Toon posts:

60kB bad sectors op 180GB IBM/HIT HD, begin van het einde?

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
beste mensen, dit is de eerste keer dat ik om hulp vraag, vanacht deed ik een chkdsk /f d:, om bepaalde mission critical data te laten controleren, en wat bleek, ongeveer 20 bestanden van de 153GB partitie D aangetast, aan het einde zegt chkdsk nu, dat er 60kB bad sectors zijn, dat was eerst altijd 0.

ik heb de harde schijf wel is tikken horen maken, ben bang dat dit het begin van het einde is, omdat ik heb geleerd dat een IDE disk, bad sectors uitzichzelf zou moeten remappen.

vanacht heb ik de hele HD met chkdsk /F /R D: op bad sectors laten controleren, en 60kB dat is alles wat BAD is.

is dit het begin van het EINDE? :?

als ik een vervangende HD moet krijgen, er zit nog garantie op, moet ik eerst wel een nieuwe kopen bij Alternate die minstens zo groot is, ik heb de echte MISSION CRITICAL data natuurlijk gauw gebackuped, maar er staan nog zoveel andere dingen op die ik toch wil bewaren. (en wel op cd heb.) het is echt zoveel werk om te backuppen, terwijl een nieuwe HD kopen en dan alles overzetten, en dan deze HD 7 keer wissen vanwege de mission critical data die erop staat ofzo... en dan pas kan ik hem terug sturen naar Alternate, ben verder eigenlijk wel tevreden over Alternate daar niet van, maar als ze een HD opsturen, maken ze een inkeping in de verpakking een soort aluminium folie, dan plakken ze door de opening in die verpakking een ID stikker op de HD, nu zag ik bij aankomst al dat er een stickertje op de HD per ongeluk was ingesneden, en lucht door liet...

heb zoveel dingen al besteld bij Alternate ben verder tevreden dit is echt de eerste keer dat ik bang ben over het begin van het einde dat mijn HD aan het overlijden is, en natuurlijk vast terwijl ik net nieuwe belangrijke data had moeten veiligstellen.

ik heb hulp nodig en advies, welk programma kan de bad sectors gevonden met chkdsk reclaimen en nogmaals scannen of het daadwerkelijk bad sectors zijn? volgens mij is de bad sector mapping die een HD bad sector vrij houd volledig vol geraakt, en waren er dus meer bad sectors, maar omdat de HD ze zelf niet meer kan remappen omdat de bad sector remap area vol is, zou het probleem dus al veel langer bezig zijn?????

Verwijderd

Topicstarter
Aikeleer schreef op 14 maart 2004 @ 23:09:
Waar je het beste je disk mee kan testen is het tooltje van je fabrikant; zie ook Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?. Ik gok eigenlijk op een aantal bad clusters die roet in het eten gooien voor de E-partitie, bad clusters zijn als het goed is zelfs door chkdsk aangegeven. Het standaard diagnostic-programmatje van de fabrikant geeft vaak ook aan of er bad clusters op zitten.

Ik zou dus even de Drive Fitness Test van IBM/Hitachi loslaten op je HD, en proberen te redden wat er te redden valt.

Verwijderd

Topicstarter
thanks voor die reply met dat tooltje, man, wat erg, mijn HD heeft bad sectors, wat ben ik blij dat ik 3 jaar werk op backup heb staan, alhoewel de vorige backup nog vorige maand is gedaan, zou dat wel 1 maand werk zijn als het echt fout zou gaan..

Verwijderd

Topicstarter
kan iemand mij nu nog advies geven of ik beter een nieuwe HD kan kopen, en deze terugsturen? ik betaal alternate dan eerst voor een nieuwe, die laat ik opsturen, dan zet ik alles over, en dan stuur ik deze dan terug, en zie wel of ik een identieke weer krijg, dan zou ik wel 2 hd's hebben, maar dat is beter dan geen.

(geld is geen factor idg.)

Verwijderd

Topicstarter
snif snif whehehehehe :'(

Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?
Vaak zijn vreemde tikken of andere aparte geluiden (check eens dit topic voor een verzameling van zulke geluiden), mislukte partitioneer/formatteerpogingen en de met scandisk/chkdsk gevonden beschadigde sectors/clusters wel een indicatie dat je harddisk zijn beste tijd heeft gehad. Dat geldt ook vaak wanneer de harddisk niet meer wordt herkend in de BIOS en/of OS of als de harddisk tergend langzaam werkt. Dit is echter vrij makkelijk te controleren: de meeste fabrikanten hebben een tooltje ontwikkeld om de status van je harddisk uit te lezen. Verder heeft de BIOS van het moederbord vaak een S.M.A.R.T. functie. Door deze functie in te schakelen zal er vaak een foutmelding verschijnen als de harde schijf niet gezond meer is.

