Toon posts:

[Virus] 2 virusscanners?

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Al lang geleden ben ik van de gewone 9x versie van Windows overgestapt naar win2k en vervolgens winXPpro. Ik had altijd Norton Antivirus op mijn pc staan, maar deze bleek destijds zeer instabiel met Win2k dat ik uiteindelijk voor een andere scanner heb gekozen.
Ik heb toen een selectie gemaakt en stap voor stap scanners laten afvallen tot ik een goede vervanger zou hebben:

1) Reviews gelezen -> x aantal viel af
2) Stabiel met huidige OS -> Norton viel af ism WinXPpro of Win2000
3) Resources gebruik -> McAffee viel af
4) Opzettelijk virussen & trojans ge-opend en reactie van scanner bekeken -> AVT & AVP vielen af
5) Resultaten bij vrienden bekenen -> Pande viel af
6) Update frequentie bekeken -> x aantal viel af
6) Prijs, extra's etc vergeleken

Uiteindelijk heb ik gekozen voor Trend Micro PC-Cillin.
Hier was ik enkele jaren zeer tevreden over, ingebouwde firewall, snelle scan, om de pak weg 4 uur updates, weinig resources, stabiel, internet filter, mail scan etc etc.

Alleen nu krijg ik een mailtje in mijn mailbox binnen (ik ben altijd heel voorzichtig en beschouw de scanner als extra bescherming) met de volgende mededeling:
Virus Waarschuwing! U heeft een bericht verzonden aan emailadres. Dit bericht was besmet met een virus WORM_NETSKY.D. De anti-virussoftware op de GemNet mailserver heeft het besmette bestand verwijderd. Het schoongemaakte bestand is vervolgens doorgestuurd naar de geadresseerde(n). Verwijder eerst het virus van uw computer of netwerk voor u opnieuw berichten verstuurt.
Ik dacht dat dit weer een zoveelste, spam, hoax whatever was, maar heb online mijn pc laten scannen met Norton. Deze geeft het volgende resultaat:
141311 bestanden gecontroleerd, 75 bestand(en) geïnfecteerd op uw schijfstations.

Geen virussen aangetroffen in het geheugen.

Uw computer is vrij van bekende virussen en Trojaanse paarden. Virusdetectie controleert geen gecomprimeerde bestanden.

De controle werd geannuleerd voordat deze was voltooid. Als u de controle opnieuw wilt starten, hier klikken.

Uw computer is vrij van bekende virussen en Trojaanse paarden. Virusdetectie controleert geen gecomprimeerde bestanden.

Waarschuwing! Tijdens de controle is een virus ontdekt dat actief is in het geheugen van uw computer.
De controle werd beëindigd om verdere infectie te voorkomen.

Sluit de computer onmiddellijk af en start deze opnieuw op met een Antivirus-hersteldiskette of vergelijkbaar hulpmiddel.

Uw computer is geïnfecteerd door ten minste één bekend virus of Trojaans paard.
Het draait hier om het virus: W32.HLLW.Electron van het virus WORM_NETSKY.D. vind Norton (noch PcCillin) enige aanwezigheid.

Mijn vraag is dus wat nu te doen?
Ik dacht er zelf aan om misschien 2 'lichte' virusscanners te installeren (pccillin & 1 die ik nog moet uitkiezen). Maar dat zal ongetwijfeld veel resources gebruiken en ik weet niet of twee wel goed naast elkaar kunnen werken.
Of is het beter om gewoon een goede (misschien tips?) te gebruiken?

Ik zit nu te zoeken naar reviews, alleen iedere site heeft weer voorkeur voor een andere scanner, dat is een beetje mijn probleem op dit moment.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:09
I don't want 2 sound like a bitch, maar wat dacht je van een kaspersky trial? Das toch echt de beste oplossing, voor dit soort grappen. Het mag op spam lijken maar het is echt één van de weinige antivirus programma's die zo'n hoge detectie graad heeft.

Het installeren van 2 virusscanners is vragen om problemen. De meeste werken niet goed samen en laten meestal je pc in de soep draaien.

Hier kun je trouwens een trial halen van kaspersky inclusief trial key -> http://kasperskylab.co.uk/files/homeuser/ Vergeet overigens niet om eerst de overige virusscanners te verwijderen en ook KAV eerst te updaten alvorens je aan de slag gaat.

[ Voor 54% gewijzigd door Miki op 08-03-2004 23:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Miki schreef op 08 maart 2004 @ 23:30:
I don't want 2 sound like a bitch, maar wat dacht je van een kaspersky trial? Das toch echt de beste oplossing, voor dit soort grappen. Het mag op spam lijken maar het is echt één van de weinige antivirus programma's die zo'n hoge detectie graad heeft.

