[surround] Eltax Planos 5.1 goed?

Pagina: 1
Acties:
  • 367 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68566

Topicstarter
Ik heb dit setje ergens zien staan als aanbieding voor 299 euro, dit vond ik wel erg aantrekkelijk omdat ik het setje al in gedachten had. Elders is hij een stuk duurder. Deze set ga ik aansluiten op een JVC RX-5020R reciever die 100W per kanaal heeft. De frequentie respons van de reciever is 20Hz tot 2kHz (+- 1dB).

Hier is een linkje naar de Eltax Planos 5.1 specs: Linkje

Wat ik mij dus af vroeg is of dit een beetje een mooi setje is om muziek en films mee te beluisteren.
Volgens mij is deze speakerset geen slechte aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Waarom wil je dat setje en geen andere? Misschien is het voor jou een goede aankoop en voor iemand anders een slechte, omdat de meningen daarover verschillen. Ik persoonlijk verwacht heel weinig van zo'n systeem, kwaliteit kost nou eenmaal geld en voor 299 kan je niet altijd veel verwachten. Maar misschien is het voor jou genoeg en ben je er tevreden mee.....

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wil dit setje omdat ik geen geld heb voor een écht goede. Maar ik wil wel iets beters als een setje met een resonerende subwoofer die ook nog eens een bzzz geluid maakt als ik de spanning er niet af haal.
Maar ik kan nergens een goeie review vinden. Aangezien ik na een paar miskopen heb geleerd om eerst te kijken wat andere mensen ervan vinden en daarna pas een beslissing te maken, wou ik weten of hier al iemand ervaring met dit setje heeft.
Als er iemand met een mening komt van hij is slecht, je kan beter een Jamo setje kopen dan weet ik al dat ik deze mening relatief kan negeren natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 68566 op 14-03-2004 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Je geeft ten eerste mensen geen keuze tussen meerdere modellen en als mensen dit systeem niet kennen, wat ik mij heel goed kan voorstellen omdat het volgens mij vrij onbekend is, zul je of geen, of alleen negatieve response krijgen. Jij vind het een goed systeem om bepaalde redenen, jij hebt niet meer geld voor een duurder en misschien beter systeem, wat als iedereen nou zegt dat het slecht is? :)

Als je meer geld had om uit te geven zou je een ander systeem nemen, dus je weet zelf ook wel dat het waarschijnlijk niet het beste systeem is, maar als dit het max is wat je uit kan geven lijkt mij dit een heel goed systeem ja. Als je er dan verder ook tevreden mee kan zijn als het geluid kwalitatief wat minder is moet je het doen. Ik denk alleen dat dit een nieuwe miskoop kan gaan zijn voor je, misschien slim even door te sparen?

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee klopt, maar dat komt omdat ik wel naar andere setjes heb gekeken maar deze toch wel boven aan mijn lijst staat (in die prijsklasse).
Als echt iedereen vindt dat hij slecht is dan zal ik toch wel even 3x moeten gaan nadenken. :p Waneer ik echt geld had dan zou ik denk ik toch voor een setje gaan voor 4x dit geld. Maar ik denk dat dit een aardige upgrade voor mij is, hij is vergeleken met de top modelen mischien minder in kwaliteit. Maar ik zit nu met een setje van 100 euro van een onbekend merk (maxgear uit amerika) die ik ooit een keer in de des heb gekocht. Dan is deze vast wel veel beter. Het gaat mij er vooral om dat het niet een miskoop is in de zin van dat dit setje net zo slecht/goed is als een ander setje van veel minder geld.
Sparen is denk ik voor mij geen optie, ik wil veels te veel en dit setje is al bijna 2 maanden schappen vullen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Pas er alleen voor op dat dit niet je zoveelste miskoop wordt dan. Je zegt dat je dat al een aantal keren hebt gedaan en door op deze manier weer zo'n set te kopen heb je een grote kans dat het weer een miskoop wordt en dat zou zonde zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom voor het geld niet gewoon twee, een stuk betere speakers kopen en later de rest erbij. Als je ook muziek wil kunnen aanhoren is dat gewoon een betere keuze!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nou niet alleen met speakers, meer met dingen over het algemeen. :) Iets kopen? Reviews bekijken! Dat is mijn vaste regel geworden zo'n beetje (voor veel mensen wel denk ik). De enigste speakerset die me echt niet beviel was een Creative inspire setje, die is toch echt meer voor gamen als muziek en films, had ik kunnen weten natuurlijk 8)7.

