Je kunt kijken bij
Medialas, maar hun prijzen zijn -alhoewel niet onredelijk voor het gebodene- niet zo interressant voor amateurs. (setje Catweazle's komt op E 800,- d8 ik)
Wel leuk en betaalbaar is hun nieuwe lasersoftware,
mamba.
Er zijn best veel en vast ook wel goedkopere aanbieders, reken wel nog steeds op een paar 100 euro voor een budget XY set + driver-elektronica.
Omdat ik niet zo rijk ben en het puur voor de lol doe ga ik zelf knutselen, mijn plan is stappenmotoren in een closed-loop systeem te gebruiken.
Ik heb her en der op het internet mensen leuke resultaten zien halen met stappenmotoren, door een slimme analoge aansturing hoop ik er nog wat meer uit te krijgen.
Het idee van die sturing had ik hierboven ergenst al eens beschreven, hier nu het voorgestelde schema:
In het kort komt het op het volgende neer:
- Je maakt een 10 kHz sinusje, die je met een RC-filter 90
o in fase draait. - Het 0- en 90
o signaal gaan beide door een sample and hold heen voordat ze naar de eindtrappen voor de twee wikkelingen van de motor gaan.
- De sample and hold wordt aangestuurt met pulsjes uit een VCO die regelbaar is van (bijvoorbeeld) 9-11 kHz, zo is dan de uitgangsfrq van de twee S&H's te regelen van 1-0-1 kHz, met de ene 90
o voor of achter de ander.
- Afhankelijk van het ingangssignaal draait de motor dan dus met een snelheid van maximaal 1000 stappen per seconde links- of rechtsom.
Het schema is zo een beetje de allersimpelste realisatie van bovenstaande. Vooral de VCO is erg primitief, ben wel benieuwd of dat bruikbare resultaten geeft.
Heel stabiel zal het allemaal niet zijn, maar dat hoeft ook niet in een closed loop.
Componentenwaarden zijn een grove schatting.
Er zitten geen LPF na de S&H's. Leek me niet direct nodig.
[edit]
Alleen de eindtrapjes wilde ik uit +/- 12 V voeden, de rest ivm de CMOS-ic's met +/- 5 V
Ik hoop vrij snel wat te gaan bouwen.
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 02-09-2004 14:35
]