1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Verwijderd
(heb je trouwens wel echt Dolby Digital 5.1 geluid? zonder versterker? huh?)
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Verwijderd
mits je natuurlijk alles analoog aanstuurd wat ik ook doe
- je bedoeld een "gewone CD" (stereo)
meestal worden gewone cds niet via alle boxen verspreid omdat dit gewoon niets te maken heeft met dolby surround of meerdere speakers het zijn maar 2 signalen links en rechts.
kijk als je over een SACD praat en je nog gewoon stereo hebt en niets achter hoort is er iets mis
[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2004 19:40 ]
Ik begin bijna te denken dat mijn 5.1 setje niet geschikt is voor deze DVD speler.
Downmix staat op uit.
Als ik de sound op DTS instel, dan hoor ik zelfs helemaal niets!
Dat je geen stemmen hoort bij dvd's klopt echter niet. Misschien heb je de centerspeaker niet goed aangesloten (komt daar sowieso wel geluid uit?) Kijk anders even of je een THX gemasterde DVD hebt, daar zit ook een calibratie test bij waar alle kanalen langs wordt gegaan middels een noise ofzo.
Kijk, dat is juist het probleem. Bij de 'tone test' dan zie ik dat alle vijf (6) de boxen het doen. Dus ze zijn wel goed aangesloten. Hoe kan je ze verkeerd aansluiten zul je dan ook denken.ShittyOldMan schreef op 13 maart 2004 @ 20:12:
Zo te horen heb je een 'gewone' pc speakerset gekocht en aangesloten op de analoge 5.1 uitgang van de dvd speler. Als je dan een CD beluisterd, waar stereo muziek op staat, stuurt je dvd speler dit uit via de stereo uitgang van die 5.1 uitgang. Dus alleen front links en front rechts. De rest doet dan niet mee. In die zin klopt het dus dat de center en rear geen geluid geven (de center moet sowieso geen geluid geven bij cd's !). Je kunt het geluid misschien upmixen naar dubbel stereo. Dus de voorste twee en achterste twee speakers laten werken. Dan zou daar een optie voor moeten zitten op de dvd speler of op je speakers. Ik ben bang dat dat er niet in zit. Op een losse surround versterker zit die optie er meestal wel (6 channel stereo ofzo, of een dsp instelling).
Dat je geen stemmen hoort bij dvd's klopt echter niet. Misschien heb je de centerspeaker niet goed aangesloten (komt daar sowieso wel geluid uit?) Kijk anders even of je een THX gemasterde DVD hebt, daar zit ook een calibratie test bij waar alle kanalen langs wordt gegaan middels een noise ofzo.
Ik heb ze niet analoog aangesloten. Ik heb ze op de 6 kanaals uitgang (van de 5.1 uitgangen) van de DVD speler aangesloten.
Als ik de downmix op stereo zet dan doet de DVD het alleen op de voorste boxen. Zet ik de downmix uit en de rear en center aan, dan hoor ik geen stemmen. Wel veel geluid (ook mooi geluid, dus van naderende auto's en dergelijke), maar geen stemmen van mensen (bv).
Heel vreemd dit dus. Ik denk dat ik de speaker set terug zal brengen. Ik heb namelijke de DVD speler in dezelfde zaak gekocht (Norrod, wel op een andere dag) en ik vroeg gisteren om een setje die op mijn DVD speler kon. Ik twijfelde zelf tussen twee en de verkoper raadde mij deze aan.
Op de gebruiksaanwijzingen van de speaker set staat dat het wel kan, op een 6 kanaals decoder aansluiten (en mijn Yamada DVD speler heeft een ingebouwde 6 kanaals decoder).
Ik heb dus de boxen aangesloten op de subwoofer. En de subwoofer via 3,5 mm stekker naar een dubbele tulp naar mijn DVD speler (3x2, dus 2x front, 2x rear, en 1x subwoofer en 1x center).
Ik doe even een plaatje van de gebruikershandleiding bij. Zo zijn ze dus (volgens mij) aangesloten. Doe ik iets fout???
http://www.juansi.com/temp/pict0001.jpg
Dat is analoogGalois schreef op 14 maart 2004 @ 11:01:
Ik heb ze niet analoog aangesloten. Ik heb ze op de 6 kanaals uitgang (van de 5.1 uitgangen) van de DVD speler aangesloten.
Als de test tone wel goed doorkomt zou het niet aan de speakers moeten liggen, maar aan de ingebouwde decoder welke faalt om het center kanaal naar de center uitgang te sturen. Dan ligt het dus aan de speler zelf. Sluit het stekkertje van de center eens aan op die van de front of een rear en luister of er geluid uit die speaker komt. Dan weet je in ieder geval 100% zeker dat die speaker niet kapot is (is eigenlijk al duidelijk gezien de testtone het wel goed).Heel vreemd dit dus. Ik denk dat ik de speaker set terug zal brengen. Ik heb namelijke de DVD speler in dezelfde zaak gekocht (Norrod, wel op een andere dag) en ik vroeg gisteren om een setje die op mijn DVD speler kon. Ik twijfelde zelf tussen twee en de verkoper raadde mij deze aan.
Enige wat ik nog kan bedenken is dat je de center en subwoofer stekker hebt omgedraait, maar dat lijkt me ook niet, wederom omdat de testtone het wel goed doet. (die testtone zit op de dvd speler toch? Niet op de speakerset zelf?)
Ik zou dus echt bijna willen denken dat deze set niet geschikt is voor mijn DVD speler???
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Verwijderd
Ik zit nu alleen met het probleem dat als ik dolby-prologic 5.1 gebruik, het geluid over alle speakers heb, en bij een stereo-bron (CD, DIVX) alleen geluid heb over de front speakers.
Ik zou graag willen dat als er iets in de DVD speler zit dat alleen stereo is, dat hij deze verdeeld over vier boxen (of meer). Volgens mij gaat dit niet lukken toch?
Hebben de meeste divxjes geen of wel AC3 geluid? Volgens mij de meeste niet toch? (en tuurlijk is dit niet exact te zeggen en afhankelijk van andere zaken, maar een indicatie kan altijd: 'De meeste die ik heb gedownload zijn 'blablabla... ').
[ Voor 16% gewijzigd door Galois op 15-03-2004 18:14 ]