Dat zou zeker zonde zijn, maar ik denk dat ik met dit setje wel tevreden kan zijn als de (actieve) subwoofer beter is en geen kuren heeft zoals die ik nu heb (waar ik bijna van zeker van ben dat dat zo is). Dan kan ik eindelijk het volle vermogen van mijn reciever gebruiken én het frequentie bereik is groter. Dit setje sluit veel beter aan op de specs van mijn reciever en dat is altijd goed lijkt me. Als ik écht een goede set zou kopen dan moet ik ook écht een goede reciever hebben. Deze reciever is fantastisch naar mijn idee, maar toch net niet goed genoeg voor de duurdere sets als je het mij vraagt. En zulke kwaliteit is voor mij toch nog niet weggelegd.
Volgens mij is dit gewoon een perfect speakers/reciever match, zeg het vooral als jij dat niet vind. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scratcher
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03-2024

The_Scratcher

Commodore 64 wanker

Wat dacht je van het Canton 10-MX II set? Ik ken jou genoemd set verder niet, het is een vrij onbekend set en het lijkt me ook niet echt wat eerlijk gezegd, maar ik weet haast zeker dat het Canton set superieur is aan dat Eltax set. Ik heb het set zelf nu zo`n 3 maanden en ben hier zéér tevreden over. Geluid is erg helder en vol te noemen (zelfs bij stereo gebruik!). Over de subwoofer heb ik ook niets negatiefs te melden, doet gewoon goed z`n werk zoals het hoort. Bovendien is het ook een mooi design. En laat je niet misleiden door het kleine formaat van de satellieten want je zult versteld staan wat er aan geluid uit komt! Dit set ligt precies in jouw prijsklasse (+/- €300 via internet) en het is in dit segment één van de absolute toppers zoniet dé topper! Ik ben iig nog niks tegengekomen wat hieraan kan tippen.

Wat ik je wel nog kan aanbevelen is om een dB meter en een kalibratie dvd aan te schaffen om het geheel perfect op elkaar af te stellen. Is eigenlijk voor iedere HT liefhebber gewoon onmisbaar.

Hier nog wat links over het set:

http://www.dvd.nl/hwreviews.php?id=27 (Recensie)

http://www.kieskeurig.nl/...F5C88C1256CDE003BB1A1.htm

http://www.canton.de/www/index.php4?pg_id=16,16,,2,nl (Site fabrikant)

Suc6 ermee!

Intel Core i7-7700K @stock | MSI Z270 Gaming M7 | MSI GTX1080 Gaming X 8G | Corsair DDR4 Vengeance LED 2x8GB 3200 Blue | Samsung 850 Evo 250GB SSD | Crucial MX300 525GB SSD | Corsair RMx Series RM750x | Cooler Master MasterLiquid Pro 280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heel erg bedankt voor de hulp gasten. :)
Maar ik las net dat ik hem gratis kan retourneren en mijn geld terug kan krijgen binnen 14 dagen als ik niet tevreden ben. Denk dat ik dat maar gewoon ga proberen. Als het wat is moet ik mischien eens een review schrijven als het zo onbekend is. Als het niks is dan bestel ik wel ergens dat canton setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scratcher

