Toon posts:

Wat is dit in hemelsnaam voor mobo en cpu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik kwam zojuist beneden en er stond een kadootje voor me op tafel, een oude server waarvan ik geen enkel idee heb wat het is. Ik vroeg me af of iemand me wat meer duidelijkheid kon verschaffen...

Ik heb 'het' even geboot, zag dat er 256 MB RAM inzat, het is een Pentium 2 met 400 mhz op de klokken. Het vage begon echter toen ik zag wat voor CPU het was:

Afbeeldingslocatie: http://www.heads-it.com/1.jpg

Of even ingezoomd:

Afbeeldingslocatie: http://www.heads-it.com/2.jpg

Het moederbord heeft plek voor twee van dergelijke dingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.heads-it.com/3.jpg

Er zijn SCSI-controllers waar 2x een 4,5 gb Seagate SCSI HD aan gekoppeld zat.

Op het mobo zit een stikker, maar daar krijg ik op de Intel website geen info. Misschien ligt het aan mij, misschien aan hunnie.
Afbeeldingslocatie: http://www.heads-it.com/4.jpg

Verder denk ik dat het SDRAM geheugen is, maar ik heb voor de zekerheid even een foto'tje gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://www.heads-it.com/5.jpg

Kan iemand me vertellen wat het ongeveer is en of het mogelijk is om dit alles te upgraden met een extra processor. Kun je 2 cpu's met verschillende mhz'en plaatsen?

Ik ben opzoek naar een sneller systeem en ik heb momenteel een P2 400 Mhz draaien

Bedankt voor alle serieuze reacties!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2004 18:05 ]

Verwijderd

Volgens mij is het een dual slot 1 moederbord. Je moet 2 dezelfde procs erin doen.

Ram is pc 100 Sdram.

Edit:

Pff zoek ff een snellere server. www.theforumisdown.com

Btw. Host je zelf? Ping is 3000 ms.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2004 18:03 ]

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-08 14:57
Heb je nog nooit een Slot 1 processor gezien met je 24 jaar??
AMD had heeft ook zo'n typ slot gehad wel bekend als de SlotA

Deze processors waren makkelijker te produceren maar waren erg prijzig.
Toen zijn ze maar weer teruggegaan naar de socket (Dacht ik)

En zoals in de vorige reply staat moet je hoogst waarschijnlijk twee processors plaatsen met dezelfde kloksnelheid.
Dat wordt dus jagen op een 400Mhz P2 of 2 andere identieke processors (Met een slot 1 aansluiting natuurlijk :p).

Kwa SD-Ram kun je erin plaatsen wat je wilt. 133Mhz werkt ook op een 66Mhz bord. Heb hier twee pc's die 66 zijn maar met 133 werken.

[ Voor 102% gewijzigd door Steefph op 13-03-2004 18:06 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

jeez, waar host je die foto's?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:51

E-Vix

Nu met sneeuw!

Wat is er vreemd aan die processor? Het is gewoon een standaard Pentium 2 processor... Zo zagen (bijna) alle P2's er uit.
Die sticker zul je geen informatie over vinden. Dat is zo te zien namelijk gewoon het serienummer van het moederbord. Kijk eens naar een typenummer dat op het moederbord zelf geschreven is. Zit meestal tussen 2 PCI sloten, of tussen je PCI en ISA sloten in.
En gooi die plaatjes eens snel ergens anders heen. Ik zit met een 4 Mbit verbinding al 5 minuten te wachten, en nog zijn de plaatjes niet helemaal geladen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 10:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

haha, hier is niets vreemds aan hoor. Dit is gewoon een DUAL Slot1 moederbord met 1 Pentium II processor. De Pentium II processoren en de eerste Pentium III processoren zaten in deze cardriges, ik geloof dat het tot de Pentium III 600 dit het geval was. AMD's eerst Athlon processoren zaten ook in dergelijk cardriges, fysiek gelijk aan slot1 van Intel maar heete SlotA, maar waren electrische gezien in het geheel niet gelijk aan elkaar.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
CrashOne schreef op 13 maart 2004 @ 18:02:
jeez, waar host je die foto's?
hij host die foto's op ze eigen verbindinge volgens mij

SECC1 cardridge... kijk of je eigen p2 400 zelfde stepping heeft en of die werkt met boardje... dan heb je een dual 400 :)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:47
Steef1983 schreef op 13 maart 2004 @ 18:01:

En zoals in de vorige reply staat moet je hoogst waarschijnlijk twee processors plaatsen met dezelfde kloksnelheid.

Kwa SD-Ram kun je erin plaatsen wat je wilt. 133Mhz werkt ook op een 66Mhz bord. Heb hier twee pc's die 66 zijn maar met 133 werken.
Dat vind ik ook raar.

Je zegt dat je zelf een P2 400 hebt, voor eigen gebruik. Dan zou je toch ongeveer moeten weten wat voor CPU dat is :?

