Toon posts:

Stereo-geluidskaart

Pagina: 1
Acties:
  • 678 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuwe geluidskaart ter vervanging van m'n AC'97 chip.
Ik heb m'n stereo aan m'n pc gehangen (JVC A-K100 2x75W met 2x JVC 75W RMS S-P33 boxen). Nu klinkt het geluid vanaf de pc gewoon niet vol genoeg en de bas gaat niet laag genoeg. Ik weet dat de versterker het aan kan omdat ik het 'test-nummer' (Chemical Brothers - Bass Test) op een cd heb gezet en die via de cd-speler beluisterd heb. Dat klinkt gewoon perfect. Een geluidskaart heb ik dus echt nodig.
Ik draai alleen maar muziek op m'n pc, af en toe een filmpje of game tussendoor, dus stereo is genoeg in mijn geval. Ik ga niet over naar 5.1/7.1 omdat ik echt belachelijk veel geld kwijt ben wil ik een speakerset kopen van een gelijkwaardige kwaliteit als m'n stereo die ik nu heb.
Als ik dan naar geluidskaarten ga kijken hebben ze allemaal 5.1 of 7.1 aan boord. Dat wil ik helemaal niet, net zoals S/PDIF, allemaal extra kosten die ik niet wil maken. Ik ben dus op zoek naar een zeer goede geluidskaart, zonder al die poespas om wat geld uit te sparen. Worden die nog wel gemaakt, of zal ik toch een surround-kaart moeten kopen?

ps. De search leverde niks op, iedereen heeft het over surround-kaarten.

Verwijderd

Koop een Creative live value geluidskaart deze is zonder poespas en je kunt er best nog een aardige surroundset op aansluiten, het geluid is hiervan ok en de prijs ook. Hij staat vast wel in de pricewatch.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 00:26

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 16:09:
Koop een Creative live value geluidskaart deze is zonder poespas en je kunt er best nog een aardige surroundset op aansluiten, het geluid is hiervan ok en de prijs ook. Hij staat vast wel in de pricewatch.
En wees de trotse eigenaar van zeer brak ondersteunde geluidskaart wat drivers betreft :/ :P Niet doen dus :)

Mijn TIPS :

Willekeurig merk geluidskaart met Via 7.1 Chip
Hercules / Terratec kaarten met of diezelfde Via Chip of een Crystal Chip

Kies er een zou ik zeggen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Blasterxp
  • Niet online
Een hoge kwaliteit 2.0 geluidskaart bestond vroeger eigelijk alleen. Bijvoorbeeld Soundblaster 64 Gold ed.
Tegenwoordig hebben eigelijk alle geluidskaarten 2/3/4/5 speaker uitgangen, waar je eigelijk niets extras voor betaald. Ik denk dat je ook het beste zit met een simpele Soundblaster Live kaart (live!player , 512 , of 1024). Goede geluidsprocessor, goede geluidskwaliteit.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:25

Zerora

Ik Henk 'm!

Ik heb mijn creative soundblaster 5.1 surround voor 39,-- euro

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 13:14

GieltjE

Niks te zien...

koop de Live 5.1 word goed ondersteund ook door Linux, en ik ben er zeer tevreden over, kost niet veel en is zeker een lekker kaartje })

Hell / 0

Verwijderd

Topicstarter
ik heb wel gelezen dat mensen die nu bijvoorbeeld een Terratec of M-Audio hebben echt nooit meer een Creative willen, de kwaliteit en driver-support van die 2 merken is vele malen beter. Maar als die kaarten er niet meer zijn ga ik toch voor een Terratech Sky waarschijnlijk, met de Envy24H-chipset :)

