nieuws af te wachten.

Ondertussen, keep on flushing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

dus nu kan je in principe 1000 jaar sparen voordat ze weer zelfde blokjes gaan uitgeven? :7

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YakuzA schreef op 22 maart 2004 @ 13:16:
dus nu kan je in principe 1000 jaar sparen voordat ze weer zelfde blokjes gaan uitgeven? :7
Leuk idee als nu alle sub-teams die boven ons staan dat eens gaan doen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 964

Dus we moeten met z'n allen, en niet alleen wij DPCleden, gewoon geduldig wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM

UTM

Anoniem: 27535 schreef op 22 maart 2004 @ 10:57:
Zoals gezegd gaat er hoogstwaarschijnlijk een nieuwe server besteld worden. Als jij me kan vertellen hoe snel de leveranciers de offerte opsturen en de goederen kunnen leveren, me kan garanderen dat alle componenten zonder problemen werken, alle drivers vast beschikbaar stelt en test met de gekozen componenten, me kan vertellen hoeveel tijd er in het terugzetten van de backup gaat zitten en het rebuilden van de data, me kan garanderen dat er geen onverwachte dingen gebeuren in het leven van degene die het systeem gaat bouwen, dan kan ik wel een aardige schatting maken ja.

of de korte versie: mensen, het heeft geen zin om dit soort vragen steeds maar te stellen (ja, deze vragen komen ook steeds binnen via IRC en Mail). Zoals gezegd zal nieuws hier gemeld worden; is er geen melding dan is er geen nieuws.
Ok sorry, mijn fout :X Team Elst gaat gewoon lekker door met grazen en flushen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polo1987
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-03 10:05
Wij, DPC happy-Hour, gaan even 2 weken sparen, in de hoop dat dan alle problemen met de servers bij Dnet weer opgelost zijn.
En als de stat servers het eerder weer doen, dan kan je de "mega" flush eerder verwachten uiteraard :)

Systems Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
ik denk dat het juist onverstandig is zoals al is aangegeven om te gaan sparen

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
Webgnome schreef op 24 maart 2004 @ 01:24:
ik denk dat het juist onverstandig is zoals al is aangegeven om te gaan sparen
we hebben twee weken de tijd, dus dat komt wel goed. Sommige mensen zijn namelijk lekker simplistisch. Wij geen stats, D.net geen blokjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph3n1x
heb net al 6 dagen sparen geflusht, ...
zolang het maar niet de spuitgaten uitloopt met de verschillende subteams.
(ik bedoel dan ook niet alleen de subteams DPC, maar de rest van de grote teams ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:09
MarkB schreef op 21 maart 2004 @ 18:26:
[...]

DPC'ers hebben al snel de neiging om te zeuren :+
Zeker als alle andere projecten waar de stats nog wel dagelijks gepost worden verbannen worden naar de onderste regionen doordat er opeens zo'n 40 DPCH's van de Dnet-projecten gepost worden :D Was wel grappig om te zien. Leek wel of de oude tijden herrezen doordat er alleen OGR en RC5 stond :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06-2016

Mobster

Los Alcoholicos

ph3n1x schreef op 24 maart 2004 @ 02:17:
heb net al 6 dagen sparen geflusht, ...
zolang het maar niet de spuitgaten uitloopt met de verschillende subteams.
(ik bedoel dan ook niet alleen de subteams DPC, maar de rest van de grote teams ook)
En stiekem met 1 grote flush een gat slaan :( ;)

Toch maar eens een andere sig bedenken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph3n1x
hmm, echt groot was em niet
en hij stond geplant, ...

