[WC] Black Ice Electrolise probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 1.657 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84017

Topicstarter
Wie o Wie heeft dezelfde ervaring als ik?

Vorig jaar mijn WC na zorvuldige research samengesteld en werken als een trein.

Na een tijdje ging de boel minder presteren, ik op onderzoek uit. Niets.

Ik start afgelopen vrijdag mijn PC op en je raad het al,, WATERBALET. :'(
Over mijn bureau loopt het nodige gifgroene koelwater dat normaliter door mijn WC gepomt werd.

Nu ben ik tot de ontdekking gekomen dat de aluminium slangaansluiting van mijn Blackice Pro's door electrolise in het water (ondanks de toevoeging die dat zou behoren te voorkomen) compleet verteerd waren en dat er een residu van oxide er voor zorgde dat de waterflow steeds meer afgeknepen werd.

Nu is de schroefdraad gebruikt bij de rad niet europeesch en daarom ook is er bijna niet een passende oplossing te vinden.

Dan maar freubelen, ik heb de gaten in de rad opgeboord tot 10mm en daar een stukje van een messing gordijnroede ingesoldeerd ter vervanging van de slangaansluiting. De ribbels die normaliter in zo'n aansluiting gedraaid zijn heb ik dmv een normale boormachine en een sleutelvijltje gefabriceerd.
Let wel op dat je niet te diep vijlt.

Gelukkig :) is er verder niets gesneuveld,

Foto's moet ik jullie helaas schuldig blijven aangezien ik mijn cam heb uitgeleend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Raar dat dat gebeurd is... Maar black Ice heeft toch koperen aansluitingen?? Dat zijn in iedergeval de radiatoren die ik ken...

Maar volgensmij heb je wel een mooie oplossing gevonden, hoewel gewoon standaard slangtules te krijgen bij elke gamma in koper natuurlijk mooier zouden zijn geweest en een stuk minder werk :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Schijnt vaker voor te komen dat die aansluitingen gaan lekken; de rad van Serenity had er ook last van. Daar heb ik de originele (koperen) pilaar weer in teruggesoldeerd.

Pas wel op met solderen dat de interne solderingen niet loslaten. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is het interne buiswerk ook gewoon gesoldeerd met zachtsoldeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Elektrolyse in je waterkoeling :? Ik mag toch hopen dat je niet de 220V of meer erop hebt gezet met een anode en kathode in je water om waterstof en zuurstof te gaan scheiden. Lijkt me ook niet echt bevordelijk voor de prestaties van je waterkoelingsysteempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micr0mega
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-05 20:16
YoupY schreef op 17 maart 2004 @ 17:13:
Elektrolyse in je waterkoeling :? Ik mag toch hopen dat je niet de 220V of meer erop hebt gezet met een anode en kathode in je water om waterstof en zuurstof te gaan scheiden. Lijkt me ook niet echt bevordelijk voor de prestaties van je waterkoelingsysteempje
Klinkt leuk, electolyse in je watercooling. Beetje knalgas maken, vuurtje er bij en je hebt pas echt een knallend goeje watercooling :P

Maar even serieus, ik denk dat de TS niet electrolyse bedoelt, maar corrosie. Dat lijkt mij iets logischer. Met "ondanks de toevoeging die dat zou behoren te voorkomen" bedoelt hij vast anti-corrosie vloeistof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik denk dat hij een standaard Redox reactie bedoeld overigens om precies te zijn. En tja het spul wat dit tegengaat gaat het niet voor de volle 100% tegen vak. Dus je moet gewoon proberen te vermijden zowel aluminium als koper in je WC te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Anoniem: 5988 schreef op 17 maart 2004 @ 17:02:
Schijnt vaker voor te komen dat die aansluitingen gaan lekken; de rad van Serenity had er ook last van. Daar heb ik de originele (koperen) pilaar weer in teruggesoldeerd.

