Laser aansturen deel 4

Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste
Acties:
  • 25.686 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
*kickje* T is een beetje stilletjes hier! :9 Heeft iemand mss nog pics ofzow? of wat te vertellen?

offtopic:
Woej 400´ste post in dit topic (8>

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2004 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Nah, ik ben even te druk met andere dingen op het moment..

Ook heb ik nog weer een ander idee (ze komen sneller als dat ik ze uit kan voeren..) : Je zou de vier signalen die je voor twee stappenmotoren als open loop-galvo nodig hebt ook in de PC op kunnen wekken. Zes kanaals audio is op zich niets bijzonders meer tegenwoordig, maar dan is feedback niet meer haalbaar.

Een ander probleem is dat je voor deze toepassing eigenlijk DC-gekoppelde uitgangen nodig hebt, daar voorzien geluidskaarten nooit in.
Een workaround daarvoor zou kunnen zijn het signaal op een 20 khz sinusje AM te moduleren. Verlies je wel de helft van de bandbreedte en een bit nauwkeurigheid. Het tweede is geen punt, het eerste is mogelijk zonde als je stepper snel genoeg kan stappen.

De bekende Spookey-blue maakt ook gebruik van gewone stappenmotoren in open loop, met alleen een eindstop. (Dit op basis van het plaatje van de Spookey-OEM module van medialas)

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 11:31
Matched: laser
* addictive is nu de gelukkige eigenaar van een 5 mW groene laserpointer

* addictive bedankt MrOizo

[ Voor 11% gewijzigd door addictive op 16-09-2004 17:40 ]

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
Geen matches
http://thomaspfeifer.net/index2.htm
weer iemand gevonden die leuk bezig is geweest (de galvano is op basis van die van de elektuur)

ben nu zelf ook de cny70 aan het onderzoeken, ik heb hem op m'n prototype galvo geplakt. hiermee wil ik gaan onderzoeken of de feedback wel lineair is...

edit:
Afbeeldingslocatie: http://img2.imgspot.com/u/04/268/10/0000685.jpg

de kleine sinus is het signaal wat ik terug krijg als ik een sinus op m'n galvano aansluit (345Hz), met een paar kiloherz gaat he ook goed alleen heb ik dan meer vermogen nodig om dezelfde uitslag te krijgen en dat trekt mijn functie generator niet...

binnenkort mijn eerste closedloop pid aansturing in elkaar zetten

[ Voor 58% gewijzigd door hilbren op 25-09-2004 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Geen matches
de sensor is trouwens wel overgevoelig voor omgevingslicht, ik hoef m'n hand maar te bewegen of hij vliegt de scoop uit!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ben inmiddels een tijdje bezig geweest met die galvo's en een soort optische feedback maar kan nog geen mooie plaatjes laten zien. De galvos zijn moeilijk electronisch te dempen en daarnaast gaat er erg veel stroom doorheen. Hierdoor worden ze overigens ook erg heet en ook dat geeft weer problemen.

Ik las net de discussie rond stapper motoren etc. wel de veilige keuze ;)

groet, Matthijs

ps. Hilbren, ik ben benieuwd naar jouw bevindingen met de CNY70. Afschermen is idd vel noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand nog een oude scope staan? die begint langzaamaan toch noodzakelijk te worden om feedback circuits te analyseren....

cheers Matthijs

www.amelink.net/laserpage

• hilbren
Geen matches

• Vm1heA
  • Laatst online: 29-09 12:37
Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 23:13:
Heeft iemand nog een oude scope staan? die begint langzaamaan toch noodzakelijk te worden om feedback circuits te analyseren....

cheers Matthijs

www.amelink.net/laserpage
Conrad heeft cheapo scopes die tot 5 MHz redelijk werken.
Verwacht er niet TE veel van, maar je kan wel visueel analyseren.

• KawaiK5
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05-2021
Geen matches
Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 23:13:
Er worden regelmatig radiomarkten gehouden op verschillende plekken in NL. Het is een electronica vlooienmarkt, de kern van het publiek bestaat uit zendamateurs, maar je kan er echt _alles_ op het gebied van electronica vinden. Ik heb er mijn scope, enkele functiegeneratoren en voedingen op de kop kunnen tikken.

Die in Beetsterzwaag, Meppel en Rosmalen vind ik erg de moeite waard.

http://www.veron.nl/amrad/radiomarkt.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

*schopje*

Ik zat even wat voor mijzelf te zoeken op internet, en toen kwam ik deze leuke besturing voor lasers tegen: http://instruct1.cit.corn...225/MattandJosh/index.htm

Een sturing voor 3 spiegeltjes waarmee je figuren kan maken met lasers.
Gebaseerd op een Atmel ATMega32, en een STK-500 starterkit en wat losse elektronica. En een computer voor de Hyper-terminal die de commando's geeft.

Het hele gebeuren inclusief schema's en, nog belangrijker, de C-code.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:33

Super_ik

haklust!

ik heb hier een laser module, maar hoe kom ik er achter hoeveel mW hij is?
er staat op dat hij van Lasiris inc is, ik vermoed dit model. op de module zelf staat classe IIIB laser product
Power output: <500mW
wavelength: 600-700nm
hij geeft een rode kleur.

[ Voor 5% gewijzigd door Super_ik op 14-10-2004 12:00 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Nooit meer dan 500mW ;)
Class 3B lasers may have an output power of up to 500 mW (half a watt). Class 3B lasers may have sufficient power to cause an eye injury, both from the direct beam and from reflections. The higher the output power of the device the greater the risk of injury. Class 3B lasers are therefore considered hazardous to the eye. However, the extent and severity of any eye injury arising from an exposure to the laser beam of a Class 3B laser will depend upon several factors including the radiant power entering the eye and the duration of the exposure. Examples of Class 3B products include lasers used for physiotherapy treatments and many research lasers.
Dat is dus een beste laser.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Class 3b zichtbaar kan eigenlijk alles zijn tussen 5 en 500 mW

Zie hier voor meer info.

Ik ben even niet zo actief op lasergebied, heb het druk met andere leuke dingen en ook niet zo veel inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Super_ik schreef op 14 oktober 2004 @ 11:59:
ik heb hier een laser module, maar hoe kom ik er achter hoeveel mW hij is?
er staat op dat hij van Lasiris inc
hij geeft een rode kleur.
je wil de prijs iig niet weten, dat kan ik je vast wel vertellen. beter gewoon op marktplaats kijken.
Resistor schreef op 14 oktober 2004 @ 11:41:
*schopje*

Ik zat even wat voor mijzelf te zoeken op internet, en toen kwam ik deze leuke besturing voor lasers tegen: http://instruct1.cit.corn...225/MattandJosh/index.htm

Een sturing voor 3 spiegeltjes waarmee je figuren kan maken met lasers.
Gebaseerd op een Atmel ATMega32, en een STK-500 starterkit en wat losse elektronica. En een computer voor de Hyper-terminal die de commando's geeft.

Het hele gebeuren inclusief schema's en, nog belangrijker, de C-code.
ik kan alleen geen resultaten vinden |:(
het ziet er een beetje uit alsof je er verschillende lisoujous verguurtjes mee kan maken, meer niet.

