Toon posts:

AMD Athlon Xp2000+ spontane reboots

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Een probleem met m'n pc: hij gaat soms plotseling uit (althans hij ging uit, nu ik in xp heb ingesteld dat hij na een fout niet opnieuw moet opstarten krijg ik een blauw scherm, waarna ik niet anders kan dan op reset drukken).

Het gebeurt niet alleen als ik een zwaar spel speel ofzo, ook als ik gewoon internet en winamp aan staat bijv. Ik heb niet de indruk dat het de temperatuur is, die is constant, net onder de 50 graden.

Specs:

MSI 745 ULTRA
AMD Athlon XP2000+, CP5-70L
256 MB DDR PC2700
MSI G-force4 Ti 4200 128 MB (tvout)
30 GB MAxtor 7200 rpm
Samsung DVD
Msi CDRW 48x16x48
Xp Home

Iemand een idee? Ik heb op google enzo gezocht maar kan niet echt een oplossing vinden.

Bedankt!

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-08 20:28
Ik heb het ook wel eens gehad. Bij mij was het een geheugenprobleem. Probeer die dimm eens in een andere pc dan weet je het zo.

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok, bedankt. Ik denk dat ik ff een dimm uit m'n andere pc haal (pc 2100), en dan kijk of hij daarmee ook vastloopt en andersom. Kan ik pc2100 en pc2700 geheugen eigenlijk mixen?

Aangezien het niet heel vaak gebeurt (vandaag zo'n vier keer), zou het ook handig zijn als iemand een programma weet waarmee ik de pc even goed onder druk kan zetten, een of andere benchmark ofzo, om het blauwe scherm 'uit te lokken'.

Verwijderd

Waarschijnlijk even die dimm in de bios op pc2100 locken (266MHz). Had ik ook last van. Maar het kan ook zijn dat je memory gaar is.. Probeer als het eerste niet werkt even memtest, eens kijken of die fouten geeft..

http://www.memtest.org/

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu memtest aan het doen, dat lijkt nogal lang te gaan duren, dus maar ff verder op de andere pc. Ik heb mijn geheugen op 266 mhz gezet, daarvoor moest ik de cpu:dram ratio van 1:1 naar 3:4 verzetten, dan ging de snelheid van 200 naar 266 Mhz. Dit lijkt me een beetje raar, ik dacht dat pc2700 333 mhz was? De FSB is 100 op mijn systeem, is dat normaal?

Verwijderd

Je CPU hoort op een 266MHz FSB te draaien en niet op 200MHz.
Dit kan je of op je mobo aanpassen of in je bios, deze hoort op 133MHz te staan.

Verder kun je beter je FSB en geheugen 1:1 draaien voor de beste performance.
Je kan met SiSoft Sandra je pc systeem benchmarken en ook een stress test doen (burn in test).

Verwijderd

Topicstarter
Jaja, dus eigenlijk is mijn systeem underclocked ipv overclocked, begrijp ik dat goed? Zodra memtest klaar is pas ik het aan, dit zal mijn probleem wel niet oplossen neem ik aan...

Verwijderd

Ik kreeg ook dit soort verschijnselen op een verder stabiele computer maar pas na installatie van drivers voor een digitale camera van TRUST. Verder toen ik overstapte van NVIDIA naar ATI kreeg ik het ook, van die spontane reboots. Heb windows maar opnieuw geinstalleerd, maar die NVIDIA komt er niet meer in, en die digitale camera gebruik ik alleen op een andere PC, lijkt erop dat die drivers conflicteren met mijn moederbord, A7N8X, heb ook gezien bij anderen dat die problemen krijgen met de drivers van de digitale camera en bepaalde chipsets... 8)7

Verwijderd

check ff je mobo boekje of je het met een dipswitch op je mobo moet aanpassen of in je bios. Dan loopt je CPU in ieder geval op de snelheid waarvoor ie gemaakt is. Als memtest geen errors vindt dan blijven er nog maar een paar opties over.

