Toon posts:

Oud moederbord vervangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweakers,

Afgelopen weekend is mijn pc gestorven door een kapot moederbord. Omdat ik het zonde vind om deze pc weg te gooien wil ik er graag een nieuw mboard inzetten. Hier kwam ik echter op een probleem uit. Het lijkt namelijk dat dit type mboard niet meer veel voorkomt. Het gaat hier om een MSI K7 pro 2 moederbord met een duron 600mhz CPU en SD-Ram.
Nou wil ik dus een nieuw moederbord kopen, maar deze blijken geen SD-Ram te ondersteunen maar meestal alleen DDR. In een andere thread stond reeds dat deze anders zijn dan SD-Ram. Mijn vraag is nou, kan ik nog ergens een nieuw moederbord kopen dat mijn configuratie ondersteunt voor een redelijke prijs? De winkels waar ik heen bel willen mij namelijk meteen nieuwe ram en CPU aansmeren.

Alvast bedankt,

Martijn

owja, Jenniskens had hetzelfde probleem (SD-RAM in DDR slots??) maar dat was weer paar jaar geleden.

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:02
Kijks eens bij deze bordjes: http://www.asrock.com/product/product_k7vt2.htm

Staan als ik het me niet vergis ook wel in de pricewatch. Heb er zelf ook eens een computer mee opgebouwd en het draait al een half jaar zonder problemen.

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-07 12:18

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Let eens op magazijn uitverkopen! meestal duiken daar wel wat oude bordjes op!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

denk ook eens aan www.marktplaats.nl of www.ebay.nl misschien kan je daar iets leuks op de kop tikken...

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:18
Ik heb laatst net zo'n moederbord verkocht voor 25 euro. Het is dus wel mogelijk om ze 2e hands te vinden op marktplaats bijvoorbeeld.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Evt valt die K7TPro2 te repareren, het defect is hoogstwaarschijnlijk een aantal kapotte condensatoren die met gemiddelde vaardigheid te vervangen vallen. Los daarvan zou een 2e hands mobo een oplossing kunnen zijn- veel goedkoper dan nieuw, en veel meer keus in een dergelijke type met SDR-SDRAM (DDR is ook gewoon SDRAM hoor :z )

Oslik blyat! Oslik!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Bij Informatique hebben ze altijd nog een B-voorraad met oude moederborden. En als je een ander merk zoals Elitegroup/ECS neemt dan kan je ook nu nog gewoon een moederbord met SDRAM krijgen. :)
Gewoon eens goed gaan kijken bij www.informatique.nl of www.alternate.nl of bij een zaak van je eigen voorkeur. Een lokale PC-boer kan je misschien ook wel vertellen welk moederbord nog SDRAM gebruikt.

Het vervangen van de condensatoren is een optie, maar als je ze niet via de garantie krijgt dan kost het net zoveel als een nieuw bord. :)

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

ESC K7S5A bordjes, zijn nog veel te verkrijgen hoor, deze hebben 2 sdram sloten, en 2 ddr sloten

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Heb hier nog een Asus A7A266 liggen. Volgens mij ondersteunt dat zowel DDR als SDR SD-RAM, want er zitten 2 verschillende type geheugenslots in. Heb echter geen idee of het nog werkt.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

dion_b schreef op 08 maart 2004 @ 10:04:
Evt valt die K7TPro2 te repareren, het defect is hoogstwaarschijnlijk een aantal kapotte condensatoren die met gemiddelde vaardigheid te vervangen vallen. Los daarvan zou een 2e hands mobo een oplossing kunnen zijn- veel goedkoper dan nieuw, en veel meer keus in een dergelijke type met SDR-SDRAM (DDR is ook gewoon SDRAM hoor :z )
Even een aanvulling hierop. Als het idd kapotte condensatoren zijn hoef je enkel maar even naar MSI te bellen voor een nieuwe set voor je mobo.
Atlas vertelde mij er van de week 3 sets condensatoren voor niets toegestuurd te krijgen voor 3 MSI planken die dood waren (allen condensatoren).

Dus ben je een beetje handig met een soldeerbout gaat het makkelijk lukken.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op 08 maart 2004 @ 11:21:
[...]

Even een aanvulling hierop. Als het idd kapotte condensatoren zijn hoef je enkel maar even naar MSI te bellen voor een nieuwe set voor je mobo.
Atlas vertelde mij er van de week 3 sets condensatoren voor niets toegestuurd te krijgen voor 3 MSI planken die dood waren (allen condensatoren).

Dus ben je een beetje handig met een soldeerbout gaat het makkelijk lukken.
Helaas bestaat er nog steeds een kans dat het mobo het nog steeds laat afweten na het plaatsen van nieuwe condensatoren en dat een vervanging het enige is wat rest :(.