[ Voor 6% gewijzigd door hilbren op 15-10-2004 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-09 13:03

AcouSE

Swedish Chef

Matched: aansturen
Je kan alleen de snelheid van die 3 motortjes aanpassen van 0 tot 100% in 255 stapjes. Niets bijzonders an sich, maar wel leuk dat je het geheel via hyperterminal kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, ben vrij nieuw op het gebied van lasers, heb nu alleen nog maar dat conrad setje, met een 5 mw rode pointer, 't is een begin :O Nu wil ik graag dat setje wat staat op www.mylaserpage.de en ik wil dan een groene (l.w.z. 10 mw groene lasermodule) nou heeft die sturing op die Duitse site een blankings uitgang, wie kan me vertellen waar ik een 10mw groene laser kan vinden die reageert op die uitgang? ik ben maar een leek, maar ik heb gezien op pagina 14 van dit forum dat FALCON volgens mijn heeft wat ik zoek, die zou me wat verder kunnen helpen? de technische gegevens mijn zon laser zeggen me zo weining, gaarne hulp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
ik zou als ik jou was eerst dat setje van laserpage even teste voordat je gaat inversteren in een groen pointer. zo spectaculair is dat setje nu ook weer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-10 23:00
Geen matches
Ik heb nog een mooi Galvo zelfbouw project gevonden op het grote www :D Dacht niet dat ie hier al is voorbij was gekomen, de resultaten zijn in elk geval super! klik hier!

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Geen matches
wtf, GAAF!!!

waarom heb ik die link nooit gevonden???

ook gaaf hoe hij die moving magnet galvano heeft gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-10 20:57

n00bs

Het is weer Zomer!

Geen matches
DAMN Super gaaf zeg... wou dat ik dat zelf ook kon maken... ben helaas niet ZO technisch aangelegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Geen matches
ik zie nu wel dat hij figuurtjes projecteerd van een afstand van 60 meter, dat betekent dat hij een heeeeeeeeeeele kleine openingshoek gebruikt (is niet echt makkelijk)
neemt niet weg dat het er wel goed uitziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
Geen matches
hilbren schreef op 18 oktober 2004 @ 20:08:
wtf, GAAF!!!

waarom heb ik die link nooit gevonden???

ook gaaf hoe hij die moving magnet galvano heeft gemaakt!
Ja idd, maar hoe die nu precies een ronde magneet heeft gemaakt :? Hij zegt dat ie magneten uit harde schrijven heeft gebruikt en rond geslepen heeft. Verder heeft ie z'n feedback ook goed voor elkaar, capacitatief...

zo dus z'n magneten:

Afbeeldingslocatie: http://elm-chan.org/works/vlp/rotor.png

[ Voor 9% gewijzigd door Geronimoos op 18-10-2004 20:41 ]

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
De site kende ik al een tijdje, maar nu is hij dus ook compleet in het Engels beschikbaar :)

Ik doe het hem helaas nog niet zo snel na denk ik.. Wel heel interressant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:37

Felyrion

goodgoan!

Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 12:37:
Hallo, ben vrij nieuw op het gebied van lasers, heb nu alleen nog maar dat conrad setje, met een 5 mw rode pointer, 't is een begin :O Nu wil ik graag dat setje wat staat op www.mylaserpage.de en ik wil dan een groene (l.w.z. 10 mw groene lasermodule) nou heeft die sturing op die Duitse site een blankings uitgang, wie kan me vertellen waar ik een 10mw groene laser kan vinden die reageert op die uitgang? ik ben maar een leek, maar ik heb gezien op pagina 14 van dit forum dat FALCON volgens mijn heeft wat ik zoek, die zou me wat verder kunnen helpen? de technische gegevens mijn zon laser zeggen me zo weining, gaarne hulp _/-\o_
mocht je informatie hierover willen is het misschien makkelijk om even te mailen.
mn adres is: falcon [at] assault .nl

en wat die gast hierboven voor elkaar heeft gekregen: _/-\o_

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Geen matches
ik ga die driver namaken, alleen ic U4 kan ik niet helemaal indetieficeren : http://elm-chan.org/works/vlp/galdrv.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denhomer
  • Laatst online: 04-10 09:06

Denhomer

Doh !

Geen matches
hilbren schreef op 19 oktober 2004 @ 12:09:
ik ga die driver namaken, alleen ic U4 kan ik niet helemaal indetieficeren : http://elm-chan.org/works/vlp/galdrv.png
Dit is volgens mij een EXO-3-16M chipje, enkele info vind je hier
http://www.chipdocs.com/p...asheets/WK/EXO-3-16M.html
en http://www.chipdocs.com/p...sheets/KSS/EXO-3-16M.html
Site is traag :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
Geen matches
Budgetcom.nl is een webshop die allerlei elektronica restpartijen verkoopt. Ze hebben ook galvo's, zie hier van GSI Lumonics (G320 open-loop) voor 85 euro per stuk. Heeft iemand ervaring met deze galvo's?

Afbeeldingslocatie: http://www.budgetcom.nl/galvo2.JPG
GSI Lumonics G320 open-loop galvanometer, zonder spiegel.
Armature Inertia = 4.0 gm-cm2. Scanangle = ~20 degrees optical.
Load-free Natural Resonant Frequency = 165 Hz.

Nieuwprijs normaal ~550 euro, onze prijs: slechts 85,00 euro

Die 550 euro lijkt me wat overdreven... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Geronimoos op 19-10-2004 16:37 ]

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Is volgens mij al eerder in dit topic voorbij gekomen. Ze zijn wel erg traag imo.
[edit] Zie aan de andere kant niet in waarom E 550 overdreven zou zijn, ze zijn gewoon niet specifiek voor deze toepassing geschikt - maar daarom niet waardeloos.

@ EXO-3-16M: Ik denk dat iedere 8 MHz TTL compatibele x-tal oscillator wel werkt. Die zijn compleet als `oscillator block' te koop of anders vrij simpel te bouwen.

De gebruikte opamp (datasheet) is volgens mij wat lastiger te krijgen, durf zo snel niet in te schatten hoe belangrijk de specs zijn en wat een goede vervanger is. Hij is in ieder geval vrij rap zo te zien.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2004 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Even een simpele vraag... ik heb een groene laserpointer en wil deze direct op het net aansluiten met een adapter dat een spanning van 3.0V doorlaat. Het vervelende nu is, dat de universele adapters ongeveer een spanning heeft van 3V. En dit zelfs tot boven de 3.3V. Het lijkt mij dat deze daardoor niet geschikt zijn als stroombron... ik weet niet wat de maximale spanning is want die laserpointers aankunnen, maar bevoordelijk zal het niet zijn.
Heeft iemand dus een idee (betaalbaar) wat als stroombron kan dienen. Of maakt 3.3V niets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-10 07:55

Atmoz

Techno!!

