Toon posts:

n00b: hoe bevestig ik fans aan mijn rheobus?

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ben een zware n00b op het gebied van koeling/casemodding/etc. maar ik vind het maar wat machtig dus ik wil alles in mn computer maken wat ik kan :)

Ik heb een Rheobus aangeschaft (nu alweer spijt, ik maak zo gauw ik dat een beetje kan wel mijn eigen dat lijkt me veel vetter :)) maar ik weet niet hoe ik fans daarop moet aansluiten. Ik heb zo'n idee dat ik wat draadjes los moet halen (zwart en rood) en er dan in moet doen, maar ik heb geen idee wat ik precies los moet halen en hoe, en ik wil liever niet m'n fans mollen want ik heb geen geld voor nieuwen. Kan iemand mij op een heel simpele manier uitleggen wat ik precies moet doen? Ik heb hier en op google gezocht maar blijkbaar ben ik de enige dom genoeg om dit te vragen...

Bij voorbaat mijn eeuwige dank :)

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Wat voor een rheobus heb je?
Wat voor een aansluitingen heeft die rheobus?
Verder voor de meeste fans geldt het volgende. De zwarte draad is ground, rode draad is Vcc (normaal 12V) en nog een andere kleur voor rpm-meting.
Dus als je losse draadjes in je rheobus moet doen zal dat zwart en rood zijn. En je fan zelf gaat er niet kapot van als je de draadjes doorknipt o.i.d., mocht dat nodig zijn.

Verwijderd

Als het goed is heb je 3 pins aansluitingen voor fans op je Rheobus, daar kun je gewoon het stekkertje van je fan op aansluiten.

Je moet natuurlijk wel je 4pins molex aansluiten voor de voeding van de fans

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 20:29 ]

Verwijderd

Denk dat de aansluitingen achter op je rheobus er ongeveer zo uit zien:

[afbeelding]

Op de kleine witte blokjes zijn de fans aan te sluiten. Vaak hebben deze een zelfde aansluiting, die je dus gewoon erin kunt stoppen.
Of idd een 3-pins aansluiting, moet je dus ff tweaken.

Maar eerst even wat meer info over je rheobus pleazzz

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 20:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
in ieder geval al bedankt voor de replies, helaas ziet mijn rheobus (welke het is weet ik niet, er staat gewoon rheobus op (merk sunbeam)

ik heb een andere aansluiting dan op dat plaatje. Op de plek van de aansluiting zit een blauw plasticje met 8 schroefjes (4 plasticjes met 2 schroefjes lijkt het) en achteraan (de schroefjes zitten bovenaan) zitten onder de schroefjes gaten om de draden in te bevestigen geloof ik. Ik kan dus volgens mij niet de hele aansluiting erin drukken, ik moet de kabeltjes van mijn fans los maken maar dit doe ik dus liever niet omdat ik ze moeilijk weer kan herstellen :)

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:42
Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 20:24:
Ok, ik ben een zware n00b op het gebied van koeling/casemodding/etc. maar ik vind het maar wat machtig dus ik wil alles in mn computer maken wat ik kan :)
En dit lukt al niet :? Als ik de startpost lees krijg ik de indruk dat je niet erg hebt gezocht hier op GoT en Google want er is zat te vinden ;) Begin eens hier: http://gathering.tweakers.net/forum/faq :/

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 20:41:

ik heb een andere aansluiting dan op dat plaatje. Op de plek van de aansluiting zit een blauw plasticje met 8 schroefjes (4 plasticjes met 2 schroefjes lijkt het) en achteraan (de schroefjes zitten bovenaan) zitten onder de schroefjes gaten om de draden in te bevestigen geloof ik. Ik kan dus volgens mij niet de hele aansluiting erin drukken, ik moet de kabeltjes van mijn fans los maken maar dit doe ik dus liever niet omdat ik ze moeilijk weer kan herstellen :)
Kweet al wat je bedoel (hoop ik). Jij hebt nog een oud type sunbeam waar de draadjes apart inkomen. In pricipe wel handig. Zal zo ff een plaatje posten.
Maar je hoeft echt niet de connecter te mollen hoor. vaak kun je met een speld of iets dergelijks de weerhaakjes uit de connector drukken. Kun je ze nog altijd terugprikken. (wel niet verkeerd om natuurlijk :+ )