Voor dual moeten er CPU's in van hetzelfde MHz. Als je meer over het mobo vindt, kun je wellicht nagaan of er een P3 450 of 500 in kan....
Ram van P2 zijn zover ik weer bijna altijd SDRAM en voor ene P2 400 moet er 100MHz in ;) 4 keer 100

ps. je plaatjes laden zeeer langzaam

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Verwijderd

Die cpu is zoals je zelf al zegt een PII 400Mhz.
Dat staat er ook met koeie-letters op dus waarom je vraagt welke cpu dat is snap ik niet echt :P
(Of had je nog nooit van Slot I/A gehoord? :P)

Het geheugen ziet er uit als normaal SD-Ram maar het kan natuurlijk aanbepaalde eisen moeten voldoen (reg/unreg buff/unbuff of een apart voltage o.i.d.)
Dit kan je pas echt nagaan als je weet welk mobo het is.

Wat voor mobo het is kan ik niet uit je foto's halen.
Misschien helpt het alsje erbij vermeld welke chipset erop zit of ff een programma zoals SiSoft Sandra laat draaien.

Op dit mainboard kan inderdaad een 2e processor.
Beide processoren lopen synchroom en in principe stop je er dezelfde processor in.

Edit:
Damn, volgende keer eerst ff checken of er al reacties zijn gepost terwijl ik het type mainboard probeer te vinden :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2004 18:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vorkie schreef op 13 maart 2004 @ 18:06:
[...]

hij host die foto's op ze eigen verbindinge volgens mij

SECC1 cardridge... kijk of je eigen p2 400 zelfde stepping heeft en of die werkt met boardje... dan heb je een dual 400 :)
zo... jeeezzz, m'n hele verbinding vloog er bijna uit... aniehoe, staan nu ergens anders...

dual 400 heeft nog weinig zin, vrees ik...

Verwijderd

Topicstarter
Steef1983 schreef op 13 maart 2004 @ 18:01:
AMD had heeft ook zo'n typ slot gehad wel bekend als de SlotA
Nee, sorry... Ben ik nu raar?
Deze processors waren makkelijker te produceren maar waren erg prijzig.
Toen zijn ze maar weer teruggegaan naar de socket (Dacht ik)

Dat wordt dus jagen op een 400Mhz P2 of 2 andere identieke processors (Met een slot 1 aansluiting natuurlijk :p).
Dat schiet niet echt op dus, waarschijnlijk is die troep ook veel te duur vergeken met nieuwe spullen.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:31
dual 400 is altijd leuk voor een servertje oid. gewoon nog een 400 zoeken en er 256MB bij douwen en je hebt een leuke server/knutselbak erbij.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
E-Vix schreef op 13 maart 2004 @ 18:05:
Wat is er vreemd aan die processor? Het is gewoon een standaard Pentium 2 processor... Zo zagen (bijna) alle P2's er uit.
M'n andere p2 dus niet, had nog nooit iets dergelijks gezien...
Die sticker zul je geen informatie over vinden. Dat is zo te zien namelijk gewoon het serienummer van het moederbord. Kijk eens naar een typenummer dat op het moederbord zelf geschreven is. Zit meestal tussen 2 PCI sloten, of tussen je PCI en ISA sloten in.
Niet te zien, heb hem al aardig onderzocht...
En gooi die plaatjes eens snel ergens anders heen. Ik zit met een 4 Mbit verbinding al 5 minuten te wachten, en nog zijn de plaatjes niet helemaal geladen.
sorry, done...

Verwijderd

Topicstarter
Stiffener schreef op 13 maart 2004 @ 18:06:
[...]

Je zegt dat je zelf een P2 400 hebt, voor eigen gebruik. Dan zou je toch ongeveer moeten weten wat voor CPU dat is :?
Maar ik had nog nooit zo'n cartridge gezien...

• Loft
Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 18:10:
[...]

Nee, sorry... Ben ik nu raar?
Nee zeker niet raar ;) Maar je geeft zelf aan dat je een P2 400 hebt, waarmee je nu werkt. Kun je daar een foto van maken :?
Nu heb je deze PC geboot en start als P2 400 op. Goede kans dat die 2 samen wel werken.... Wie niet waagt ;)

Tip voor de volgende keer ;) Als je van de plaatjes thumbs maakt (kleine plaatjes) en je linkt gewoon naar de grotere plaatjes, dan laadt het topic sneller, is ook beter voor je eigen verbinding als je ze daar host, maar ook beter voor de verbinding als ze ergens anders staan ;)
5 plaatjes a 70 - 100 kb kan voor sommigen flink zijn ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Loft op 13-03-2004 18:16 ]

Verwijderd

Dat bordje heb ik ook nog als server draaien op mijn werk... met 2 400mhz cpu's.

Best geinig oud speelgoed.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 18:08:
[...]

zo... jeeezzz, m'n hele verbinding vloog er bijna uit... aniehoe, staan nu ergens anders...

dual 400 heeft nog weinig zin, vrees ik...
Dual 400 is best leuk werken hoor.
Tenminste, als ik moet kiezen uit een single 1000 of een dual 400 dan zou ik zeker weten kiezen voor die dual 400.
Dat schiet niet echt op dus, waarschijnlijk is die troep ook veel te duur vergeken met nieuwe spullen.
Mwah, valt best mee. Zeker als er P3 slot 1s in kunnen kun je er nog een best leuk systeempje van bouwen. Spul is niet supergoedkoop, maar leuk zat om een keer mee te klooien.

Verwijderd

Topicstarter
Stiffener schreef op 13 maart 2004 @ 18:14:
[...]