n00bs schreef op 19 oktober 2004 @ 20:04:
Even een simpele vraag... ik heb een groene laserpointer en wil deze direct op het net aansluiten met een adapter dat een spanning van 3.0V doorlaat. Het vervelende nu is, dat de universele adapters ongeveer een spanning heeft van 3V. En dit zelfs tot boven de 3.3V. Het lijkt mij dat deze daardoor niet geschikt zijn als stroombron... ik weet niet wat de maximale spanning is want die laserpointers aankunnen, maar bevoordelijk zal het niet zijn.
Heeft iemand dus een idee (betaalbaar) wat als stroombron kan dienen. Of maakt 3.3V niets uit?
Als een adapter belast wordt zakt de spanning meestal nog wat. Uiteindelijk zul je dus toch op 3.0 volt uitkomen. Je kunt het ook zeker weten door te testen:

Sluit laser op adapter aan en meet dan de spanning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Mjah dat snap ik, maar ik zag (en dit was de stabielste die de electronica winkel had) een adapter van Alecto die bij 200mA 3.3V gaf en bij 600mA 3.0V... IK heb GEEN idee wat mijn laserpointer aan stroom opneemt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vm1heA
Kan je zeggen dat de meeste adapters onstabiele spanningen geven en dus ook de spikes uit het lichtnet door naar de laagspanningskant sturen.
Dus dan leeft je laserdiode ook niet echt lang door als die niet beveiligd is tegen overspanning.
Zelf even een voeding bouwen of een gestabiliseerde netadapter kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Geen matches
weet iemand hoe die galvo's zich verhouden ten opzichte van mot1 steppers?

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
@n00bs

een gewone adaptor gaat sowieso niet werken!! de spanning is te onstabiel en je laser werkt op stroom niet op spanning (zo kun je he eigenlijk niet zeggen maar ik hoop dat je het begrijpt)
De felheid van je laser wordt bepaald door de stroom die door je laser gaat,niet door de spanning. Daarom mag je er niet zomaar een adaptor op aansluiten!!

1 woord: LM317

maak er een stroomsturing van. (om het veilig te maken kun je het beste een spanning regelaar gebruiken die (als hij opstart) de spanning langzaam opstart. vervolgens gebruik je nog een keer een lm317 om de stroom door je laser te begrenzen.

als je dan de laser ook nog blanking wil gebruiken dan kun je twee fets gebruiken om heel snel te schakkelen tussen je laser en een neplaser (paar diodes is serie oid) (om de stroom constant te houden)

[ Voor 27% gewijzigd door hilbren op 20-10-2004 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QkE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 12:54

QkE

In your face Gnagna

Geen matches
Kan je niet gebruik maken van een computer voeding. Die heeft toch ook een 3 volt? En volgens mij worden die redelijk gestabiliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Geen matches
Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 17:10:
@ EXO-3-16M: Ik denk dat iedere 8 MHz TTL compatibele x-tal oscillator wel werkt. Die zijn compleet als `oscillator block' te koop of anders vrij simpel te bouwen.

De gebruikte opamp (datasheet) is volgens mij wat lastiger te krijgen, durf zo snel niet in te schatten hoe belangrijk de specs zijn en wat een goede vervanger is. Hij is in ieder geval vrij rap zo te zien.
die oscilator zoek ik nog wat voor, als jij wat hebt liggen mag je het wel even posten/mailen.

betreft de opamp:
bovenaan staat dat de opamp tot 15Mhz trek, maar al kijk je een paar bladen verder dan zie je de freq./peak to peak voltage swing dan is die niet veel beter als de gemiddelde tl084 (die ik hier heb liggen). het komt er op neer dat ze allebei bij de 100Khz wel ophouden met versterken. verder heb ik niks boeients kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vm1heA
hilbren schreef op 20 oktober 2004 @ 10:10:
@n00bs

een gewone adaptor gaat sowieso niet werken!! de spanning is te onstabiel en je laser werkt op stroom niet op spanning (zo kun je he eigenlijk niet zeggen maar ik hoop dat je het begrijpt)
De felheid van je laser wordt bepaald door de stroom die door je laser gaat,niet door de spanning. Daarom mag je er niet zomaar een adaptor op aansluiten!!

1 woord: LM317

maak er een stroomsturing van. (om het veilig te maken kun je het beste een spanning regelaar gebruiken die (als hij opstart) de spanning langzaam opstart. vervolgens gebruik je nog een keer een lm317 om de stroom door je laser te begrenzen.

als je dan de laser ook nog blanking wil gebruiken dan kun je twee fets gebruiken om heel snel te schakkelen tussen je laser en een neplaser (paar diodes is serie oid) (om de stroom constant te houden)
Zei ik 8) en over die LM317 dacht ik dat het tever zou gaan.(waarom eigenlijk want er word wel meer hier met electronica gedaan 8)7 )
Kan je er voor de n00bs ook een schema bij plakken want ik kan er nu op het moment niet zo gauw 1 vinden en op mn werk 1 tekenen denk ik ook niet dat ze dat waarderen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Geen matches
schema voor die lm317 heb ik zo niet liggen, dit is de enige die ik nog heb liggen:
Afbeeldingslocatie: http://img7.imgspot.com/u/04/293/04/schema.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vm1heA
Geen matches
Was even niet wakker ...
Er zijn genoeg PDFs over de LM317 van de makers natuurlijk.

http://www.national.com/d...Qualification_Package.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Geen matches
Makkelijker ;) is het om iets kant en klaars te hebben.
Is dit niet geschikt:

Artikelnr.: 510503

Technischespec.: Gestabiliseerde uitgangsspanning naar keuze: 3/4,5/5 V bij 2,5 A; 6 en 6,5 V bij 2 A; 7 V bij 1,9 A;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Geen matches
noobs je zit niet op te letten!!

je hebt een stroombron nodig geen spanningsbron!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

hilbren schreef op 20 oktober 2004 @ 13:05:
noobs je zit niet op te letten!!

je hebt een stroombron nodig geen spanningsbron!!!
Misschien snap ik het ook niet zo goed :p
Natuurkunde is voor mij way back ;)

En wat zijn batterijen dan? toch ook een stroombron ? :)

Nog ff wat van laserfaq:
Substituting Batteries in Laser Pointers
My general recommendation would be to avoid this if possible but I do agree that having to spend huge $$$$ for those silly button cells can get to be annoying. :)

"My laser pointer requires those little button cells which are really expensive and hard to find. I was wondering if I can instead connect 2 wires and make a battery pack for it using 3 AA batteries. Do all pointers have power regulators?"
They all have some sort of regulation but it may not be adequate to deal with much of a change. You would have to check circuit to be sure or use batteries that are exactly the same maximum voltage. Even that isn't totally guaranteed as really dreadful designs could depend on the internal resistance of the batteries to limit current. So, replacing AAA Alkalines with D Alkalines could cause problems with some designs.

To be reasonably safe, you would have to measure the current using a fresh set of the recommended button cells and then add enough series resistance to make sure the current can never exceed this value even with brand new AAs (or whatever you are using).

Note that the much more complex and expensive green laser pointers should have decent regulation but they may still assume that nicely behaved batteries are used. Therefore, if adding an external power source to one of these, it is best to make sure it is well filtered, regulated, and has absolutely no overshoot during power cycling. Also see the next section.