Wat voor voeding heb je? (hoeveel wattage)
Probeer eens alles los te trekken wat je niet nodig hebt, probeer het daarna nog eens. Run een benchmark etc. blijft ie dan wel stabiel lopen dan ligt het zeer waarschijnlijk aan het feit dat je voeding niet genoeg voltage kab geven. Is dat het niet dat ligt het zeer waarschijnlijk aan je mobo. Die moet je dan even laten doormeten.

Verwijderd

Topicstarter
Voeding: 300 Watt, dat zou toch genoeg moeten zijn dacht ik?

FSB kan ik in m'n Bios instellen.

Verder heb ik net de HD geformatteerd en een schone xp installatie uitgevoerd. Alle drivers zijn up2date, bios geflashed naar de nieuwste versie (1.6).

Ik moet nu weg, morgenochtend lees ik weer, ik reply dus ff niet, niet onbeleefd bedoeld dus.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom net thuis en zie dat memtest nog steeds bezig is, al ruim zes uur dus, overigens zonder fouten ontdekt te hebben tot nu toe. Is het normaal dat dit zo lang duurt?

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op 07 maart 2004 @ 00:21:
Ik kom net thuis en zie dat memtest nog steeds bezig is, al ruim zes uur dus, overigens zonder fouten ontdekt te hebben tot nu toe. Is het normaal dat dit zo lang duurt?
Ja duurt erg lang ja :/ :O

Vraagje : Wat voor 300 Watt voeding is het :? Verschilt zo per merk !!!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
En na 15,5 uur memtest nog steeds geen fouten, hij is nog steeds bezig! Dat kan toch niet kloppen? Ik denk dat ik er maar mee kap.

Merk voeding weet ik niet precies, op de bon staat: ATX Midi Carry Blue 300W, Cary is (Google) een of ander taiwanees computermerk, kan er verder niets over vinden. De kast+voeding kostte ongeveer 60 euro.

Hoe zit het eigenlijk de voltages enzo, kunnen die wellicht miin probleem veroorzaken?

En nog een vraag: als ik mijn FSB op 133 zet, dan draait mijn processor dus op 12,5 x 133 = 1663 Mhz, is dat de normale snelheid voor een Amd 2000+??

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-08 20:23
Er al eens aan gedacht dat Memtest gewoon iedere keer begint aan een nieuwe run als de vorige is afgelopen? Zolang jij 'm niet stopt blijft ie dus gewoon doorgaan, als ie na 15 uur nog geen fouten heeft gevonden is er dus niks mis met je geheugen :)
Hoe zit het eigenlijk de voltages enzo, kunnen die wellicht miin probleem veroorzaken?
Ja, maar dan moeten we wel weten hoe die momenteel zijn, want we kunnen niet ruiken of ze afwijken.
En nog een vraag: als ik mijn FSB op 133 zet, dan draait mijn processor dus op 12,5 x 133 = 1663 Mhz, is dat de normale snelheid voor een Amd 2000+??
Ja, maar dat zou je toch wel moeten weten, aangezien het jouw PC/CPU is ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Hahn op 07-03-2004 10:08 ]

The devil is in the details.

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:49

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Kijk eens in de Hang- en opstartproblemen FAQ.
Vertel daarna eens wat je hebt geprobeerd en of je ermee verder komt.
Verwijderd schreef op 07 maart 2004 @ 10:34:
Gezien de marges volgens de hang en opstartproblemen-faq (wel naar gekeken, veel uitgeprobeerd, Twee Dee), is dit redelijk in orde dus.
Ok het stond niet in je topicstart dus ik wilde het balletje toch opwerpen ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Twee Dee op 07-03-2004 11:12 ]

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
December schreef op 07 maart 2004 @ 10:07:
Er al eens aan gedacht dat Memtest gewoon iedere keer begint aan een nieuwe run als de vorige is afgelopen? Zolang jij 'm niet stopt blijft ie dus gewoon doorgaan, als ie na 15 uur nog geen fouten heeft gevonden is er dus niks mis met je geheugen :)
Mmm, dat wist ik niet :| inmiddels afgesloten dus.
Ja, maar dan moeten we wel weten hoe die momenteel zijn, want we kunnen niet ruiken of ze afwijken.
Dat begrijp ik , maar ja, hij was memtest aan het doen, dus ik kon het even niet nakijken, hè :). De voltages (volgens MBM 5):

Vcore -- 1,58
+3.3 -- 3,17
+5 -- 4,8
+12 -- 12,16
-5 -- -5,14
-12 -- -12,03

Gezien de marges volgens de hang en opstartproblemen-faq (wel naar gekeken, veel uitgeprobeerd, Twee Dee), is dit redelijk in orde dus.
Ja, maar dat zou je toch wel moeten weten, aangezien het jouw PC/CPU is ;)
Tsja, dat is waar, please accept my humble apologies...