Nee zeker niet raar ;) Maar je geeft zelf aan dat je een P2 400 hebt, waarmee je nu werkt.
Nu heb je deze PC geboot en start als P2 400 op. Goede kans dat die 2 samen wel werken.... Wie niet waagt ;)
De 1 is 'gewoon' een cpu, je weet wel zo'n plat plaatje (of ik moet echt gek worden). De kans dat ik die op dit mobo geprikt krijg, schat ik klein...

:)

• Kippenijzer
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Wat voor type voeding werkt het apparaat op? Ik zie zo te zien 2 atx stekker aansluitingen op het bord, hoe zit dit aangesloten?
Ik denk dat (of vrees) dat het bord enkel 100mhz cpu's ondersteund, en dan is het altijd maar de vraag of hij ook coppermines ondersteund (geen coppermine support -> 2x 600MHZ Katmai maximaal, anders 2 100MHz Coppermines, en dan lukt dat 90% zeker ook wel met slot->socket convertors, dus dan zouden er 2 100MHz socket370's op kunnen (wel met low profile koelers erop, daar er weinig ruimte is voor 2 koelers)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 18:15:
Dat bordje heb ik ook nog als server draaien op mijn werk... met 2 400mhz cpu's.

Best geinig oud speelgoed.
Ok, maar waar kan ik dan nog aan een 400 mhz cpu komen die hierop past?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 18:15:
[...]

De 1 is 'gewoon' een cpu, je weet wel zo'n plat plaatje (of ik moet echt gek worden). De kans dat ik die op dit mobo geprikt krijg, schat ik klein...

:)
hoho, een PII met gewoon een socket aansluiting?
die heb ik echt nog nooit gezien. weet je zeker dat je een PII hebt?

Verwijderd

Het bordje wat je daar hebt liggen is een Intel 'Nightshade' N440BX, support kan je vinden op de Intel site

-> http://www.intel.com/supp...s/server/n440bx/INDEX.HTM

En dat geval wat in dat 2 slot zit is een dummy proc, want anders start die plank never nooit in single setup

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2004 18:19 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 18:17:
[...]

bij een willekeurige beurs.

Overigens heb ik nog een matched pair P3 450 slot 1s liggen, passen waarschijnlijk ook wel omdat het 100FSB cpus zijn, ze zijn enkel een stuk sneller :P

Verwijderd

Topicstarter
[...]

hoho, een PII met gewoon een socket aansluiting?
die heb ik echt nog nooit gezien. weet je zeker dat je een PII hebt?
Ik gok op mijn onkunde/onwetendheid...

• Loft
[...]

ja, ff in de pricewatch kijken op de FP. Daar duiken nog met grote regelmaat P2 en P3 op :)
Je eigen CPU gaat ws ook passen met een slotket converter. Is gewoon een printplaat met een socket behuizing die in dat mobo past. (simple gezegd)
Heb ik zelf ook met mijn dual p3 800 ;) en werkt naar grote tevredenheid.

ff zoeken op slotket convertor en je hebt er zo één ;)

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:49
heb zelf nog ergens een P2 450 liggen.
zou denk ik geen probleem mogen zijn nog eentje te vinden die erbij past.

dit is het soort processor die geen leuke sleutelhanger is.

de RAM zal duur kunnen zijn in de meeste winkels ook al is het oud.
maar 2e hands zou het goedkoop moeten zijn.

• Loft
Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 18:18:
[...]

Kijk eens in je system specs ;) Niet stiekum een P3 ;)

Verwijderd

[...]

misschien bestaan ze wel hoor, maar ik heb in mijn leven al honderden PII's gezien, en ze waren allemaal slot 1.

• Loft
Bigbot schreef op 13 maart 2004 @ 18:19:
heb zelf nog ergens een P2 450 liggen.
zou denk ik geen probleem mogen zijn nog eentje te vinden die erbij past.

dit is het soort processor die geen leuke sleutelhanger is.

De RAM is net zo duur als DDR ;) Is gewoon verkrijgbaar nog steeds :P Sterker nog, sommige P4 kunnen ermee overweg.

Verwijderd

Bigbot schreef op 13 maart 2004 @ 18:19:
gewoon bij de mycom halen, dat werkt ook op lagere frequenties hoor :)

spuit 11 8)7
btw, ik heb zo'n P4 bordje met sdram

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2004 18:21 ]

• Loft
Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 18:20:
[...]

misschien bestaan ze wel hoor, maar ik heb in mijn leven al honderden PII's gezien, en ze waren allemaal slot 1.
Uit de FAQ ;)

Pentium II Celeron Mendocino So370 PPGA 300A-533 66 32K/128K/nvt
Dit lijkt de enige P2 met socket. De rest heeft een slot.

@ TS: is zou de fax even doorlezen en je eigen PC even openschroeven. Ik denk niet dat er een P2 400 in zit, als jij zegt dat joue CPU geen "kast' heeft.
FAQ

[ Voor 5% gewijzigd door Loft op 13-03-2004 18:24 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mobo is een klassieker, de Intel N440BX 'Nightshade' - dat het Intel OEM is herken je zo aan die horizontale spoeltjes in een soort 'behuizing' op de bovenste pic net rechts van de twee CPU slots.