Powering a Laser Pointer From an External Source
Unlike high quality and expensive diode laser modules, laser pointers may have less than stellar internal regulation. Thus, you could easily destroy them instantly by attaching an external power supply, wall adapter, or even a higher capacity battery of the same voltage as the one used originally. Some pointers may even depend on the internal voltage drop inside the recommended (internal) batteries to provide some of the current regulation!
So, if you really want to run a pointer from an external source, the best thing to do would be to measure the voltage across a fresh set of batteries powering the pointer and build a highly filtered, well regulated power supply to match it. The power supply must have absolutely no overshoot or undershoot when power cycling.

Another not quite as robust alternative is to obtain a wall adapter with an adequate current rating and slightly higher voltage rating than the pointer's battery. Then, add series resistance until the voltage at the pointer is the same as when powered with its internal battery. This is risky, however, since unless the wall adapter is regulated (few are), ripple, line voltage fluctuations, and power surges will get through it - and any of these can fry a laser diode in next to zero time.

Also note that a fancy regulated power adapter may actually be deadly to a laser pointer. Power supplies that include active components (those using switchmode or linear regulators as opposed to simple wall adapters with only a transformer, rectifier, and filter capacitor) may produce sub-microsecond (or longer) overvoltage spikes when power cycled (at power-on or power-off). These will have no effect on most electronic equipment but may be fatal to laser diodes.

As far as connecting the power supply: If you don't mind drilling a hole in the case or end-cap, construct a dummy battery with contacts at each end which you wire to your external power supply. Drill a hole in the side of the case, or better yet in the cap (but off to one side so the cap will still make proper contact with the battery if you decide to use the pointer with a battery in the future) to allow the pair of wires to pass through after the cap is screwed on. There are all sorts of ways of doing this. The connections have to be made to the center spring contact on the circuit board at the bottom of the battery compartment and the case. Make sure you get the polarity correct!

[ Voor 96% gewijzigd door n00bs op 20-10-2004 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vm1heA
Ik vermoed dat er al een stroomregelaar voor de laserdiode zit als ik het zo lees ;)

Dus dan voldoet een goede stabiele spanningsbron wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Uhm ja daar heb ik t ook over :) ik heb dus een laserpointer (dus dat is compleet) die werkt op 2AAA batterijen (3.0V). Nu wil ik GEEN batterijen meer gebruiken en de diode met driver eruit halen in in een kleine gebouwde opstelling plaatsen... that's all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Geen matches
Een batterij is trouwens een spanningsbron ( in Volts )

een stroombron levert een constante stroom (in Amperes ), en dat doen batterijen echt niet

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Geen matches
ok wat kan ik dus het beste kopen ter vervanging van de batterijen :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vm1heA
n00bs schreef op 21 oktober 2004 @ 00:36:
ok wat kan ik dus het beste kopen ter vervanging van de batterijen :)?
Gewoon die voeding die je zelf al aanhaalde van de Conrad want je hebt al een stroomregelaar ingebouwd zitten in je laser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
een batterij is inderdaad een spanningsbron... maaarr ook niet helemaal!!!
een ideale spanningsbron heeft een oneindig lage weerstand, maar dat heeft een batterij niet. een batterij heeft namelijk een bepaalde interne weerstand die er voor zorg dat de spanning zal in zakken afhankelijk van de belasting.

in de meeste laserpointers zit een "stroomregeling".
Deze stroomregelingen zijn bij de goedkopere modellen zo gemaakt dat de batterijen ook een rol spelen. op het moment dat jij dus een echte spanningsbron gaat aansluiten kan (en zal) het ook mis gaan.
Dus als jij een spanningsbron kan regelen met dezelfde bronspanning als een batterij en met de zelfde interne weerstand dan zou het in principe goed moeten gaan.

de duurdere laserpointers hebben wel een echte stroomregeling (vaak een paar transistoren+potmeter) dan wordt de keuze voor een voeding al wat makkelijker.
maar wat veel mensen vergeten is dat de halfgeleider laser erg gevoelig zijn voor spannings/stroom pieken. dus om nu te zeggen dat het volkomen veilig is om een willekeurige voeding te nemen,.. niet echt
verder verkoopt conrad ook speciale stroomregel schakelingen speciaal voor lasers (hint hint)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Hilbren bedankt voor je utileg :) het gaat om die groene laserpointers die ik toen gevonden had, waarvoor toen door Falcon een IA was opgezet. Deze heb je zelf ook als het goed is ;)
Anyway zou dus een gestabiliseerde voeding dus wel moeten kunnen? alleen die speciale stroomregel schakeling van conrad een veiligere keuze zijn, als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vm1heA
Die van conrad is een gestabiliseerde voeding van zichzelf al ( mits dat er natuurlijk bij staat anders niet )
Maar elke voeding die gestabiliseerd is voldoet mits je de spanning kan instellen, de stroom regelt de laserpointer dan met zn eigen regelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Geen matches
Idd. had die potmeter al een keer was bijgesteld, vermogen nam daardoor duidelijk toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetorian
  • Laatst online: 05-10 22:23
Ik heb nu ook 2 galvo's (Z1827), vorige week ook een 35 mw groene laser aangeschaft...

Helaas ben ik niet solderig genoeg om zelf een driver/controller te maken voor die galvo's, kun je ze ergens kant en klaar kopen? Met evt software voor de pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Geen matches
ja alles kun je gewoon kopen, gewoon even zoeken, zelf hier in nederland is dit spul redelijk te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetorian
Geen matches
Ik heb me helemaal het apelazarus gezocht met google, maar kan niets vinden :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Hallo again,
zijn er mensen die ervaring hebben met de GSI Lumonics G320 galvos?
Ik wil hier wel eens mee experimenteren maar nutuurlijk niet zonder eerst de bevindingen van de groep te horen :*)
gr. SuperBeamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog iets: Tijdje terug was ik opeens zeer gealarmeerd door vlekjes in mijn gezichtsveld. Aangezien ik veel met lasers bezig was toen ik ze voor het eerstz ag vreesde ik voor het ergste. Na een bezoek aan het oogziekenhuis blijkt dat het geen laser beschadigingen zijn maar iets dat in het engels bekend staat als "floaters" - iets waar op termijn 70% van de mensen last van krijgt. Het is nog steeds niet leuk maar beter dan dat wat ik eerst dacht. Leek me wel goed om even het vervolg daarop aan de groep te melden.
Het gaat jullie goed. SB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 13:49
Okee handig dat je nu weet waar je aan toe bent. Zoals ik al eerder zei leek het me sterk dat het door de laser kwam in de situatie zoals je die aan ons vertelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrOizo schreef op 04 november 2004 @ 09:09:
Okee handig dat je nu weet waar je aan toe bent. Zoals ik al eerder zei leek het me sterk dat het door de laser kwam in de situatie zoals je die aan ons vertelde.
mee eens maar het was wel ff schrikken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Geen matches
dat kan ik me voorstellen, ik moet er niet aan denken dat ik iets aan m'n ogen krijg!!
ik heb nu al een bril, en daar ben ik eigenlijk wel blij mee, want die heeft me toch al meerdere keren gered van rond vliegend metaal en dergelijke (ook stukken kogels van de schietbaan zijn niet ongebruikelijk)

ontopic:
ik ben nu nog even een beetje geld bij elkaar aan het sparen, voor het schema van de laatst genoemde website. ik ben van plan om gewone opampjes te gebruiken en een willekeurige cmos 8Mhz oscilator te gebruiken (wel een vrij stabiele, eventueel met kristal)
de galvano ga ik net als mn vorige prototype zoveelmogelijk van koolstof maken (iig de as) om zo nog meer gewicht te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:20
Vriend van mij kwam met een laser aanzetten, had ie voor 5 eur op de kop getikt...

