Harde schijf aan het crashen? Of wat is dit?

Pagina: 1
Acties:

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Hallo,

Ik heb sinds net een best freaky probleem vind ik zelf.
Ik was net aan het werk op m'n pc en probeerde (met windows commander) de harde schijf te benaderen.
Het ging hier om drive [E:] wat de 2e partitie van schijf [C:] is.
Schijf [D:] is een 2e harde schijf.
Toen liep windows commander keihard vast, dus ik denk, nog een keer proberen.
Liep weer vast zodra is [E:] probeer te benaderen.
Dus ik met windows verkenner proberen, zelfde verhaal.
Ik opnieuw opstarten, zelfde verhaal.
Ik op een 2e pc via het netwerk proberen, zelfde verhaal.

Soms, na een minuut wachten ofzo, zie ik wel de inhoud van de harde schijf, maar zodra ik bestanden probeer te kopieren, lijkt 'ie vast te lopen en zegt na een minuut ongeveer dat hij het bestand niet kan lezen.
De 2e harde schijf [D:] kan ik gewoon op en van alles mee doen.
Maar wat het vreemde is, is dat ik ook gewoon op [C:] van alles kan doen en dat is wel dezelfde harde schijf als [E:] die raar loopt te doen...

Wat is hier aan de hand? Hoe kan ik m'n files zo snel mogelijk veilig stellen?
Kan een partitie van een harde schijf letterlijk crashen???

Help me!

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-03 11:41

Xof

Probeer eens een andere kabel, hier heb ik ook een keer last van gehad en het probleem was bij mij opgelost nadat ik een nieuwe ide kabel had gebruikt :)

• MNECMotU
Okee, is een optie, hoewel ik het wel vreemd zou vinden als dat wat uitmaakt, want de eerste partitie van de harde schijf doet het nog prima en een ide-kabel ziet geen onderscheid tussen verschillende partities denk ik.

Maar ik ga het zo proberen, nu gaat het even nog niet aangezien ik de "vaag-doenende" partitie aan het Error-checken ben.

Hier treed weer precies hetzelfde probleem op en dat is dat er bijna geen activiteit is. Hij is na 10 minuten nog steeds met phase 1 bezig en het harde schijf lampje knippert echt heeeel sporadisch.

Het lijkt wel alsof deze partitie van de schijf letterlijk 10.000x zo traag is geworden.

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-03 11:41

Xof

hmm ja daar heb je opzich wel een punt, dan zou de eerste partitie ook niet goed moeten draaien..
Kan natuurlijk ook zijn dat je partitie niet meer lekker is..

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-03 13:57
Wat voor partitie's zijn het?(fat,ntfs)
Welk merk HD is het? Welk OS gebruik je?

[ Voor 19% gewijzigd door datkanveelbeter op 14-03-2004 22:28 ]

• MNECMotU
Ik draai Windows XP Pro Engels.
Alle schijven en partities zijn FAT32 en hebben altijd in exact deze configuratie vlekkeloos gedraaid.

De harde schijf waarvan de 2e partitie moeilijk doet:
IBM 40Gb 7200rpm

de 2e harde schijf:
Maxtor 200Gb 7200rpm

Ik ben net na lang wachten weer op de harde schijf gekomen en heb toen gelijk alles geselecteerd en gekopieerd naar de D-schijf.
Dit ging heeeeel traag. Heel soms ff een file'tje.
En inneens ging 'ie supersnel tot dat hij inneens stopte en bij elke file zei dat die niet leesbaar was.
Tot mijn verbazing was ik ook inneens een paar subdirectories kwijt. En dat zou super *** zijn, want er staat nog wat belangrijke info op.

• datkanveelbeter
  • Laatst online: 10-03 13:57
Foutcontrole van windows al uitgevoerd?

• MNECMotU
MNECMotU schreef op 14 maart 2004 @ 22:23:
Maar ik ga het zo proberen, nu gaat het even nog niet aangezien ik de "vaag-doenende" partitie aan het Error-checken ben.
Of je leest iets beter :)

Maar ik ben nu zoveel mogelijk files aant backuppen naar mn d schijf.
Bij ongeveer 1 op de 10 files zegt 'ie dat deze onleesbaar is.

Dat lijkt toch vrij veel op crashende shit of niet?

Maar wat ik zo raar vind is dat ik inneens een paar subdirectories kwijt ben en voor de rest klopt de inhoudsweergave nog wel.

Is er geen fatsoenlijke software om alles goed te checken, iets van discdocter ofzo, tja, ik heb hier echt geen ervaring mee, want ik moet echt zoveelmogelijk redden wat er te redden valt nu!

[ Voor 52% gewijzigd door MNECMotU op 14-03-2004 22:54 ]

• MaXXeR
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06-2024
Misschien lukt het om de hele partitie te kopieren naar die 200Gig schijf... Ruimte zat dacht ik zo... kijken of het daar wel gewoon wil lukken... als het wil lukken dan oude partitie verwijderen en dergelijke en nieuwe van die 200Gig schijf er over heen...