En mbt de CPU: kijk bovenop de cartridge, daar staat in kleine lettertjes een typenr, met 400MHz P2 verwacht ik iets van xxxxx400512 te zien.

Enneh, dual P2-400 is nog steeds een prima bak, DiVX kijken gaat prima, alle office zut gaat veel soepeler dan op een gecastreerde single Celeron 2000 ofzo en met die SCSI systeem kun je leuke dingen doen :)

* dion_b heeft een dual P2-400 sys met Asus P2B-DS ;)

[ Voor 29% gewijzigd door dion_b op 13-03-2004 21:03 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Mijn MS Server 2003 zeg bij system properties Intel (R) Pentium(R) II processor, 400 mhz...

Na het openschroeven zie ik niet een plaatje, maar idd een dergelijke cartidge die niet helemaal dicht is... een versimpelde versie zullen we maar zeggen.

Hier kan ik dus eens mee gaan spelen, die 256 kan ik dan upgraden met m'n 512 die ik al heb...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stiffener schreef op 13 maart 2004 @ 18:24:
[...]

Uit de FAQ ;)

Pentium II Celeron Mendocino So370 PPGA 300A-533 66 32K/128K/nvt
Dit lijkt de enige P2 met socket. De rest heeft een slot.
Dat is dan ook geen P2 maar een Celeron :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, iedereen bedankt voor z'n input... Sorry voor m'n onkunde, ik kan gaan knutselen... Ga nu eten dus reply kan even duren...

• Loft
dion_b schreef op 13 maart 2004 @ 18:26:
[...]

Dat is dan ook geen P2 maar een Celeron :o
Mag jij de FAQ gaan aanpassen, want daar staat toch echt "Pentium II Celeron Mendocino " ;)

Verwijderd

mwah, we weten allemaal waar ze celerons van maken :)
elke celeron is ooit pentium geweest...

• Kippenijzer

Kippenijzer

Nog maar een spijtige zaak die iedereen zo te zien over het hoofd ziet nu het over geheugen gaat.
Dit bord heeft de befaamde BX chipset, met zijn helaas berucht gelimiteerde ram compatibiliteit. Ondersteund geen 512mb dimms, de grootste die hij pakt zijn 256mb dubbelzijdig, en laat juist DAT geheugen nou eens heel schaars zijn daar 99,9% van de huidige 256mb sdram modules enkelzijdig zijn. Succes met het vinden van dit soort modules, laat staan voor "dezelfde prijs als ddr" zoals iemand hierboven vermelde...
[edit]
En ik lees net in Intel documentatie : ftp://download.intel.com/...erver/n440bx/69544901.pdf dat het met dit bord nog erger is... Echter is registered ram beter te vinden (wel weer duurder)

[ Voor 19% gewijzigd door Kippenijzer op 13-03-2004 18:34 ]

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:18
Ik heb wel van die 256 mb modules :)

Verwijderd

Stiffener schreef op 13 maart 2004 @ 18:28:
[...]

Mag jij de FAQ gaan aanpassen, want daar staat toch echt "Pentium II Celeron Mendocino " ;)
Het is inderdaad, echt, absoluut, never en nooit, een Pentium II :)

Ik zou inderdaad maar gauw de FAQ aanpassen :P

leuke link :)

Verwijderd

Kippenijzer schreef op 13 maart 2004 @ 18:31:
Nog maar een spijtige zaak die iedereen zo te zien over het hoofd ziet nu het over geheugen gaat.
Dit bord heeft de befaamde BX chipset, met zijn helaas berucht gelimiteerde ram compatibiliteit. Ondersteund geen 512mb dimms, de grootste die hij pakt zijn 256mb dubbelzijdig, en laat juist DAT geheugen nou eens heel schaars zijn daar 99,9% van de huidige 256mb sdram modules enkelzijdig zijn. Succes met het vinden van dit soort modules, laat staan voor "dezelfde prijs als ddr" zoals iemand hierboven vermelde...
[edit]
En ik lees net in Intel documentatie : ftp://download.intel.com/...erver/n440bx/69544901.pdf dat het met dit bord nog erger is... Echter is registered ram beter te vinden (wel weer duurder)
Dat valt nog wel mee .. OEM geheugen van funprice (256 meg) pakt die perfect. (owja .. ik heb die plank hier draaien ja ;) )

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 18:12:
[...]

M'n andere p2 dus niet, had nog nooit iets dergelijks gezien
je andere PII zal dan wel een celeron proc zijn die hooguit 3/4 presteert van een echte PII, dus erop vooruit ga je wel.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Intressant, mail me maar wat iedereen voor zijn/haar bx compatible modules moet hebben, ik zoek er nl. nog eentje ;P

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pff, berucht gelimiteerde RAM compatibiliteit valt mee, hij kan 16Mb, 64MB en 128Mb SDR-SDRAM chips aan in alle x8 en x16 configuraties, alleen de x4 configuraties en de 256Mb chips willen niet werken.

Gewoon zoeken op 16Mx8 256MB modules en je hebt de juiste te pakken :z
[edit]
Marktplaats.nl zie je het vaak zat voorbijfietsen. Maar registered RAM neemt wel de 16-chip (64 adreslijn) limiet weg van de BX :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Qua geheugen wordt het ff kijken of het gaat...

