Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] ide hdd fdd cables?

Pagina: 1
Acties:

• Marc
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-12-2021
ik wil nieuwe buscables kopen omdat die grijze platte er toch wel erg... grijs en plat uitzien. ik heb op het moment de volgende cables:
- naar m'n harde schijf
- naar m'n floppydrive
- naar m'n cdrom (+ nog een losse)

nu wil ik deze het liefst alledrie vervangen, maar mijn vraag is: welke kabels moet ik hiervoor gebruiken? en welke kabel kan ik nou waar voor gebruiken?
voor de floppy zal ik wel de fdd cable nodig hebben, en ik heb gelezen dat ik voor de cdrom de ide cable kan gebruiken, en voor de hd de hdd cable, maar wat is nou het verschil? en is de ide cable niet gewoon hetzelfde als de fdd?

zou fijn zijn als iemand dit voor me kan ophelderen :)

Verwijderd

De IDE kabel is dikker dan de Floppy kabel. Maar voor de rest hetzelfde, en de IDE kabel naar de HD is dezelfde als die van de CD-ROM

Dus ga naar een winkel, en vraag of als ze daar "rounded cables" hebben. 2IDE kabels (HD en CD-ROM) en 1floppy kabel

edit: rounded cables zijn dus gewoon die IDE kabels, maar dan rond gemaakt, en met een mooi kleurtje, neemt dus veel minder plaats in, en is nog mooi ook

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2004 18:52 ]

Verwijderd

Marc schreef op 14 maart 2004 @ 18:49:
ik wil nieuwe buscables kopen omdat die grijze platte er toch wel erg... grijs en plat uitzien. ik heb op het moment de volgende cables:
- naar m'n harde schijf
- naar m'n floppydrive
- naar m'n cdrom (+ nog een losse)

nu wil ik deze het liefst alledrie vervangen, maar mijn vraag is: welke kabels moet ik hiervoor gebruiken? en welke kabel kan ik nou waar voor gebruiken?
voor de floppy zal ik wel de fdd cable nodig hebben, en ik heb gelezen dat ik voor de cdrom de ide cable kan gebruiken, en voor de hd de hdd cable, maar wat is nou het verschil? en is de ide cable niet gewoon hetzelfde als de fdd?

zou fijn zijn als iemand dit voor me kan ophelderen :)
Je hebt zo te zien in iedergeval 2 IDE en een floppy aansluiting nodig.
De opstelling nu op je pc is dus:
• kabel met een IDE aansluiting
• kabel met IDE aansluiting (CD-Rom) en een vrije aansluiting
• Floppykabel.

Je kan dus kiezen om 1 IDE kabel met 2 aansluitingen te nemen, maar dan heb je geen uitbreidingsmogelijkheden als je geen 2e IDE kabel hebt. 1 floppy-kabel is genoeg.

Ik neem aan dat je rounded kabels of zo wilt, ik weet sowieso dat ze die op www.eynstein.nl verkopen. Ik hoop dat je hiermee verder komt

Verwijderd

ff googlen levert al heel wat op :)

Verwijderd

beetje jammer zoon topic, search levert meestal ook wel een duidelijk antwoord op...

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je kan ze ook heel makkelijker zelf maken, je kan daarover erg veel vinden met google. Als je ze zelf maakt is het veel leuker en goedkoper. Het kleurtje kan je desnoods nog wel aanpassen door er een leuk likje fluorescerende verf overheen doet.