• nero355
  • Laatst online: 08-02 00:26

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 16:44:
ik heb wel gelezen dat mensen die nu bijvoorbeeld een Terratec of M-Audio hebben echt nooit meer een Creative willen, de kwaliteit en driver-support van die 2 merken is vele malen beter. Maar als die kaarten er niet meer zijn ga ik toch voor een Terratech Sky waarschijnlijk, met de Envy24H-chipset :)
Die Chipset bedoelde ik dus de Envy :) Good choice ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:13
Die Envy zit ook op mijn DMX 6Fire 24/96, top geluidje :P
5.1 of meer uitgangen betaal je echt niks extra's meer voor, je zou eerder extra moeten betalen om een kaart te krijgen de zonder, en een 5.1 kaart kan je net zo goed in stereo gebruiken :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik dacht dat ik misschien voor dezelfde prijs een kwalitatief beter kaartje kon krijgen zonder die shit, maat dat gaat dus niet door :)

Dan wordt het toch de Terratech, thx voor de reacties

Deze mag dicht

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04:32

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Terratec idd, ik ben zelf erg tevreden met mijn Aureon Space. O+

@Wormaap.
De chipset van de DMX en de Aureon Sky/Space zijn niet helemaal gelijk. De DMX heeft de Via Envy24 de Aureon's de nieuwere Via Envy24HT.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:24

houthakker

Poehé

Ik heb het idee dat het sblive! driver geblaat een beetje hetzelfde is als een macintosh eigenaar die nooit een pc wil (en er nooit één heeft uitgeprobeerd). Maar dat even ter zijde, ik ben heel lang tevrede geweest met m'n Sblive! 1024 OEM (ICM met 686B!), het mooie was dat die een OEM versie was met metale goude uitgangen, ipv die van plastic. Is nu helaas overleden, en heb nu een Soundstorm MCP-T, dit vanwege m'n Dolby Digital Versterker.
Wat betreft M-audio, tja idd mooie kaarten met goede drivers, maar daar betaal je dan ook voor, en dat is gewoon een ander segment (prof vs consument).

Die Via Envy is idd ook wel goed hoor, daar ligt het niet aan, en gezien de prijs, en de verkrijgbaarheid is dat ook wel de beste keuzen denk ik.

Specs

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

houthakker schreef op 16 maart 2004 @ 17:43:
Ik heb het idee dat het sblive! driver geblaat een beetje hetzelfde is als een macintosh eigenaar die nooit een pc wil (en er nooit één heeft uitgeprobeerd). Maar dat even ter zijde, ik ben heel lang tevrede geweest met m'n Sblive! 1024 OEM (ICM met 686B!), het mooie was dat die een OEM versie was met metale goude uitgangen, ipv die van plastic. Is nu helaas overleden, en heb nu een Soundstorm MCP-T, dit vanwege m'n Dolby Digital Versterker.
Wat betreft M-audio, tja idd mooie kaarten met goede drivers, maar daar betaal je dan ook voor, en dat is gewoon een ander segment (prof vs consument).

Die Via Envy is idd ook wel goed hoor, daar ligt het niet aan, en gezien de prijs, en de verkrijgbaarheid is dat ook wel de beste keuzen denk ik.
Mijn Aureon hangt ook aan een Dolby Digital/DTS receiver :)

Ik heb hiervoor al aardig wat SoundBlaster kaarten versleten voor ik bij mijn Terratec uitkwam: SB AWE 64 Value, SB Live! Value en een SB Audigy Platinum. Drivers waren doorgaan wel goed, maar dat geldt voor de Terratec ook. :)

• Wormaap
Ik vind dat Terratec in ieder geval voor mijn DMX 6Fire 24/96 waardeloze driversupport heeft :| Ik kan soms wel en soms niet verwisselen van speakersetup, en veel opties in het controlpanel werken soms wel en soms niet...

• SandsOfArrakis

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Geen last van dat soort dingen met mijn Aureon :) Draait als een speer, zowel kaart als driver.

Verwijderd

Ik heb zelf een EWX 24/96 van Terratec. Is een een heel erg goede geluidskaart, die alleen stereo doet. Je kan hem wel AC3/DTS laten uitsturen, door hem via sp/dif aan een reciever te hangen.
Kost wel wat, maar is de beste kwaliteit die ik tot nu toe uit een pc wist te halen. Ik heb ook zo'n beetje alle creative kaartjes (behalve AG2), maar deze is gewoon een topper.