Nu we hier toch bezig zijn, ik had nog 1 vraagje mbt SCSI... Ik heb een dergelijke connector op de CD-ROM speler zitten: Afbeeldingslocatie: http://www.heads-it.com/6.jpg.
Weet iemand hoe zoiets heet en wat ze ongeveer kosten? Ik neem aan dat ik m'n IDE hd's dan op een SCSI controller kan bouwen.

En klopt het dat ik alle connectoren op een SCSI kabel kan gebruiken (er zitten 6 connectoren op).

• RedShift
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05 08:36
ATA SCSI convertor? :)

Zo'n apparaatjes kan je zeker nog krijgen (denk ik), ff binnenstapen bij de lokale pc-boer.

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 21:55
Slot processoren dude.... :+ welkom terug op aarde hoor. zucht.... ;) nougoed, duidelijk dus, n gewone serie van Intell geweest... Vonden ze even tof om te maken... Amper ruimtebesparend en verder nix speciaals

Verwijderd

Topicstarter
Gody schreef op 13 maart 2004 @ 19:20:
Slot processoren dude.... :+ welkom terug op aarde hoor. zucht.... ;)
Tnx, heerlijk gevlogen...

;)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:38
Inderdaad er zijn slot converters om de volgens jouw socket P2 om te zetten naar Slot 1, en ik denk dat je computer historie dus niet echt lang/ver achter je legt aangezien je nog geen slot had gezien :)
Niet dat dat uitmaakt, ik zou hem trouwens gewoon als web/file server en dat soort dingen gaan gebruiken is het altijd leuk voor.

• Kippenijzer

Kippenijzer

RedShift schreef op 13 maart 2004 @ 19:20:
ATA SCSI convertor? :)

Zo'n apparaatjes kan je zeker nog krijgen (denk ik), ff binnenstapen bij de lokale pc-boer.
Helaas is dit bewuste dingetje gewoon een simpel verloopje van wide scsi naar narrow scsi. Dingen zijn niet enrom prijzig. Een convertor om ide apparatuur op een scsi controller aan te sluiten bestaat inderdaad ook maar is nieuw erg prijzig. Ik meen wel dat er op het moment ( of iig paar weekjes geleden) een ide->scsi convertor op t.net v&a staat/stond. 50 euro moet hij kosten, wat voor 2e hands een prima prijs is, ga maar na wat zoeits nieuw kost...

Verwijderd

Topicstarter
Kippenijzer schreef op 13 maart 2004 @ 19:31:
[...]

Helaas is dit bewuste dingetje gewoon een simpel verloopje van wide scsi naar narrow scsi. Dingen zijn niet enrom prijzig. Een convertor om ide apparatuur op een scsi controller aan te sluiten bestaat inderdaad ook maar is nieuw erg prijzig. Ik meen wel dat er op het moment ( of iig paar weekjes geleden) een ide->scsi convertor op t.net v&a staat/stond. 50 euro moet hij kosten, wat voor 2e hands een prima prijs is, ga maar na wat zoeits nieuw kost...
Dus wellicht is een PCI kaartje waar een IDE controller opzit goedkoper/handiger? Een goedkope, nieuwe ligt rond de 50 euro...

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Leuk board. Ik zou hem proberen compleet te maken. :)

Ik heb hier ook nog een Dual Slot 1 board van Epox, welke chipset erop zit weet ik zo ff niet uit m'n hoofd, maar hij slikt in elk geval 256MB Single Sided SD-RAM *D

Hij draait nu met 2x een PIII 450 MHz. Windows 2000 erop en gaan! Draait lekker :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
dreeke schreef op 13 maart 2004 @ 19:37:
Leuk board. Ik zou hem proberen compleet te maken. :)

Ik heb hier ook nog een Dual Slot 1 board van Epox, welke chipset erop zit weet ik zo ff niet uit m'n hoofd, maar hij slikt in elk geval 256MB Single Sided SD-RAM *D

Hij draait nu met 2x een PIII 450 MHz. Windows 2000 erop en gaan! Draait lekker :)
Ik wil er 2003 op gaan zetten, maar dan heb ik niet genoeg aan 2 x 9 gb. Ik wil m'n andere 100 gb er ook in hangen... Ik denk dat ik dan een IDE controller moet nemen en daar alles aanhangen...

En dan m'n 2e cpu en nog 512 ram waarvan ik hoop datie ze pakt... Morgen ff kijken als ik als ik tijd heb... :(

• dreeke

dreeke

outdated icon

Koop een IDE controller voor 30 Euro ofzo :) Makkelijk te krijgen, werkt vrijwel altijd...
Kan je eventueel nog meenemen naar een andere pc later mocht dat nodig zijn.

9 GB SCSI is al vrij duur, anders krijg je 18 of 36 maar je wilt niet weten wat dat kost (nieuw) :D
De 2de hands markt is je vriend in dit geval. Mijn eigen Dual board heeft gewoon IDE aansluitingen, is niet zo'n geavanceerd bordje.
Maar vooral die Slot 1 processoren zijn niet goedkoop (al gauw 30 tot 40 euro voor een P2).

