Bios checksum error als het koud is op mijn kamer

Pagina: 1
Acties:

• Sneak[3G]
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11-2023
Award BootBlock v1.0
BIOS ROM checksum error..
please insert system disk..

Dat krijg ik te zien als ik 's ochtend opstart of na het weekend. Als ik de verwarming aan heb op mijn kamer wil het soms te warm worden (25 graden). Als ik dan wegga doe ik het raam open en de verwarming uit. Het wordt dan soms wel 12-15 graden denk ik en alles wordt een beetje klam. De computer start dan ook niet op, zou dit iets met vochtigheid/kou te maken hebben? Na een paar keer opstarten en het aandoen van de verwarming komt ie er gewoon weer doorheen. Ik woon hier al wat langer alleen dit is de eertse keer dat de temperatuur zo schommelt. Ik heb het ooit ook een keer op een andere kamer gehad in precies dezelfde situatie (klamme kou). Snapt iemand hier wat van? Kan het zijn dat de kou deze error geeft? Ik weet dat vocht/condens/kou niet goed is , maar gaat ie dan dit soort kuren vertonen? (het gaat om de Aldi 1,8 Ghz/Geforce 3 ti 200 comp)

p.s.: Ik heb nooit iets geOCt of geflasht!

[ Voor 13% gewijzigd door Sneak[3G] op 01-02-2004 11:47 ]

Aldi PC PIII 1 GHZ, GF2 GTS, 396 MB SDRAM/ALDI PC PIV 1,8, GF3 TI200, 396 MB SDRAM

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:23
Verplaats je computer tijdelijk naar een andere kamer en na een maandje weet je zelf waarschijnlijk of het daaraan ligt.

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:14
wel raar...in principe zouden ze het zelfs bij ver onder nul moeten doen.
alleen warmte kan een probleem zijn...

misschien luchtvochtigheid..., maar dat is ook niet logisch want ikzelf heb in een ander land gewoond waar de luchtvochtigheid echt velen malen hoger is als hier.
en toch start mijn pctje daar gewoon op.

wel raar.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

Dit kan duiden op slecht contact van je biostjip.
Deze zal haast op een IC-voetje zitten, en het kan zijn dat ze slecht contact maken.
Dus ic-tje er uit halen, en pootjes schoonmaken. Je zou ook even het ic-tje aan kunnen drukken en kijken of die dan doorstart.
Tis niet zeker dat het goed gaat na het schoonmaken/krabben/vegen van je ic pennetjes, want je hebt ook nog connectoren in je voetjes zitten.

And The Only One

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb ook hetzelfde prob met mijn laptop. Die start wel op maar niet de harde schijf. Dan krijg ik dus met System Commander, Boot Partition error en dan een keuze menu of de laptop start dan deels op naar SC en crasht daarna. SC kan vaak niet worden opgestart. Of SC lukt wel en dan start Windows XP niet. Windows XP kan niet goed booten. Of Windows 98 start met een ½ opstartscherm of erger nog ¾. Vaak dan in Windows bij Systeem Eigenschappen in WXP zie ik dus niet meer de CPU identificatie en snelheid en ga zo maar door en dat alleen omdat die koud is.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
in principe zouden ze het zelfs bij ver onder nul moeten doen.
Zeker niet waar. Een praktisch probleem bij lagere temperaturen is bijvoorbeeld condens die ontstaat in de harde schijf waardoor deze het loodje legt.

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54
Heb je gecontroleerd of je bios-batterijtje nog stroom bevat?

dot.blaat

• Sneak[3G]
nou hij doet het gewoon wel als ik de verwarming aan zet of als ik een paar keer door blijf proberen

Aldi PC PIII 1 GHZ, GF2 GTS, 396 MB SDRAM/ALDI PC PIV 1,8, GF3 TI200, 396 MB SDRAM

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:13

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

In de search is te vinden dat een moeizame "koude start" ook kan komen door een brakke voeding.

Andere voeding in de kast proberen?

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• Sneak[3G]
dat bios batterijtje kan ik gewoon er uit halen en dan meten met iets? hoeveel volt moet ie aangeven?

Verwijderd

2.9 volt geloof ik

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

De CMOS batterij moet minimaal 2,5 Volt leveren. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Sneak[3G]
als er iets mis is met de batterij zegt ie dan niet CMOS battery error? dat heb ik niet .

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Trouwens omdat je comp zegt INSERT SYSTEM DISK kan het misschien aan je HD liggen, maar in de specificaties mag een harddisk op 5 graden Celsius nog gebruikt worden, maar het kan wel zijn dat je 'gewoon' een cold-boot probleem hebt met de harddisk.

Verwijderd

Ik heb dit probleem ook gehad met een Aopen behuizing en een MSI K7T moederbord. Eerst dacht ik dat het aan het moederbord lag dus die kon ik nog mooi in de garantie tijd omruilen. Mooi niet dus, probleem was niet opgelost. Toen een nieuwe voeding erin gezet en probleem was voorbij. Misschien ook bij jou?

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:13

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Verwijderd schreef op 07 februari 2004 @ 00:04:
Ik heb dit probleem ook gehad met een Aopen behuizing en een MSI K7T moederbord. Eerst dacht ik dat het aan het moederbord lag dus die kon ik nog mooi in de garantie tijd omruilen. Mooi niet dus, probleem was niet opgelost. Toen een nieuwe voeding erin gezet en probleem was voorbij. Misschien ook bij jou?
Dat had ik dus ook al als optie gegeven, maar het ziet er naar uit dat TS niet echt veel moeite doet of aangeeft wat hij dan heeft geprobeerd...
Laat dit topic maar lekker doodbloeden dus })

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Verwijderd

Sneak[3G] kan op het moment niet reageren, want hij heeft een tempban. Maar het probleem is inmiddels opgelost met een biosflash van de site medion.ag

• LordRAN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-03 12:06
Onderstaand heb ik ergens een keer gelezen:

Zorg dat er niet te veel stof in de behuizing komt. Stof absorbeerd vocht en vocht geleid stroom. Hierdoor kan kortsluiting ontstaan. Wanneer er dus een laag stof over je moederbord ligt kan kortsluiting ontstaan. Een beveiliging op het moederbord zorgt ervoor dat de computer dan niet op kan starten om schade te voorkomen.

Dit zou een verklaring kunnen zijn dus. Een vochtige ruimte icm een stoffige behuizing. ;)
Pagina: 1