Laser aansturen deel 4

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste
Acties:
  • 25.658 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02-2024
hilbren schreef op 03 juli 2004 @ 21:13:
"laser" mag wel, "pointer" mag niet, toch?
dus als je hem helemaal demonteert en verspreit tussen je bagage.....
(wel effe alle stickers eraf halen)
ik heb hier verder geen ervaring mee :X
In theorie is het dan toegestaan :)
Dan spreek je over een module als de laser los uit de behuizing zit.

[ Voor 14% gewijzigd door MrOizo op 04-07-2004 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
MrOizo schreef op 04 juli 2004 @ 02:17:
[...]
In theorie is het dan toegestaan :)
Dan spreek je over een module als de laser los uit de behuizing zit.
ja, en wij als "laser experts" gebruiken hem ook als module, hij gaat immers in een laserscanner.
Wij kunnen er niks aan doen dat lasers in een pointer goedkoper zijn dan losse lasersdiodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb vandaag ff naar discovery channel gekeken, en daar gingen ze met een laser een soort UFO laten vliegen _/-\o_ dat ding kwam iest van 10 meter hoog, binnekort gaan ze er een 1000 kilowatt laser voor maken, en dan kijken hoe hoog hij gaat :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 20:47

n00bs

Het is weer Zomer!

Dat is al vrij oud dat programma... anyway lijkt mij niet dat dit ooit wat gaat worden. Er is veel te veel energie nodig om een projectiel omhoog te krijgen en daarnaast moet het zeer precies uitgelijnd worden. Kan echt never ever voor transport van mensen gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hehe, nee dat niet, mar het is wel grappig om te zien wat er allemaal mogelijk is tegenwoordig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 14:26:
Heb zojuist het schema van mijn Ar-voeding online gezet:

[afbeelding]

Hij werkt hier goed, een paar extra 2N3055's zijn geen overbodige luxe. ;)

Ten overvloede: Dit is geen beginnersproject. Ben daarom ook niet van plan het schema verder tot in de details te bespreken.
Bij het suc6vol en relatief veilig opbouwen van zoiets komt meer kennis en kunde kijken als dat ik via het IN over kan brengen.
Ik wilde het echter ook niet alleen voor mijzelf houden, misschien doe ik er iemand een plezier mee. :)

Pas goed op uwzelf allemaal. :)

@ 20 mA -> 0-3 V: Iets met een opamp en een eindtorretje ?

[edit]
Zoiets dacht ik dan aan:

[afbeelding]

foutje, + en - van opamp omdraaien dus.. nu ja :+
Heb jij op dit plaatje die + en de - al omgedraait of moet dat nog gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dat was nog niet gebeurd.
Hij is nu offline, om verdere verwarring (ook al op een ander forum :/ ) te voorkomen.

Zal zo even de juiste versie aanmaken dan maar..

[edit]
Tada:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/36308/thumb.png

Als je motortje wat meer stroom vraagt neem je ipv een BC547 een BD 139 op een koelplaatje.

[edit2]

Om toch nog wat nuttigers aan deze post toe te voegen: Iemand al enige ervaring met de Medialas "Mamba"-software opgedaan ?
Is heel betaalbare (orde van grote van E 100,- is wat ik hoorde) "open hardware" lasersoftware. Lijkt me zo wel wat, de demo is behoorlijk OK imo :)

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2004 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
[b][message=21157914,noline]
Om toch nog wat nuttigers aan deze post toe te voegen: Iemand al enige ervaring met de Medialas "Mamba"-software opgedaan ?
Is heel betaalbare (orde van grote van E 100,- is wat ik hoorde) "open hardware" lasersoftware. Lijkt me zo wel wat, de demo is behoorlijk OK imo :)
ik kan alleen niks over hardware vinden op die site, de software ziet er iig beter uit als poppel scan ed.

ik zit er ook over te denken om zelf iets te schrijven, ik wil alleen niet gebruik maken van zo'n lpt-poort converter tool voor windows Xp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De benodigde hardware is in zijn meest simpele vorm met een enkel 4-kanaals DAC-IC (een MAX 506) direct aan de parrallele poort.
Dan heb je dus vier kanalen van 8 bits elk, XY en twee intensity's dus, de zo te halen snelheden weet ik zo niet maar een paar (misschien wel 10) kpps red je zo wel denk ik.