Ik heb die pc nu opgebouwd uit oude en afgedankte (werkende) onderdelen :)

Verwijderd

Topicstarter
dreeke schreef op 13 maart 2004 @ 19:44:
Koop een IDE controller voor 30 Euro ofzo :) Makkelijk te krijgen, werkt vrijwel altijd...
Kan je eventueel nog meenemen naar een andere pc later mocht dat nodig zijn.

9 GB SCSI is al vrij duur, anders krijg je 18 of 36 maar je wilt niet weten wat dat kost (nieuw) :D
De 2de hands markt is je vriend in dit geval. Mijn eigen Dual board heeft gewoon IDE aansluitingen, is niet zo'n geavanceerd bordje.
Maar vooral die Slot 1 processoren zijn niet goedkoop (al gauw 30 tot 40 euro voor een P2).

Ik heb die pc nu opgebouwd uit oude en afgedankte (werkende) onderdelen :)
Die 9gb zit er al in, verdeeld over 2 hd's. Ik kan er 1 gebruiken voor m'n install van win2k3 en moet dan alle andere sw op de andere plaatsen... Niet helemaal ideaal dus. Ik ga idd op zoek naar een IDE controllertje.

• RedShift
  • Laatst online: 31-05 08:36
Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 19:52:
[...]

Die 9gb zit er al in, verdeeld over 2 hd's. Ik kan er 1 gebruiken voor m'n install van win2k3 en moet dan alle andere sw op de andere plaatsen... Niet helemaal ideaal dus. Ik ga idd op zoek naar een IDE controllertje.
Kan je ze niet gewoon in RAID zetten? Dan heb je 18 gb

Verwijderd

Topicstarter
RedShift schreef op 13 maart 2004 @ 20:14:
[...]

Kan je ze niet gewoon in RAID zetten? Dan heb je 18 gb
vast, maar dan moet ik eerst eens uit gaan zoeken hoe ik dat flik...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 19:35:
[...]

Dus wellicht is een PCI kaartje waar een IDE controller opzit goedkoper/handiger? Een goedkope, nieuwe ligt rond de 50 euro...
Waarom? Er zitten gewoon twee IDE controllers op dat bord 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 13 maart 2004 @ 20:40:
[...]

Waarom? Er zitten gewoon twee IDE controllers op dat bord 8)7
Ik wil maar niet op gang komen vandaag...

:'(

• dreeke

dreeke

outdated icon

oh, kijk eens aan. Dat wist ik ook niet :D

Nouja, probleem opgelost dan :+ Wel even een diskmanager gebruiken denk ik, want hij zal die 100 GB niet zomaar herkennen...

Verwijderd

Topicstarter
dreeke schreef op 13 maart 2004 @ 20:49:

Nouja, probleem opgelost dan :+ Wel even een diskmanager gebruiken denk ik, want hij zal die 100 GB niet zomaar herkennen...
Ik gebruik momenteel 3 hd's met totaal 110 gb, hoop dat ik dan die 2 scsi's erbij kan gebruiken. Mocht ik een diskmanager nodig hebben (moet dat ook onder 2003 dan?) welke zou jij voorstellen?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dreeke schreef op 13 maart 2004 @ 20:49:

Daar heb je een heikel punt, Intel BIOSsen (iig op oudere mobo's) hebben de onhebbelijke neiging te weigeren door te booten als ze iets niet herkennen (nare ervaringen met pogingen om een 13GB schijf op een NV430VX aangesloten te krijgen). Dus een diskmanager is neit altijd een mogelijkheid. En dan ben je alsnog op een losse IDE controller aangewezen.

Wat dat betreft ook relevant dat een goede 100GB schijf rond de 50MB/s doorvoer kunnen geven en dat de PXII4 (BX southbridge) maar ATA-33, dus 33MB/s aankan....

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 20:55:
[...]

Ik gebruik momenteel 3 hd's met totaal 110 gb,
Hoe groot is de grootste :? Kijk op www.intel.com naar de HDD support van de nieuwste BIOS. Als dat in orde is, gaat het niet nodig zijn :)
hoop dat ik dan die 2 scsi's erbij kan gebruiken. Mocht ik een diskmanager nodig hebben (moet dat ook onder 2003 dan?) welke zou jij voorstellen?
Het probleem zit hier dus bij BIOS en ik betwijfel dus of het ueberhaupt gaat werken. ALS het gaat werken, die van de HDD fabrikant gebruiken uiteraard.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 13 maart 2004 @ 21:02:
[...]

Hoe groot is de grootste :? Kijk op www.intel.com naar de HDD support van de nieuwste BIOS. Als dat in orde is, gaat het niet nodig zijn :)
Ok, dus een bios update zoeken en hopen dat de grootte ondersteund wordt. Het is 80 btw...
Het probleem zit hier dus bij BIOS en ik betwijfel dus of het ueberhaupt gaat werken. ALS het gaat werken, die van de HDD fabrikant gebruiken uiteraard.
Ik hoop dat ik er morgen tijd voor heb, m'n handen jeuken...

• JunkieXL
  • Laatst online: 07-01 19:11
Ik zie ook een SCSI 2 en een UWSCSI aansluiting zitten, deze doet me zwaar denken aan een ouwe HP server die ik laatst bij het stort heb gezet, daar zat nl precies zo'n mobo in, ook met speciale ATX aansluitingen, tja het zou leuk voor de hobby kunnen zijn, maar meer ook niet. ;)

He who dies with the fastest PC, STILL DIES!!