Kopen kan ook, maar dat kost geld en dan heb je niet het idee dat je nou echt zelf er iets aan hebt gedaan.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Als je alleen maar een HDD en CD-Rom hebt (Op je floppy na...) kun je die 2 ook gewoon op 1 IDE kabel aansluiten. Als je dan een rounded IDE kabel koopt, neem er dan een gelijksoortige FDD kabel bij. Dan lijkt het wat netter, en kleurt het mooi bij elkaar (En tis nog goed voor je airflow ook...)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mensen, denken we wel even aan het feit dat zijn HD misschien aan een 80 aderige kabel hangt, en zijn cdrom aan een 40 aderige?? ikw eet niet in hoeverre er veel prijverschil zit tussen 80adrige en 40-aderige rounded kabels, maar als dat verschil erg groot is en je wilt je HD en CDrom op verschillende kabels doen dan moet je een 80-aderige voor je HD hebben (tenminste als dat nu ook is), een 40-aderige voor je cdrom, en een apparte floppy kabel.

cdrom kan ook aan 80 aderig, maar is AFAIK niet nodig.

Die 80-aderige kabels zijn speciaal voor snelle hardeschijven (vanaf ATA 100 geloof ik). Omdat cd-roms enzo die snelheid totaal niet gebruiken is het zonde om ze an zo'n snelle kabel te hangen als die veel duurder zijn. Dus kijk eerst eens wat voor kabel er nu aan je HD hangt. Is dat 40-aderig dan kun je dus gewoon een standaard rounded IDE kabel gebruiken voor je HD, is ie 80 aderig, dan kun je dus ook beter een 80-aderige rounded kabel kunnen kopen, en ik gok dat die 80-aderige kabels HDD kabels worden genoemd.

[ Voor 34% gewijzigd door Orion84 op 15-03-2004 13:37 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:45
Orion84 schreef op 15 maart 2004 @ 13:34:
Mensen, denken we wel even aan het feit dat zijn HD misschien aan een 80 aderige kabel hangt, en zijn cdrom aan een 40 aderige?? ikw eet niet in hoeverre er veel prijverschil zit tussen 80adrige en 40-aderige rounded kabels, maar als dat verschil erg groot is en je wilt je HD en CDrom op verschillende kabels doen dan moet je een 80-aderige voor je HD hebben (tenminste als dat nu ook is), een 40-aderige voor je cdrom, en een apparte floppy kabel.

cdrom kan ook aan 80 aderig, maar is AFAIK niet nodig.
Je hebt toch al spelers van >udma66 ?

Die 80-aderige kabels zijn speciaal voor snelle hardeschijven (vanaf ATA 100 geloof ik). Omdat cd-roms enzo die snelheid totaal niet gebruiken is het zonde om ze an zo'n snelle kabel te hangen als die veel duurder zijn. Dus kijk eerst eens wat voor kabel er nu aan je HD hangt. Is dat 40-aderig dan kun je dus gewoon een standaard rounded IDE kabel gebruiken voor je HD, is ie 80 aderig, dan kun je dus ook beter een 80-aderige rounded kabel kunnen kopen, en ik gok dat die 80-aderige kabels HDD kabels worden genoemd.
Ik heb altijd begrepen dat die andere 40 aders gewoon aarde waren, tegen signaalstoring. In een rounded cable kun je moeilijk tussenruimte hebben tussen de kabels als ze je oprold; ik denk dat je daar gewoon altijd meer storing hebt en ze dus 40 aderig zijn. Ik kijk wel eens in mijn kast, daar gebruik ik ze voor de cdrom spelers. SATA is gewoon beter ;)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
hdd/ide/cdrom kabel is allemaal hetzelfde. Hiervan bestaan 2 types, 40 en 80-aderige. De connectoren zijn exact hetzelfde, bij de 80-aderige kabel worden telkens 2 adres gebruikt per pin van de connector, bij de 40-aderige maar 1.

Bij een 40-aderige kabel zijn de draden om beurten signaal en nul. Die nuldraden liggen er tussen om de overspraak (signaal van de ene ader die op de andere terecht komt omdat de aders langs elkaar lopen) op te vangen. Een soort isolering dus. 80-aderige kabels hebben dubbele isolering zeg maar omdat elk paar signaaldraadjes aan beide zeiden 2 nul-draadjes hebben liggen.

En hdd/cd-rom/ide kabel is niet dikker dan een fdd kabel, enkel breder. Er zitten nl meer adres in.