(Bord bleef bij mij maar joelen dat het "memory damaged or nogwattes" was, terwijl het geheugen in het vervangende mobootje het perfect doet).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2004 12:10 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote]The1 schreef op 08 maart 2004 @ 10:18:
ESC K7S5A bordjes, zijn nog veel te verkrijgen hoor, deze hebben 2 sdram sloten, en 2 ddr sloten[/quote]
_bas_ schreef op 08 maart 2004 @ 10:10:
Bij Informatique hebben ze altijd nog een B-voorraad met oude moederborden. En als je een ander merk zoals Elitegroup/ECS neemt dan kan je ook nu nog gewoon een moederbord met SDRAM krijgen. :)
Gewoon eens goed gaan kijken bij www.informatique.nl of www.alternate.nl of bij een zaak van je eigen voorkeur. Een lokale PC-boer kan je misschien ook wel vertellen welk moederbord nog SDRAM gebruikt.
Mensen, DDR IS OOK SDRAM, zowat alle mobo's die je nu ziet hebben SDRAM support, maar dan alleen in de DDR variant :z
Het vervangen van de condensatoren is een optie, maar als je ze niet via de garantie krijgt dan kost het net zoveel als een nieuw bord. :)
:? - je kunt ze gratis van oude mobo's trekken, anders kosten ze maar een EUR ofzo per stuk, zo niet minder ;)

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 12:05:
Helaas bestaat er nog steeds een kans dat het mobo het nog steeds laat afweten na het plaatsen van nieuwe condensatoren en dat een vervanging het enige is wat rest :(.
De meeste mensen hebben wel een soldeerboutje liggen en condensatoren heb je voor niets. Dat kun je natuurlijk altijd eerst nog proberen voordat een mobo voor eeuwig naar mijn mobomuur verbannen wordt :P
:? - je kunt ze gratis van oude mobo's trekken, anders kosten ze maar een EUR ofzo per stuk, zo niet minder ;)
Gratis bij MSI :P

[ Voor 38% gewijzigd door TERW_DAN op 08-03-2004 12:58 ]

Verwijderd

Kijk eens bij www.infobusiness.nl , die heeft nogal wat partijen oude plankjes. Op de startpage al: msi kt7 moederbord +athlon 550 en koeler € 75,-

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 12:59:
Kijk eens bij www.infobusiness.nl , die heeft nogal wat partijen oude plankjes. Op de startpage al: msi kt7 moederbord +athlon 550 en koeler € 75,-
MSI KT7 :? MSI heeft geen KT7, wel K7TPro in 1001 varianten, KT7 is van Abit. En dat (KT133 mobo)+Athlon 550 voor EUR 75 :?

Voor die prijs heb je een splinternieuwe Asrock K7VTA2 en een Duron 1600 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste, iedereen bedankt voor zo snel te reageren.
Het repareren van het moederbord lijkt me niet zo'n goede optie voor mij. Zoveel verstand van hardware heb ik helaas niet :(. Maar de sites die jullie mij gegeven hebben bevatten een paar interessante aanbiedingen. Ik heb hieruit de volgende modellen gekozen, ook vooral om de redelijke prijs :)

http://www.csncomputers.nl/details.asp?ID=139
http://www.memoryplus.nl/info.php?id=551
http://www5.alternate.nl/html/nodes_info/gjer05.html

Ook heb ik eens op marktplaats rondgekeken, maar het nadeel aan 2e hands is dat ik nooit 100% zeker ben dat het moederbord werkt.

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:02
Heel leuk maar als ik goed kijk zie ik alleen bij de eerste ondersteuning voor pc-133 ram. De andere twee zijn alleen geschikt voor ddr-ram.

Als je kijkt bij de link die ik gaf zie je dat dat bord bijde soorten ondersteund.
Let er goed op dat je de juiste soort geheugen bij het goede bord hebt. Het oude type SD-ram (niet DDR) wordt vaak omschreven als PC-133 Ram.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 15:13:
Het repareren van het moederbord lijkt me niet zo'n goede optie voor mij. Zoveel verstand van hardware heb ik helaas niet :(. Maar de sites die jullie mij gegeven hebben bevatten een paar interessante aanbiedingen. Ik heb hieruit de volgende modellen gekozen, ook vooral om de redelijke prijs :)

Ook heb ik eens op marktplaats rondgekeken, maar het nadeel aan 2e hands is dat ik nooit 100% zeker ben dat het moederbord werkt.
Tsja, 100% zeker ben je nooit, maar de prijzen die ze durven vragen voor oud zut is navenant. Die Chaintech 7AIA5 voldoet exact aan je voorwaarden, maar ik heb 4 maanden terug dat ding nog nieuw voor EUR 15 gekocht...

Verder zijn die laatste twee niet wat je zoekt, beiden gebruiken DDR-SDRAM en het geheugen wat je al hebt is SDR-SDRAM.

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 15:13:

Maar dat weet je met nieuw natuurlijk ook nooit 100% zeker :P (hoewel je dan wel garantie hebt enzo).
Daarom kun je natuurlijk gewoon eerst testen om te kijken of hij werkt voordat je hem koopt :)

btw, ik heb evt wel interessen in dat oude mobo voor aan mijn muur, mocht je hem kwijt willen mail dan effe :)
Pagina: 1