[XP] computer moet worden voorverwarmd

Pagina: 1
Acties:

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06-2025

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Ik heb een probleem, of eigenlijk gezegd een goede kennis van me heeft een probleem en ik ben zo vriendelijk om hem te helpen. Dit omdat ik dagelijks met computers en programma's werk en hij meer een gebruiker is dan een systeembeheerder. Mijn optie's raken ook een beetje op met het probleem dat hij me voorgelegd heeft.

Het probleem is dat als mijn kennis de computer 's ochtends aan wil zetten dat de computer vervolgens wel opstart, maar naar enkele seconden weer uitvalt, dit gebeurd soms meerdere keren, uiteindelijk na 1-3 keer proberen hem aan te zetten start de computer gewoon goed op. Er is naar eigen zeggen niets hardwarematigs aan de computer veranderd de laatste tijd. Hij draaid Windows XP Professional en heeft een 1 Ghz AMD Processor, 192 MB DDR geheugen erinzitten, d'r zit verder niets bijzonders qua kaartjes, als jullie meer informatie willen moet je het even vragen...

Wat heb al bij hem geprobeerd heb:
  • gekeken of er een probleem is met Windows met Norton's Windoctor
  • een Scandisk uitgevoerd op de harde schijf
  • gekeken naar conflicten in apparaatbeheer
  • in bios gekeken naar temperaturen, de temperaturen waren ongeveer 28 C / 50 C
  • in bios gekeken naar ventilatoren: 1 present draaid met ongeveer 4800 rpm
  • de voltage's zaten prima in orde, 'k weet zo niet meer welke het nu precies waren, maar deze verschilden nihil bij het advies voltage dat er overigens voorstond
Wat kan het probleem zijn met deze computer? M'n kennis had het al over dat de computer "voorverwarmd" moest worden voordat hij het goed deed. Ik heb 'm al gezegd dat dat een beetje erg raar zou zijn. Maar zo langzamerhand zijn mijn opties ook een beetje op. Iemand ooit van een computer gehoord die je moet voorverwarmen? Of iemand suggesties waar naar gekeken moet worden... elke tip is welkom.

Station van Gerwin Prins op Apple Music

Verwijderd

titelfixje :)

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

het kan zijn dat er _ergens_ (voeding, mobo) brakke condensators zitten

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit is ongetwijfeld hardwarematig. Noem eens de volledige specs en kijk hier: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

[ Voor 24% gewijzigd door BalusC op 07-03-2004 07:26 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Probeer eens de pc helemaal te strippen zodat alleen mobo met cpu, ram en hdd over blijven. Start de pc dan op ? Zoja stop dan een voor een de andere apparaten weer terug en misschien vind je het probleem.

Soms wil een andere voeding ook wel eens helpen. Watvoor voeding is momenteel in deze bak aanwezig ?

Misschien een bios-update ? Kijk eens op de site van de mobo fabrikant. Kan je wat meer specs van de hardware geven ? Blijft een beetje gissen ;)

edit:
damn spuitje nummer 11 :P

[ Voor 5% gewijzigd door sanfranjake op 07-03-2004 07:28 . Reden: mogguh!!!!!! ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dit heb ik ook eens gehad, (bij een oud 486je) en toen bleek het aan de voeding te liggen. Leen dus eens een voeding van iemand anders, en kijk of het probleem nog steeds bestaat!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:27

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Gebeurt het zowel op accu als op lichtnet? Of alleen op 1 van beide? Anders zou je accu gaar kunnen zijn.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:57
Ben wel eens een comp tegen gekomen waar je eerst moest opstarten en dan pas de monitor aanzetten :?:?:?
Alleen dan ging het goed

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

tafmaf schreef op 07 maart 2004 @ 11:22:
Ben wel eens een comp tegen gekomen waar je eerst moest opstarten en dan pas de monitor aanzetten :?:?:?
Alleen dan ging het goed
Dan zal die monitor wel doorgelust geweest zijn met de pc voeding :)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik zet in op een moederbord of voedingprobleem. Heb je de kast al eens opengemaakt? Ik zou eerst alle hardware eens nalopen op aansluiting, vuil en stof. Dan strippen tot je alleen het hoogstnodige nog hebt om op te starten.

Check de cpu koeler ook eerst even. Misschien gaat deze niet gelijk goed draaien waardoor het moederbord uit veiligheid gelijk uitschakelt. Wanneer je dan een paar keer geprobeerd hebt, kan het zijn dat hij wel gaat draaien en alles dan gewoon doorstart.

Ik hoop niet dat het de condensatoren zijn. Maar dan zal hij verder ook wel instabiel zijn geworden.

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Bedankt.
PipoDeClown schreef op 07 maart 2004 @ 07:25:
het kan zijn dat er _ergens_ (voeding, mobo) brakke condensators zitten
Dat heb ik ook al aan zitten denken, maar waarom is het dan alleen in het begin. Als de computer een tijdje aangestaan heeft of aangeweest is en hij is dan een uurtje of twee uit dan start hij wel gewoon goed op, zo vertelde hij me. Heeft een beetje iets weg van een oude auto die de hele nacht in de vorst gestaan heet en moeilijk wil starten...
BalusC schreef op 07 maart 2004 @ 07:26:
Dit is ongetwijfeld hardwarematig. Noem eens de volledige specs en kijk hier: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)
Ik ga even achter meer specs aan, tis inderdaad een beetje gissen, die troublestooter zal ik ook even doorlezen. Tnx.
sanfranjake schreef op 07 maart 2004 @ 07:28:
Probeer eens de pc helemaal te strippen zodat alleen mobo met cpu, ram en hdd over blijven. Start de pc dan op ? Zoja stop dan een voor een de andere apparaten weer terug en misschien vind je het probleem.

