Meerdere herstarts van een hibernation/swsusp image

Pagina: 1
Acties:

• reinhrst
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
In een draadje over media-PC's zaten we wat te brainstormen over de ideale manier van opstarten. Hibernation (ik heb begrepen dat dit onder linux via swsusp mogelijk is) zou een goede optie zijn, alleen waarom zou je elke keer bij het uitzetten van je PC een nieuwe image willen maken? Is het niet mogelijk om 1 keer goed op te starten, en dan dat moment als image weg te schrijven; vervolgens in plaats van elke keer opstarten roepen we elke keer dat image op?

Dus eigenlijk: 1 keer hibernaten, meerdere keren opstarten vanaf deze image.

Claude

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Volgens mij kan dat door als je eenmaal een correcte 'image' hebt gewoon niet te suspenden, maar je systeem gewoon uitzetten/afsluiten. Als je wilt resumen moet je dat op de boot-prompt opgeven, dus dat kan je in je lilo.conf zetten zodat-ie altijd je image gebruikt.

Je moet wel even twee swappartities gebruiken, want op eentje staat dan permanent je suspend-image.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Dat hoeft niet, althans niet met de nieuwere implementatie van swsusp.

Wat je van plan bent is onder de volgende voorwaarden mogelijk:

- je zet keep image in de kernel config aan
- je unmount voor het suspenden alle RW filesystems
- na't resumen moet je altijd precies dezelfde staat van je filesystem hebben, dus je zult je / readonly moeten zetten.
- als je na't resumen je partities weer mount, zou't moeten lukken.

De situatie die dus geheid misgaat is de volgende:

(1) suspenden
(2) resumen, en / (of een andere tijdens het resumen gemounte partitie) aanpassen (zij het een write naar /var/log, maakt allemaal niet uit)
(3) [resetten, shutdown, whatever]
(4) opnieuw resumen met je image uit (1)

Als swsusp na't resumen niet precies dezelfde situatie (mbt. hardware en FS) voorvindt, gaat het dus mis, idealiter met een waarschuwing, minder idealiter met een kernel panic, en als je pech hebt met een corrupt filesystem. Voor bijvoorbeeld embedded devices is dat goed te doen.

Als je nog meer vragen hebt, schiet maar, ik ben redelijk bekend met swsusp.

[ Voor 2% gewijzigd door sebas op 21-03-2004 22:40 . Reden: spelfout ]

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• PhysicsRules
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-12-2025

PhysicsRules

Dux: Linux voor Eenden

Waar ik in dat draadje naar zoek is een mogelijkheid om je systeem zo snel mogelijk op te starten. In mijn geval gaat het om een compu die alleen voor films en audio gebruikt wordt.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
swsusp2 bevat in tegenstelling tot stock 2.6 swsusp compressieplugins, dat levert een major verschil in snelheid op (factor 2 ongeveer). Voor de rest kun je het opstarten versnellen door het image klein te houden (kun je instellen, eventueel voor't suspenden caches leegmaken e.d.) en de opstarttijd van je kernel te verkleinen, bijvoorbeeld door alleen echt nodige dingen in te bakken en zoveel mogelijk dingen modulair.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.