The_Scratcher

Commodore 64 wanker

Anoniem: 68566 schreef op 14 maart 2004 @ 13:21:
Heel erg bedankt voor de hulp gasten. :)
Maar ik las net dat ik hem gratis kan retourneren en mijn geld terug kan krijgen binnen 14 dagen als ik niet tevreden ben. Denk dat ik dat maar gewoon ga proberen. Als het wat is moet ik mischien eens een review schrijven als het zo onbekend is. Als het niks is dan bestel ik wel ergens dat canton setje.
Waarom wil je perse dat Eltax set als ik vragen mag? Ik kan nergens zo gauw een goede review vinden en zelfs op kieskeurig heeft nog niemand iets geschreven. Dit zou voor mij al een teken aan de wand zijn en geeft dus eigenlijk ook al aan dat het niet veel is. Canton daarentegen bestaal al meer dan 30 jaar en heeft z`n sporen al meer dan verdiend dus het is ook betrouwbaar. Bovendien zijn er al zoveel alleen maar lovende recensies over het set geweest dat het dus wel goed moet zijn. En dat ruilen als het niet bevalt, hmm nou ja zal best maar ik nam het risico toch niet kan wel eens een hoop gedoe worden als het er op aan komt.

Maar goed het zijn jouw zuur verdiende centjes, ik zou het wel weten...

[ Voor 6% gewijzigd door The_Scratcher op 14-03-2004 13:57 ]

Intel Core i7-7700K @stock | MSI Z270 Gaming M7 | MSI GTX1080 Gaming X 8G | Corsair DDR4 Vengeance LED 2x8GB 3200 Blue | Samsung 850 Evo 250GB SSD | Crucial MX300 525GB SSD | Corsair RMx Series RM750x | Cooler Master MasterLiquid Pro 280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik snap dit niet :? Je komt naar ons om advies vragen... wij raden het je af, en toch ga je dan maar dat ding kopen... Vraag dan niets :X . Ga toch gewoon ergens luisteren en beslis dan, voordat je dat ding straks in huis heb, het niet bevalt en dat weer gedoe hebt om het weer terug te brengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scratcher

The_Scratcher

Commodore 64 wanker

deepspace schreef op 14 maart 2004 @ 14:02:
Ik snap dit niet :? Je komt naar ons om advies vragen... wij raden het je af, en toch ga je dan maar dat ding kopen... Vraag dan niets :X . Ga toch gewoon ergens luisteren en beslis dan, voordat je dat ding straks in huis heb, het niet bevalt en dat weer gedoe hebt om het weer terug te brengen...
Precies! Ik snap het ook niet meer, maar goed hij moet het zelf maar weten dan. Maar kom dan inderdaad niet hier eerst om advies vragen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja dat is ook weer zo. Maar dat is juist het punt, ik kan geen reviews vinden, geen goede en geen slechte. Ik vind die set er best wel veelbelovend uit ziet en vind de subwoofer een stuk makkelijker omdat hij plat en onder een bank ect plaatsbaar is. Het design vind ik wel wat mooier ook.
Ik vind toch dat ze een kans verdienen, als iedereen alleen maar zooi zou kopen die zichzelf al heeft bewezen heeft zullen er nooit andere bedrijven kunnen komen.
Met dit topic wou ik weten of iemand al ervaring had met deze set wat dus niet het geval is.
Om welke redenen exact raden jullie mij deze set af, alleen omdat het nog geen reviews heeft en het een onbekend merk is? Ik had iets meer gehoopt op reacties als "ik vind het fantastisch", "de geluidskwaliteit laat wensen over" of "hij pleurde in 2 dagen in elkaar" of zoiets dergelijks (niet dat jullie hulp niet wordt geapprecieerd).

Ergens gaan luisteren is wel een goed plan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik raad je de set af omdat ik ook een eltax set heb gehad voor mijn DIY speakers, en niet omdat ik geen reviews heb gezien. In het algemeen raad ik dit soort sets af als je ook muziek gaat luisteren. Voor muziek heb je gewoon wat betere fronts nodig, anders komt bijna al je geluid uit de sub. Bovendien gaat de sub tot 250 Hz (die hoge instelling zul je met de sats wel nodig hebben), dat betekend dat je duidelijk kunt horen waar hij staat! Ook van die 10 cm speakers in de sub heb ik niet al te hoge verwachtingen...

