Hoe case best coolen ?

Pagina: 1
Acties:

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-12-2025

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

Topicstarter
Hallo,

Ik zou case + hd's wat koeler willen krijgen, want de hd's zijn soms wat te warm denk ik. Of kan dit geen kwaad voor HDD ?

Mijn case = http://www.aopen.nl/products/Housing/H700series_feature.htm
CPU = P4 3ghz met een boxed cooler
vga = Geforce FX 5900

maar heb dan 5 hd's in pc zitten die tamelijk wat hitte afgeven !

3 achter in de kast bovenaan, cfr case site. en 2 hdd's vooraan.

er zit achteraan voor de hdd's 1 fan, achterin de kast 1 fan, en rechts van de kast naast de hdd's ook 1 fan. Kast temperatuur valt wel mee maar hdd's zijn soms wat te warm denk ik.

Wat kan ik hieraan doen ? Meer fans of andere fans of ?

ohja en indien je een foto wilt van binnenkant moet je het maar vragen :)

Thx groetjes

Verwijderd

je kunt via een wc-set je HDD's koelen, maar dit kan een duur grapje worden voor 8HDD's

Verwijderd

Als je foto's hebt van de binnenkant zou ik die graag even zien. Trouwens de air-flow faq al gecheckt? Misschien wel handig om wat info uit te halen

• dupondje

dupondje

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.dupondje.be/pc/2.jpg

die blauwe kruisjes is waar er een fan zit !

andere pics:

pic1
pic2
pic3
pic4
pic5
pic6

[ Voor 6% gewijzigd door Remy op 17-03-2004 08:53 . Reden: pic ge-resized ]

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

dupondje schreef op 16 maart 2004 @ 18:56:
[afbeelding]

die blauwe kruisjes is waar er een fan zit !

andere pics:

pic1
pic2
pic3
pic4
pic5
pic6
sjezusssss, ga je kast opruimen! NU!

:P

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het lijkt mij ook erg handig, om een kleine indicatie te geven van hoe warm je HDDs zijn...

O en maak even de foto wat kleiner, dit vernaggelt het lay-out.

Kan je doen door:
Uit de FAQ:
[img=w,h,1]url van afbeelding met afmetingen + link naar afbeelding[/img]

• El Snorro
  • Laatst online: 09-02 16:14
ik vin het niet gek dat je hdds warm worden, met die kabelzooi heb je natuurlijk geen airflow meer. Bind ze bij elkaar met wat tie wraps

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 00:26

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Vraagje :

Waar heb jij zulke lange IDE kabels gekocht :? Ik heb echt overal gekeken nergens te vinden .... Mijn IDE Kabels staan namelijk zo net wel goed/strak dat je er gitaar/viool op kan spelen :+

Zijn wel rounded maar goed zowiezo zulke lange kabels is een wonder opzich :>
GJ-tje schreef op 16 maart 2004 @ 19:12:
[...]

Yorcom heeft lange en korte (rounded) IDE kabels :) En er zullen er vast nog wel meer zijn, je moet denk ik alleen even goed zoeken... En anders is de PriceWatch er nog :9
WAT ?? :o Meen je niet.......... Dat is mijn vaste PC Onderdelen winkel zowat :D Echter nooit gezien op de site of in de winkel .......... Thnx for The Info :)

[ Voor 47% gewijzigd door nero355 op 16-03-2004 19:15 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

nero355 schreef op 16 maart 2004 @ 19:09:
Vraagje :

Waar heb jij zulke lange IDE kabels gekocht :? Ik heb echt overal gekeken nergens te vinden .... Mijn IDE Kabels staan namelijk zo net wel goed/strak dat je er gitaar/viool op kan spelen :+

Zijn wel rounded maar goed zowiezo zulke lange kabels is een wonder opzich :>
Yorcom heeft lange en korte (rounded) IDE kabels :) En er zullen er vast nog wel meer zijn, je moet denk ik alleen even goed zoeken... En anders is de PriceWatch er nog :9

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 16-03-2004 19:13 ]

Verwijderd

Ik zou zeggen, vervang die HDs door 2 of 3 grote. (Als je vanwege ruimtegebrek steeds nieuwe bij hebt gekocht.)

• dupondje

dupondje

Topicstarter
hd's zijn rond de 40° denk ik. Je kan er je hand opleggen maar achter 30sec komt het toch te warm :)

enja, kabels inbinden is soms wel moeilijk :? want sommige kabels zijn juist lang genoeg.