Het installeren van 2 virusscanners is vragen om problemen. De meeste werken niet goed samen en laten meestal je pc in de soep draaien.
Bedankt voor je tip, ze zijn allemaal welkom (wanneer zoals hier onderbouwd). Het brengt me wel bij mijn volgende vraag.

Ik heb vorige maand nog voor een jaar lang updates van pc-cillin betaald. Ik zou het dus zonde vinden deze helemaal te deleten (natuurlijk doe ik dat wel als dit het beste blijkt te zijn). Mijn vraag is of ik deze nog wel als 'extra' kan gebruiken. Niet actief in de achtergrond, maar wel geinstalleerd zodat ik hem eens per week mijn schijf kan laten controleren.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:03

job

oepsedosie.

verkeerd gelezen.

Maar toch vind ik het erg dat sommige anti virus progs.
zulke "oudere" virussen niet herkennen.

[ Voor 88% gewijzigd door job op 09-03-2004 00:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou PcCillin vind de virussen niet (online & offline) norton schijnt (online) wel dingen gevonden te hebben. (omdat dit buiten de pccilin online scan de enige andere online scan was die ik kende).

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2004 23:42 ]

• Miki
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 23:35:
[...]

Bedankt voor je tip, ze zijn allemaal welkom (wanneer zoals hier onderbouwd). Het brengt me wel bij mijn volgende vraag.

Ik heb vorige maand nog voor een jaar lang updates van pc-cillin betaald. Ik zou het dus zonde vinden deze helemaal te deleten (natuurlijk doe ik dat wel als dit het beste blijkt te zijn). Mijn vraag is of ik deze nog wel als 'extra' kan gebruiken. Niet actief in de achtergrond, maar wel geinstalleerd zodat ik hem eens per week mijn schijf kan laten controleren.
Ik snap je probleem niet zo, als het goed is werkt Cillin toch met een licence key? Deze voer je toch gewoon opnieuw in als je Cillin opnieuw eropzet nadat KAV je virus heeft verwijderd. Als de server ontdekt dat je nog een aantal dagen/weken/maanden te gaan hebt, dan zal ie gewoon zicht zelf updaten hoor.

Naast KAV is het niet verstandig om nog een virusscanner te installeren, daarnaast is de trial maar goed voor een maand.

@damster, check de search eens met Norton AND virus -> dan schrik je denk ik :/

[ Voor 5% gewijzigd door Miki op 08-03-2004 23:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Miki schreef op 08 maart 2004 @ 23:43:
[...]

Ik snap je probleem niet zo, als het goed is werkt Cillin toch met een licence key? Deze voer je toch gewoon opnieuw in als je Cillin opnieuw eropzet nadat KAV je virus heeft verwijderd. Als de server ontdekt dat je nog een aantal dagen/weken/maanden te gaan hebt, dan zal ie gewoon zicht zelf updaten hoor.

Naast KAV is het niet verstandig om nog een virusscanner te installeren, daarnaast is de trial maar goed voor een maand.

@damster, check de search eens met Norton AND virus -> dan schrik je denk ik :/
Ik vond Pc-Cillin dus een goede scanner, maar wanneer deze zoals nu ineens 2 virussen doorlaat kan ik niet echt zeggen dat ik nog veel vertrouwen in dit programma heb. Vandaar dat ik waarschijnlijk helemaal op een ander ga overstappen. Eerst maar eens en maandje KAV testen en of deze uberhaupt de 2 virussen WEL vind (en verwijderd).

• Miki
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 23:58:
[...]

Ik vond Pc-Cillin dus een goede scanner, maar wanneer deze zoals nu ineens 2 virussen doorlaat kan ik niet echt zeggen dat ik nog veel vertrouwen in dit programma heb. Vandaar dat ik waarschijnlijk helemaal op een ander ga overstappen. Eerst maar eens en maandje KAV testen en of deze uberhaupt de 2 virussen WEL vind (en verwijderd).
Zou er bijna een weddenschap voor willen maken, maar ik denk niet dat het echt nodig is. KAV gaat ze gewoon vinden, tenminste als je deze laat updaten en je een complete systeemscan doet. Er is trouwens ook een NL versie te halen bij ftp.kaspersky.com als het goed is moet de trial key het voor die versie ook doen.

Verwijderd

Topicstarter
Net geupdate, hij is nu begonnen met vrolijk scannen, nu krijg ik een gil te horen dus ik heb een gevoel dat hij iets gevonden heeft :P

* edit

Ondertussen nog steeds aan het scannen. Omdat ik bang ben dat belangrijk werk gedelete wordt wanneer een bepaald bestand niet gedesinfecteerd kan worden behandel ik elk geinfecteerd bestand maar manueel.