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 14-03-2004 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus eigenlijk moet ik voor muziek gewoon compleet andere speakers hebben als in die sets zitten. Wat voor soort speakers raad jij dan aan die niet in een set zitten maar waar je wel eventueel ook een 5.1 set van kan bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick_S.
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-07 21:19
Een HT-set kan best voldoen hoor. Dat moet je gewoon voor jezelf uitmaken. Maar voor muziek zijn leuke zuiltjes of goede full-range boekenplankspeakers zeker aan te raden.
De meeste merken hebben hele series van groot naar klein. Daar kun je dus een beetje rondsnuffelen. Meestal wordt gezegd dat speakers uit dezelfde serie goed bij elkaar aansluiten.

Bijzonder: iemands mening klinkt uit zoveel monden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 17:15
Anoniem: 68566 schreef op 14 maart 2004 @ 15:18:
Dus eigenlijk moet ik voor muziek gewoon compleet andere speakers hebben als in die sets zitten. Wat voor soort speakers raad jij dan aan die niet in een set zitten maar waar je wel eventueel ook een 5.1 set van kan bouwen?
Iedere gewone fatsoenlijke hifi speaker zou daar voldoende voor zijn. Meestal is er ook wel een centerspeaker en subwoofer uit dezelfde lijn die je er later bij kunt kopen, evenals twee rearspeakers. Dit alles kost echter geen 300,- euro, maar een flink stuk meer (afhankelijk van de speaker natuurlijk).

Wat je moet doen is die eltax even laten voor wat het is. Stel een CD smaen met jouw eigen favoriete muziek. Vergeet de mening van andere over speakers (ze zijn nuttig, maar je moet je niet laten beïnvloeden), en ga een berg winkels af om speakers te beluisteren. Als je per direct een volledige surroundset wilt moet je kijken naar dit soort oplossingen, dus 5 satelietjes en een subwoofer. Wil je het beter (en daarmee duurder) aanpakken dan moet je kijken naar twee goeie stereo speakers en de rest komt later.
Die 5.1 setjes moet je ook gewoon beluisteren, wat vind jij goed klinken met jouw muziek. Op basis daarvan moet je oordelen, zeker niet op basis van de specificaties die de fabrikant je vertelt. Neem er de tijd voor, probeer zoveel mogelijk te beluisteren. Schrijf eventueel prijs en je ervaringen op zodat je het thuis nog eens allemaal naast elkaar kunt zetten.

Nogmaals, vergeet de frequency response, vermogen, enz, je moet het gewoon eerst horen. Enig punt alleen is dat je de set ook zou moeten horen op een harder volume, om na te gaan of het dan ook nog fatsoenlijk klinkt.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Das geloof ik het beste advies wat ik tot nu toe heb gehoord. :) thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Hmm, dat uit de eerste alinea van ShittyOldMan zei ik dus ook al bij mijn eerste reply...
deepspace schreef op 14 maart 2004 @ 11:17:
Waarom voor het geld niet gewoon twee, een stuk betere speakers kopen en later de rest erbij. Als je ook muziek wil kunnen aanhoren is dat gewoon een betere keuze!
De rest van het geblaat bijzondere interessante verhaal van den edele heer ShittyOldMan (no offence, je hebt natuurlijk helemaal gelijk ;) ) is gewoon te vinden met de search bij ieder ander van dit soort topics :P Belangrijkste les is dus: Ga gewoon luisteren!

[ Voor 6% gewijzigd door ShittyOldMan op 15-03-2004 00:13 . Reden: hehe ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scratcher