Verwijderd

Topicstarter
iemand ervaring met dit beestje:
Terratec Aureon Universe
Afbeeldingslocatie: http://productsen.terratec.net/modules/My_eGallery/gallery/produkte/sound-audio/Aureon71Universe/Aureon71Universe_app.jpg

die heeft 24 bit/192 khz playback :9 in plaats van 96 khz.

is wel even een stukje duurder... ;)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat moet je met 192 Khz :?, de aureon space of sky voldoen prima... Eerst zeg je dat je geen 5.1 of 7.1 wil en nu kom je aanzetten met nog meer zooi die je niet wel gebruiken... Ik snap het niet meer.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
egt he.... wil je nou veel of weinig geld uitgeven?
koop gewoon die terratec met de Via Envy24HT chip en je kan er weer vol tegenaan

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 21:04:
iemand ervaring met dit beestje:
Terratec Aureon Universe
[afbeelding]

die heeft 24 bit/192 khz playback :9 in plaats van 96 khz.

is wel even een stukje duurder... ;)
Leuk ding...nu nog de media dat dat biedt.... mmm

Ik heb een audigy II, en een audio dvd van metallica.. audio dvd op 24bits/96khz dus.. 12 nummers..albumpje black... klinkt heerlijk mooi.

Maar.. dat is nog maar 96khz... en audio dvd is al moeilijk te verkrijgen, een vriend uit america deed deze mij kado... aangezien in europe ze.. extreem moeilijk te vinden te zijn!

Hoge kwaliteit audio is zeker leuk..alleen nog steeds moeilijk aan te komen!

[ Voor 5% gewijzigd door swampy op 17-03-2004 21:27 ]

There is no place like ::1

Verwijderd

Topicstarter
merk je dan niets van die 192 khz? het gaat me namelijk helemaal niet om die 7.1 maar om het berijk van die kaart. Dat er vanalles op zit, tja er is geen kalere versie met 192 khz. En het is inderdaad een hoop geld, maar als het echt veel uitmaakt wil ik er best even voor sparen :)

Maar goed, die Via Envy24HT chip is dus voldoende, het wordt dus de Aureon Sky.

-edit- ok, als er nauwelijks aan de media te komen is heeft het ook geen zin natuurljk..

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 21:29 ]

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 21:27:
tja er is geen kalere versie met 192 khz.
De gewone Aureon Space en Aureon Sky kunnen eveneens tot 192kHz weergeven. Let wel dat dit enkel mogelijk is met Windows XP en Service Pack 1. Maar nut heeft het nauwelijks. De 96 kHz zul je al amper gebruiken. Cd is slechts 44.1 kHz en zal zeker nog de komende jaren mainstream blijven.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 16:08:
Ik ben op zoek naar een nieuwe geluidskaart ter vervanging van m'n AC'97 chip.
Ik heb m'n stereo aan m'n pc gehangen (JVC A-K100 2x75W met 2x JVC 75W RMS S-P33 boxen). Nu klinkt het geluid vanaf de pc gewoon niet vol genoeg en de bas gaat niet laag genoeg. Ik weet dat de versterker het aan kan omdat ik het 'test-nummer' (Chemical Brothers - Bass Test) op een cd heb gezet en die via de cd-speler beluisterd heb. Dat klinkt gewoon perfect. Een geluidskaart heb ik dus echt nodig.
Hmm...vreemd.
Ik heb hier wel eens de test gedaan, AC'97 onboard gebruikt en daarnaast een pc met een SB Live Player 5.1

Beide aangesloten op mengpaneel en daarna naar de versterker (Aiwa AV-X100 2x90 watt in dit geval met 2x JBL XL-1000).

De Live Player 5.1 klonk beter dan de AC'97: minder schel en mooiere middentonen. Maar in de bass zat helemaal geen verschil.

In jouw geval denk ik niet dat je een nieuwe geluidskaart zoekt, maar een nieuwe line ingang op je versterker. Heb je niet de phono gebruikt met een verzwakker ertussen of iets in die richting?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ach, je hebt niets aan 192 Khz.... Koop gewoon een normale Aureon kaart.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Waarom raden mensen 192 KHz aan en 7.1 als hij via een 3,5mm stekkertje zit aangesloten op een stereo versterker?