Pas wel op met solderen dat de interne solderingen niet loslaten. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is het interne buiswerk ook gewoon gesoldeerd met zachtsoldeer.
De pilaartjes zijn ook niet van alu dat zou ook een beetje lastig solderen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
apen-nootjes schreef op 17 maart 2004 @ 16:44:
Raar dat dat gebeurd is... Maar black Ice heeft toch koperen aansluitingen?? Dat zijn in iedergeval de radiatoren die ik ken...
iig niet de mijne, die waren keurig uitgevoerd in aluminium
Maar volgensmij heb je wel een mooie oplossing gevonden, hoewel gewoon standaard slangtules te krijgen bij elke gamma in koper natuurlijk mooier zouden zijn geweest en een stuk minder werk :)
gewone slangtules verkrijgbaar in de dhz zaken waren te grof en hadden niet de juiste schroefdraad. Overigens ben ik stad en land afgegaan voor die dingen en nergens te krijgen in messing mbt de draadmaat (of ik had ze moeten bestellen in de USA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
YoupY schreef op 17 maart 2004 @ 17:13:
als je met 220~ probeert electrolyse op te wekken ben je lang bezig aangezien je hier gelijkspanning nodig voor hebt. Overigens ben ik niet zo achterlijk zoals sommigen denken, alleen een beetje gek. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Micr0mega schreef op 17 maart 2004 @ 17:45:

Maar even serieus, ik denk dat de TS niet electrolyse bedoelt, maar corrosie. Dat lijkt mij iets logischer. Met "ondanks de toevoeging die dat zou behoren te voorkomen" bedoelt hij vast anti-corrosie vloeistof.
Ik bedoel toch echt electrolyse. Denk maar aan een battary, doordat het minder edele metaal zijn electronen afstaat aan het edelere gaat er een stroom lopen waarbij het minder edele metaal oxideerd.

Hierom hebben boten met een metalen romp ook altijd een zinkanode aan de romp hangen.

en idd ik bedoelde anti corrosie vloeistof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
VinnieWeiss schreef op 17 maart 2004 @ 17:56:
Ik denk dat hij een standaard Redox reactie bedoeld overigens om precies te zijn. En tja het spul wat dit tegengaat gaat het niet voor de volle 100% tegen vak. Dus je moet gewoon proberen te vermijden zowel aluminium als koper in je WC te hebben.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79743

electrolyse is inderdaad dat je een externe stroombron gebruikt om de reactie op gang te brengen. zonder externe stroombron heet het inderdaad redox. Kan iemand mij de scheikundige reactie geven die hierbij optreed? ben ik wel nieuwschierig naar... bedoel alu en koper zijn allebei reductoren en zullen dus samen geen redox aangaan. Dat alu aangevreten wordt door het water is mogelijk maar dat heeft niks te maken met de aanwezigheid van koper.

@Youpy onder mij: klopt ;) alleen wel gelijkspanning wil je het goed laten werken...

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 17-03-2004 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Ik zat me al af te vragen hoe dit in elkaar zat. Ik dacht dat je voor elektronlyse altijd een externe stroombron nodig hard.

* YoupY gaat eens even zoeken naar hoe redox werkt B)

[ Voor 5% gewijzigd door YoupY op 17-03-2004 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Niet online
Elektrodepotentiaal verschil
Unknown_Road. Wat zit er altijd in water? Juist H2O en wat kan je ermee maken? H2 en OH en ook wel O2. Dit zit er allemaal in, niet zoveel, doch het is aanwezig. En daardoor kan er een RedOx reactie ontstaan en daarna gaat het wel vanzelf verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44203

Leuk om allemaal te lezen, maar je kan aluminium toch behandelen. Anodiseren, als ik me niet vergis. Ik hoop maar dat dat werkt, want ik heb een alu reservoir in m'n WC hangen, terwijl de blokken en rad van koper zijn. Aangezien mijn RBX een hele dunne bodem heeft, hoop ik niet dat die als eerste gaat. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Niet online
Geanodiseerd schijnt er inderdaad geen last van te hebben. Ik weet niet hoe dat precies zit. Scheikunde is ook alweer meer dan een half jaar geleden en daarvan wist ik nog redox enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Geanodiseerd wil volgens mij gewoon zeggen dat het meteriaal als anode is gebruikt is bij electrolyse en er dus een laag op zit die bestand is tegen die redox..toch?? :+