The_Scratcher

Commodore 64 wanker

Anoniem: 68566 schreef op 14 maart 2004 @ 14:30:
Ja dat is ook weer zo. Maar dat is juist het punt, ik kan geen reviews vinden, geen goede en geen slechte. Ik vind die set er best wel veelbelovend uit ziet en vind de subwoofer een stuk makkelijker omdat hij plat en onder een bank ect plaatsbaar is. Het design vind ik wel wat mooier ook.
Ik vind toch dat ze een kans verdienen, als iedereen alleen maar zooi zou kopen die zichzelf al heeft bewezen heeft zullen er nooit andere bedrijven kunnen komen.
Nou wanneer een onbekend merk iets goeds uitbrengt spreekt zich dat wel snel genoeg rond en zal de verkoop snel toenemen. Er zullen ook al rap lovende recensies verschijnen op allerlei sites en vakbladen. Het bewijst zich dus vanzelf wel. Met dit set is dat dus duidelijk niet het geval en het is dus gewoon een van het soort duizend in een dozijn. Opletten dus! Dat het design mooi is zegt dus niks en laat je hierdoor niet vangen. Toen ik me net ging orienteren voor een set viel ik ook meteen voor het design van een Encore set. Nog nooit van gehoord en nergens was iets van info te vinden. Toch werd het ergens op een forum zwaar afgeraden en heb ik er mijn vingers ook verder vanaf getrokken. Zo ben ik uiteindelijk bij dat Canton set uitgekomen en heb er tot heden geen spijt van. Het Canton set heeft zich inmiddels meer dan bewezen en hoort in zijn klasse gewoon bij de top. Als jij dan toch het risico wil nemen met iets onbekends, nah ja het zij zo dan. Vertrouw gewoon op de vele ervaringen van anderen en leer daar ook iets van.

Wat ik je verder wel nog wil aangeven is: bezint eer ge begint!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq
  • Laatst online: 09-07 13:48

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Ga anders deze set een beluisteren... Er zit in Houten een dealer van dit merk. Ik ben daar een paar keer geweest en hij heeft de meest gangbare types in huis en te beluisteren. Ik heb zelf daar een actieve sub en rearspekers gekocht en deze voeldoen nog steeds goed. Over de geluidskwaliteit van dit setje kan ik 1-2-3 niets zeggen, luisteren kan geen kwaad.

Ik zoek even het adres voor je.

Volgens mij is dit hem.
Bel hem eens op, ik lees niet echt iets op zijn site over jouw setje, maar vragen staat vrij..., en kijk eens naar zijn prijzen :X

Ook slim om even te kijken op de diverse veilingsites of markplaatsen, vaak staan daar setjes in de aanbieding.

[ Voor 33% gewijzigd door i2Paq op 15-03-2004 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry deepspace, ik had die post niet gezien. :'(
Ik ga wel even langs alle zaken die ik hier ken, dat levert vast wel wat info op. :)
Als ik niks kan vinden dan bel ik wel even naar houten. Bedankt voor de tips!

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 68566 op 15-03-2004 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107284

Ik zou 'onbekende' merken niet zonder meer afschieten!

Bij mijn luistersessies kwam ik bijvoorbeeld uit bij Master (Three) speakers. Ik had er nog nooit van gehoord en luisterde deze speakers op aanraden van een verkoper (die mijn smaak kent en deelt). Ik moet zeggen dat hij erg goed klinkt (naar mijn smaak). _/-\o_
Ik heb geprobeerd naar reviews van deze Masters te zoeken, maar deze alleen op hifi.nl gevonden. Of ik heb niet mijn best gedaan, of ze zijn in het buitenland niet (zo) bekend. Ik heb hem (nog) niet gekocht, maar ik hou hem wel in de gaten. Zeker als ik naast de HT ook stereo ooit zal kopen, wil ik hem nogmaals in combo met Densen (ook niet echt veel van gehoord) versterker en Meridean cdspeler horen! _/-\o_

Goed... ik praat welliswaar over spullen in een totaal andere prijsklasse, maar ook daar geldt: luisteren, luisteren en alleen JOUW oren (en budget O-) ) tellen!
Een vriend van me vindt Denon en Arcam (met Sennheiser HD590) vreselijk analystisch. Het midden vond hij veel te hard klinken, terwijl ik zijn Sony versterker met Philips SAcd en Bose speakers veel te dof klinken en al het midden details misste... See... meningen verschillen dus heel erg, en ik zeg niet dat zijn of mijn mening de enige juiste waarheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-07 11:13
Gewoon een budget verzinnen en gaan luisteren.

Overigens bestaat eltax al sinds 1959, dus al best een tijdje. Maar Eltax maakt geen topspeakers gewoon goede speakers met een redelijk geluid voor een mooie prijs.
Pagina: 1