50 mW, 450-515 nm argon laser.

Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/laser/laser1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/laser/laser2.jpg

Vraag is alleen: Hoe krijg je dat ding aan de gang? Behalve de spanningen die ie nodig heeft is t me niet echt duidelijk. Kan ik die spanningen gewoon erop zetten? Er zit namelijk GEEN voeding bij, alleen de buis zelf + koeler...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
voeding moet je zelf maken dit is nog best een flinke klus
zeker als je nog niet veel kaas heb gegeten van electronica
maar mooi en nog jong buisje hoor !!
hopenlijk is ie niet te veel gebruikt

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2004 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor een voorbeeld voor een wat kleinere voeding kun je terecht eerder in dit optic, of het verhaal op mijn website :)

T ziet er heel :9 uit moet ik zeggen ! Fijn ook dat de ontsteker er nog op zit. Je buis is wel wat groter dan de mijne en zal mogelijk wat meer stroom (en 2N3055's in de voeding ... ) nodig hebben.

3.4 VAC zal de gloeistroom zijn (veel stroom)
115 VAC is voor de fan
90 VDC de ontladingsspanning, die moet stroomgeregeld zijn (! ) als je hem langer dan "heel even" wilt gebruiken (of testen). Als je de stoom niet regelt en hij loopt te ver op is de laser heel snel kapot.

De buis is flink wat moderner dan die van mij (11 jaar), maar over de staat en hoeveel licht er nog uit komt valt zo natuurlijk niets te zeggen.
Als je gaat testen meet dan (behalve continue en altijd de stroom) ook even de spanning over de ontlading, die kan je (grofweg) iets vertellen over de gasdruk en de te verwachten levensduur (normaal overigens iets van een paar 1000 uur)

Het zelf bouwen van zo een voeding is goed te doen, maar om diverse redenen geen beginnersproject. Let altijd op de veiligheid.

Lees de betreffende pagina's in de LaserFaq voor alle mogelijke informatie.

[edit]Diverse verbeteringen & aanvullingen

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2004 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Verwijderd schreef op 08 november 2004 @ 00:10:
Voor een voorbeeld voor een wat kleinere voeding kun je terecht eerder in dit optic, of het verhaal op mijn site :)

T ziet er heel :9 uit moet ik zeggen ! Fijn ook dat de ontsteker er nog op zit. Je buis is wel wat groter dan de mijne en zal mogelijk wat meer stroom (en 2N3055's in de voeding ... ) nodig hebben.

3.4 VAC zal de gloeistroom zijn (veel stroom)
115 VAC is voor de fan
90 VDC de ontladingsspanning, die moet stroomgeregeld zijn (! ) als je hem langer dan "heel even" wilt gebruiken (of testen). Als je de stoom niet regelt is hij heel snel kapot.

Het zelf bouwen van zo een voeding is goed te doen, maar om diverse redenen geen beginnersproject. Let altijd op de veiligheid.

Lees de betreffende pagina's in de LaserFaq voor alle mogelijke informatie.
Die spanningen had ik inmiddels ook al uitgevogeld, heb de onnodige shit er al uitgehaald. Nu wordt het dus een voeding bouwen voor 90V DC.... en de gloeispanning..

Moet die gloeispanning perse AC zijn? Anders kan ik ook "gewoon" een PC voeding pakken (= veel A @ 5V) met een paar zware diode's erachter (0.7V per diode eraf)

Geen beginnersproject maakt niet uit, ik heb wel wat electronica-ervaring, dus een schematje bouwen en solderen is het probleem niet.

Wordt alleen zoeken naar een juiste trafo. Misschien eerst maar ff ergens een lompe variac regelen om te kijken of die buis t uberhaupt wel doet ;)

[ Voor 14% gewijzigd door DJSmiley op 08-11-2004 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoiets (met een variac) is geen gekke gedachte.

De gloeistroom gaat in de richting van 25 A, ik denk dat je dat met een PC voeding niet gemakkelijk red, buiten dat moet het liefst een symmetrische wisselspanning zijn rond de kathodespanning van de ontlading om die netjes te verspreiden over de kathode.

Er zit in het algemeen geen onnodige shit in laserheads .. ;)

Doe voorzichtig en laat alles (ook de umbilical) zo veel mogelijk in tact in eerste instantie zou ik zeggen.

Er komt wel iets meer bij kijken dan alleen een schema'tje nabouwen, je zit op diverse plaatsen al snel tegen de grenzen van componenten aan te werken - de foutmarges zijn klein.

[edit]
Als je niet zeker van jezelf bent zou ik je mijn schema niet direct aanraden. Het is belangrijk simpeler en goedkoper als de meeste andere schema's op het internet, maar heeft daardoor wel kleinere marges en kan het vermogen voor mijn buisje al maar net leveren.
Voor mij voldoet het echter best, en het geeft wel aan in welke richting je het zou kunnen zoeken. :)

[edit2] Ik raad je echt aan de betreffende pagina's in de http://laserfaq.org te lezen voordat je aan de slag gaat. Als er iets kapot gaat (en dat kan zomaar ..) is het heel zonde.

Ook al is 50 mW misschien niet veel meer, een Ar laser heeft (naast `wat' nadelen) zo zijn eigen voordelen als meerdere lijnen. :)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2004 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Verwijderd schreef op 08 november 2004 @ 00:38:
...
Er zit in het algemeen geen onnodige shit in laserheads .. ;)

Doe voorzichtig en laat alles (ook de umbilical) zo veel mogelijk in tact in eerste instantie zou ik zeggen.

...
Naja, onnodige shit, daarmee doelde ik op de urenteller, een temperatuursensor op het "koelblok", en de bijbehorende kabelrommel.

en ja, laserfaq ga ik eerst rustig doorspitten ;)

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 08-11-2004 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je die weghalen ? Lekker laten zitten en als je hem weer gebruikt weer netjes aansluiten. Die clixon zal maar een keer je laser redden.. !

Waar staat de urenteller op ?

[edit]
Sorry als ik wat bemoeizuchtig overkom. :P Het is puur enthousiastme ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2004 00:59 ]

Verwijderd

Geen matches
he gasten ik heb hier een paar galvoos binnen gekregen heeft er nog iemand een bestuuring liggen voor die dingen
ze zijn van general scanning inc
met model nr z1002

• hilbren
Geen matches
ik kan ze alleen niet vinden op de site van general scanning (heet nu GSI btw)
http://www.gsilumonics.com/opticalscanning/default.html

Verwijderd

Geen matches
er staat ook een pat nr op 3 624 574
ze zijn ook niet nieuw meer denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Geen matches
zou er nog wat te verbeteren zijn aan de galvano van die website??

ik zat er zelf aan te denken om het anker wat langer te maken, en dan vooral de magneet. op die manier kun je meer kracht uitoefenen of zal hij juist langzamer worden omdat hij zwaarder wordt ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetorian
Ik denk dat als je hem krachtiger maar hem ook zwaarder maakt de verhoudingen hetzelfde blijven, alleen wat logger en dus minder geschikt voor precieze dingen... snelheid is natuurlijk het belangrijkst voor zo'n galvo :)

Btw voor de mensen die nog zo'n dpss laser zoeken, ik zie er weer een paar te koop staan op internet (kijk maar eens op de veilingkijker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Laatst online: 07-10 13:43

chromeeh

the Gnome

Geen matches
Dit trouwens nog wel een leuk systeempje om mee te beginnen:
Afbeeldingslocatie: http://www.laserart.info/images/ev187-1.jpg
Meer info het systeem staat hier :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Waarom is het ELV-logo'tje op dat plaatje weggpoetst ? Die maakten die bouwpakketjes.