Ondertussen ben ik dus muziekjes aan het maken met KAV (met die gilletjes die je hoort wanneer er iets gedetect is en 'apply' clicken :P )

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2004 00:34 ]

• Miki
Verwijderd schreef op 09 maart 2004 @ 00:14:
Net geupdate, hij is nu begonnen met vrolijk scannen, nu krijg ik een gil te horen dus ik heb een gevoel dat hij iets gevonden heeft :P
Ik heb nu bijna spijt dat ik geen weddenschap met je heb afgesloten B)

Verwijderd

Topicstarter
hehe :P

Okay hij is klaar met scannen. Hij heeft het virus Worm.P@P.Sytro.g uit 75 bestanden verwijderd (Norton online vond hetzelfde alleen had een andere naam voor dit virus).

Alleen het virus wat ik zogenaamd verstuurd zou hebben is niet gevonden (ik zal hem nog een keer quoten):
Virus Waarschuwing! U heeft een bericht verzonden aan een emailadres. Dit bericht was besmet met een virus WORM_NETSKY.D. De anti-virussoftware op de GemNet mailserver heeft het besmette bestand verwijderd. Het schoongemaakte bestand is vervolgens doorgestuurd naar de geadresseerde(n). Verwijder eerst het virus van uw computer of netwerk voor u opnieuw berichten verstuurt.
WORM_NETSKY.D.
- PcCillin vind hem met online noch offline scan (site kent virus wel)
- Norton vind hem niet met zijn online scan (site kent virus wel)
- KAV vind hem niet met offline scan (site kent virus wel)

Ik denk dus niet dat ik dit virus zou kunnen hebben, anders had toch iig 1 scanner hem wel gevonden moeten hebben :?

/me gaat even op zoek naar meer online scanners :)

Verwijderd

Gezien het aantal/gebruikte scanners, mag je aannemen dat er een triggerhappy mailscanner weer eens mails heeft lopen versturen.
From adress wordt gespoofd door Netsky en daar zal ie wel op hebben gehapt. :P

Btw, je wil niet PCCillin gebruiken als je aan p2p doet, zoals je hebt gemerkt.
Trend wordt voornamelijk voor de zakelijke markt gemaakt, prioriteit ligt niet bij p2p zut.
Ga eens op de NAI site kijken naar wat p2p worms en vergelijk de discoverydate met die van Trend.
~3 maanden verschil is geen uitzondering.

Ik zou zeggen: test maar eens wat AVsmet wat p2p samples..

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik nu idd achter gekomen (ik was terwijl alle scans uitgevoerd werden [rml][ Virusscanners] discussietopic[/rml] aan het doorlezen :) )

Nu nog even uitzoeken hoe PC-Cillin itt KAV uit de testen komt wanneer p2p niet geinstalled is. (ik heb die troep eigenlijk niet nodig, dus die zal vandaag nog van mijn hd verbannen).

Bedankt voor alle hulp, met name Miki.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2004 01:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na een dagje met Kaspersky gewerkt te hebben ben ik nu al redelijk van mening dat dit een goede antivirus scanner is (aangezien hij meer detecte dan norton & pccillin). Wel moet ik zeggen dat hij de boel behoorlijk vertraagd, maar wel stabiel is. Ach ja je moet iets over hebben voor een 'virusvrij' systeem. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 maart 2004 @ 00:35:
Na een dagje met Kaspersky gewerkt te hebben ben ik nu al redelijk van mening dat dit een goede antivirus scanner is (aangezien hij meer detecte dan norton & pccillin). Wel moet ik zeggen dat hij de boel behoorlijk vertraagd, maar wel stabiel is. Ach ja je moet iets over hebben voor een 'virusvrij' systeem. :)
Na een dag kun je niet zo'n gefundeerde uitspraak doen hoor. :P
Tov. PCC is KAV idd wat trager, dit komt voornamelijk doordat de engine meer dingen kan/doet en doordat er meer trojan/backdoor sigs zijn.
(Trojan/backdoor sigs zorgen voor meer vertraging dan 'gewone' sigs)

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 00:20
Kaspersky komt bij de meeste tests uit als de beste scanner met de hoogste detectiegraad.

Kijk ook eens in deze thread die ik gemaakt heb, daar staan links naar reviews en nog meer online scanners: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/858976

Specifiek Handybits VirusScan Integrator, daarmee kun je je PC scannen met 2 scan engines van verschillende fabrikanten tegelijkertijd.

[ Voor 21% gewijzigd door oheng op 13-03-2004 14:28 ]

Pagina: 1