Wanneer flushen jullie nog? zonder de stats zien we natuurlijk helemaal niets meer gebeuren he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4681

ik zou persoonlijk ff uitkijken met sparen, lijkt me geen goed plan als Dnetc de stats bak weer up heeft dat wij als DPC hem weer plat gooien doordat we een paar weken voer ineens dumpen !!

ik zou zeggen flush gewoon dagelijks als het goed is word dat gewoon netjes verwerkt in de Dnet stats, en zorg zo dat de stats bak ook blijft draaien als ze hem weer in de lucht hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightBird

NightBird

DPC-Crew Coding
Anoniem: 4681 schreef op 24 maart 2004 @ 12:37:
ik zou persoonlijk ff uitkijken met sparen, lijkt me geen goed plan als Dnetc de stats bak weer up heeft dat wij als DPC hem weer plat gooien doordat we een paar weken voer ineens dumpen !!

ik zou zeggen flush gewoon dagelijks als het goed is word dat gewoon netjes verwerkt in de Dnet stats, en zorg zo dat de stats bak ook blijft draaien als ze hem weer in de lucht hebben
Inderdaad, zoals Floppus al aan gaf: De stats staan los van de keyserver(s). Dus je blocks komen gewoon aan, komen gewoon in de logs, alleen nog even niet op de stats-site. Maar zodra de nieuwe machine up 'n running is, komen alle stats vanzelf weer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kunnen we eindelijk zien hoever die Polen weer op zijn ingelopen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:52

TrekDr0p

QR niet scannen

heey FLOPPUS wanneer komt nou die nieuwe server :P >:) :o

ik wil stats :P

Anders anders anders als je niet op schiet dan dan dan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Laatst online: 22:35

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Hij heeft toch gezegd dat hij bij nieuws het hier komt melden? Dat vergeet ie heus niet hoor, gewoon afwachten.

En ik wil best regelmatig flushen maar jullie laten mijn arme duron 700 nu al 5 dagen lang alleen maar op blokken van ~ 450 crunchen :P

[ Voor 3% gewijzigd door IceStorm op 24-03-2004 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph3n1x
k volg mn normale plannig voor het flushen, we sparen meestal enkele dagen, ...
dat we nu een dag extra hebben gedaan is eigenlijk door de stats.
26/3 en 31/3 flushen we weer volgens ons plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polo1987
  • Laatst online: 15-03 10:05
Anoniem: 4681 schreef op 24 maart 2004 @ 12:37:

Als wij 2 weken sparen, dan hebben we pas iets van 15.000 blokjes. dus Dnet platgooien daarmee zal wel niet lukken :p

(ja, ik weet dat als iedereen dat doet dat Dnet waarschijnlijk wel plat zal gaan)

Systems Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
maar als er 10 mensen zijn die 15.000 af hebben dan zit je dus al aan de 150.000

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Webgnome schreef op 25 maart 2004 @ 15:41:
maar als er 10 mensen zijn die 15.000 af hebben dan zit je dus al aan de 150.000
wat denk je van de grotere subteams??

dan hebben de eerste 10 meer dan een miloen punten bij elkaar....

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
dat bedoel ik.. sparen is dus nu even not_done

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
btw dit begint nu net zo erg te worden als het stoppen met roken..

Wij willen stats :P

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
Update via de plans:
nugget :: 24-Mar-2004 20:37 CST (Wednesday) ::

Thanks in part to user donations (including one VERY generous donation)
we're close to being able to order a new stats server. After some
internal debate on the best approach, the current plan is to pick up a
dual opteron box and load it with memory and drives. Traditionally,
statsbox has been i/o bound on disk and memory but not very demanding of
CPU. An Opteron solution sounds like a good target platform for what we
need.

I spent a lot of today borrowing a surrogate opteron box from Bovine to
validate that postgresql and freebsd 5.x are a viable platform. I've also
confirmed with Doug White and Vinod Kashyap that 3Ware support
in FreeBSD 5.x is stable and reliable.

We're also eager to move to a smaller sized case -- blower was in a
gigantic Dell 6400 series case which limited our options for alternative
colos if we ever decided to move servers around. I think we can stuff
everything we need into a 3U chassis.

I've got a price quote that seems agreeable and I hope to place the order
tomorrow. It's unlikely this will get us back online before next week,
though.

I'll post more as the ordering+building+deployment progresses...

Thanks again everyone for your patience and understanding.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13367

Uit de plans.

--------------------------------------------------------------------------------------

nugget

:: 25-Mar-2004 23:06 CST (Thursday) ::
Just to answer some questions... Apologies for the acronym overload...