Verwijderd

Topicstarter
Pff, nu snap ik er nix meer va. Ik heb 20 x een burn-in test gedaan van Sisoft Sandra, alleen bij de eerste keer loopt'ie vast, daarna geen enkele keer meer, dat is toch raar? Onhandig ook, zo kan ik niet gemakkelijk testen wat het probleem is, omdat het maar zo sporadisch gebeurt. Ook raar eigenlijk: hij loopt nooit vast tijdens het spelen van een spel, Mohaa bijvoorbeeld.

Ik ga nu dat geheugen maar eens omwisselen, kijken wat er gebeurt.

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
kijk eens in het windows logboek. daar staat meestal een foutmelding (op dat bepaald tijdstip)
met die foutmelding kan je dan op zoek gaan op internet.

zo heb ik ontdenkt dat de alcatel speedtouch usb bij mijn ouder voor reboots zorgde en de videokaart bij mijn broer ...

Verwijderd

Topicstarter
plastronneke schreef op 07 maart 2004 @ 12:07:
kijk eens in het windows logboek. daar staat meestal een foutmelding (op dat bepaald tijdstip)
met die foutmelding kan je dan op zoek gaan op internet.
Waarschijnlijk een über-stomme vraag, maar waar vind ik het windows logboek :?

Ik heb nu het geheugen omgewisseld, en daarbij kreeg ik de indruk dat het uitmaakte in welke dimm-insteekding ik het geheugen prikte, kan dat? In de meest linkse bijvoorbeeld liep hij meteen vast, en nu in het meest rechtse is hij al een halfuur ofzo niet vastgelopen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 maart 2004 @ 13:10:
Waarschijnlijk een über-stomme vraag, maar waar vind ik het windows logboek :?
Never mind, al gevonden. (jaja sorry ik weet eerst google dan GoT :/ )

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 22:29
Nou heb je automatich opnieuw opstarten uitgezet he.
En alsie vastloopt krijg je een blauw scherm maar zou je me ook de foutmelding van het blauwe scherm kunnen geven.

Over het algemeen geeft de foutmelding aan waar het conflict zit.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, de volgende keer als ik een blauw scherm krijg, maak ik er ff een foto van, of schrijf ik de melding op. Hij is nu al een tijdje niet vast gelopen trouwens. En mijn andere pc, waar ik het geheugen van deze ingestopt heb ook niet, dus het lijkt aardig goed te gaan nu...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels ontdekt dat wanneer ik mijn geheugen in het meest linkse bankje stop, hij heel vaak vastloopt. In het middelste bankje loopt hij minder vaak vast, en in de meest rechtse loopt hij bijna niet vast. Dit is toch raar? Wellicht is m'n mobo stuk? Iemand een id?

• Caesu
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
je hebt twee dimms van 128mb
heb je problemen als je die pc2700 er uitlaat?

mijn pc met 266DDR mobo - totaal ander merk, XP 2200+ - draait alleen lekker als er enkel pc2100 geheugen inzit.

[ Voor 5% gewijzigd door Caesu op 09-03-2004 07:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb een dimm van 256 mb (pc2700). Als ik er echter pc2100 indoe, loopt'ie ook vast, dus het ligt niet aan het geheugen.

Inmiddels heb ik er ook een andere videokaart in, een Geforce Mx 440 64 mb, en hij blijft maar vastlopen (welke bankje ik het dimmetje indoe heeft toch geen effect, hij loopt nu elke keer vast als ik opstart).