Soms wil een andere voeding ook wel eens helpen. Watvoor voeding is momenteel in deze bak aanwezig ?

Misschien een bios-update ? Kijk eens op de site van de mobo fabrikant. Kan je wat meer specs van de hardware geven ? Blijft een beetje gissen ;)

edit:
damn spuitje nummer 11 :P
Er zit niet tot eigenlijk niets in de computer, hij heeft geen grafische kaartjes of geluidskaarten erin zitten, eigenlijk is het een moederbord met onboard geluidskaart, videokaart, voeding, harde schijf met een printer, scanner, scanner, toetsenbord, boxen en muis aangesloten. Ik zal eens vragen/kijken wat de fabrikant is van de mobo en voeding.
Pulsher schreef op 07 maart 2004 @ 11:13:
Dit heb ik ook eens gehad, (bij een oud 486je) en toen bleek het aan de voeding te liggen. Leen dus eens een voeding van iemand anders, en kijk of het probleem nog steeds bestaat!
De voedingen liggen bij hem en bij mij eigenlijk ook niet echt voor het grijpen, ik geloof dat ik hier nog ergens een oudere bak heb staan van een paar jaar terug, kan eens kijken of dat werkt. Maar ik heb zo een voorgevoel dat hij toch eerst zeker wil weten als de voeding "kapot" is voordat hij een nieuwe aanschaft. Daarbij doet de pc het verder nog prima, hij heeft gewoon een "ochtendhumeur".
tafmaf schreef op 07 maart 2004 @ 11:22:
Alleen dan ging het goed
Het is een redelijk nieuwe computer van een jaar of 1-2 oud, maar we kunnen het altijd eens proberen natuurlijk. Wel raar dat als dit werkt dat het eerder nooit gehoeven heeft.
Illegal_Alien schreef op 07 maart 2004 @ 13:41:
[...]

Dan zal die monitor wel doorgelust geweest zijn met de pc voeding :)
Ik zal nog eens goed kijken wat nu daadwerkelijk het geval is, geloof niet dat de monitor doorgelust is bij hem via de voeding, maar nu je het zegt zou dat ook nog wel eens kunnen :)
BounceMeister schreef op 08 maart 2004 @ 08:27:
Ik zet in op een moederbord of voedingprobleem. Heb je de kast al eens opengemaakt? Ik zou eerst alle hardware eens nalopen op aansluiting, vuil en stof. Dan strippen tot je alleen het hoogstnodige nog hebt om op te starten.

Check de cpu koeler ook eerst even. Misschien gaat deze niet gelijk goed draaien waardoor het moederbord uit veiligheid gelijk uitschakelt. Wanneer je dan een paar keer geprobeerd hebt, kan het zijn dat hij wel gaat draaien en alles dan gewoon doorstart.

Ik hoop niet dat het de condensatoren zijn. Maar dan zal hij verder ook wel instabiel zijn geworden.
Ik ga vandaag als hij thuis is er even langs, en dan zal ik de tips die jullie gegeven hebben eens toepassen als hij het goed vind. Anders word het echt woensdag dat ik er weer aan toe kom, tis tenslotte ook mijn vrije tijd, maar tis leuk zo'n vraagstuk op te lossen... :)

Ik houd jullie op de hoogte.

• Sneak[3G]
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11-2023
Ik heb ongeveer dit probleem gehad en bij mij heeft een bios update geholpen
zie ook Bios checksum error als het koud is op mijn kamer

Aldi PC PIII 1 GHZ, GF2 GTS, 396 MB SDRAM/ALDI PC PIV 1,8, GF3 TI200, 396 MB SDRAM

• Gerwin

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Topicstarter
Ik ben vandaag bij hem langsgeweest en we hebben de pc eens uit elkaar gehaald er zit een EP8KTA+ VIA KT133 AGPSET moederboard in, en een Azona 250V Switching Powersuply Royal Series voeding. Er zitten verder geen kaartjes in de computer en er word gebruikgemaakt van de onboard videokaart en geluidskaart. Er zat veel stof in de computer met name ook in de ventilator bovenop de processor deze hebben we schoongemaakt. Er was echter geen verbetering en omdat ik nog nooit eerder de computer heb uit zien vallen als ik hem aandrukte viel deze nu wel uit. Het apparaat bleef uitvallen en mijn kennis zei dat je dan bij uitvallen snel de aanknop en de resetknop achter elkaar moest indrukken dat hij het dan wel weer zal doen. De computer is al met al 3-4 keer uitgevallen éénmaal voordat ook maar windows geladen was en een keer toen het bootscherm van Windows liep. Nadien kregen we een melding dat Windows XP niet goed was afgesloten. Probleem blijft vooralsnog bestaan, ik heb toch sterk het vermoeden dat het de voeding is, maar hoe kun je dit controleren, moet je dan gokken en een nieuwe voeding kopen als dit dan het probleem niet was dan heb je die voeding voor niets gekocht?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit is wel heel erg een hardware probleem - ik verplaats je topic even in de hoop dat je daar wat meer antwoorden gaat vinden :)

Windows Operated Systems >> Overige Hardware

Verwijderd

Is het niet gewoon je powerknop die blijft hangen? (klinkt lullig, maar ik heb het al vaak genoeg langs zien komen) Probeer 'm eens als hij koud is met een schroevendraaier te starten door de powerknop pinnetjes op je moederbord met een schroevendraaier aan te tikken.

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
je kan ook als je dat in overweging wil nemen je eigen voeding uit je pc schroeven en dan bij die kennis er instoppen om te testen, dan hoef je geen nieuwe te halen
Pagina: 1