Verwijderd

Topicstarter
precies dat heb ik inderdaad... ik kan er geen plaatjes van vinden... maar ik moet de draden dus los bevestigen :(

op zich kan dat wel, maar ik maakte dit topic omdat ik het liever niet verkeerd doe... in de faq kon ik niets vinden

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 20:48 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 20:48:
precies dat heb ik inderdaad... ik kan er geen plaatjes van vinden... maar ik moet de draden dus los bevestigen :(

op zich kan dat wel, maar ik maakte dit topic omdat ik het liever niet verkeerd doe... in de faq kon ik niets vinden
http://www.ocprices.com/i...124&page=3&action=reviews
dit dus
Kan trouwens weinig fout gaan, heb zelf ook vaak genoeg in mijn n00b-jaren de draadjes "iets" anders aangesloten. Gevolg: kleine kortsluiting, pc reboot zich, en je kunt weer verder. (geen garantie natuurlijk ;) )

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 20:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 20:48:

Edit: plaatje:
http://www.datafuse.net/images/rheobus/8.jpg

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:11
zat er geen handleiding bij die rheobus? Ik heb er eentje, en ik dacht dat er een handleiding bij zat hoe alles moet worden aangesloten. Maar dan nog, moet dit ook zonder handleiding toch wel lukken, of heb je nooit kroonsteentjes gebruikt bij het aansluiten van iets?

offtopic:
Die van mij is inmiddels te koop ;)

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Verwijderd

Lijkt me toch vrij duidelijk, als je tenminste een beetje engels kunt.

Verwijderd

hebben we het nu over deze ??

Afbeeldingslocatie: http://www.casemodgod.com/rheobus_0117_copy.jpg

edit:
net te laat , maar dat is hem wel dus :P

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 20:54 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 20:49:
[...]

http://www.ocprices.com/i...124&page=3&action=reviews
dit dus
Kan trouwens weinig fout gaan, heb zelf ook vaak genoeg in mijn n00b-jaren de draadjes "iets" anders aangesloten. Gevolg: kleine kortsluiting, pc reboot zich, en je kunt weer verder. (geen garantie natuurlijk ;) )
lol idd , ik had de 5V kortgesloten door de floppy molex er blindelinks op te steken. zat dus net een pinnentje fout ( de 2 ground op een floppy zijn doorverbonden ) dat ging heeeeel erg roken en stinken !! gevolg : floppy connector helemaal gaar ( eraf geknipt ) en een paar andere kabel een heel klein beetje beschadigt

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

offtopic:
Laat maar...

[ Voor 88% gewijzigd door Silentpuma op 11-03-2004 21:02 ]

Use the Search Luke...

Verwijderd

Silentpuma schreef op 11 maart 2004 @ 21:00:
Om even alles uit te sluiten, maar je fanbus is dus niet uitgerust met deze aansluitingen? :?

[afbeelding]
Hij zegt een paar posts terug : ik heb een andere aansluiting dan op dat plaatje.
en op dat plaatje zaten ook deze aansluitingen. Dus dit is uitgesloten

edit:
k, sorry. het was je al duidelijk. ik was net te laat

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 21:04 ]

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 20:53:
hebben we het nu over deze ??

[afbeelding]

edit:
net te laat , maar dat is hem wel dus :P
lmfd dan. knip de stekkertjes van je fans af, strip de uiteinden van de draden een klein stukje, schroef die dingetjes erin (rood in rood, zwart in zwart), en een molexje voor je voeding erin.
en klaar is Nash2004 :)

Verwijderd

Even over dat plaatje van DEEP:
Het is dus niet de bedoeling om die connector op de voeding aan te sluiten!!
Ga je namelijk 12 volt er in stoppen, terwijl er ook 12 volt uit komt 8)7 , kun je last gaan krijgen van symptonen die ik eerder heb beschreven.
Even nog voor de duidelijk dus (laatste keer)

Molex (4 pins wit) rechts
rode draad van fan op de rode aansluitingen
zwarte draad van fan op zwarte aansluitingen

wat HyperioN. zegt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2004 21:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok ik ben er nu wel uit, ik strip wel gewoon de 3 pins connectors het moet maar :( bedankt voor de replies...

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Dit was overigens best te vinden met wat zoekwerk, Nash2004 :) Oftewel, neem voortaan de tijd om wat lees- en zoekwerk uit te voeren voordat je een topic opent ;)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.