Ik snap er echt nix van, het wordt alleen maar erger, nu start hij dus niet eens meer op.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op:

http://www.pbase.com/kermitrules2/blauwe_schermen

enkele foto's gezet van de blauwe schermen die ik zoal tegenkom. Het zijn dus steeds verschillende, wie weet kan iemand er iets aan ontdekken, ik niet in ieder geval.

Bedankt alvast.

Verwijderd

Ik vermoed een complicatie tussen het geheugen en de videokaart

probeer eens een andere videokaart met het geheugen (hoeft geen grote videokaart te zijn) 8 of 16 is genoeg

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 maart 2004 @ 16:03:
Ik vermoed een complicatie tussen het geheugen en de videokaart

probeer eens een andere videokaart met het geheugen (hoeft geen grote videokaart te zijn) 8 of 16 is genoeg
Ik heb er dus net een nwe inzitten, eerst zat er in gforce 4200 ti 128 mb, nu een 440 mx 64 mb. Zelfde probleem, eerder meer dan minder.

Verwijderd

Is dit probleem ineens gekomen? zo ja... wat heb je geinstalleerd... je voeding is 300 watt .. dat is genoeg..

Misschien is het moederbord brak aan het worden.. wil ook wel eens voorkomen.. dat daardoor het geheugen wel zn werkt doet.. maar niet goed meer wordt ondersteund.. ik zou dus het op een ander moederbord proberen.. want je zegt zelf ander geheugen en een andere videokaart helpen niet !

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 maart 2004 @ 16:08:
Is dit probleem ineens gekomen? zo ja... wat heb je geinstalleerd... je voeding is 300 watt .. dat is genoeg..

Misschien is het moederbord brak aan het worden.. wil ook wel eens voorkomen.. dat daardoor het geheugen wel zn werkt doet.. maar niet goed meer wordt ondersteund.. ik zou dus het op een ander moederbord proberen.. want je zegt zelf ander geheugen en een andere videokaart helpen niet !

Succes
Tsja, het zit zo: ik heb het systeem overgenomen van een vriend die er veel gezeik mee had, dus hij had er niets meer aan. Toen heb ik de bende geformatteerd en win xp er opnieuw opgegooid, verder zonealarm, mc afee en Mohaa, verder nix. Sindsdien problemen, die lijken steeds erger te worden. Bij die vriend liep hij op een gegeven moment elk kwartier vast, bij mij start hij nu niet eens meer op.

Mobo wellicht rot ja zou kunnen, maar ja het is pas een jaar oud... net geen garantie meer toch gek. Ik heb ook geen ander mobo waar deze cpu inpast, balen dus.

Ben dus nog steeds in de markt voor goede ideeën.

Verwijderd

ZOu je me even willen toevoege op msn d_kuiper87@hotmail.com?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 maart 2004 @ 16:15:
ZOu je me even willen toevoege op msn d_kuiper87@hotmail.com?
Zeker.

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:49

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

In je eerste Screenshot staat nv4_disp.dll genoemd. Dit lijkteen signaal dat het een probleem is met je videokaart.

Probeer eens in je Bios AGP sidebanding OFF te zetten of je AGP-snelheid omlaag te gooien, dus bijvoorbeeld terug naar 2x, dit is meestal een stabiele setting en geeft nauwelijks performanceverlies tov 4x of 8x met je Ti4200.

Heb je je GF4 overklokt? Zoja=>terug zetten naar default snelheid en kijken of sys beter loopt :)

[ Voor 18% gewijzigd door Twee Dee op 09-03-2004 17:00 ]

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Hoera, mijn probleem is opgelost door een briljante interventie van Kuiper87!! Het blijkt dat amd 2000 xp niet samen gaat met 333 mhz geheugen, dus nu 266 dimmetje erin en hij doet het briljant! (had al eerder pc 2700 kaartje verwisselt met een pc 2100 kaartje uit mijn andere pc maar dat bleek stiekum toch een pc 2700 kaartje te zijn.. vervelende types bij de computerwinkel...)

In ieder geval iedereen hartstikke bedankt voor de ideeën en suggesties, vooral Kuiper87 natuurlijk....

Topic kan dicht :) :) :)
Pagina: 1