Je koopt toch ook geen Ferrari voor je oma die boodschappen wil doen of wel :?

Over een 3.5mm --> tulp snoertje ga je nooit van je leven horen hoe "192 KHz" klinkt.
Zie het als een Fiat Panda met NOS. Best geinig, maar niet echt nuttig en zeker weggegooid geld.

7.1 en 192 KHz zijn extra's, geen middelen om het uiteindelijke stereo geluid van de kaart beter te maken.

[ Voor 44% gewijzigd door dreeke op 17-03-2004 21:42 ]

Verwijderd

Ik zal in iedergeval geen creative troep neme, ik vind die kaartje erg waardeloze geluid hebben, en erg slechte suport.

Zelf ben ik een trotse bezitter van een echte Aureal Vortex 2 _/-\o_ .

Me soundblaster live die ik toen de tijd had gekocht was echt zonde van me geld, dat ding klonk voor geen meter.

Waar het erg mee zit met dat creative spul is dat de aansturing van de uitgang erg goedkoop is uitgevoerd waardoor het laag nogal vervormd en zo irritnant plop krijgt waneer je pc uitzet en je versterker aan laat staan.

Dit hebbben zal allemaal beter opgelost op me vortex kaart :-).

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 21:46 ]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Wat vind jij 'voor geen meter klinken' dan?
En op wat voor speakers en/of versterker zit dat aangesloten via wat voor kabels?

Het is best leuk om te pronken met goudkleurige aansluitingen en [insert hoog getal].1, maar het maakt echt een nihil verschil in geluid.

Een AC'97 hier op een 2x90 watt rms versterker met een paar simpele zuilspeakers klinkt al een stuk beter ten opzichte van een Logitech Z[getal] set. (en kostte maar een paar tientjes meer)

Wat doen jullie met die kaarten voordat je ze zover krijgt dat de lage tonen vervormen of dat "het klinkt voor geen meter" ?

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 21:27:
merk je dan niets van die 192 khz? het gaat me namelijk helemaal niet om die 7.1 maar om het berijk van die kaart. Dat er vanalles op zit, tja er is geen kalere versie met 192 khz. En het is inderdaad een hoop geld, maar als het echt veel uitmaakt wil ik er best even voor sparen :)

Maar goed, die Via Envy24HT chip is dus voldoende, het wordt dus de Aureon Sky.

-edit- ok, als er nauwelijks aan de media te komen is heeft het ook geen zin natuurljk..
Wel, nog niet echt 192Khz media tegen gekomen... dat is nou juist het punt, dat een kaart het aan kan..leuk... dan de boxen het goed kunnen weergeven.. leuk... nu nog de media!

Verwijderd

Topicstarter
dreeke schreef op 17 maart 2004 @ 21:36:
[...]

Hmm...vreemd.
Ik heb hier wel eens de test gedaan, AC'97 onboard gebruikt en daarnaast een pc met een SB Live Player 5.1

Beide aangesloten op mengpaneel en daarna naar de versterker (Aiwa AV-X100 2x90 watt in dit geval met 2x JBL XL-1000).

De Live Player 5.1 klonk beter dan de AC'97: minder schel en mooiere middentonen. Maar in de bass zat helemaal geen verschil.

In jouw geval denk ik niet dat je een nieuwe geluidskaart zoekt, maar een nieuwe line ingang op je versterker. Heb je niet de phono gebruikt met een verzwakker ertussen of iets in die richting?
Ik gebruik de AUX/DAD-ingang. Als ik de cd-speler op deze ingang aansluit blijft de kwaliteit net zo hoog, dus aan de aansluiting ligt het niet. CD-speler zit ook aangesloten met tulip-stekkertjes en die geeft zeer goed geluid. Is minijack dan zo slecht voor de kwaliteit?

Het gaat me ook niet alleen om de bass, het geheel klinkt gewoon niet 'levendig' terwijl de versterker het wel goed kan weergeven. Een goede geluidskaart lijkt me de oplossing.

