[crt beamer]Analoge crt beamer kopen, doen?

Pagina: 1
Acties:

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2025

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Ik kan misschien een analoge crt beamer kopen, type sony VPH-1042 QM

Ik ben alleen een beetje huiverig om een miskoop te doen, wat zijn jullie adviezen om waar op te letten en wat mag ik maximaal voor zo'n beesie geven (indicatie of ik goed zit qua prijs).

Wat zijn jullie ervaringen met (deze) analoge crt beamer(s)?

• Symsonic
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Symsonic

Hmm... ok

Wat is je budget dan?

• Vlugge Japie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-05-2023
Gebruik effe de search, er zijn een aantal topics over CRT beamers langsgekomen de afgelopen tijd.
Als je het geld ervoor hebt moet je het altijd doen!

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Search heb ik gebruikt, het blijkt een heel karwei te zijn om die dingen te calibreren, maar als het eenmaal goed gelukt is heb je ook puik beeld.

Probleem is dat ik niet zo bekend ben in de beamer wereld, maar kan m voor 450 (daar houd het budget ook op) euro krijgen beeld is nog perfect volgens verkoper. Ik hoor van allerlei kanten dat ze 2e hands vaak meer opbrengen dan dat bedrag klopt dat? Zo ja, dan kan ik me natuurlijk geen buil vallen als ik m eerst zelf grondig inspecteer.

Ook las ik over de termen burn & wear. Ik weet wat ze inhouden, maar waar kan ik precies die symptomen zien? gewoon in de lens kijken als ie uit staat, of moet ie opengemaakt worden?

Verwijderd

450 voor een CRT-projector met een analoog chassis ... als de buizen i.g.st. zijn en de rest van de electronica ook is het op zich wel de moeite.
Houdt wel rekening met het feit dat je deze projector moet afregelen met een groot aantal potmeters. Wat dat betreft kun je beter voor een CRT-pj met een digitaal chassis gaan, waarvoor je dan weliswaar 2x zo veel betaald (instap), maar welke beter en makkelijker af te stellen is en door de grotere buizen (Sony 125x, 127x = 7" effectief) ook een scherper plaatje.

Afijn ... dat de verkoper zegt dat hij in goede staat is, zegt vaak niet al teveel :)

Check de staat van de buizen door met een zaklamp in de lens (3x dus, Rood, groen en blauw ;)) te schijnen en kijk o.a. goed langs de randen. Je kunt ook de lenzen eraf schroeven, maar het is niet noodzakelijk.

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 maart 2004 @ 00:35:
450 voor een CRT-projector met een analoog chassis ... als de buizen i.g.st. zijn en de rest van de electronica ook is het op zich wel de moeite.
Ik hoorde van een paar andere medetweakers prijzen in de trant van 700-800 euro wat ie nog op zou moeten kunnen leveren, of is dat te optimistisch (of zijn ze in de war met digitaal (die vaak nog zeker 1100 euro kosten)?

staat van de rest van elektronica, hoe controleer ik dat?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:19
Burn of wear kun je het beste zien door de lenzen er af te halen en er een difuus licht op te zetten (buitenlicht ofzo). Het nadeel van een analoog chassis is dat je de boel met een hele berg potmetertjes moet instellen. Ik vond het met een digitaal chassis al niet het makkelijkste om te doen, hoewel ik het ondertussen bij wijze van spreken met m'n ogen dicht doe, misschien zal dat met deze na flink aanklooien ook wel simpel gaan.
Een tweede punt is de scanrate en bandbreedte van de electronica evenals de scherpte van de beeldbuizen. Waarschijnlijk is deze meer bedoeld voor video/tv en kan het geen hoge resoluties aan. Je hebt dan wel een CRT projector, maar je moet jezelf afvragen of het niet de moeite waard is om te investeren in een wat nieuwe of uitgebreider apparaat. Eventueel een goedkope digitale projector welke nog scherper zal zijn en minder instelproblemen geeft.