Die spiegelgalvanometertjes heb ik hier ook nog liggen. Bedenk wel dat ze echt alleen geschikt zijn voor rood licht (het zijn dichro'tjes), en nogal traag (40 Hz Sinus @ 10 graden afbuiging max. , in die richting)
Er hoort een controllerbordje op basis van een MCS 51 chip (8032 oid) bij.

Persoonlijk zie ik dan meer in dat andere bouwpakketje op basis van stappenmotoren op de parralelle poort, maar heb dus met geen van beide "complete" ervaring.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2004 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Geen matches
Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2004 @ 18:23:
Waarom is het ELV-logo'tje op dat plaatje weggpoetst ? Die maakten die bouwpakketjes.

Die spiegelgalvanometertjes heb ik hier ook nog liggen. Bedenk wel dat ze echt alleen geschikt zijn voor rood licht (het zijn dichro'tjes), en nogal traag (40 Hz Sinus @ 10 graden afbuiging max. , in die richting)
Er hoort een controllerbordje op basis van een MCS 51 chip (8032 oid) bij.

Persoonlijk zie ik dan meer in dat andere bouwpakketje op basis van stappenmotoren op de parralelle poort, maar heb dus met geen van beide "complete" ervaring.
Volgens de site in m'n post kan die tot 150 Hz....
Maar goed ik heb voor de aardigheid eens nog een ander gemaild over dat zelfde ding om zijn opmerking eens te vergelijken met die info op die site :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk ben ik ook weer begonnen met het klussen met lasers.
Ik had een 10 mW HeNe met MOT1 sturing.
Jaartje geleden een (vermoedelijk) 10mW Argon blauwe single line laser gekocht.
Voor deze laser had ik een voeding gebouwd die niet goed was.
Hij was eigenlijk niet echt veilig en ook nog niet helamaal af.

Nu ga ik als schoolproject een nieuwe voeding bouwen.
Dit zal een Switchmode Power Supply worden.
Dit is het schema:
http://perso.wanadoo.fr/r...tronics/circuits/smps.pdf
Ondertussen heb ik bijna alle onderdelen bij elkaar op de wat
"exotische" onderdelen na. Deze ga ik binnenkort bij farnell bestellen.

Meer info is te vinden op http://perso.wanadoo.fr/redlum.xohp/switchmode.html

Ik zal proberen jullie op de hoogte te houden met o.a. foto's e.d.

update:
Ik ben begonnen met het maken van de softstart.
Hiervoor had ik een 50 Ohm 50 Watt weerstand nodig.
Hiervoor heb ik 2 Pentium 1 blokjes op elkaar gelijmt
en 3 25 Watt weerstanden gebruikt. 2x 22 Ohm en 1x 5ohm.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/francesco/Argon%20SMPS/DSC03925_small.JPG
De blokjes op elkaar gelijmt.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/francesco/Argon%20SMPS/DSC03930_small.JPG
De weestanden gemonteerd met wat koelpasta.

Hierna ga ik beginnen met de gehele filter unit.
Hiervoor moet ik nog een gelijkrichter (50A 1000V) en een 5K
25 Watt weerstand bestellen bij farnell.
I.p.v. de 2x 3300uF 400 V condensators
gebruik ik 1x 5500uF 250V. Ik hoop dat dit voldoende zal zijn.
Hier is een foto van deze jukel!
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/francesco/Argon%20SMPS/DSC02705_small.JPG

Ik zie dat de boven genoemde gelijkrichter niet langer bij farnell
te bestellen is :( moet nog kijken voor alernatief.

update: 26-11:

vandaag heb ik me ingeschreven bij farnell en de bestelling geplaatst.
een paar producten moeten nog van de andere kant van de wereld komen
hier zit een levertijd op van een dikke week de rest ik denk ik maandag ofzo binnen.
zodra alles binnen is komen er wat meer plaatjes.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2004 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Ik ga binnenkort m'n hele setup in een oude 1U 19" unit bouwen....
Ik zal vanavond ofzo eens wat foto's maken :)

Ik heb gisteren eens een sturings printje ingebouwd in de casing.
En uiteraard even getest met m'n groene laser, wat er wel heel erg :9~ uit zag :D
Nu moet het 2e printje er nog in voor de rode laser.....
Dus een combo van 2 kleuren moet zeker :9~ :9~ worden :)

[ Voor 58% gewijzigd door chromeeh op 24-11-2004 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Geen matches
Edit:
Argh ben weer niet wakker....
Quote i.p.v edit

[ Voor 87% gewijzigd door chromeeh op 24-11-2004 14:12 ]

• Zatkruiers
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-08 11:26
Geen matches
Ik ben sinds een week op dit topic gestrand, ik heb het begin bijna allemaal gelezen, maar dat is al een paar jaar oud, en ik ben nu op zoek naar het schema van een controller kaart te maken met de DAC0832 chips, zodat je via de printer poort motoren kunt aan sturen. Maar die kan ik nergens vinden en al die oude plaatjes zijn allemaal niet meer actief.

• Future
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-07 19:20
(jarig!)
Zatkruiers, kijk eens op deze site: http://www.amelink.net/laserpage/index.html

Blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
  • Laatst online: 17-09 13:49
Er is een ANIMOCHECK gestart op IA.net voor 5mW groene laser pointers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje donkere dagen voor Kerst wat postings betreft.... ;)
Ik zal maar eens wat fotootjes maken van de bouw van mijn popelscannertje.

Ik daag iedereen uit om op oudjaarsavond laserfoto's te maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan de linkerkant op het volgende plaatje:

http://www.tweakers.net/ext/f/25249/full.jpg

Staat een losse lasermodule. Weet iemand waar je zulke modules kunt kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 januari 2005 @ 19:38:
Aan de linkerkant op het volgende plaatje:

http://www.tweakers.net/ext/f/25249/full.jpg

Staat een losse lasermodule. Weet iemand waar je zulke modules kunt kopen?
Hier op http://www.circuitsonline.net/forum/view/16964/last effe zoeken, daar worden er 3 aangeboden voor maar €220,- !!!
Ik denk dat je wel snel moet reageren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Laatst online: 11:07
Geen matches
alle schema's en pagina's liggen plat en van google word je al helemaal gestoord :(

Welk DAC schema met welke software kan ik het beste gebruiken icm stappenmotoren (unipolair, 6 draden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/laser/da.gif
+
popelscan
+
stroom-eindtrap om de stappenmotoren aan te sturen.

ik heb nu ook een argon, waar met zekerrheid, miniaal 60mW uitkomt. (gemeten)
moet nog wel zelf een voeding bouwen, pics...
het is een ALC 60:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/laser/argon/000_1079%20(Small).jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/laser/argon/000_1078%20(Small).jpg

Of toch niet, deze buis is iig niet de gene die erin hoort te zitten:
als iemand wel weet wat of waar deze buis vandaan komt please let me know!