The old statsbox (aka "blower" or "statsbox3") was a quad xeon 450mhz
with 2GB RAM and Dell Perc RAID. It had five SCSI disks configured in a
2xRAID1 3xRAID5 configuration.

The new statsbox has been ordered (as yet unnamed). It will be:

Dual Opteron 1.8GHz
4GB RAM
8X200GB SATA (Hotswap) on 3Ware 8506 RAID Controller
3U Case
No keyboard :)

The current plan is to split the 8 drives as:
2xRAID1 + Hot Spare
4xRAID10 + Hot Spare

We'll of course be staying with PostgreSQL and FreeBSD, although bumping
to FreeBSD 5.x for amd64 support.

I expect to get an ETA for delivery tomorrow (Friday 26-March UTC-6)

--------------------------------------------------------------------------------------

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 13367 op 26-03-2004 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4681

NICE :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:04
Inderdaad ik las het ook net, gaan wel over naar een mooi servertje :D Kan die ook wat Megaflushes aan, om hem mooi in te luiden? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm

IceStorm

Oei, dat is ook duidelijk wel een vooruitgang :D

Gewoon losse opmerking, waarom 200 gb disks? Ik kan me niet voorstellen dat er erg grote SCSI disks in die oude bak erg groot waren maar dit lijkt me weer het andere uiterste (of niet?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-06 00:33

Jive

MooMooMastah

Het zal ze waarschijnlijk prijstechnisch niet echt veel schelen ...
Maar ze gaan gewoon voor een volle bak, met qua schijven gewoon een "relaxede" gangbare hoeveelheid ...

Ik kan me nog herrineren dat er tijdens de migratie naar postgres best problemen waren, omdat somme dbases te groot waren om test & productie op dezelfde doos te hebben.

Overigens is dit nu natuurlijk ook maar 200gb system & 400gb data met 2 schijven op hotspare.

Heb laatst ook 2 clone-dozen voor een testnetwerkje besteld, met diezelfde 3ware en ook met 4x120gb in raid10 gezet, omdat er een dbase op moest draaien .... dat gaf best wel lekkere performance.

Jive's Box
Jive @ DNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
die shijven vallen wel mee, moet eens naardie data kijken het project duurd nog 1400 jaar. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:06
ge-flopt schreef op 26 maart 2004 @ 09:30:
Inderdaad ik las het ook net, gaan wel over naar een mooi servertje :D Kan die ook wat Megaflushes aan, om hem mooi in te luiden? :P
Eh :? Was het niet zo dat statsbak != keyserverbak => als keyserverbak megaflushes voorheen aankon kan ie dat nu ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
Ach heeft de stats bak aardig wat records te verwerken, hebben ze hem niet voor niets aangeschaft :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM

UTM

Jeehee, tenminste wat vooruitgang ;) Alleen van wie was die hele grote gift: >:)
(including one VERY generous donation)
:9

[ Voor 30% gewijzigd door UTM op 27-03-2004 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
van ./Proxy die het geld niet aan SoulMaster wilde schenken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph3n1x
dr is dus nog steeds geen update in de finger van decibel of nugget.
Heeft iemand via mail oid al contact met ze gehad over een mogelijke eta van de niewe stats-server?
k heb hier al afkickverschijnselen. Dit wil ik niet hebben.
Nog erger is dat ik niet weet wat de concurentie doet (hint voor Los Alcoholicos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobster

Mobster

Los Alcoholicos

dnet? Wasda? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [eNeRGy]
  • Laatst online: 24-04 09:29
ph3n1x schreef op 31 maart 2004 @ 14:54:
dr is dus nog steeds geen update in de finger van decibel of nugget.
Heeft iemand via mail oid al contact met ze gehad over een mogelijke eta van de niewe stats-server?
k heb hier al afkickverschijnselen. Dit wil ik niet hebben.
Nog erger is dat ik niet weet wat de concurentie doet (hint voor Los Alcoholicos)
*zucht*

Floppus zit bij met zijn neus binnen bij D.net, dus als er nieuws is ruikt hij dat vast wel als eerste hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbles
  • Laatst online: 22:46

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Witlof schreef op 27 maart 2004 @ 10:18:
_/-\o_ 8)7

jammer dat het tegendeel daarvan al is bewezen in de bedankdraad van soul :+

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-11-2022

JustMe

#1 R@H

Witlof schreef op 27 maart 2004 @ 10:18:
Of van Allied die zijn geld nog kwijt moest, maar dan met de kanttekening dat de nieuwe hardware bij hem besteld moest worden :+

Cureseekers | There's something wrong with this yogurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
Update van de .plan van nugget:
:: 01-Apr-2004 09:51 CST (Thursday) ::
Since the delivery timeline on the Dual Opteron box we ordered keeps
slipping and we realize that it's crucially important that we gets stats
back up and running in a reasonable timeframe, I've just cancelled the
order on the Opteron box. We all decided it would make more sense to buy a
machine locally so we wouldn't have to wait for shipping delays.

This morning I headed over to CompUSA and picked up a nice eMachines
Minitower. Since we'd lose the 90 days of telephone support if we
installed FreeBSD on the box, we're just going to stick with Windows ME
which was preinstalled on the machine.

As soon as I've had a chance to get Access installed we should be ready to
start serving up stats again. Thanks again, everyone, for your patience
through this unexpected downtime. I'm excited about getting something up
and running now instead of just waiting for that other box!

(By the way, does anyone know the proper modem initialization string for
the eMachines winmodem? I need to get the box online asap)
Zou het 1 april zijn oid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
Zou het 1 april zijn oid
we're just going to stick with Windows ME
which was preinstalled on the machine.
Dat mag ik hopen :X
(By the way, does anyone know the proper modem initialization string for
the eMachines winmodem? I need to get the box online asap)
8)7

[ Voor 51% gewijzigd door Cardinal op 01-04-2004 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobster

Mobster

Los Alcoholicos

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~houvast/Marks%20smurfen%20site_bestanden/smurf_mopper.gif
Ik HAAT 1 April :/

[ Voor 73% gewijzigd door Mobster op 02-04-2004 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

I so agree!

Ben zo boos geworden nav CA ( :P ) dat ik helemaal vergeten ben om RC5-72 key gevonden ! te (edit: laten) kicken :(

[ Voor 3% gewijzigd door Rataplan op 02-04-2004 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nu voor het eerst ff 5 minuutjes om op internet te kijken vanuit de vrijhaven van Hamburg. Jammer dat de stats nog steeds down zijn...

Ik had vorige week nog voorgesteld om op 1 april te melden dat de key gevonden was, maar gezien de reactiesnelheid van overschakelen op andere projecten hebben we dat toch maar niet gedaan.

Leuk dat Nugget toch nog even een leuk verhaal heeft neergeyet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radial
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:48

radial

Watch out

nugget
Login: nugget Name: David McNett
Directory: /home/nugget Shell: /bin/tcsh
Office: Austin TX USA, +1-512-423-2707 Home Phone: +1-512-249-7218
Last login Fri Apr 2 19:20 (GMT) on ttyp2
No Mail.
Project:
Travel: (ping me if you're nearby)
None planned.
Plan:
:: 02-Apr-2004 09:49 CST (Friday) ::
Last night BovineOne brought the old, dead statsbox over to my house to see
what I could do with it. Moose has already exhausted all the recovery
options I'd know about (and quite a few more, I'm sure) with no luck.

I thought maybe I could at least get Knoppix booted up so I could get dnetc
going again, but had little luck. Knoppix panics trying to probe the SCSI
adapters.

At the very least I'll be able to pull the database dump off the DLT,
although I think that it's older than the copy I'm working with currently
from Decibel.

Afbeeldingslocatie: http://www.slacker.com/albums/computers/IMG_1792.sized.jpg
The dead blower.distributed.net statsbox

As far as I know, we're still looking at a Tuesday ship date on the new
server. I've asked if that date could be pushed up, but no word yet from
the vendor.

Lastly, I got bored yesterday and coded up an RSS feed of .plans. which is
available at http://n0cgi.distributed.net/cgi/rss-plans.cgi or on
LiveJournal at http://www.livejournal.com/userinfo.bml?user=dnetplans

Moo.