Bij mijn rad rotte de soldeer verbinding weg met als gevolg dat mn rad dus lek ging :( Dat i.c.m. druk op de pilaar van de slang. Die rads zijn ook echt van bagger kwaliteit trouwens magoed.. Alle nieuwe hebben geloof ik schroef pilaren nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VinnieWeiss schreef op 17 maart 2004 @ 23:29:
Elektrodepotentiaal verschil
Unknown_Road. Wat zit er altijd in water? Juist H2O en wat kan je ermee maken? H2 en OH en ook wel O2. Dit zit er allemaal in, niet zoveel, doch het is aanwezig. En daardoor kan er een RedOx reactie ontstaan en daarna gaat het wel vanzelf verder...
zit h2o in water tegenwoordig... :+

Verder heb je me nog steeds niet uitgelegd wat dat te maken heeft met de aanwezigheid van koper. tenminste ik hoor iedereen altijd zeggen dat het alleen gebeurt als er zowel koper als alu aanwezig is. klachten over alleen alu hoor ik eigenlijk nooit.

edit: wat je hieronder zegt klopt natuurlijk helemaal niks van. je verwijst naar koper als ion. koper als vaste stof is netzoals alu een reductor.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 79743 op 18-03-2004 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Niet online
Koper is in ieder geval een sterke oxidator (+0,34 en +0,52) en aluminium een sterke reductor. Hoe het ook allemaal precies zit weet ik niet meer en aangezien ik geen scheikunde meer heb...

Oftewel als het Thema Forums voor Examens er weer is kan je het daar wel navragen. Hebben ze gelijk goede oefenstof :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 22:14

Silentpuma

To much mind...

Jongens, lezen we nooit [WC] Het grote waterkoelingsvragen topic meer? :+

Koper en alu verdragen elkaar gewoon NIET in een WC setup. Dit topic is daar een goed voorbeeld van dus waarom blijven kibbelen? Bij scheikunde heb ik gezien wat koper+alu en koper+zink in een potje met water (waar stroom op stond om het effect te versnellen) kan doen: er bleef niets van het alu/zink over...
VinnieWeiss zei het al, ALLE metalen bezitten een zeer kleine 'lading' in volts, een petentiaal. Zodra deze metalen electrisch verbonden worden vloeit er stroom tussen de 2. Deze reactie heeft uiteindelijk tot gevolg dat het meest onedele metaal simpelweg afgebroken wordt.

En wat leert de WC FAQ ons?
Het beste is om alle onderdelen van hetzelfde metaal uit te voeren. Hierdoor voorkom je (bv. een systeem met koper en alluminium onderdelen) dat het meest onedele metaal wordt aangetast/aangevreten.
Verschillende metalen kán, maar dan moet je ofwel Waterwetter/CorrosieProtect/autokoelvloeistof toevoegen, of een opofferingsmetaal (zink/magnesium) in de keten plaatsen. Het bovengenoemde Engine Ice is ook een mogelijkheid.
'Beschermingsvloeistoffen' alleen schijnt in Xavyer's geval niet te werken. Wil je toch die BlackIce blijven gebruiken moet je denk ik andere anti-corrosie vloeistof gebruiken en het liefst een blokje zink in je reservoir aanbrengen. :)

Btw welke anti-corrosie vloeistof gebruikte je?

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja laten we er maar over op houden, tenzij iemand het echt weet.

wat jij zegt silent puma: je zet er stroom op omdat de reactie anders simpel weg niet verloopt. check je binas tabel 48! tussen alu en koper heerst geen potentiaal aangezien het allebei reductoren zijn. en water is een veel te slappen oxidator om redox aan te gaan. maar nevermind on topic verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Alleen als ik met eigen ogen zie dat die slangpilaren van jou van alu zijn dan geloof ik dat .Of zijn er nog meer black-ice rad bezitters die dat rare verhaal kunnen bevestigen .
Laten we eerlijk zijn dat je toch een mongool bent als je zoiets ontwerpt een koperen rad met alu pilaren en lood-tin om mee te solderen 8)7 :? |:(
Gaat dat trouwens wel dat solderen met lood-tin of zilver-tin?

[ Voor 11% gewijzigd door Haeg op 18-03-2004 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Niet online
In principe zouden lood, tin en zilver ook problemen moeten geven. Zilver is een sterkere oxidator dan Koper. Tin en Lood zijn dan wel minder sterkere reductoren dan Aluminium.
unknown_road. Er zitten altijd ionen in water. ALTIJD. Als er in het begin geen zijn, dan komen ze er vanzelf wel in. Want er lost altijd wel iets op. Daarom is Demi-water end. op het eind bijna net zo vervuild als gewoon water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Silentpuma schreef op 18 maart 2004 @ 19:52:
<verhaaltje>
Btw welke anti-corrosie vloeistof gebruikte je?
Waterwetter

idd ik had zorgvuldig de FAQ doorgelezen maar aangezien de Black Ice ermee geleverd werd heb ik er niet verder over nagedacht. Stom natuurlijk.

