* Joen heeft net vanmorgen zijn Acer Aspire 1357LMi opgehaald.
Het gewicht lijkt aardig mee te vallen.
Eerste keer opstarten
De setup die opstart als je de notebook voor de eerste keer aan zet om te kizen welke XP Home je geïnstalleerd wilt hebben vind ik voor een beginner met computers niet erg duidelijk. Zeker niet als de setup doorlopen is en terwijl XP Home opgestart is nog een Acer programmaatje nog de rest van de bijgeleverde software installeert. Het programmaatje geeft niet erg duidelijk aan dat het nog met iets bezig is.
Draadloos netwerken
De draadloze netwerkkaart aanzetten was een crime eigenlijk. Later bleek deze via een programmaatje hardwarematig uitgeschakeld te zijn en nog later bleek ik dat ik met een simpele druk op knopje boven het toetsenbord hem ook in kon schakelen.
Vooralsnog krijg ik geen stabiele verbinding via de draadloze netwerkkaart, of ik het nu met of zonder "Wireless Zero Configuration" gebruik. Misschien is de verbinding inderdaad wel zwak, maar ik vermoed dat het aan de kaart zelf of de drivers ligt. Desnoods gebruik ik gewoon weer mijn oude vertrouwde US Robotics weer die ook lekker 802.11G is ipv de 802.11B standaard onboard.

Zoals ik de documentatie las is de draadloze netwerkkaart een Mini-PCI kaart, dus deze lijkt mij vervangbaar.
Processor
Ik kan nog steeds niet echt goed ontdekken hoe snel de processor nu exact gaat. De standaard Windows-meting (via rechtsklik op "Deze Computer" en dan "Eigenschappen" en vervolgens rechts onderaan van dat schermpje) geeft de ene keer 285Mhz aan, daarna gaf ie een keer 382Mhz aan en weer even later gaf ie 796Mhz aan.
Met het programma "EVEREST Home Edition" (te downloaden op
http://www.lavalys.com) zie ik dat ie een CPU clock geeft van 1736,60Mhz en dat ie normaal 2200Mhz aan kan. Daar bij stata overigens: "(6x 367)"
Het officiële type is: "AMD Athlon XP-A, 2200 MHz (6 x 367) 3200+" en als aanduiding "Barton".
Ik ga er voorlopig maar vanuit dat de PowerNow technologie gewoon zn werk zal doen.
Geluid
Ik heb er nog geen uitgebreid muziek mee beluisterd, maar het geluid klinkt enigszins blikkerig, maar wel voldoende.
Geheugen
Er wordt apart aangegeven dat er 512MB geheugen is en 64MB geheugen voor de videokaart, echter ik denk dat het wel degelijk gedeeld geheugen betreft.
Harde schijf
De harde schijf is bij mij standaard ingesteld op 2 partities: eentje van 27,5GB en eentje van 10GB. 40GB wordt als officiële grootte aangehouden.
Op de 2e partitie staat nog wat Acer data waar van ik me afvraag of ik dat zo kan verwijderen.
Wat ik ook raar vind is dat er 2 temparatuursensors op de harde schijf worden aangetroffen...
TFT-scherm
Deze zeer helder en duidelijk leesbaar met de standaard instellingen.
Temperaturen
De processor is op dit moment van schrijven niet extreem warm, maar nu belast ik de processor ook nog niet erg hard.
De linker "onderhoek" (dus links voor het toetsenbord aan je lichaam's kant) is het wel warmer dan aan de rechterkant.
Wat me opvalt is dat EVEREST geen andere temperatuursensoren dan die 2 van de harde schijf vind.
Geluidsproductie
Tot nu toe valt de geluidsproductie reuze mee. De koelers blaast alleen even flink als ie opnieuw opstart, daarna vrij weinig.
Aanwezige hardware
•
Videokaart: ATI Mobility Radeon 9200 (M9+X) met 64MB (gedeeld) geheugen en GPU kloksnelheid van 214Mhz
•
Audio: Realtek AC97 met VIA controller
•
Netwerk draadloos: Realtek RTL8180L IEEE 802.11b Wireless MAC & Baseband Processor
•
Netwerk bedraad: VIA VT6102 Rhine II Fast Ethernet Adapter PCI
•
DVR+/-RW: QSI DVDRW SDW-042
•
Kleine Firewire-aansluiting
•
Infrarood: Standaard uitgschakeld (nog niet uitgeprobeerd verder)
•
Modem: Agere systems AC'97
Aansluitingen:
• 4x USB 2.0
• 1x parallel
• 1x VGA-monitor
• 1x S-Video
• 1x LAN
• 1x 56K-modem
• 1x PCMCIA (type slot onbekend voor mij)
• 1x Microfoon
• 1x Koptelefoon
• 1x Adapter-aansluiting
Conclusie
Het is een mooi zakelijk model en heeft op zich wel alles wat je nodig hebt. Vooral de installatie na de eerste keer opstarten is niet volledig duidelijk en hier had Acer wel wat meer onscreen info bij kunnen geven.
Ook zet ik nog enigszins mijn twijfels bij de Realtek draadloze netwerkkaart. Ik ga in de toekomst nog verder hier mee testen, maar ook met andere draadloze netwerkkaarten om te kijken of de situatie nog te verbeteren is.
Ook vind ik de werking van de processor nog wat vreemd (ik heb nog nooit eerder te maken gehad met deze stroombesparingstechnieken) en vooral de metingweergave hier van in Windows vind ik nogal vaag en onduidelijk.
Nu heb ik een aardig verhaaltje hier neer gezet en ik hoop dan ook dat iedereen die bij de informatie gebaat was hier wat aan heeft. Mocht je nog meer willen weten of heb je nog tips en suggesties voor mij (ook over de notebook zelf) dan
hoor lees ik dat graag van je.
P.S.: Dit verhaal heb ik van de Acer getypt.
Update 16.14 uur:
Er is nog een derde partitie die niet als extra schijf wordt aangezien. Waarschijnlijk is dit benodigd voor het restoren oid.
De draadloze netwerkverbinding valt nog steeds af en toe weg. De bijgelverde tool gaat steeds heen en weer bij de signaalsterkte oid tussen de 80 en 90%.
[
Voor 5% gewijzigd door
Joen op 30-08-2004 16:15
]