Als je gaat rounden dan gooi je die isolering overboord. verschillende signaaldraden komen langs elkaar te liggen terwijl er officieel een nul-draadje tussen had gemoeten. Het voordeel van 80-adrerige kabels (de dubbele isolatie) ben je compleet kwijt als je gaat rounden. Je kunt daarom net zo goed een 40-aderige kabel rounden.
Dit gaat goed omdat ide-kabels in je kast nog niet in de buurt komen van de volgens de specificatie maximaal toegestane lengte. Over een kleine afstand kun je best wat meer storing verdragen. Bovendien worden storingen opgemerkt en wordt de data opnieuw verzonden, zodat het enkel ten koste gaat van de performance. (Als er te veel storing optreed schakelen de controllers zelf terug naar ee lagere snelheid.) Omdat de kabels toch veel sneller zijn dan de harddisks zelf merk je er weinig van.

* RolandWitvoet vraagt zich eigenlijk af of het gaat werken als je alle nul-draadjes combineert tot 1. Als je dan toch gaat rounden en de isolerende werking overboord gooit... dan heb je misschien voldoende aan 21 aders ipv 40/80

[ Voor 7% gewijzigd door RolandWitvoet op 15-03-2004 14:20 ]

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• DanielB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-08 17:20
Waarom staat er CM in de topic? Dit is duidelijk geen casemod, maar een vraag... :|

• Marc
bedankt allen voor de replies :)
kewlkiddo: het spijt me, je hebt gelijk!

ik heb inderdaad een 80-aderige connector voor mijn hdd en 40-aderig voor mijn cdrom, en ga hier denk ik gewoon rounded cables voor kopen. Ik heb wel het een en ander gelezen over het zelf maken van de kabels, maar ik vond het resultaat niet altijd even mooi en er is ook nog een kans aanwezig dat het mis gaat. Trouwens, de rounded cables in de winkel vind ik nieteens zo overdreven duur.
Misschien zet ik de hdd en cdrom wel op 1 cable, moet ik even kijken hoe duur het precies is en of ik geld heb ;) maar anders gewoon op twee verschillenden.
Het klinkt misschien gek maar ik heb het idee dat het versturen van de data wel iets vertraagt als ik de hdd&cdrom op 1 kabel aansluit.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Misschien kan het wel fout gaan, maar denk het eens als dit:

Stel je gaat ronde ide-kabels proberen te maken, je snijdt wat en het gaat mis. Jammer, maar het maakt niet uit, want je had misschien toch al het plan om ronde ide-kabels te kopen. Ik heb er laatst een stuk of 6 rond gemaakt en ze zien er best puik uit en ze werken prima. Is echt heel makkelijk. Mail me maar als je wat meer info wilt hebben over hoe ik het heb gedaan.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:15
je hoeft er nog niet eens in te snijden. k heb hier van die ata133 kabels, die kun je gewoon 2 keer vouwen en dan tapeje eromheen. heb je t zelfde effect

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Marc
okee dankzij jullie heb ik het toch maar zelf geprobeerd en ik moet zeggen dat het resultaat erg goed is! :) toch fijn dat er nog wel mensen zijn die je gewoon proberen te helpen ipv te zeggen dat het al 20 keer langs is gekomen :)
ik heb gewoon alle draadjes losgesneden met een stanleymes (ging geeneen keer fout) en toen blauw/zwarte/rode isolatietape erover... slick! :)
toch weer flink wat geld bespaard.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Dat werkt idd wel goed, maar ik had er alu-tape omheen gedaan, en dat was niet erg mooi. Toen rounded cables gekocht, maar die dingen nemen wel verschrikkelijk veel ruimte in je kast in zeg :( Mijn HD zit nu dus weer op een 'ouderwetse' flatcable, die redelijk goed vertopt hebt. En ik zit er toch weer hard over te denken om alles te vervangen door flat. Dit is veel beter te verstoppen dan round :P

Casemod: Cubeleon

Pagina: 1