En 192 khz is inderdaad overbodig, ik ga dus ook niet voor de Universe.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Nee, minijack zou niet zo slecht mogen zijn.
Het lijkt erop dat er met je ingang verder niets mis is en de aux kan je gewoon gebruiken hiervoor.

Wat je met 'levendig' bedoelt snap ik wel, een AC'97 is helemaal niet dynamisch en klinkt heel 'droog'/vlak.
Mijn ervaring is wel dat in dat geval een Sound Blaster Live Player al veel beter klinkt, of bijvoorbeeld een vergelijkbare kaart van Terratec.

Dan zit je met prijzen rond de 40 - 50 Euro. Stereo kaartjes worden bijna niet meer geleverd, dus 5.1 of 4.1 krijg je er automatisch bij.

Maar ik zou zelf niet voor meer dan dat gaan. Er komen namelijk wel meer opties bij op de kaart en meer mogelijkheden, maar het stereo geluid wordt niet meer beter.
Dan moet je echt naar professionele kaarten gaan zoals M-Audio spul.

Ga anders na een winkel bij je in de buurt en leg het probleem voor. Misschien kun je iets leuks regelen, dat als de kaart jou niet bevalt, jij hem terug kan brengen.

• StarTAC
  • Laatst online: 12-05-2025
Als je er 180 euro voor over hebt, dan moet je deze nemen:

Stereo-Link SL1200
http://www.stereo-link.com

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
dreeke schreef op 17 maart 2004 @ 22:10:
Nee, minijack zou niet zo slecht mogen zijn.
Het lijkt erop dat er met je ingang verder niets mis is en de aux kan je gewoon gebruiken hiervoor.

Wat je met 'levendig' bedoelt snap ik wel, een AC'97 is helemaal niet dynamisch en klinkt heel 'droog'/vlak.
Mijn ervaring is wel dat in dat geval een Sound Blaster Live Player al veel beter klinkt, of bijvoorbeeld een vergelijkbare kaart van Terratec.

Dan zit je met prijzen rond de 40 - 50 Euro. Stereo kaartjes worden bijna niet meer geleverd, dus 5.1 of 4.1 krijg je er automatisch bij.

Maar ik zou zelf niet voor meer dan dat gaan. Er komen namelijk wel meer opties bij op de kaart en meer mogelijkheden, maar het stereo geluid wordt niet meer beter.
Dan moet je echt naar professionele kaarten gaan zoals M-Audio spul.

Ga anders na een winkel bij je in de buurt en leg het probleem voor. Misschien kun je iets leuks regelen, dat als de kaart jou niet bevalt, jij hem terug kan brengen.
Maar een Terratec Aureon Fun (ongeveer 40 euro) heeft een CMedia-chip aan boord. De Aureon Sky heeft de Via Envy24HT, welke volgens kenners stukken beter is. Is de kwaliteit die die chip geeft ook veel beter of zijn het alleen de features die beter zijn? Want als de kwaliteit ongeveer hetzelfde is scheelt het natuurlijk weer zo'n 40 euro.

Ik probeer inderdaad ook zoiets te regelen met de lokale pc-boer hier, dan neem ik ook gelijk de Audigy 2 mee in de test :)

Verwijderd

ik heb hier ook een fun misschien is de digitale uitgang beter dan analoog maar vind het niet echt mega klinken denk dat die via soundchip een stuk beter klinkt ook al is het stereo en voor die 40 eurie zou ik het doen anders krijg je misschien spijt

Verwijderd

terratec... brrrr, de rillingen lopen me al over de rug, wat een baggerdriversupport hebben die gasten.

/me is blij met z'n audigy 2, nooit problemen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 23:04:
terratec... brrrr, de rillingen lopen me al over de rug, wat een baggerdriversupport hebben die gasten.

/me is blij met z'n audigy 2, nooit problemen.
Ach, dat is eeuwen geleden, nu is dat prima... de een rilt van Creative, de ander van Terratec :Z

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

deepspace schreef op 17 maart 2004 @ 23:10:
[...]

Ach, dat is eeuwen geleden, nu is dat prima... de een rilt van Creative, de ander van Terratec :Z
En de andere hemelt zichzelf op aan philips...