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/laser/argon/000_1075%20(Small).jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/laser/argon/000_1076%20(Small).jpg

en het begin van de voeding:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/laser/argon/000_1080%20(Small).jpg

waarschijnlijk is de vorige buis overleden en is er daarom een nieuwe ingezet, de buis werkt gewoon goed, ik heb een demonstratie gehad van de man die hem aan mij verkocht, was echt mooi!!
maar een beetje meer info over de buis is natuurlijk nooit erg?

[ Voor 90% gewijzigd door hilbren op 09-05-2005 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
hilbren schreef op maandag 09 mei 2005 @ 20:34:
http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/laser/da.gif
+
popelscan
+
stroom-eindtrap om de stappenmotoren aan te sturen.

ik heb nu ook een argon, waar met zekerrheid, miniaal 60mW uitkomt. (gemeten)
moet nog wel zelf een voeding bouwen, pics...
het is een ALC 60:

[afbeelding]
[afbeelding]

Of toch niet, deze buis is iig niet de gene die erin hoort te zitten:
als iemand wel weet wat of waar deze buis vandaan komt please let me know!

[afbeelding]
[afbeelding]

en het begin van de voeding:
[afbeelding]

waarschijnlijk is de vorige buis overleden en is er daarom een nieuwe ingezet, de buis werkt gewoon goed, ik heb een demonstratie gehad van de man die hem aan mij verkocht, was echt mooi!!
maar een beetje meer info over de buis is natuurlijk nooit erg?
Tnx voor het schema, 8032's heb ik gesampled en komen volgende week binnen :D
Wat bedoel je pcies met stroom eindtrap? voor zover ik in het schema zie heb ik een 18v symmetrische voeding nodig, heb ik nog wel liggen ergens :) Die 5v voor de ic's zijn makkelijk met een 7805 of pc voeding te maken, dat is het probleem niet!

Iemand trouwens een adresje waar je goedkoop mot1's kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Geen matches
moet je die nog gaan kopen dan???

in dat geval kun je beter even op deze site kijken:
http://elm-chan.org/works/vlp/report_e.html

de eindtrap op deze site is ook een stroom eindtrap, spoelen zijn namelijk stroomgestuurd en niet spanningsgestuurd van daar de stroom sturing ipv vermogen of spanningsturing.

[ Voor 41% gewijzigd door hilbren op 10-05-2005 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Geen matches
hilbren schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 15:38:
moet je die nog gaan kopen dan???

in dat geval kun je beter even op deze site kijken:
http://elm-chan.org/works/vlp/report_e.html

de eindtrap op deze site is ook een stroom eindtrap, spoelen zijn namelijk stroomgestuurd en niet spanningsgestuurd van daar de stroom sturing ipv vermogen of spanningsturing.
tja ik had 2 stappenmotoren uit scanners, maar die zijn dus al naar de haaien :(

Die pagina had ik gezien ja, die gozer is goed bezig, maar om nu al beginnen om zelf spoelen te wikkelen word me wat te gortig, wil het eerst eens proberen met 2 gewone steppers icm een dac bordje (dan ben je toch openloop of niet). Speaker systeem lijkt me 3x niks.

Gewoon klein beginnen, animaties e.d. is nog iets te hoog, eerst maar eens beginnen met golven en vierkantjes :)

:( kreeg net mailtje terug van national semiconductor dat ze de 8032 niet kunnen sampelen :( welke winkel verkoopt die nog? conrad/voti/dil allemaal niet :(

/edit: dat van die voeding, mis ik nou het punt of kun je hetzelfde met een goed gestabiliseerde en gerichte symmetrische trafo? want om die op-amps aan te sturen wou ik er gewoon gestabiliseerde en gerichte 18/18- inpompen.

[ Voor 10% gewijzigd door LiquidSmoke op 10-05-2005 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Geen matches
LiquidSmoke schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 16:05:
[...]

tja ik had 2 stappenmotoren uit scanners, maar die zijn dus al naar de haaien :(

Die pagina had ik gezien ja, die gozer is goed bezig, maar om nu al beginnen om zelf spoelen te wikkelen word me wat te gortig, wil het eerst eens proberen met 2 gewone steppers icm een dac bordje (dan ben je toch openloop of niet). Speaker systeem lijkt me 3x niks.
spoelen wikkelen stelt niks voor tzijn maar heel weinig wikkeleingen.
speakers zijn over het algemeen sneller dan stepper.
Gewoon klein beginnen, animaties e.d. is nog iets te hoog, eerst maar eens beginnen met golven en vierkantjes :)

:( kreeg net mailtje terug van national semiconductor dat ze de 8032 niet kunnen sampelen :( welke winkel verkoopt die nog? conrad/voti/dil allemaal niet :(
stuud en bruin in de haag (wel erg duur) (anders even vragen op marktplaats misschien)
/edit: dat van die voeding, mis ik nou het punt of kun je hetzelfde met een goed gestabiliseerde en gerichte symmetrische trafo? want om die op-amps aan te sturen wou ik er gewoon gestabiliseerde en gerichte 18/18- inpompen.
die vraag snap ik niet helemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Geen matches
hilbren schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 16:55:
[...]

spoelen wikkelen stelt niks voor tzijn maar heel weinig wikkeleingen.
speakers zijn over het algemeen sneller dan stepper.

Ja oke, maar hier heb ik me nog nooit mee bezig gehouden

[...]

stuud en bruin in de haag (wel erg duur) (anders even vragen op marktplaats misschien)

Ik heb een beetje rond zitten kijken en het kan nogal wat kosten zo te zien ja

[...]

die vraag snap ik niet helemaal...
Fout van mijn kant, d8 dat je het over de voeding had :X
Conrad verkoopt ook stappenmotoren, maar ik betwijfel of dat iets is, kosten 16 euro p/s.
Damn, ff goed zoeken dus....

Ff voor de goede orde; ik bouw die dac-kaart, op de scoop is te zien of alles goed werkt, en rechtstreeks op die dac-kaart (analoge output) kan ik unipolaire stappenmotoren aansluiten (1 spoel aan remspanning, andere spoel aan analoge output van de dac)?

[ Voor 14% gewijzigd door LiquidSmoke op 11-05-2005 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Geen matches
die stappen motoren kunnen niet direct op de dac kaart, daar zijn de opamps niet voor gemaakt!!
je heb een eindtrap nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door hilbren op 11-05-2005 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Geen matches
hm damn, d8 dat dat juist wel ging :( dan moet ik een apart versterker board bouwen. Zal wel eens op zoek gaan naar een schema.

Mot1 stappenmotoren van velleman kosten 15 euro/s, valt nog wel mee dus.