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Ik kon zonder problemen een 60gb schijf op mijn Compaq Celeron 300 drukken, dus het kan zijn dat je geen diskmanager nodig hebt...

Mooi werk, dual cpu's

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

418O2 schreef op 13 maart 2004 @ 21:30:
Ik kon zonder problemen een 60gb schijf op mijn Compaq Celeron 300 drukken, dus het kan zijn dat je geen diskmanager nodig hebt...

Mooi werk, dual cpu's
Jouw Compaq staat hier dus echt helemaal los van. Zelfde als zeggen "mijn Mercedes kan 200 dus jouw fiat panda kan dat ook wel"

Zoals dion_b al aangeeft is het zo dat dit compleet bios onafhankelijk is.

Verwijderd

dion_b schreef op 13 maart 2004 @ 21:02:
[...]

[...]

En als je dan ook nog zo'n mobo hebt en / of even mijn link had bekeken (en nu quote ik mezelf ;) )
Het bordje wat je daar hebt liggen is een Intel 'Nightshade' N440BX, support kan je vinden op de Intel site

-> http://www.intel.com/supp...s/server/n440bx/INDEX.HTM
dan is er voor dit mobo een wellicht nog een bios update te verkrijgen waardoor het zonder problemen mogelijk is om een schijf > 8.4GB te hangen. En als eigenaar van een N440BX plank mag ik mede delen dat dit werkt :) Of het echter wenselijk is op UATA33 is en blijft natuurlijk een 2e.

• dreeke

dreeke

outdated icon

En vervolgens loop je tegen de 32 GB limiet aan? ;)

Verwijderd

dreeke schreef op 14 maart 2004 @ 00:02:
En vervolgens loop je tegen de 32 GB limiet aan? ;)
Daar heb ik nog niets van gemerkt ;) (iig een WD 40GB doet gezellig 40GB (onder linux) :) )

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 23:59:
[...]

En als je dan ook nog zo'n mobo hebt en / of even mijn link had bekeken (en nu quote ik mezelf ;) )

[...]

dan is er voor dit mobo een wellicht nog een bios update te verkrijgen waardoor het zonder problemen mogelijk is om een schijf > 8.4GB te hangen. En als eigenaar van een N440BX plank mag ik mede delen dat dit werkt :) Of het echter wenselijk is op UATA33 is en blijft natuurlijk een 2e.
Mijn NV430VX had ook een >6.4GB BIOS, die welgeteld tot 8GB goed ging en daarboven (8,4..) dienst weigerde. >8.4 zegt dus weinig :o
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 00:22:
[...]

Daar heb ik nog niets van gemerkt ;) (iig een WD 40GB doet gezellig 40GB (onder linux) :) )
Dan weten we dat 32GB geen probleem is, maar blijft 64GB als potentieel struikelblok...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 14 maart 2004 @ 00:29:
[...]

Mijn NV430VX had ook een >6.4GB BIOS, die welgeteld tot 8GB goed ging en daarboven (8,4..) dienst weigerde. >8.4 zegt dus weinig :o
[...]

Dan weten we dat 32GB geen probleem is, maar blijft 64GB als potentieel struikelblok...
Ik kan je inmiddels melden dat een schijf van 80 gig ook geen probleem is. :) M'n geheugen heb ik er nog niet allemaal inzitten, maar kheb al 387 ofzo. Komt dus nog 256 bij.

't Enige probleem dat ik nu nog heb, is dat ik even dom ben geweest door m'n werkstation uit het domein te halen om vervolgens te proberen weer in m'n nieuwe te hangen. Was alleen even vergeten dat ik het lokale password niet meer wist. Ook al staat het opgeschreven, die klopt niet meer... :(

Maar morgen ga ik even met http://home.eunet.no/~pnordahl/ntpasswd/bootdisk.html aan de gang... Heerlijk strakke actie van robin...

Night night en iedereen bedankt.

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-08 21:34

nnk

Spreek uit: en en kaa

Ik gebruik momenteel ook een dubbelzijdig reepje 256Mb geheugen, ik heb nooit geweten dat die zo schaars zijn. Weer wat geleerd :)

edit:
Oeps, niet gezien dat dit topic nog op een 2de pagina doorging, sorry voor de reply :)

[ Voor 9% gewijzigd door nnk op 15-03-2004 08:56 ]

Verwijderd

dat mobo heb ik ook, intel n440bx

er zit trouwens al een dual ide controller op.....+ scsi, hij heeft ze dus allebei.

Verwijderd

Slot1 Intel .. de reden waarom ze dit deden was omdat ze nog niet genoeg technieken hadden om het Level2 cache op de CPU zelf te zetten .. toen dat weer wel ging zijn ze weer overgestapt naar een nieuw type socket .. ik haat intel voor al hun sockets .. ze hebben er minstens 10 gehad terwijl amd nu 2 .. :/

SECC staat overigens voor Single Edge Contact Cartridg .. :/ stomme examens .. moet al deze brol vanbuiten leren lol

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 09:02:
Slot1 Intel .. de reden waarom ze dit deden was omdat ze nog niet genoeg technieken hadden om het Level2 cache op de CPU zelf te zetten .. toen dat weer wel ging zijn ze weer overgestapt naar een nieuw type socket .. ik haat intel voor al hun sockets .. ze hebben er minstens 10 gehad terwijl amd nu 2 .. :/
2 :? :?

So7 (K6-2), Slot A (met of zonder Tbird support), SoA (met verschillende voltage en FSB support), So754, So940, So939...

AMD is geen haar beter dan Intel, maar het maakt ook geen worst uit eigenlijk, want het is gewoon onzinnig om een mooie nieuwe CPU op een 2 jaar oud mobo te prikken- je bent beter uit een tragere CPU en een nieuw moederbord te kopen zelfs 8)7
SECC staat overigens voor Single Edge Contact Cartridg .. :/ stomme examens .. moet al deze brol vanbuiten leren lol
Yup. In Slot 1 heb je SECC en SECC2 en ook nog SEPP (Single Edge PGA Package) voor de Celera.

Oslik blyat! Oslik!

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Terw_Dan schreef op 13 maart 2004 @ 21:37:
[...]

Jouw Compaq staat hier dus echt helemaal los van. Zelfde als zeggen "mijn Mercedes kan 200 dus jouw fiat panda kan dat ook wel"

Zoals dion_b al aangeeft is het zo dat dit compleet bios onafhankelijk is.
Mijn redenatie is dat als die hd op een veel simpeler (dual cpu is wel wat anders dan single cpu) moederbord werkt, dan zou je er toch min of meer van uit kunnen gaan dat een geavanceerder mobo hem ook pakt ?

Ik begrijp je reactie, hierbij mijn onderbouwing zodat je mijn redenatie ook begrijpt

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

418O2 schreef op 15 maart 2004 @ 10:14:
[...]

Mijn redenatie is dat als die hd op een veel simpeler (dual cpu is wel wat anders dan single cpu) moederbord werkt, dan zou je er toch min of meer van uit kunnen gaan dat een geavanceerder mobo hem ook pakt ?

Ik begrijp je reactie, hierbij mijn onderbouwing zodat je mijn redenatie ook begrijpt
Redenering helaas niet van toepassing. Die N440BX is misschien een stuk geavanceerder, maar vermoedelijk ook een stuk ouder. Bovendien gaat het hier om een Intel OEM BIOS (Compaq BIOSsen kunnen ook vrij raar overkomen, maar zijn een geheel ander verhaal met andere issues)

Oslik blyat! Oslik!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-07 12:18

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

[...]

Ik heb een P II 400 celly en die zit op zo'n converter gevalletje... die 400 mhz cputjes zitten een beetje in de overgang van slot 1 weer naar een gewoon socket.
dus ik begrijp wel dat hij het een vreemd dingetje vindt :) als jouw andere 400 dus een gewone socket cpu is heb je waarschijnlijk een celeron

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mystic Spirit schreef op 15 maart 2004 @ 10:36:
[...]

Ik heb een P II 400 celly en die zit op zo'n converter gevalletje... die 400 mhz cputjes zitten een beetje in de overgang van slot 1 weer naar een gewoon socket.
dus ik begrijp wel dat hij het een vreemd dingetje vindt :) als jouw andere 400 dus een gewone socket cpu is heb je waarschijnlijk een celeron
Je hebt dus geen P2 maar een Celeron en die waren er destijds zowel in SEPP slot 1 als PPGA.

P2 is er echt alleen maar in Slot 1 geweest, SECC en later SECC2 (tja, en uBGA mobile, maar dat heb je zeker niet)

Dat in de FAQ P2-Celeron staat is om onderscheid te maken tussen de verschillende Celera (Covington, Mendocino, CuMine, Tualain, Willamette en Northwood zeggen de meesten niet zoveel namelijk ;) )

Oslik blyat! Oslik!

• Frietsaus
  • Niet online
Als mijn maat een Celeron heeft zegt hij ALTIJD dat hij een Pentium II heeft, ik erger me daar zo aan eigenlijk! ;) Ik heb het hem al 20x proberen uit te leggen maar elke keer noemt hij zijn Celly 333 Mhz een Pentium II 333 Mhz :?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nokko schreef op 15 maart 2004 @ 19:54:
Als mijn maat een Celeron heeft zegt hij ALTIJD dat hij een Pentium II heeft, ik erger me daar zo aan eigenlijk! ;) Ik heb het hem al 20x proberen uit te leggen maar elke keer noemt hij zijn Celly 333 Mhz een Pentium II 333 Mhz :?
Da's nog dubbel zo dom- een Celly 333 is in de meeste dingen namelijk sneller dan een P2-333 8)7

De P2 heeft weliswaar 4x zoveel cache, maar hij draait op 1/2 van de snelheid van de cache ven de Celly. Meestal is bij desktop apps de snelheid van L2 cache belangrijker dan de hoeveelheid, zeker bij de niet bijzonder bandbreedte-afhankelijke P6 ontwerp.

Als een P2/3 100MHZ FSB heeft, dan geeft het dat een voordeel over een gelijkgeclockte Celly op 66MHz FSB, maar als de Celly op dezelfde FSB te zetten is wint hij meestal nipt dus :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1