Oftewel.. mensen hebben gewoon verschillende idee-en en smaken. In een topic over audio kaarten .. een paar maanden geleden kwam het er op neer dat er M-audio was, Terratec, Audigy en de Philips kaart...

En welke het beste was... op welk gebied... he..op welk gebied!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-02 11:15
swampy schreef op 17 maart 2004 @ 23:21:
[...]

En de andere hemelt zichzelf op aan philips...

Oftewel.. mensen hebben gewoon verschillende idee-en en smaken. In een topic over audio kaarten .. een paar maanden geleden kwam het er op neer dat er M-audio was, Terratec, Audigy en de Philips kaart...

En welke het beste was... op welk gebied... he..op welk gebied!
en zo zit je ook met nvidea en ati-lovers :)

ontopic: ik heb een sb live 5.1, werkt perfecto :D.

Heb op de front een sony ta-535 2x160 en op de rear ook een sony ta-535 2x160 watt

If it aint broke, fix it till it is!

Verwijderd

Venxir schreef op 17 maart 2004 @ 23:39:
[...]

en zo zit je ook met nvidea en ati-lovers :)

ontopic: ik heb een sb live 5.1, werkt perfecto :D.

Heb op de front een sony ta-535 2x160 en op de rear ook een sony ta-535 2x160 watt
ATI en Nvidia verhaal is heel anders... daar heb je met verschillen in snelheid te maken, dat is veel makkelijker aan te tonen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 23:48:
[...]

ATI en Nvidia verhaal is heel anders... daar heb je met verschillen in snelheid te maken, dat is veel makkelijker aan te tonen.
inderdaad, daar kan je je nog een beetje orienteren, maar met geluidskaarten valt het toch een beetje tegen wat vergelijken betreft.

Ik zit trouwens sterk te denken aan een extrene USB geluidskaart, daar die minder last van electromagnetische ruis heeft. De sound-link is precies wat ik zoek, kwaliteit stereo zonder de berg features. Alleen nu nog een beetje sparen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 maart 2004 @ 00:01:
[...]

inderdaad, daar kan je je nog een beetje orienteren, maar met geluidskaarten valt het toch een beetje tegen wat vergelijken betreft.

Ik zit trouwens sterk te denken aan een extrene USB geluidskaart, daar die minder last van electromagnetische ruis heeft. De sound-link is precies wat ik zoek, kwaliteit stereo zonder de berg features. Alleen nu nog een beetje sparen :)
er zijn naar mijn weten geen externe geluidskaarten die aan de kwaliteit van een goeie interne geluidskaart kunnen tippen hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik heb iets met de lokale pc-boer afgesproken: Ik heb nu een SB Live! 5.1 meegekregen, als dit niet bevalt kan ik of ruilen (met bijbetaling) voor een andere, duurdere kaart, of gewoon mijn geld terug. Maar het ziet ernaar uit dat deze kaart toch wel voldoende is, de geluidskwaliteit is zelfs beter dan direct van de cd-speler af en de drivers + software werkt uitermate goed. Scheelt me toch weer zo'n 40 euro :)

• StarTAC
  • Laatst online: 12-05-2025
Verwijderd schreef op 19 maart 2004 @ 21:47:
Goed, ik heb iets met de lokale pc-boer afgesproken: Ik heb nu een SB Live! 5.1 meegekregen, als dit niet bevalt kan ik of ruilen (met bijbetaling) voor een andere, duurdere kaart, of gewoon mijn geld terug. Maar het ziet ernaar uit dat deze kaart toch wel voldoende is, de geluidskwaliteit is zelfs beter dan direct van de cd-speler af en de drivers + software werkt uitermate goed. Scheelt me toch weer zo'n 40 euro :)
Hoe bedoel je direct van de cdspeler af? Vanaf je CD-ROM? of vanaf een 'normale' cdspeler?
Op welk opzicht valt de verbetering je het meest op? Ik zelf vind de dynamiek en/of diepte van het geluid van mijn AC97 geluidskaart zo slecht, is dat bij die SB Live duidelijk beter vind je?

iRacing Profiel

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:56

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
StarTAC schreef op 20 maart 2004 @ 15:34:
[...]

Hoe bedoel je direct van de cdspeler af? Vanaf je CD-ROM? of vanaf een 'normale' cdspeler?
Op welk opzicht valt de verbetering je het meest op? Ik zelf vind de dynamiek en/of diepte van het geluid van mijn AC97 geluidskaart zo slecht, is dat bij die SB Live duidelijk beter vind je?
ik vind t zelfs n gigantisch verschil als ik hem op mn Creative Inspire 4.1 4400 speakerset aansluit, de SBLive! 5.1 Player, geeft veel dieper en helderder geluid dan de onboard AC'97... en hij gaat harder (nie dat ik daar gebruik van maak, maar toch) en games werken beter, EAX (2) effecten enzo...

Home Assistant Configuratie V&A

• Wormaap
Ik heb mijn AC97 uitgezet en een Terratec DMX 6Fire 24/96 erin gezet, 't kost wel wat, maar ik vind dat ik er vooral een gigantisch stuk helderheid bij heb gekregen. Bij de AC97 moest ik de equalizer in WinAmp in het hoge deel een behoorlijk stuk boosten om van het modderige geluid af te komen, wat uiteraard weer ruis met zich meebracht :( Bij de Terratec gaat't prima met een flat-eq, en hij gaat idd ook stukken harder (niet belangrijk op zich, maar hij heeft gewoon nog wat meer speelruimte :P)

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-02 23:33

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik had voorheen een soundblaster 128, maar toen ik helemaal gek werd van het slechte geluid heb ik een SoundBlaster AWE64gold gekocht en die erin gehangen. (jaja, nieuw in de winkel, wel goed zoeken). En ik hoorde gelijk verschil. het geluid was veel warmer en ruisarmer geworden. het klonk ook veel strakker. en de vergulde RCA stereo uitgang is erg handig (ding hangt aan mn stereo: Panasonic SC-AK17)
moet je natuurlijk wel een ISA slot hebben :)

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:08

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Zijn die AWE64 dingen echt zo goed? Ik heb ook enkel behoefte aan stereo geluid...

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
StarTAC schreef op 20 maart 2004 @ 15:34:
[...]

van een normale cd-speler, de cdrom gebruikt ook je geluidskaart, dat zou geen verschil mogen maken met nummers op je HDD
Maar het geluid is nu een stuk helderder, laag gaat lager en hoog gaat hoger, veel groter bereik dus :) Het klinkt een stuk warmer en voller, ik heb gelijk de equalizer van winamp terug moeten zetten om gezeik met de buren te voorkomen ;)

De Terratec-kaarten zullen ongetwijfeld nog beter zijn, maar ik ben zeer tevreden met dit kaartje voor 39 euro :) aanrader! (slechte drivers oid heb ik geen last van overigens)

Verwijderd

strandbal schreef op 21 maart 2004 @ 16:29:
Zijn die AWE64 dingen echt zo goed? Ik heb ook enkel behoefte aan stereo geluid...
ik snap dat verhaal van die awe64gold ook niet hoor, ik heb er ook een gehad, maar ben gewoon in de loop der tijd mee geupgrade en heb nu een audigy2.

wat er nou zo bijzoner zou zijn aan die awe64gold :?

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De SoundBlasterAWE64 Gold is berucht voor z'n zeer hoge ruisvloer (zoek maar eens op AWE64 Gold op de Hydrogen Audio Forums). De cijfers die Creative opgaf strookten helemaal niet met de werkelijkheid. De kaart kreeg het label gericht te zijn op audiofielen dan ook enkel van Creative zelf. Eigenlijk waren alle Creative ISA-kaarten vrij slecht qua audiokwaliteit achteraf bekeken...

Met de Live en opvolgers heeft Creative een enorme stap voorwaarts gezet, maar moet nog steeds merken als Terratec en M-Audio voor laten gaan - zij het dan dat het verschil zeer klein is geworden. Echter als gaming je hobby is kun je nauwelijks om Creative heen.
Pagina: 1