Al lang geleden ben ik van de gewone 9x versie van Windows overgestapt naar win2k en vervolgens winXPpro. Ik had altijd Norton Antivirus op mijn pc staan, maar deze bleek destijds zeer instabiel met Win2k dat ik uiteindelijk voor een andere scanner heb gekozen.
Ik heb toen een selectie gemaakt en stap voor stap scanners laten afvallen tot ik een goede vervanger zou hebben:
1) Reviews gelezen -> x aantal viel af
2) Stabiel met huidige OS -> Norton viel af ism WinXPpro of Win2000
3) Resources gebruik -> McAffee viel af
4) Opzettelijk virussen & trojans ge-opend en reactie van scanner bekeken -> AVT & AVP vielen af
5) Resultaten bij vrienden bekenen -> Pande viel af
6) Update frequentie bekeken -> x aantal viel af
6) Prijs, extra's etc vergeleken
Uiteindelijk heb ik gekozen voor Trend Micro PC-Cillin.
Hier was ik enkele jaren zeer tevreden over, ingebouwde firewall, snelle scan, om de pak weg 4 uur updates, weinig resources, stabiel, internet filter, mail scan etc etc.
Alleen nu krijg ik een mailtje in mijn mailbox binnen (ik ben altijd heel voorzichtig en beschouw de scanner als extra bescherming) met de volgende mededeling:
Mijn vraag is dus wat nu te doen?
Ik dacht er zelf aan om misschien 2 'lichte' virusscanners te installeren (pccillin & 1 die ik nog moet uitkiezen). Maar dat zal ongetwijfeld veel resources gebruiken en ik weet niet of twee wel goed naast elkaar kunnen werken.
Of is het beter om gewoon een goede (misschien tips?) te gebruiken?
Ik zit nu te zoeken naar reviews, alleen iedere site heeft weer voorkeur voor een andere scanner, dat is een beetje mijn probleem op dit moment.
Ik heb toen een selectie gemaakt en stap voor stap scanners laten afvallen tot ik een goede vervanger zou hebben:
1) Reviews gelezen -> x aantal viel af
2) Stabiel met huidige OS -> Norton viel af ism WinXPpro of Win2000
3) Resources gebruik -> McAffee viel af
4) Opzettelijk virussen & trojans ge-opend en reactie van scanner bekeken -> AVT & AVP vielen af
5) Resultaten bij vrienden bekenen -> Pande viel af
6) Update frequentie bekeken -> x aantal viel af
6) Prijs, extra's etc vergeleken
Uiteindelijk heb ik gekozen voor Trend Micro PC-Cillin.
Hier was ik enkele jaren zeer tevreden over, ingebouwde firewall, snelle scan, om de pak weg 4 uur updates, weinig resources, stabiel, internet filter, mail scan etc etc.
Alleen nu krijg ik een mailtje in mijn mailbox binnen (ik ben altijd heel voorzichtig en beschouw de scanner als extra bescherming) met de volgende mededeling:
Ik dacht dat dit weer een zoveelste, spam, hoax whatever was, maar heb online mijn pc laten scannen met Norton. Deze geeft het volgende resultaat:Virus Waarschuwing! U heeft een bericht verzonden aan emailadres. Dit bericht was besmet met een virus WORM_NETSKY.D. De anti-virussoftware op de GemNet mailserver heeft het besmette bestand verwijderd. Het schoongemaakte bestand is vervolgens doorgestuurd naar de geadresseerde(n). Verwijder eerst het virus van uw computer of netwerk voor u opnieuw berichten verstuurt.
Het draait hier om het virus: W32.HLLW.Electron van het virus WORM_NETSKY.D. vind Norton (noch PcCillin) enige aanwezigheid.141311 bestanden gecontroleerd, 75 bestand(en) geïnfecteerd op uw schijfstations.
Geen virussen aangetroffen in het geheugen.
Uw computer is vrij van bekende virussen en Trojaanse paarden. Virusdetectie controleert geen gecomprimeerde bestanden.
De controle werd geannuleerd voordat deze was voltooid. Als u de controle opnieuw wilt starten, hier klikken.
Uw computer is vrij van bekende virussen en Trojaanse paarden. Virusdetectie controleert geen gecomprimeerde bestanden.
Waarschuwing! Tijdens de controle is een virus ontdekt dat actief is in het geheugen van uw computer.
De controle werd beëindigd om verdere infectie te voorkomen.
Sluit de computer onmiddellijk af en start deze opnieuw op met een Antivirus-hersteldiskette of vergelijkbaar hulpmiddel.
Uw computer is geïnfecteerd door ten minste één bekend virus of Trojaans paard.
Mijn vraag is dus wat nu te doen?
Ik dacht er zelf aan om misschien 2 'lichte' virusscanners te installeren (pccillin & 1 die ik nog moet uitkiezen). Maar dat zal ongetwijfeld veel resources gebruiken en ik weet niet of twee wel goed naast elkaar kunnen werken.
Of is het beter om gewoon een goede (misschien tips?) te gebruiken?
Ik zit nu te zoeken naar reviews, alleen iedere site heeft weer voorkeur voor een andere scanner, dat is een beetje mijn probleem op dit moment.