De volgende tools zijn te vinden:
# Fujitsu: Fujitsu ATA Diagnostics Tool
# IBM/Hitachi: Drive Fitness Test
# Maxtor/Quantum: Powermax
# Samsung: Shdiag
# Seagate: Seatools
# Western Digital: Data Lifeguard

Als deze tests fouten geven, dan kun je of de harddisk terugbrengen naar de winkel en garantie claimen of een RMA aanvragen via de website van de harddisk fabrikant. In de winkel kun je je harddisk laten testen en vaak krijg je diezelfde dag nog een nieuwe mee, als ze bevestigen dat de harddisk kapot is. Bij een RMA moet je een formuliertje invullen, waarna je meestal de instructies krijgt om je harddisk te verpakken en natuurlijk het adres waarheen de harddisk verzonden moet worden. Je krijgt meestal binnen een week, hooguit een maand, een nieuwe harddisk teruggestuurd.

Bad sectors: wanneer er eenmaal bad sectors op de schijf zijn gevonden, dan kun je er de donder op zeggen dat er meer zullen volgen. Hetzij al na een dag, anders pas na enkele maanden. Het beste is dus om zo snel mogelijk de data te backuppen en schijf in te ruilen. Let op: indien je nog garantie hebt, ga beslist niet proberen om in geval van bad sectors de schijf zelf op te lappen met behulp van een Low Level format. Sommige leveranciers trekken dan de garantie in.

Verneukte MBR en/of mislukte partitioneer/formatteerpogingen: probeer in ieder geval de harddisk volledig leeg te halen met debug of MBRWork. Kijk eens in de FDISK FAQ, daarin staat een beschrijving van de werkwijze van debug. MBRwork kun je hieronder vinden bij OM FAQ - Een paar handige freeware tooltjes.

Constant op- en neer spinnen: probeer eerst een andere voeding. Wellicht zijn de voltagelijnen niet echt stabiel of juist te hoog cq laag. Hier kunnen harde schijven niet goed tegen.

Als je deze problemen relatief vaak ondervindt en/of met meerdere harddisks, dan moet je de bron van het probleem zoeken in de bekabeling, het moederbord, het geheugen of de voeding. Een voeding die vaak te hoge piekspanningen afgeeft kan funest zijn voor de harddisks. In mindere mate is een brak moederbord er verantwoordelijk voor. Een overgeclockte PCI bus is ook niet echt bevorderlijk voor de harddisks. Slechte IDE kabels kunnen ook schade aanrichten aan de schijven; probeer dan verschillende kabels en vergewis je ervan dat ze goed zijn aangedrukt. Het geheugen kun je testen met Memtest86, zie voor verdere details de FAQ van PMG. Verder zijn hoge temperaturen (boven ~45 graden) niet echt bevorderlijk voor de levensduur van een HDD. Pas dan koeling toe waar nodig.

Tot slot zijn bepaalde IBM HDD series uitvalgevoelig; dit omvat praktisch de hele Deskstar serie van tussen begin 2001 en begin 2002. Hoe dit te verhelpen kun je hier terugvinden: [Info] IBM 75/60/120GXP firmware update tegen uitval

Terug naar boven

_/-\o_

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:43
als geld geen factor is zou ik zoiso een 2e HDD erin zetten als backup.
mirror raid misschien?

of 60KB aan bad sectors slecht is weet ik niet

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Topicstarter
ik moet alle data wel overzetten naar een ander HD toch? voordat ik aan de slag ga? ik zit hier in almelo vlak bij urenco dus je weet wel wat voor data het zijn...

Verwijderd

Topicstarter
RocketKoen schreef op 15 maart 2004 @ 15:32:
als geld geen factor is zou ik zoiso een 2e HDD erin zetten als backup.
mirror raid misschien?

of 60KB aan bad sectors slecht is weet ik niet
ik ga vandaag een nieuwe bestellen, weer bij alternate want ze zijn verder wel fijn en snel, maar zeg wel dat ze bij het opsturen en verpakken beter op moeten letten, want toen ik hem net binnenkreeg had ik al een dippie gevoel bij die inkeping op de HD....

heb nog garantie, alles overzetten, wissen, heb wel SATAN op moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
was ik nog vergeten, ik heb de PC overgeklokt naar 3200 om spellen te spelen tijdens het werk, mag de baas niet weten....

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Euh, je hoeft geen hele lappen FAQ te copypasten en telkens in korte tijd direct achter elkaar posten .. 8)7 Dat maakt het boeltje echt niet overzichtelijker van op. Wanneer een topic zover is uitgezakt in de topiclist (meestal na 24 uur), terwijl er na jou nog niemand heeft gereageerd, dan mag je wel een schopreactie geven. Zie ook de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) :)

En wat betreft jouw probleem: dit topic was niet nodig geweest wanneer je netjes eerst o.a. de FAQ van dit subforum had geraadpleegd, zoals ook van jou wordt verwacht hier op GoT. Zie verder dus de [faq]registratievoorwaarden[/] en de hierboven gelinkte forumgedrag gedeelte.

FAQ-gevalletje, meer kunnen we helaas niet voor je doen. Dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.