Ik heb nu overigens messing slangpilaren erop gesoldeerd

Overigens was en is mijn vraag of enig andere Black ice gebruiker dit verhaal kan bevestigen..

Hoe langer ik er bij nadenk hoe idioter ik het gebruik van alu slangpilaren op een GOED AANGESCHREVEN product vind. Hadden ze toch wel beter bij mogen nadenken. 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 84017 op 18-03-2004 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44203

ff een BlackIce ervaring: Ik heb een BI Extreme en daar zitten geen extra dingen opgeschroef/gesoldeerd. Gewoon koperen buis waar je de slang op klemt. Ik vraag me ook af of bij de TS de slangpilaren er door HWLabs opgezet zijn of door de winkel? In het laatste geval zou ik de schade gewoon verhalen op de winkel want die had vantevoren kunnen weten van de problemen en is dus aansprakelijk. Gewoon een nieuwe rad leveren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:34

Chiron

Moderator Discord
ik heb ook een black ice, pro evo, en mijn aansluitingen zijn ook gewoon van koper... welk model radiator van black ice heb je dan?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Door MMMMM - Friday 19 March 2004 00:19

ff een BlackIce ervaring: Ik heb een BI Extreme en daar zitten geen extra dingen opgeschroef/gesoldeerd. Gewoon koperen buis waar je de slang op klemt. Ik vraag me ook af of bij de TS de slangpilaren er door HWLabs opgezet zijn of door de winkel? In het laatste geval zou ik de schade gewoon verhalen op de winkel want die had vantevoren kunnen weten van de problemen en is dus aansprakelijk. Gewoon een nieuwe rad leveren dus.
Geen idee of de slangpilaren door de winkel erop zijn gemonteerd. Ik heb ze besteld bij een webwinkel.
Door Chiron - Friday 19 March 2004 01:38

ik heb ook een black ice, pro evo, en mijn aansluitingen zijn ook gewoon van koper... welk model radiator van black ice heb je dan?
ook een BI pro, maar ik denk toch dat er gewoon een serie is geweest met alu slangpilaren dan

ff een plaatje dan

Dit is dus geen BI pro wat ik dacht maar een Noise Isolator radiator.. is dus niet wat ik besteld had. |:(

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 84017 op 19-03-2004 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:34

Epsilon

Even voor de duidelijkheid

Zink is GEEN opofferings metaal als je alu in je setup hebt. Zink staat nl boven aluminium.

Metalen eronder zijn oa: Magnesium, kalium en calcium. Waarvan alleen magnesium bruikbaar is als opofferings materiaal (rest kun je maar beter niet in je water gooien haha).

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/1000-1038G.JPG
Ff groter plaatje opgezocht van het geposte plaatje hierboven

[ Voor 19% gewijzigd door Epsilon op 19-03-2004 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 22:14

Silentpuma

To much mind...

Epsilon schreef op 19 maart 2004 @ 17:16:
Even voor de duidelijkheid

Zink is GEEN opofferings metaal als je alu in je setup hebt. Zink staat nl boven aluminium.
Weet je dat heel zeker?? In dat geval klopt een deel van de WC FAQ niet! Ik zal het er eens met de vorige schrijver over hebben...
btw ik ben bijna klaar met de nieuwe WC FAQ (Dabit ik w8 nog steeds op je mailtje!) anders moet dat deel herzien worden! Het is alleen jammer dat iedereen het DENKT te weten en niet met keiharde bewijzen kan komen. In dat geval kunnen we dit probleem voor eens en altijd de wereld uit helpen en een 100% kloppende FAQ voor de nieuwkomers presenteren.

offtopic:
btw iedereen met op- of aanmerkingen over de WC FAQ: tell me en ik zal het aanpassen. :)

Use the Search Luke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Niet online
Silentpuma schreef op 19 maart 2004 @ 22:59:
[...]