• dupondje

dupondje

Topicstarter
PRTW :) gaat moeilijk gaan want 180gb is toch wel al een van de grootste soorten van hd's :)

Verwijderd

Volgens mij word alles! zo te warm.

Er past achterin nog een fannetje, maar de kabelsbrij is het grootste probleem denk ik.

Beetje tomatensaus en je hebt pc pasta :Y) eetsuh

• Grimli
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2023
40 graden is helemaal zo slecht nog niet. Maar als je moeite hebt je hand er op te leggen, lijkt mij dat hij toch wel warmer is. Kan je niet even met MBM of speedfan je temps uitlezen?

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 12:48
Hier heb je gelijk een complete workshop om je kabel netjes weg te werken:
http://www.moddershq.net/...p?guideid=12&pagenumber=1

• dupondje

dupondje

Topicstarter
amsterdamskie :) kom je mee-eten ? :D

Grimli, er hangen geen sensors aan hd's !

Mythril: zo'n tweaker ben ik nie echt :)
bestaat er geen wat makkelijkere manier maar ook tamelijk efficient :)

ik dacht van eerst eens te zien voor "rounded" ide kabels !

Verwijderd

offtopic:
Afbeeldingslocatie: http://www.rekletgroep.com/images/portfolio/rps/diepvries.jpg

:X

• Flippie Flink
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:57
Als ik jouw was zou ik erg snel die harde schijven wat meer extra tussen ruimte geven! Vooral boven de harde schijven, heb al vaker verhalen gelezen dat ze hierdoor overleden zijn!

• dupondje

dupondje

Topicstarter
kast is nogal crap om meer plaats te laten :?

• Flippie Flink
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:57
Ik zie toch nog echt ruimte onder je cd/dvd?-rom drives. Cd/dvd-drives worden minder warm dan harde schijven en kunnen dus ook op elkaar.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:20
dupondje schreef op 16 maart 2004 @ 20:18:
kast is nogal crap om meer plaats te laten :?
echt niet,je kan beugels kopen of maken om een hd op de plek van een cdromspeler te hangen en dan heb je zeeen van plek. ;)
en dan rounded ide's,kabels tyrippen en een paar goede coolers :Y)

Verwijderd

arvidbeheerder schreef op 16 maart 2004 @ 20:31:
[...]

echt niet,je kan beugels kopen of maken om een hd op de plek van een cdromspeler te hangen en dan heb je zeeen van plek. ;)
en dan rounded ide's,kabels tyrippen en een paar goede coolers :Y)
Een extra rekje in het vooronder kan ook nog. Zo kan je uit elk rek 1 schijf halen en kan de warmte een stuk makkelijker weg.

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-01 15:26
dupondje schreef op 16 maart 2004 @ 20:09:
Grimli, er hangen geen sensors aan hd's !
Er zitten sensors in de harde schijven. Met motherboard monitor kan je die uitlezen.

Met een fan op je disks kan je de temperatuur al snel een 10-tal graden doen zakken. Wat uiteraard de levensduur ten goede komt.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• dupondje

dupondje

Topicstarter
heb zojuist MB5 gedownload maar vind niet hoe ik temp van hd's kan vinden hoor !

• Grimli
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2023
Op dat dingetje in je taakbalk klikken (IC achtig ding), en naar het tabje temperatures. Daar moet je de juiste sensor aan de juiste waarde gaan hangen. Misschien dat de naam achter 'should display board sensor' een hint kan geven over welke sensor bij welke schijf / processor / whatever hoort. Anders even met een ventilator door de kast, en kijken welke waarde daalt als je er de ventilator bij houdt. Dan weet je ook welke bij elkaar horen.

Overigens geeft speedfan ( http://www.almico.com/speedfan.php ) bij mij automatisch aan welke sensor een HD is.

• dupondje

dupondje

Topicstarter
die sensors geven allemaal 0°

en speedfan doet men pc crashen wanner hij "hd's" detect.

Verwijderd

Ik zou echt je kast opnieuw indelen. En misschien een gat bovenin maken (boven je schijven) die nog meer warme lucht wegblaast. En wat iedereen al zegt. De airflow is gewoon te slecht door die kabelzooi.

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-01 15:26
In de opties (General - Basic) van MBM eerst de optie "Scan for IDE harddrives.." aanvinken. Anders gaat ie er niet achter zoeken.

Dan krijg je sensors met het modelnummer van de schijf als naam.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Pagina: 1