Verder is het volgens mij vooral ook gericht op het aanmaken van show's en frames voor stand-alone (flash-based) lasercontrollers als bijvoorbeeld de "Avater" en het "Hotboard" van MediaLas zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
is het dan misschien slim om over te stappen naar die hardware, want die schakeling die iedereen nu gebruikt (en ik zelf ook) is vrij buggie vindt ik zelf) en hij heeft maar twee kanalen...

wat kost die MAX 506 eigenlijk?

[ Voor 17% gewijzigd door hilbren op 07-07-2004 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chip is direct Bij Maxim-IC te koop voor een paar $.
Maar Medialas schrijft in het documentje dat ik zag eigenlijk de MAX506 ACPP voor en die is veel duurder - ik zal binnenkort eens kijken wat de verschillen zijn.

Conrad heeft hem niet (of wil het niet zeggen ;) ) Farnell wel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Laatst online: 15-09 20:32
Ik weet niet of het bruikbaar is, maar ik kwam tijdens het surfen wat spul tegen waar iemand misschien nog wat aan heeft die zelf wat aan het bouwen is:
http://www.budgetcom.nl/extra.html ff naar beneden scrollen staat een galvo (GSI Lumonics G320 open-loop galvanometer) en een laser spiegel module met 2 galvo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

165 Hz is echter wel heel erg traag.. En dan zit er nog geen spiegel op.
Deze scanners zijn niet gemaakt voor showwerk.

Maar toch bedankt voor de info. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
de resonatie frequentie zegt natuurlijk niks over de prestaties van het ding, deze scanner is echter al eerder te sprake gekomen in dit topic. toen heeft iemand de volgende specs gevonden:
http://www.gsilumonics.com/product_data_sheets_en/295.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

6killer schreef op 10 juli 2004 @ 23:45:
Ik weet niet of het bruikbaar is, maar ik kwam tijdens het surfen wat spul tegen waar iemand misschien nog wat aan heeft die zelf wat aan het bouwen is:
http://www.budgetcom.nl/extra.html ff naar beneden scrollen staat een galvo (GSI Lumonics G320 open-loop galvanometer) en een laser spiegel module met 2 galvo's.
ziet er toch wel leuk uit!
zeker voor die prijs
iemand nog meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik baseerde mijn opmerking niet zozeer op die resonantiefrq van de scanner zelf, maar meer op de rest van het stukje:
A G-Series Open Loop galvanometer is a small, rugged, and efficient beam positioning device. This cost effective scanning solution should be considered in applications requiring lower accuracy or where angular position is derived independently. This family of galvanometers are used worldwide in applications such as infrared imaging, spectroscopy, graphic imaging, and laser display beam blocking. Scanner selection is dictated primarily by the inertia of the mirror. Mirror inertia should range between 1/10th and 10 times the armature inertia of the galvanometer. G Series Open Loop Scanners with mounted mirrors can be driven sinusoidally at up to 85% of their Natural Resonant Frequency and at any amplitude up to the rated scan angle. Using the GSI Lumonics model A102 open loop driver, approximately 5% of the Natural Resonant Frequency can be achieved with a sawtooth, triangle, or square wave command waveform.
Zeker bruikbaar in combinatie met een snelle shutter en/of moduleerbare laser voor een simpele beamshow. :)
Maar voor simpel projectiewerk lijkt het me te traag, dan wil je al snel enkele tientallen punten meerdere keren per sec kunnen scannen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Ow, sorry daar had ik overheen gelezen ;)
maar je hebt idd gelijk, ik vraag mij alleen af of onze zelfbouw galvo's (van koolstof) die snelheid wel kunnen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt een blauwe laser van 30mW minder fel dan een groene?
of is dat ongeveer vergelijkbaar (miss met rood), of helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nu een rode laserpointer van < 1mw en daar heb ik met behulp van 2 spiegeltjes en een motortje een rondje op de muur geprojecteerd. Nu heb ik een vraagje of ik ook andere viguren kan projecteren en hoe ik dat dan moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
als het goed is kan je met twee motoren lissajou figuren projecteren, meer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 2 motortjes maar die hebben beide een ronddraaiende beweging. Als je lissajou figuren wilt projecteren heb je dan motortjes nodig die bijvoorbeeld een zijwaartse beweging maken?

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2004 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe projecteer je dan lissajou figuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Future
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-07 19:20
De ene moet sneller/langzamer draaien of de andere kant op.

Blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe moet ik er voor zorgen dat de laser beide draaiende spiegeltjes raakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan iemand misschien een schema maken ofzo?
a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Future schreef op 22 juli 2004 @ 19:30:
De ene moet sneller/langzamer draaien of de andere kant op.[/quote

Als de ene de andere kant op draaid, dan krijg je toch twee rondjes wie in tegengestelde richting draaien, maar als die op elkaar worden geprojecteerd zie je daar toch niks van >> denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
HALLO!! we hebben hier ook een Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knop, daarmee kun jij je bericht wijzigen, het is niet de bedoeling dat je 5 berichten achter elkaar gaat posten.

maargoed, weer terug ontopic:
je gebruikt twee motoren, die allebei een rondje kunnen projecteren. op die manier krijg je twee rondjes in elkaar = lissajous
kijk hier even:
http://www.hoelscher-hi.de/hendrik/laser/lissajous.htm

deze link heb ik gevonden dmv google, dit mag jij de volgende keer ook doen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door hilbren op 22-07-2004 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoeveel mw moet een groene laserpointer minstens hebben/zijn als de straal zichtbaar is zonder rook of mist?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2004 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiel
  • Laatst online: 14-09 14:08
Verwijderd schreef op 25 juli 2004 @ 17:44:
hoeveel mw moet een groene laserpointer minstens hebben/zijn als de straal zichtbaar is zonder rook of mist?
Ik weet niks van lasers maar tijdens het lezen van dit topic kwam ik het antwoord aan het begin van deze draad tegen.
Dus doe eens wat moeite en lees het eerst eens allemaal door. 9 van de 10 vragen zullen dan beantwoord zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n00bs schreef op 07 maart 2004 @ 15:53:
[...]

Ik heb zelf 5mW en dat kan je idd zien zonder rook in het donker. Je oog is zeer gevoelig voor groen licht...

kan je misschien een paar foto's laten zien van de groene laserpointer van 5mw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik zal vanavond ff wat foto's voor je maken... wil je met rook of zonder? of beiden ?

Je moet alleen wel ff geduld hebben, aangezien ik geen internet op het moment meer heb, dus moet het dan op CD burnen en bij "iemand" uppen :)

[ Voor 53% gewijzigd door n00bs op 26-07-2004 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beiden als dat kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een opmerking terzijde: Zonder rook of mist of stofdeeltjes of wat ook is geen enkele laserstraal "van de zijkant" zichtbaar.

Lucht is echter zelden helemaal schoon, en vanaf een bepaald vermogen zal je hem meestal wel zien.

Een stelling van mij: "Het is altijd kosteneffectiever en veiliger eerst te investeren in een goede hazer dan in een grotere laser" ...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2004 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denken jullie dat bij een laserpointer van < 10 mw de straal wel goed zichtbaar is?
(die wil ik misschien kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Met gemiddelde stof in huis, is in het volledig donker zeker de lichtstraal zichtbaar. Maar je kan beter voor 50 Euro een simpele Antari rookmachine erbij kopen... dan is het pas echt goed zichtbaar.
Ook dagen met dikke mist buiten zijn dikke pret met zo een laserpointer (of in discotheken e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rook is eigenlijk weer minder geschikt als haze (mist) omdat de rook al snel weer te veel van de bundel tegenhoud en in veel situaties buiten de dixo ook praktische bezwaren kent.

Maar een bruikbare hazer is weer vrij duur, voor wat experimenten voldoet een goedkope rookdoos evengoed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net een rode laserpointer op een motortje laten schijnen. Daarna ben ik met mijn hoofd in het geprojecteerde rondje gaan staan en heb ik deo gespoten, je krijgt dan een soort tunnel effect. Van de zijkant is alleen niks te zien. : (

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2004 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
dat komt waarschijnlijk omdat het licht van de laser (doordat jij een rondje projecteerd) wordt uitgesmeert over een groter oppervlak. daardoor wordt de intensieteit lager en dus wordt het licht minder goed zichtbaar.
en ook omdat je laser rood is zul je hem zoiezo minder goed kunnen waanemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
Als je van de zeikant wilt zien moet je echt een stuk meer vermogen hebben, of minstends een groene laser. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik las net dat je een laserpointer van 5 mw kan tunen tot 30 mw. Maar hoe tune je je laserpointer en wat is het verschil?

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n00bs schreef op 26 juli 2004 @ 11:43:
Ik zal vanavond ff wat foto's voor je maken... wil je met rook of zonder? of beiden ?

Je moet alleen wel ff geduld hebben, aangezien ik geen internet op het moment meer heb, dus moet het dan op CD burnen en bij "iemand" uppen :)

denk je dat je de foto's voor 8 augustus geüpt hebt, want dan ga ik namelijk op vakantie. Ik weet niet of ze op vakantie ook een computer hebben. 8)

Ik las net dat je een laserpointer van 5 mw kan tunen tot 30 mw. Maar hoe tune je je laserpointer en wat is het verschil?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:09

Felyrion

goodgoan!

ik heb de inkoopactie van de 5mW pointers gedaan, en ik heb nog wel wat foto's online staan. Bij deze:

(opmerking: foto's genomen in het donker met een rookmachine)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/15518/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/15519/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/15523/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/15526/full.jpg

in vergelijking met een 2mW rode:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/21405/full.jpg

dit is hem..
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/21397/full.jpg

dit is wel een mooie vergelijking..
de middelste groene is dus 1 van de 40mW's die 2 ernaast beiden 5mW pointer, en de rode is 2mW
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/22163/full.jpg

edit:
voor resultaten van de 40mW laser kun je op pagina 1 van dit topic kijken

[ Voor 7% gewijzigd door Felyrion op 30-07-2004 20:20 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waar heb je die laserpointers gekocht?

Hoe heb jij er voor gezorgd dat de straal zich splitst?

en kan je misschien wat foto's maken van de laserpointer van 5mw zonder rook?

Ik las dat je een laserpointer van 5 mw kan tunen tot 30 mw. Maar hoe tune je je laserpointer en wat is het verschil?

alvast bedankt

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
een laser kan je opvoeren door er meer stroom door te sturen, dat betekent wel dat je hem extra moet koelen.

ook zal de levensduur veel korter worden, dus wil je je laserpointer slopen dan moet je dat zeker doen.

is ook goed voor je ogen enzo. bij 5mW heb je al flinke vlekken in je ogen, dus lekker opvoeren |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus: als je een laserpointer tuned > is hij binnen de kortste keren stuk
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
Het hangt ervanaf, sommige zouden best getuned kunnen worden, maar als je te ver tuned gaat de levensduur sterk achteruit. Het is een beetje gokken.

OF je moet de specs hebben van de laserdiode......

[ Voor 16% gewijzigd door MrOizo op 31-07-2004 05:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey falcon

ik wil ook zoiets gaan maken als wat jij gedaan hebt, zou je mischien kunne zegge wat voor motors en alles je gebruikt of een link geven waar je kan zien hoe ut moet. ik ben namelijk pas net bezig met lasers en alles.
Alle tips en links zijn welkom :D

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 juli 2004 @ 11:33:
hey falcon

ik wil ook zoiets gaan maken als wat jij gedaan hebt, zou je mischien kunne zegge wat voor motors en alles je gebruikt of een link geven waar je kan zien hoe ut moet. ik ben namelijk pas net bezig met lasers en alles.
Alle tips en links zijn welkom :D

alvast bedankt
geldt ook voor mij ;)
MrOizo schreef op 31 juli 2004 @ 05:39:
Het hangt ervanaf, sommige zouden best getuned kunnen worden, maar als je te ver tuned gaat de levensduur sterk achteruit. Het is een beetje gokken.

OF je moet de specs hebben van de laserdiode......
Als je de laserpointer getuned hebt wat is dan het verschil met voordat je um getuned had?

Wat zijn specs?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2004 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
Verwijderd schreef op 31 juli 2004 @ 11:50:
[...]

geldt ook voor mij ;)

[...]

Als je de laserpointer getuned hebt wat is dan het verschil met voordat je um getuned had?

Wat zijn specs?
Dat je hem opgevoerd hebt. Specs is een afkorting van Specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb laatst de foto's gemaakt, maar ik zit helaas nu zonder ADSL en ben nu online via een 56K verbinding ;) ben helaas nu niet in staat foto's of filmpjes te uppen (heb ook tijdelijk geen webspace).

Ik heb zelf dus ook een 5mW laserpointer en deze ook getuned. Ik heb geen idee wat het uitgestraalde vermogen nu is, aangezien ik geen apparatuur heb om dit op te meten...
In ieder geval is het vrij simpel: er zit een stelschroefje (potmeter) op de print vlak voor de diode die je kan stellen... je merkt dan ook dat je batterijen erg snel leeg raken :)

Ik heb zelf een simpele opstelling met 2 spiegeltjes en 2 motoren waarvan ik beiden de snelheid kan regelen, hiermee kan je simpele figuurtjes en tunnels mee maken.

Laatst heb ik uit een scanner een stappenmotor gehaald met de hele print (met LPT aansluiting). Iemand een idee of dit direct bruikbaar is voor aansturing? of moet die print er toch tussenuit en een andere aansturing er voor bouwen???
Ik heb zelf namelijk nooit veel tijd om mij helemaal te gaan verdiepen in electronica en solderen etc etc. ;) (dus als er een goedkope aansturing is voor een stappenmotor? graag een url)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey Falcon,
Complimentje voor je foto's. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik zie op foto 6, bovenin, dat je grotere stappenmotoren gebruikt. Mag ik vragen of jij daarbij gebruik maakt van de MOT-1 schakeling van Guido? Ik heb namelijk ook wel wat andere motoren, maar ik kan er niet achter komen wat het maximale vermogen is wat de OPAMP kan leveren zonder dat dit ten koste gaat van de levensduur.
Ik heb ook nog zo'n apetraag setje GS320's liggen. Die zijn ook beter dan de Epson steppers, maar ik durf ze niet zo goed aan te sluiten... :/

Ik ben er wel in geslaagd de hele MOT-1 popelscan hardware onder te brengen in één klein kastje van 7x15x13cm ! 't is nog niet helemaal af (beetje druk en veel te warm) maar binnenkort heb ik een vette serie foto's. Te veel voor het forum, dus ik den een paginaatje aan het bouwen waar het allemaal wel op past.

Ik post binnenkort de URL...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
even dit topic weer wat nieuw leven inblazen :P
ik heb ook nog een linkje gevonden van een forum waar ze ook met lasers aan het "spelen" zijn:
http://www.candlepowerfor...tlist.php?Cat=&Board=UBB3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:09

Felyrion

goodgoan!

naja, het "binnenzit-weer" komt er weer aan, dus weer wat meer tijd en interesse in mn lasers steken :9

leuk linkje wel, eens kijken wat ze er daar van bakken :)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Bij onze buren mag je de 5 mW poniters gewoon kopen.
http://shop.laserpointer4u.de/

Kun je deze ook bestellen in Nederland? Of wordt dat dan tegengehouden ofzo...

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
dat risico zou ik niet lopen, gewoon effe heen en weer rijden ;)

de prijs valt iig 100% mee!!
alleen de output valt tegen ik had toen voor dezelfde prijs 5mW

[ Voor 26% gewijzigd door hilbren op 28-08-2004 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, het is tijd voor een kleine fotoupdate. :)

Het zijn de eerste foto's van mijn Ar-voeding in werking. Hij is natuurlijk al een tijdje af, maar ik bezit zelf helaas geen bruikbare digicam.

Vanavond wat geexperimenteerd met het samenvoegen van de stralen van de Ar laser en een HeNe buisje van ongeveer hetzelfde vermogen (5 mw 488 en 8 mw 633 ongeveer denk ik) met een dichroitische spiegel.

De voeding van bovenaf gezien:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/39947/thumb.jpg

Van achteren..
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/39946/thumb.jpg

De aansluitinkjes links op de foto waar de rood/zwarte meetsnoeren in zitten zijn om de spanning over de buis en de regelaar, en de stroom door de buis (over de regelshunt) gemakkelijk en veilig te kunnen meten.

De dichro, let niet op de bevestiging, krimpkous is hip 8)
De Ar schijnt er dus recht doorheen, de HeNe er schuin op en wordt weerkaatst. Als het goed is pricies in de blauwe straal natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/39948/thumb.jpg

En de straal, zichtbaar gemaakt met wat stof:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/39949/thumb.jpg

Het alignment is niet perfect op de laatste foto, maar dat gaat wel lukken als alles netjes ingebouwd is. De HeNe komt parralel naast de Ar is mijn bedoeling.

Nu is het dus eigenlijk hoog tijd om wat met stappenmotoren te gaan maken.. Ook moet het op de juiste manier in- en uitschakelen van de Ar voeding automatisch geregeld worden, moeten er shutters komen om de kleur te kiezen, mag er wel een frontpaneeltje op en kan de bijbehorende kast er om heen.

Ik heb alleen de laatste tijd veel te weinig tijd om te knutselen :/

[edit]
Oh, laser-fotoalbum

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2004 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
gave bak _/-\o_

ik ga mij nu wat intensiever bezig houden met de aansturing van de spiegels, ik ga vanmiddag even een functie generator ophalen zodat ik wat makkelijker kan experimenteren.

het is nog steeds mijn bedoeling om een elektrische feedback sturing te maken, de experimenten gaan bepalen of dit gaat lukken ;)

nog even een foto van mijn homebuild galvo :
http://img8.imgspot.com/u/04/241/12/0000629.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door hilbren op 29-08-2004 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er ook knap uit ! :)

Ben benieuwd naar de resultaten.
Ik ga zelf dus voor stappenmotoren met een nieuwe sturing naar eigen id. Ben `mechanisch' redelijk, maar niet zo goed. Nu ja, de foto's spreken voor zich denk ik.
Dat is dan ook weer wat meer ontopic hier.

Zit even te twijfelen waar ik als eerste tijd aan zal gaan besteden, ik denk aan die stepper-sturing zelf omdat daar het meeste mis mee kan gaan. Van een PID regelaar en capacitieve uitlezing geloof ik beide wel dat het aan de gang te krijgen valt.

offtopic:
We zijn in discussie op twee fora btw ... AJWS == aart @ CO
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 19:48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Afbeeldingslocatie: http://home.skyaccess.nl/d2tip446/got/stupid.gif

ik heb net m'n nieuwe functie generator opgehaald (70 eurie)

en ik heb gelijk die galvano eraan gehangen.
het probleem blijft overshoot, hij is wel enorm snel 8)

maar ik ga dus zoiezo een schakeling bouwen die analoog een rempuls uitrekend.

Ps. ik wil wat dingen simuleren, welk proggie geruiken jullie meestal?
orcad valt een beetje tegen

[ Voor 17% gewijzigd door hilbren op 29-08-2004 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
ik had zoiets in gedachte, het probleem is alleen dat de twee signalen niet goed opgeteld worden in deze schakeling. heeft iemand hier een oplossing voor?
Afbeeldingslocatie: http://img9.imgspot.com/u/04/241/19/laser.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe bedoel je dat pricies ?
Er missen wat waardes, en je zult aan de uitgang wel wat moeten versterken (liefst inverterend omdat de spanning op de ingang van je uitgangsversterker dan constant is)

Vind het een beetje aparte schakeling zo, zal binnenkort mijn eigen PID-ontwerp even invoeren, mogelijk heb je daar wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
nou het zijn twee rc netwerkjes die bijelkaar opgeteld worden, de waarde zijn niet ech van belang het ging mij meer om het principe. verder had ik er wat stap response tekeningen erbij gemaakt om de bedoeling van de schakeling wat te verduidelijken...

in de laaste stapresponse zie je eerst een piek (om de galvo te laten accelereren) vervolgens een kleine dip (om de galvano te laten afremmen) en op de uiteindelijke waarde te blijven staan

[ Voor 28% gewijzigd door hilbren op 29-08-2004 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
en deze?
Afbeeldingslocatie: http://img9.imgspot.com/u/04/242/12/schema.jpg
de twee onderste opampjes zorgen samen voor een rempuls die later van het orgineel afgetrokken wordt.

ik zit nu even op school, dus ik ga hem gelijk even proberen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
zo r1 heb ik vdoor een potmeter, C1 = 20n, C2 10n en de rest van de weerstanden zijn allmaal 1K

dit zijn de resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://img9.imgspot.com/u/04/242/14/PRINT01.jpg
na U2A

Afbeeldingslocatie: http://img9.imgspot.com/u/04/242/14/PRINT02.jpg
na U3A

en met de verschilversterker haal ik de puls van het orginele signaal af:
Afbeeldingslocatie: http://img9.imgspot.com/u/04/242/14/Print03.jpg

wel aardig, nu alleen nog even thuis nabouwen en op m'n galvo testen

@AJWS
ik ben nog steeds wel geintereseerd in jou versie van de pid regeling

[ Voor 9% gewijzigd door hilbren op 30-08-2004 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
ik ben eens wat andere zoek engine gaan gebruiken, en teon kwam ik dit tegen:
http://www.canon.com/optoelectro/2dscanner/
ik wist helmaal niet dat Canon zich hier mee bezig hield :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Verwijderd schreef op 29 juni 2004 @ 14:26:
Heb zojuist het schema van mijn Ar-voeding online gezet:

[afbeelding]
Waarom pak je de +12V van een 7V aftakking met een voltage doubler? Was het niet handiger geweest om daar gewoon een standaard 15V aftakking voor te gebruiken? Of heb je ergens toevallig een grote ringkern met veel aftakkingen gevonden en kwam dit beter uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
hilbren schreef op 31 augustus 2004 @ 15:08:
ik ben eens wat andere zoek engine gaan gebruiken, en teon kwam ik dit tegen:
http://www.canon.com/optoelectro/2dscanner/
ik wist helmaal niet dat Canon zich hier mee bezig hield :?
Is op zich wel logisch dat ze dat doen, want Canon is ook een leverancier van de grote kopieer/laserprinter/drukkerij machines net als Xerox. Al sinds de jaren 70 werken de grotere apparaten met een Argon laser en spiegelscannertjes, hoewel er inmiddels meestal heftige fibercoupled diodelasers worden gebruikt (outputpower in Watts).