/edit: Als ik deze pic bekijk:

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.vandezand/laser/DSC03177.JPG

lijkt het alsof de motoren rechtstreeks aan de dac hangen :? hoe kan dat dan?

/edit: volgens de datasheet kan de tl084 100mA leveren, kan je toch al een heel eind komen of niet?

Motortjes van velleman zijn 32mA, dan is het toch ook zonder te doen?

hm, motortjes zijn ook 12v, heb je toevallig een schema liggen van een goede eindtrap?

ah gevonden; dit is dus wel bruikbaar voor 12v motortjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/36308/full.gif

[ Voor 70% gewijzigd door LiquidSmoke op 11-05-2005 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004

Nox

Noxiuz

der was iets nieuws had mijn mentor en nog iemand op school het over, raketten voortstuwen met lasers ...

hoe doe je dat in godsnaam ? want volgens mij brand je alleen maar de aarde weg... :/

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

noksiejus schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 14:19:
der was iets nieuws had mijn mentor en nog iemand op school het over, raketten voortstuwen met lasers ...

hoe doe je dat in godsnaam ? want volgens mij brand je alleen maar de aarde weg... :/
Nja in de ruimte met het zonnezeil idee, en op aarde...

The laser-propelled vehicle, called "Lightcraft" because it flies on a beam of laser light, is designed to harness the energy of a laser beam and convert it into propulsive thrust. The Lightcraft receives the kilojoule pulses from the PLVTS laser at a rate of 10 times per second upon the concentrating mirror that forms its rear section. The function of this parabolic mirror is to focus the pulsed laser energy into a ring-shaped "absorption/propulsion" chamber. Here the laser beam is concentrated to extremely high intensities, sufficient to momentarily burst the inlet air into a highly luminous plasma (10-30,000 K), with instantaneous pressures reaching tens of atmospheres providing thrust. This airbreathing pulsed detonation engine concept owes its origins to the German V1 "Buzz Bomb" of WW II that ran on aviation fuel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje offtopic maargoed,

was een keertje op discovery te zien, de laser module zit niet in de raket zelf, maar op de aarde zeg maar.

Door korte pulsen te 'schieten' naar de shuttle (in speciale vorm) wordt er een soort warmte ontwikkeling veroorzaakt aan de onderkant van de shuttle waardoor deze verder gestuwd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Geen matches
LiquidSmoke schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 11:55:
hm damn, d8 dat dat juist wel ging :( dan moet ik een apart versterker board bouwen. Zal wel eens op zoek gaan naar een schema.

Mot1 stappenmotoren van velleman kosten 15 euro/s, valt nog wel mee dus.

/edit: Als ik deze pic bekijk:

[afbeelding]

lijkt het alsof de motoren rechtstreeks aan de dac hangen :? hoe kan dat dan?

/edit: volgens de datasheet kan de tl084 100mA leveren, kan je toch al een heel eind komen of niet?

Motortjes van velleman zijn 32mA, dan is het toch ook zonder te doen?

hm, motortjes zijn ook 12v, heb je toevallig een schema liggen van een goede eindtrap?

ah gevonden; dit is dus wel bruikbaar voor 12v motortjes:

[afbeelding]
klopt 100mA kan je een heel eind mee komen, maar het blijft spanninggestuurd.
En om die stappenmotoren fatsoenlijk te laten accelereren heb je toch wel wat meer nodig dan 100mA.

als jij een tl084 genoeg vindt kan ik dat best begrijpen, ik zou er alleen wel een stroomsturing van maken ipv een spanningsturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Geen matches
hilbren schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 19:54:
[...]

klopt 100mA kan je een heel eind mee komen, maar het blijft spanninggestuurd.
En om die stappenmotoren fatsoenlijk te laten accelereren heb je toch wel wat meer nodig dan 100mA.

als jij een tl084 genoeg vindt kan ik dat best begrijpen, ik zou er alleen wel een stroomsturing van maken ipv een spanningsturing.
Daarom wil ik de lm324 (zie andere post) ertussen gaan hangen.... moet goed genoeg zijn denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Geen matches
sorry maar ik begrijp niet waarom dit ic je schakeling zou moeten verbeteren?

ik snap sowieso ook niet waarom jij je stappenmotor maar met 1 tor aanstuurd?
tuurlijk die tor kan wel wat stroom sturen, maar je hebt nog geen stroomsturing en zeker geen die kan remmen, want dat gaat zo'n stroomsturing ook doen als je hem goed bouwt...

kijk voor de gein eens naar de eindtrap op de elm.chan site...

[ Voor 68% gewijzigd door hilbren op 11-05-2005 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
hilbren schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 22:04:
sorry maar ik begrijp niet waarom dit ic je schakeling zou moeten verbeteren?

ik snap sowieso ook niet waarom jij je stappenmotor maar met 1 tor aanstuurd?
tuurlijk die tor kan wel wat stroom sturen, maar je hebt nog geen stroomsturing en zeker geen die kan remmen, want dat gaat zo'n stroomsturing ook doen als je hem goed bouwt...

kijk voor de gein eens naar de eindtrap op de elm.chan site...
Hm, ik heb in mijn enthousiasme weer eens een boel onzin uitgespouwd;

Ik weet nu hoe het in elkaar steekt met de versterkers voor de motoren/galvos.

Ik ben (nog) niet van plan om proffessionele galvo's te gaan gebruiken of ze zelf maken.

Het DAC bordje is makkelijk te bouwen, dat stel tniet zo veel voor en Futurlec heeft alle onderdelen op voorraad.
Het bordje moet dan gevoed worden met 5v en een symmetrische 18v (voor de opamp). Nu vraa gik me af hoe Guido (die van laserpage) dit gedaan heeft; Pakt ie gewoon die symmetrische 18v (+18 en GND) en creert ie dan 5v door een 7812 en een 7805 achter elkaar te zetten?
Op die manier heb je dezelfde GND door het hele bordje (de op-amp heeft 18/0/-18 nodig).

Zou ik problemen krijgen als ik een losse 18/0/-18 voeding en een losse 5v voeding gebruik?

Jammer dat hij geen schema ervan heeft.

Verder waag ik mij nog niet aan galvo's en drivers, is er ergens een bepaalde mot1 te koop die het toch redelijk doet rechtstreeks op de DAC? (beamshows dan he), Uit de DAC komt 0-10v, maar de meeste stappenmotoren gebruiken 12v, kan ik dan gewoon 12v remspanning gebruiken?

Guido vraagt 150euro excl shipping voor zo'n starter kit, maar dat moet toch goedkoper kunnen; alle onderdelen voor het dacbordje met bovengenoemde lm7812/lm7805 voeding kost me 18 dollar, das 15 euro ofzo!

Stel dat 2 mot1 motoren heel duur gerekend 25 euro p/s zouden kosten, dna kost het totaal nog niet eens de helft! (gaat wel een hoop eigen tijd inzitten natuurlijk, maar dat is juist de hobby!)

/edit: heb trouwens een gegoten lasermodule, driver met blanking bouwen is dus niet mogelijk.
Is het schadelijk voor de laser als ik gewoon de stroomkring laat onderbreken door bijv. een opto?

[ Voor 6% gewijzigd door LiquidSmoke op 13-05-2005 15:30 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste