Hallo,
Sorry voor de wat cryptische titel maar het 'probleem' is imo niet in een paar woorden samen te vatten. (correct me if I'm wrong
)
Er staat hier een Dell OptiPlex Gs met windows 95b. Deze pc werd gebruikt voor de boekhouding. Het boekhoudprogramma draait onder dos (7). De boekhouding moet nog minimaal 3 jaar worden bewaard. Aan mij de taak om het boekhoudprogramma op een bootable dos cd-r te zetten zodat de Dell (die kuren vertoond) weg kan maar de boekhouding toch nog geraadpleegd kan worden.
Met andere woorden: Maak een bootable windows 95 cd, zet het boekhoudprogramma erbij, brand de hele zooi naar een cd-r en gaan!
Het werkt helaas iets anders;
Het boekhoudprogramma (DOS) vereist dat er met subst.exe een I: en een O: 'drive' wordt aangemaakt.
Het programma start dan ook met een .bat bestand:
Nogmaals, het boekhoudprogramma is zo opgezet dat het op moet starten vanaf de I drive. De data moet komen van de O drive.
Een 'gewone' bootable cd zoals ik net heb beschreven werkt niet. Als ik
Een oplossing is (denk ik) de volgende 'configuratie'.
Bootable windows 95 (dos) cd >
+maakt een a: drive (standaard)
+maakt een ramdrive met driveletter c: waarop het boekhoudprogramma staat.
Mijn vragen;
+hoe maak ik cd die in dos een ram-drive aanmaakt?
+hoe wijs ik aan die ram-drive driveletter toe?
+hoe krijg ik het boekhoudprogramma op de ram-drive?
Sorry voor de wat cryptische titel maar het 'probleem' is imo niet in een paar woorden samen te vatten. (correct me if I'm wrong
Er staat hier een Dell OptiPlex Gs met windows 95b. Deze pc werd gebruikt voor de boekhouding. Het boekhoudprogramma draait onder dos (7). De boekhouding moet nog minimaal 3 jaar worden bewaard. Aan mij de taak om het boekhoudprogramma op een bootable dos cd-r te zetten zodat de Dell (die kuren vertoond) weg kan maar de boekhouding toch nog geraadpleegd kan worden.
Met andere woorden: Maak een bootable windows 95 cd, zet het boekhoudprogramma erbij, brand de hele zooi naar een cd-r en gaan!
Het werkt helaas iets anders;
Het boekhoudprogramma (DOS) vereist dat er met subst.exe een I: en een O: 'drive' wordt aangemaakt.
Het programma start dan ook met een .bat bestand:
code:
1
2
| subst I: C:\ subst O: C:\ |
Nogmaals, het boekhoudprogramma is zo opgezet dat het op moet starten vanaf de I drive. De data moet komen van de O drive.
Een 'gewone' bootable cd zoals ik net heb beschreven werkt niet. Als ik
code:
opgeef - wat driveletter c toewijst aan de cd-rom drive - gaat het mis. Het programma subst.exe 'ziet' de C drive als een network drive en komt met de melding dater geen drive substitute kan worden gemaakt van een 'network drive'.1
| mscdex /D:babana /L: C |
Een oplossing is (denk ik) de volgende 'configuratie'.
Bootable windows 95 (dos) cd >
+maakt een a: drive (standaard)
+maakt een ramdrive met driveletter c: waarop het boekhoudprogramma staat.
Mijn vragen;
+hoe maak ik cd die in dos een ram-drive aanmaakt?
+hoe wijs ik aan die ram-drive driveletter toe?
+hoe krijg ik het boekhoudprogramma op de ram-drive?