[ Voor 10% gewijzigd door radial op 03-04-2004 02:14 ]

20xSF170s - ozo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM

UTM

As far as I know, we're still looking at a Tuesday ship date on the new
server. I've asked if that date could be pushed up, but no word yet from
the vendor.
omg, stats duurt nog wel even dus :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-06 16:02
:/ Nou weten we wel waar we aan toe zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph3n1x
eind volgende week zullen ze dus wel weer online komen.
(dinsdag shipment, donderdag daar en dan nog een hele week om een os dr op te zetten en te testen voor alleer het weer aan te sluiten op t net.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En dan ga je er dus vanuit dat alles goed gaat.

Dus, even uitgaands op z'n slechts, over 4 weken de stats back online ;). Natuurlijk kan het nog langer duren, zijn wel hoop redenen te verzinnen :P.

Maar * Anoniem: 75580 ziet de stats vanzelf wel weer verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
agg dan krijgen we ineens lekker een grote stats..... :D komt allemaal goed (nu hopen dat mijn vriendin deze uitdrukking niet ziet, want dan wordt ze gek :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 17-06 19:34
als ie binnenkort maar weer up is zodat ik mn verjaardagsflush in de stats zie :P

[ Voor 129% gewijzigd door MewBie op 04-04-2004 23:12 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

idd is zo jammer als je veul flushed heh :p

255% 8)

[ Voor 255% gewijzigd door YakuzA op 04-04-2004 23:17 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Volgens de laatste gegevens is de server Maandag 5 April afgestuurd, met een transporttijd van 2 dagen.

Anders gezegd: Vandaag zou het nieuwe apparaat binnen moeten komen!

Even voor de duidelijkheid voor de mensen die verwachten dat er vanmiddag dan weer stats zullen zijn: Er zit nogal wat verschil tussen de machine binnenhebben, en deze volledig geconfigureerd hebben, getest hebben, de data overzetten, data controleren, stats bij laten werken etc...

Zodra er meer nieuws is, dan wordt het hier gemeld.

Ondertussen kunnen we een spelletje "spot the DPC casebadge" doen met deze foto van alle voorgaande d.net bakken.
Afbeeldingslocatie: http://www.slacker.com/albums/computers/IMG_1792.sized.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 07-04-2004 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm

IceStorm

Hmm ja, spot the casebadge is net iets te makkelijk :P Het enige gekleurde stukje op de foto zo'n beetje.

Maar ach, server onderweg lijkt me prima, dan blijft er iig vooruitgang in zitten.

[ Voor 31% gewijzigd door IceStorm op 07-04-2004 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
die bakken die zijn allemaal kapot of hebben die allemaal nog een functie?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-06 00:33

Jive

MooMooMastah

Daar draait slacker.com ofzowiets.

Jive's Box
Jive @ DNET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pt0x
  • Laatst online: 03-01 13:33

pt0x

Why are we here..

dus die Poweredge heeft al die tijd de stats gesurved?
dat ding draaid zover ik weet niet meer als dual Xeon 400mhz.
nouja. alles heeft het goed gedaan en rap ook.

ik zie die nieuwe bak wel weer verschijnen, onderlinge strijd in Noizycows is ook leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightBird

NightBird

DPC-Crew Coding
Ja ja! Hij is er hoor! :)
The new statsbox has arrived from asacomputers.com -- It's plugged in and I've
got FreeBSD installed and running (albeit a bit bare at the moment). We're
just going to chug through getting everything running and our data loaded into
the database over the next day or so. Assuming everything goes smoothly, we'll
have stats back up in short order.

Front view, times two, open and closed:
http://www.slacker.com/photos/computers/open_and_closed

Top down, deconstructed:
http://www.slacker.com/photos/computers/inside

It's a sweet little box (but loud!)
http://n0cgi.distributed.net/cgi/dnet-finger.cgi?user=nugget

En weer met een mooi stukje bekleding ;)

[ Voor 8% gewijzigd door NightBird op 08-04-2004 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radial
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:48

radial

Watch out

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
07-Apr-2004 16:47 The new statsbox has arrived from asacomputers.com 
It's plugged in and I've got FreeBSD installed and running (albeit a bit bare at the
moment). 
We're just going to chug through getting everything running and ... 

