Vraagje over 5.1 aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-07 13:31
He allemaal, ik heb op mijn mobo een aantal aansluitingen zitten voor zegmaar uitgebreidere speakersets dan 2.1.

Nu wil ik graag mijn soundforce1200 2.1 set vervangen door een 5.1 van creative (ik had the T5400 in gedachten) maar ik heb geen flauw idee of de aansluitingen op mijn mobo dit nu al wel of niet ondersteunen.

Afbeeldingslocatie: http://www.overdriveirc.net/mobosound.jpg

Kan iemand mij vertellen of ik hier een 5.1 set op aan kan sluiten?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Heel simpel, kijk in de handleiding, kijk op de site van de fabrikant, of maak een grotere foto zodat we nog kunnen lezen wat er staat :P

Mijn Home Cinema in aanbouw

• JasperE
oja kun je net niet lezen,

er zit een spdif in en output op,
verder een front, rear en c/snd jack.

De handleiding kan ik jammergenoeg niet meer vinden :|

Verder is het zo'n vaag medion-customized mobo dus technische specificaties vinden is lastig, ik nam aan dat er hier wel mensen zijn die de jacks zouden herkennen als wel of niet 5.1 ermm compatible. :)

[ Voor 62% gewijzigd door JasperE op 14-03-2004 14:28 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kun je niet ff vertellen wat voor mobo je hebt en/of wat voor geluidskaart erop gezet is? Mobo-naam is niet zo moeilijk toch? ;)

edit:
Stiekum editen hè.. :o Maarehm, is het niet zo dat je de spdif-uitgang op een spdif-ingang van je speaker-set kunt zetten? Dan maakt het toch niet meer uit, want dan neemt je setje de decodering voor zn rekening?

Weet je trouwens wel wát voor Medion-PC je hebt? :)

[ Voor 53% gewijzigd door Osiris op 14-03-2004 14:31 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:43

voodooless

Sound is no voodoo!

OD-Frozen schreef op 14 maart 2004 @ 14:24:
oja kun je net niet lezen,

er zit een spdif in en output op,
verder een front, rear en c/snd jack.

De handleiding kan ik jammergenoeg niet meer vinden :|

Verder is het zo'n vaag medion-customized mobo dus technische specificaties vinden is lastig, ik nam aan dat er hier wel mensen zijn die de jacks zouden herkennen als wel of niet 5.1 ermm compatible. :)
Nouja, als je het kunt lezen lijkt het me niet zo moeilijk, toch?
ShittyOldMan schreef op 14 maart 2004 @ 14:20:
Heel simpel, kijk in de handleiding, [b]kijk op de site van de fabrikant[/s], of maak een grotere foto zodat we nog kunnen lezen wat er staat :P
Lijkt me dat je daar wel een handleiding kunt vinden...

edit:
hmm, medion PC, dan is dat idd wat lastiger... Kun je ook niets in de software instellingen vinden?

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 14-03-2004 14:33 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• JasperE
Osiris schreef op 14 maart 2004 @ 14:30:
edit:
Maarehm, is het niet zo dat je de spdif-uitgang op een spdif-ingang van je speaker-set kunt zetten? Dan maakt het toch niet meer uit, want dan neemt je setje de decodering voor zn rekening?

Weet je trouwens wel wát voor Medion-PC je hebt? :)
Ik heb dus even voor de duidelijkheid weinig verstand van termen zoals spdif ed.
na wat researc (:)) heb ik uitgevonden dat ik de Medion Titanium MD 3001 heb met als mobo Medion 3500 V1 (baugleich mit MS-6513) .
Nouja, als je het kunt lezen lijkt het me niet zo moeilijk, toch?
Niet als je weet wat voor aansluitingen een 5.1 set nodig heeft ja.

De documentatie van medion hardware is trouwens zwaar bagger, voor een router f/w van medion heb ik deze pas na een half uur zoeken op de duitse medion site gevonden omdat deze simpelweg niet toegevoegd was aan de nederlandse site. "Even de handleiding op internet vinden" is volgens mij minder simpel dan het lijkt en bovendien lijkt me de kans dat er in de handleiding geen informatie over 5.1 sets instaat behoorlijk groot.

[ Voor 9% gewijzigd door JasperE op 14-03-2004 14:41 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
MS-6513 klinkt als een MSI bord. En dat klopt, is dus een speciaal medion OEM bordje, daar zit volgens deze site een C-Media CMI8738 chipset op (welke er in een 4 en 6 kanaals versie is).
Hier kun je zowel de driver als control center vandaan halen: http://www.cmedia.com.tw/download/OS-e-cmi8738_WDM_OS.htm

Kijk bij de instellingen (kan zijn dat deze al geinstalleerd zijn trouwens, kijk je computer even na daarvoor) of je het geluid op 5.1 kunt zetten (realtek soundchips hebben daar een mooi grafisch overzichtej voor, weet niet hoe dat met deze zit). Vermoedelijk moet je de fronts op die groene aansluiten, de rears op de middelste zwarte en de center/sub op de onderste zwarte, maar dat kan ik dus niet zo zien. De blauwe is de line in.

Maar stel je pc speaker configuratie in als 5.1, zet een dvd op en sluit je speakerset aan op de verschillende uitgangen. Hoor je op die onderste uit de ene veel stemmen en uit de ander veel lage tonen dan kun je er van uit gaan dat het dus inderdaad een 5.1 onboard geluidschip is.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:16
Die spdif OUT kun je gebruiken voor je 5.1 setje. Ik zal je niet langer in spanning houden!!

HET KAN!! :).

• JasperE
okej, bestel ik vandaag nog een 5.1 set, eerst nog ff wat gebruikerservaringen nalezen op dit geweldigste forum 8)
Pagina: 1