Toon posts:

[DOS] ramdrive en booten van cd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sorry voor de wat cryptische titel maar het 'probleem' is imo niet in een paar woorden samen te vatten. (correct me if I'm wrong ;) )

Er staat hier een Dell OptiPlex Gs met windows 95b. Deze pc werd gebruikt voor de boekhouding. Het boekhoudprogramma draait onder dos (7). De boekhouding moet nog minimaal 3 jaar worden bewaard. Aan mij de taak om het boekhoudprogramma op een bootable dos cd-r te zetten zodat de Dell (die kuren vertoond) weg kan maar de boekhouding toch nog geraadpleegd kan worden.

Met andere woorden: Maak een bootable windows 95 cd, zet het boekhoudprogramma erbij, brand de hele zooi naar een cd-r en gaan!
Het werkt helaas iets anders;
Het boekhoudprogramma (DOS) vereist dat er met subst.exe een I: en een O: 'drive' wordt aangemaakt.

Het programma start dan ook met een .bat bestand:
code:
1
2
subst I: C:\
subst O: C:\

Nogmaals, het boekhoudprogramma is zo opgezet dat het op moet starten vanaf de I drive. De data moet komen van de O drive.

Een 'gewone' bootable cd zoals ik net heb beschreven werkt niet. Als ik
code:
1
mscdex /D:babana /L: C
opgeef - wat driveletter c toewijst aan de cd-rom drive - gaat het mis. Het programma subst.exe 'ziet' de C drive als een network drive en komt met de melding dater geen drive substitute kan worden gemaakt van een 'network drive'.

Een oplossing is (denk ik) de volgende 'configuratie'.

Bootable windows 95 (dos) cd >
+maakt een a: drive (standaard)
+maakt een ramdrive met driveletter c: waarop het boekhoudprogramma staat.

Mijn vragen; :?
+hoe maak ik cd die in dos een ram-drive aanmaakt?
+hoe wijs ik aan die ram-drive driveletter toe?
+hoe krijg ik het boekhoudprogramma op de ram-drive?

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

heet dat boekhoud programma toevallig car2000 ??? :+

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Verwijderd

Topicstarter
Gompy58 schreef op 16 maart 2004 @ 16:43:
heet dat boekhoud programma toevallig car2000 ??? :+
Helaas, Polysoft (dataflex) :Y)

• Hoppie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kijk eens naar een Windows 98 bootflop. Daar staat eigenlijk alles op wat je wilt(ram-drive en CD-ROM drivers).
Gebruik de bootflop als bootimage voor je CD-ROM en pas de autoexec.bat aan zodat je boekhoud proggie bij het opstarten naar de ram-drive wordt gecopieerd.
Notabene, de ram-drive en cd-rom drive krijgen de eerstvolgende letters na de partities op de pc waarop je de cd-rom boot.

[ Voor 4% gewijzigd door Hoppie op 16-03-2004 16:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoppie schreef op 16 maart 2004 @ 16:48:
Kijk eens naar een Windows 98 bootflop. Daar staat eigenlijk alles op wat je wilt(ram-drive en CD-ROM drivers).
Gebruik de bootflop als bootimage voor je CD-ROM en pas de autoexec.bat aan zodat je boekhoud proggie bij het opstarten naar de ram-drive wordt gecopieerd.
Notabene, de ram-drive en cd-rom drive krijgen de eerstvolgende letters na de partities op de pc waarop je de cd-rom boot.
Ik meen me te kunnen herinneren dat die ram-drive maar maximaal 10 mb kan bevatten (het boekhoudprogramma is 326MB) maar ik weet dat niet zeker. Verder hebben alle pc's hier hard-disks met NTFS partities dus als de ram-drive de eerstvolgende beschikbare driveletter toegewezen krijgt is dat automatisch c:

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Er is een 3th party ramdrive waarmee je wel grotere ramdrives kan maken. Deze moet je anders maar even zoeken op google. Ik kan zo 1,2,3 geen link vinden.

• Hoppie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 16:53:
[...]

Ik meen me te kunnen herinneren dat die ram-drive maar maximaal 10 mb kan bevatten (het boekhoudprogramma is 326MB) maar ik weet dat niet zeker. Verder hebben alle pc's hier hard-disks met NTFS partities dus als de ram-drive de eerstvolgende beschikbare driveletter toegewezen krijgt is dat automatisch c:
Mmm, dat zou ik eerlijk gezegd niet weten (gebruik zelf een RAM-disk van maximaal 4MB). Het programma vereist dat de data in dezelfde map staat?

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

ik denk dat je even moet kijken naar bat bestanden di eworden aangeroepen door dit programma.
Car2000 doet dit ook , vandaar mijn opmerking, en daar is via die betsandne mee te spelen...

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

Verwijderd

Topicstarter
Hoppie schreef op 16 maart 2004 @ 16:55:
[...]

Mmm, dat zou ik eerlijk gezegd niet weten (gebruik zelf een RAM-disk van maximaal 4MB). Het programma vereist dat de data in dezelfde map staat?
er is een map c:\apl en een map c:\data (en een virtuele I en O drive met dezelfde inhoud)

Die structuur moet behouden blijven.

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11-2025
gebruik deze ramdisk
http://www.simtel.net/pub/dl/4825.html

bv.
xmsdsk 560000 i: /y /t =maakt een ramdrive van 560mb op i:

gaat tot 2 gieg!

[ Voor 99% gewijzigd door ajouin op 16-03-2004 23:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!

_/-\o_

Ga even zoeken hoe ik 'm zover krijg om met een c:\ ramdrive te booten en de files erop krijg...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 'm aan de gang!

:: bootable cd met dos (win95b bootdiskette)
boekhoudprogrammamappen (apl en dir)
xmsdisk.exe
subst.exe
ramdrive.bat
code:
1
2
3
4
5
6
echo off
xmsdsk 560000 c: /y /t
a:\xcopy r:\*.* c:\*.* /e
c:
dir
echo done, start polysoft by running c:\start.bat!
start.bat
code:
1
2
3
4
5
subst i: c:\
subst o: c:\
i:
cd\apl\bat
polysoft

De gebruiker moet twee batch bestanden uitvoeren et voila!

Bedankt voor alle reacties! _/-\o_
Pagina: 1