Hier wat specificaties:

VPH-1040/41/42/44
5.5" analog projector
Hor freq 16Khz
500 lumen peak white (1044 700lumen)
inputs : composite,RGBHV,S-Video(1044 Component)
Screen size 180x600cm
Size 600x295x530
Weight 30Kg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dingen/VPH_1030.jpg

Zo te lezen kan het dus max 640x480 interlaced 50Hz aan (16kHz h freq), maar ik kan me vergissen. Heel persoonlijk zou ik het mooi laten voor wat het is. Als je wilt beginnen met CRT projectie dan kun je beter een digitaal instapmodel nemen zoals de 1251/1252 of barco 800/801. Maar dat is gebaseerd op deze specificaties, ik heb geen ervaring met het apparaat zelf.
Misschien verstandig om ook eens hier te kijken, daar zitten wat meer crt kenners.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Weet je zeker dat die het is? Foto die ik kreeg is namelijk anders, specificaties ook

Sony 1042-QM with remote
Picture size: 72-250 inches diagonally
Projection distance (throw) range: approx. 90 to 320 inches
Projection position: deflection polarities may be changed to operate projector upright or inverted, front or rear-screen
Light output: 600 lm
Lenses: high-performance hybrid, F 1.0/130mm
Color system: NTSC, PAL, SECAM & NTSC 4.43, switched automatically
Inputs (BNC connectors): composite video, RGB w/sync on green, or separate sync/HD & VD inputs; audio in: phono jack, -5dBs for small internal speaker
Test signal: built-in crosshatch test signal generator
Power requirements: switchable 110-127 or 220-240 V, 50-60 Hz, 230 W max.
Dimensions: 21"w, 11-3/8"h, 23-5/8"d
Weight: 66 lb (38kg)

Misschien is die van jou de non-QM (of zit daar geen verschil in)?

Het enige waar ik enigzins over in zit is de werkelijke 2e hands waarde, ligt deze echt veel hoger dan die 450 euro 8)? of de prijs maar gemiddeld

[ Voor 10% gewijzigd door zandpaddo op 07-03-2004 01:16 ]

• ShittyOldMan
Hier nog twee andere foto's van andere sites:

Afbeeldingslocatie: http://i3.ebayimg.com/03/i/01/6a/1b/26_1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.avguide.ch/bilder/kleinanzeige/PIC16.jpg

Lijkt aardig te kloppen met eerder getoonde. Tevens de specificaties die je noemt kloppen aardig als je de maten even omrekent (die ik noem zijn voor de 40/41/42 en 44, dus het kan wel iets verschillen, die ik noem zijn dan voor de 40).
Hier nog een linkje naar de service manual, maar die is niet al te snel.
Maar zo te zien is het alsnog max. een interlaced PAL of NTSC en niet hoger.

En wat betreft de waarde, hij staat op ebay voor 200 euro (link) en heb 'm net nog gezien voor 160,- (link kwijt), maar de staat van de buis is mij onbekend en verder zegt het mij weinig over de normale gangbare prijs gezien op ebay wel vaker dingen te koop staan voor zeer lage prijzen, wat later gewoon verder stijgt via biedingen.

[ Voor 25% gewijzigd door ShittyOldMan op 07-03-2004 01:21 ]

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Oke dankjewel (sorry voor mijn twijfel), dan vermoed ik dat de foto van de verkoper puur ter indicatie is, ik heb ook nog even op dat htforum gepost, wacht hun reactie even af en besluit daarna wel of niet tot koop over te gaan.

• ShittyOldMan
Oke dankjewel (sorry voor mijn twijfel)
Dat maakt niet uit, ik wist het zelf ook niet :), is nu ook voor het eerst dat ik deze zie, vandaar dat ik niet echt kan oodelen over de kwaliteit, enkel de specs. Die eerdere foto is van een 1030, maar dikke kans dat die van buiten gelijk is aan de 1040 serie. Gezien de latere plaatjes zal dat haast wel (is wel vaker zo nml).