Login: nugget                   Name: David McNett
Directory: /home/nugget                 Shell: /bin/tcsh
Office: Austin TX USA, +1-512-423-2707  Home Phone: +1-512-249-7218
Last login Wed Apr  7 23:12 (GMT) on ttyp0
No Mail.
Project:
Travel: (ping me if you're nearby)
  None planned.
Plan:
:: 07-Apr-2004 16:47 CDT (Wednesday) ::
The new statsbox has arrived from asacomputers.com -- It's plugged in and I've
got FreeBSD installed and running (albeit a bit bare at the moment).  We're 
just going to chug through getting everything running and our data loaded into
the database over the next day or so.  Assuming everything goes smoothly, we'll
have stats back up in short order.

Front view, times two, open and closed:
  http://www.slacker.com/photos/computers/open_and_closed

Top down, deconstructed:
  http://www.slacker.com/photos/computers/inside

It's a sweet little box (but loud!)

Mem: 15M Active, 375M Inact, 150M Wired, 32K Cache, 199M Buf, 3231M Free
Swap: 8192M Total, 8192M Free

Filesystem      Size   Used  Avail Capacity  Mounted on
/dev/twed0s1a   989M    25M   885M     3%    /
devfs           1.0K   1.0K     0B   100%    /dev
/dev/twed0s1g    40G   1.4M    37G     0%    /home
/dev/twed0s1e   3.9G    12K   3.6G     0%    /tmp
/dev/twed0s1f    97G   893M    88G     1%    /usr
/dev/twed1s1d   541G   4.0K   498G     0%    /usr/local/raid10
/dev/twed0s1d    31G   862K    29G     0%    /var

CPU: AMD Opteron(tm) Processor 244 (1793.33-MHz K8-class CPU)
  Origin = "AuthenticAMD"  Id = 0xf58  Stepping = 8
    Features=0x78bfbff<FPU,VME,DE,PSE,TSC,MSR,PAE,MCE,CX8,APIC,SEP,MTRR,PGE,MCA,CMOV,PAT,PSE36,CLFLUSH,MMX,FXSR,SSE,SSE2>
      AMD Features=0xe0500000<NX,MMX+,LM,3DNow!+,3DNow!>
      real memory  = 4211015680 (4015 MB)
      avail memory = 4006965248 (3821 MB)
FreeBSD/SMP: Multiprocessor System Detected: 2 CPUs

Afbeeldingslocatie: http://www.slacker.com/albums/computers/inside.sized.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.slacker.com/albums/computers/open_and_closed.sized.jpg

20xSF170s - ozo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Potverdikkeme wat een stelletje vroege vogels hier ook weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
Anoniem: 27535 schreef op 08 april 2004 @ 07:34:
Potverdikkeme wat een stelletje vroege vogels hier ook weer :P
Slapert! ;)

Maar er zit ook alweer een DPC case-badge op :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSmarty
  • Niet online
Mooi, ik heb toch klein beetje hoop dat het misschien nog deze week/weekend lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-06 16:02
Zo, dit is ook lekker nieuws om mee wakker te worden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM

UTM

Whoei :) En er zijn weer bijna stats _/-\o_ Gaat het toch echt mischien wel met pasen worden. Ik verheug me er echt op O+ Maar hoe gaan ze die aantal weken dat de stats down waren maar wij wel gewoon geflushed hebben in kaart brengen? Ik neem niet aan 1 van elke dag die we hebben gemist, dat zou wel erg veel worden :P Wat wel leuk zou zijn een weektop en hier en daar de mooiste dailys laten zien :*)

[ Voor 67% gewijzigd door UTM op 08-04-2004 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
Sweet smell of stats in the morning is returning :D _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tielemans
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 20:59
* Tielemans hoopt dat er van het weekend weer stats zijn.
Zou ogr24 al afgelopen zijn in de tussentijd?

God schiep mensen en dieren maar geen rechters en officiëren

Pagina: 1 2 3 Laatste