Weet je dat heel zeker?? In dat geval klopt een deel van de WC FAQ niet! Ik zal het er eens met de vorige schrijver over hebben...
btw ik ben bijna klaar met de nieuwe WC FAQ (Dabit ik w8 nog steeds op je mailtje!) anders moet dat deel herzien worden! Het is alleen jammer dat iedereen het DENKT te weten en niet met keiharde bewijzen kan komen. In dat geval kunnen we dit probleem voor eens en altijd de wereld uit helpen en een 100% kloppende FAQ voor de nieuwkomers presenteren.

offtopic:
btw iedereen met op- of aanmerkingen over de WC FAQ: tell me en ik zal het aanpassen. :)
Als je het echt goed uitgezocht wil hebben, denk ik dat iemand toch een keer moet kijken hoe de Scheikundige reactie nu compleet zit en hoe hij veroorzaakt wordt in den beginne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Silentpuma schreef op 19 maart 2004 @ 22:59:
[...]
offtopic:
Volgens de fles moet waterwetter ongeveer 1:30 (1 ounce per quart in het amerikaanse systeem) gemengd worden, in de FAQ staat 1:10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 20:48
Zijn er andere manieren om redox-reacties te voorkomen dan een stukje opofferinmsmetaal?
M.a.w. is koelvloeistof in je setup gooien genoeg om te voorkomen dat er een redox-reactie zal optreden?

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kram335
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-11-2020
Even een kleine bijdrage van mij... Denk dat ik hiermee wel het een en ander kan verduidelijken wat betreft het redox gebeuren in een WC-setup. >:)

Allereerst een tabelletje met de standaard oxidatiereacties van verschillende metalen. Hoe hoger een metaal in deze tabel staat hoe eerder deze reduceerd. Tabel wijst trouwens eigenlijk voor zich. Zie dat Koper (Cu) onder Aluminium (Al) staat. Wat wil zeggen dat Aluminium dus "onedeler" is en als eerste in oplossing zou gaan. Dit Aluminium zal dan neerslaan op het mogelijk aanwezige koper in de setup.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mark.bruynen/Forumfoto's/Electro%20GoT/Tabel.jpg

Je ziet in de tabel dat Magnesium de enige mogelijk optie is om als opofferingsmetaal te gebruiken! De bende van vijf die daar nog boven staat is niet te gebruiken, zeker niet in z'n pure vorm. Denk dat de meeste hier wel eens hebben gehoord wat er met puur Natrium gebeurd als dit in contact komt met water. :)

Bij deze lijkt me het een en ander opgelost wat betreft gebruik van opofferingsmateriaal.

Dan wil ik verder nog ff ingaan op de redox reactie opzich. Zoals eerder al gezegd is dit de reactie die spontaan verloopt en waarbij geen stroom nodig is, sterker nog, de reactie levert zelfs stroom! (principe van een batterij)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mark.bruynen/Forumfoto's/Electro%20GoT/principe%20redoxreactie.JPG

Dit plaatje illustreerd mooi welke reacties verlopen, hoe de stroom loopt. Jammer genoeg heb ik geen plaatje kunnen vinden waarbij het uitgelegd werd met Koper en Aluminium. Maar hier moeten jullie het dan maar mee doen. Stel je voor dat het gebruikte Zink (Zn) het Aluminium is, en je bent klaar!

Dan als laatste nog (vond ik leuk) een voorbeeld van een redoxreactie die iedereen kent (en haat), van ijzer.... Eigenlijk hetzeflde als het plaatje hierboven, maar dan anders :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mark.bruynen/Forumfoto's/Electro%20GoT/Principe%20van%20roesten.JPG

Hoop dat ik hiermee het een en ander heb kunnen verduidelijken. Hoop tevens ook dat niemand een mailtje gaat typen naar de heren schrijvers van mijn scheikunde boek voor het gebruik van hun mooie plaatjes >:)

[ Voor 4% gewijzigd door kram335 op 06-05-2005 14:50 ]

• JoSoFijn
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-04 17:19
als je koperen onderdelen met goud bedekt zijn, destaat er dan nogsteeds het zelfde probleem met koper and ali in een systeem?

Is het nu binnenste buiten, of buitenste binnen?

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ehm... iets met een }:O en een sloot enzo...

Dit kan je makkelijk zelf even uitzoeken via google en anders hebben we een groot waterkoelingstopic waar dit in zou kunnen :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.