• MNECMotU
Hoe hele partitie kopieren?

Ik heb al alles geselecteerd en geprobeerd te kopieren naar andere harde schijf.
En dat gaat een beetje.
Maar nu issie op een punt met kopieren waarbij elke file beschadigd of onleesbaar blijkt te zijn.

Maar, ik heb nog steeds geen duidelijkheid...

WAT IS DIT ALLEMAAL!
HOE LOS IK DIT OP?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waar je het beste je disk mee kan testen is het tooltje van je fabrikant; zie ook Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?. Ik gok eigenlijk op een aantal bad clusters die roet in het eten gooien voor de E-partitie, bad clusters zijn als het goed is zelfs door chkdsk aangegeven. Het standaard diagnostic-programmatje van de fabrikant geeft vaak ook aan of er bad clusters op zitten.

Ik zou dus even de Drive Fitness Test van IBM/Hitachi loslaten op je HD, en proberen te redden wat er te redden valt.

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

MNECMotU schreef op 14 maart 2004 @ 22:37:
De harde schijf waarvan de 2e partitie moeilijk doet:
IBM 40Gb 7200rpm
Deskstar GX-60 toevallig?

tijd om een nieuwe HD te zoeken.
Ik heb er ook eentje, en 50% van de tijd doet hij niks meer.
Het rare is dat de diagnostics software van IBM zegt dat er niks mee aan de hand is.

Gelukkig zit er 3 jaar garantie op dat ding (kan je met serie nummer controleren bij IBM err Hitachi)

If you choose to criticise you choose your enemies

• MNECMotU
het is een DESKSTAR ja... waarschijnlijk net buiten garantie, want dat heb ik altijd :'(

Maar het rare is, dat vooral files die er al wat langer opstaan nog wel te kopieren zijn, maar de nieuwere files en directories zijn allemaal niet meer leesbaar.

En zoals ik al eerder zei, zijn er gewoon een paar directories verdwenen... Hoe kan dit ingodsnaam?
De inhoudsopgave van de hd zal dus om een of andere reden veranderd zijn.
Maar inprincipe moeten die files in de verdwenen directories er nog wel op staan.
beschadigd of onbeschadigd.

Hoe krijg ik deze dan terug?

Verwijderd

Ik heb ook een dergelijk probleem maar dan met een SATA schijf.

Hier is het probleem de driver ...

• MNECMotU
Waar ik net achter kom is dat er iets niet klopt.

Als ik in de bios kijk ziet deze de harde schijf als een 33,8 Gb schijf.
Terwijl in windows de 2 partities bij elkaar opgeteld toch echt 38,2 Gb zijn.

Nu kan die grootte wel 'ns wat verschillen, maar dan zou die in de bios groter moeten zijn dan in windows en niet kleiner.
En dat 'ie zoveel verschilt vind ik ook raar.
Als ik de bios opnieuw laat detecteren, ziet 'ie gewoon de harddisk als 33,8 Gb.

Ik heb ook IBM fitness test gedaan en die zegt dat er helemaal niks aan de hand is.
Supervaag.

Maar, ok, kan het wat te maken hebben met hoe de bios de schijf ziet en hoe windows hier dan mee omspringt?

• MNECMotU
Sorry dat ik binnen 24uur schop, maar het is nu een dag later en er is nieuws.

Ik heb niets meer gedaan. Ik zet net m'n pc nog maar 'ns aan en ik kan gewoon weer de betreffende partitie benaderen.
Alle mappen zijn weer terug en alle bestanden weer helemaal leesbaar.

Ik heb snel alles gebackupped op een nieuwe hd, maar de vraag is dus nu:

Kan ik de harde schijf, waarvan de 2e partitie gisteren zo raar deed, nu nog vertrouwen, of duidt dit het begin van een totale crash aan?

Verwijderd

Neuh.. De kans is groot dat je euvel terug komt.. Gebruik anders die HD (als je hem niet meer kan RMAen), om mee te experimenteren met andere OSes of zo iets.. Als je dat niet doet, tsja, kan je hem net zo goed wegsmijten??

Verwijderd

Je kunt je ibm drive testen met een tool die je altijd op de imb site ergens onder de RMA sectie op de site kon downen. Hoe het nu zit met hitachi durf ik niet te zeggen.

• MNECMotU
Nou, ik heb dat tooltje dus al gedraaid en die geeft aan dat alles helemaal ok is :?

Maar ik denk misschien dat ik weet wat er aan de hand was:

ik denk dat de table of contents (inhoudsopgave) van de betreffende partitie verprutst was, omdat ik gisteren tijdens een blauw scherm de pc een harde reset had gegeven. En hierna was het euvel ontstaan.

Zou hier een kern van waarheid in kunnen zitten?

Pagina: 1