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Topicstarter
Heb je toevallig ook foto's gevonden van de beamer in action (liefst met dvd)?

Ik heb er 1 gevonden, maar dat is in een belichte omgeving dus kwaliteit is niet goed te bepalen. Er is trouwens niet veel info over die beamer te vinden.

Je kunt direct aan deze beamer toch gewoon een tv-tuner (bijv videorecorder) hangen via composiet/s-vhs? Ook schijn je met progressive scan beter beeld te krijgen, is dit te forceren via een tv-out?

Rob Dingen (htforum.nl) vond de prijs redelijk, instellen was te doen maar wel een hoop werk de 1e keer. Na een aantal keer makkelijker. Ik ga eerst nog is proberen wat van de prijs af te praten.

Ohja die ebayprijzen zijn zo ie zo onrealistisch vind ik altijd, ik heb die link ook gezien had nog 6 dagen op de teller dus....

[ Voor 11% gewijzigd door zandpaddo op 07-03-2004 14:40 ]

• ShittyOldMan
Foto's in aktie heb ik niet. Ik heb deze ook maar van de site van rob dingen (waar ik zelf mijn crt vandaan heb) en verdere plaatjes gevonden via google.
Je kunt er zover ik weet gewoon een tuner op aansluiten zoals een videorecorder of een tv out van PC. Progressive scan is inderdaad beter, maar dat ondersteund deze projector niet, het is maximaal ntsc/pal interlaced, gewoon videosignaal dus.

Het instellen is inderdaad denk ik wel te doen, maar gewoon pas na een paar keer aanklooien. Het is een stap voor stap proces, pas later krijg je door waar elke stap goed voor is. Met een handleiding erbij moet het al veel makkelijker gaan (link staat eerder gegeven) (zelf kon ik aanwijzingen op het scherm volgen, maar ik weet niet hoe dat met deze is).

Ik ken verder ook geen mensen met een soortgelijke projector, anders had je daar misschien kunnen langsgaan. De beeldkwaliteit blijft natuurlijk een moeilijk iets om over te oordelen. Ben je een betere projector gewend dan is deze gewoon minder. Ben je TV gewend dan zal dit denk ik wel een mooier plaatje geven (je ruimte moet overigens wel (bijna) geheel verduisterd zijn). De belangrijke vraag is vooral hoe mooi wordt het in vergelijking met het bedrag dat je er voor moet investeren, hoe is die verhouding ten opzichte van andere mogelijkheden (zoals doorsparen bijv.) Daar kan ik geen zinnig woord over zeggen ben ik bang.

• Dioot
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-02 15:39
Ik heb een vph-1030qm. Dat is dezelfde met als enige verschil dat die hogere scanrates aankan (max 32 kHz, PAL progressive). De afregeling is op zich niet moeilijk, maar de eerste keer kost het veel tijd. Als je het een paar keer gedaan hebt, gaat het steeds makkelijker.
Het beeld is naar mijn mening behoorlijk goed, zeker gezien de prijs. Ik vind het beeld beter dan dat van goedkope lcd projectors. Licht opbrengst en scherpte zijn wel een stuk minder, maar de kleuren en het feit dat je geen pixels ziet maken veel goed. Houd er wel rekening mee dat je een goed verduisterde ruimte nodig hebt, omdat de lichtopbrengst echt niet hoog is.

Een paar plaatjes:

Aan het plafond:
[img]http://dioot/photo/showPhoto.php?photo=public/HT/IMG_0223-thumb.jpg[/img]
Van binnen:
[img]http://dioot/photo/showPhoto.php?photo=public/HT/IMG_0237-thumb.jpg[/img]
De afregelpunten:
[img]http://dioot/photo/showPhoto.php?photo=public/HT/IMG_0236-thumb.jpg[/img]

• zandpaddo

zandpaddo

Samsung HD's!!!!