Het grootste deel van de nu bestaande hobby/surplus lowpower argon lasers komt uit oude Xerox printmachines, bijvoorbeeld de ALC60 als het meest voorkomende voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan_pi8
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-08 22:11
Interessant topic! Toen ik dit hier allemaal las dacht ik: hey hier ligt nog een of andere laser. Dus ik ga naar mijn pa om te vragen waar die ligt, hij zegt die is weg :-/ jammer dus. Ik vraag nog even: hoeveel milliwatt was die? Hij: die was iets meer als 1 watt. Ik: bedoel je niet meer als 1 milliewat. Hij: nee, 1 watt.

DAMN!!

Goede laser op het stort gegooid... Was wel maar gekregen van een of ander bedrijf waar mijn vader voor heeft gewerkt dus mss werkte hij niet meer maar toch... :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
is idd zonde,
op marktplaats komen soms ook mooie lasers voorbij

ik heb even de resonantie frequentie van mijn (zelfbouw)galvano opgezocht en het is 323 hz. en dat is dan met spiegel.

dat komt ongeveer overeen met de GSI G306 (dat is ook een openloop scanner)
http://www.gsilumonics.com/product_data_sheets_en/295.html
van Cambridge kan ik geen specs vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom pak je de +12V van een 7V aftakking met een voltage doubler? Was het niet handiger geweest om daar gewoon een standaard 15V aftakking voor te gebruiken? Of heb je ergens toevallig een grote ringkern met veel aftakkingen gevonden en kwam dit beter uit?
Zoals je op de foto's kun zien zijn alle wikkelingen behalve de 2 x 44 zelf extra op de trafo gewikkelt. Ringkerntrafo's wikkelen is echt helemaal niet leuk (geloof me :|), met een verdubbelaartje spaarde ik daar weer de helft van de wikkelingen uit. :)

De trafo is overigens 800 W officieel, ik overbelast hem best een stukje. Hij wordt echter ook na langere tijd niet merkbaar warm.

Ik moet nog steeds mijn regelaar-voorstel eens even uittekenen. Maar dat is dan een closed-loop setup, dat is dus een ander uitgangspunt dan wat hier bovenstaat.

Een tussenliggende benadering zou kunnen zijn om op zich een closed-loop regelaar te maken en dan als feedback het signaal uit een vervangingsschema te halen die qua eigenschappen zo veel mogelijk lijkt op een galvo. Zo maar een vaag id.

[edit]
Ook zit ik er aan te denken om ipv een capacitieve opnemer eerst eens te kijken wat er optisch (met een soort van lichtsluisje tussen twee platte LED's) te bereiken valt. Het is wat simpeler van constructie - mits het ongevoelig is voor omgevingslicht.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2004 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
dat heb ik ook een keer gedaan alleen toen gebruikte ik nog een kop van een HD als galvano, dat ging niet helmaal goed.

de lichtsluis die ik gebruikte was een tcst2000, deze heeft, als je er iets van boven iets in laat komen, iets meer dan een milimeter dat hij precies linair is. maar dat moet je voor de zekerheid even in de datasheet terug zoeken.

ik koppelde hem in iedergeval iets te hard terug en toen ging die resoneren.

ik zit er over te denken om dit zelfde ding weer te gebruiken in m'n nieuwe galvano maar dan iets minder hard corrigeren en misschien icm met een pid regelaar (die jij nog zou posten ;) )

het voordeel is dan wel dat ik dan geen veer hoef te gebruiken, daar gaat namelijk best veel energie in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...] met een pid regelaar (die jij nog zou posten )
Snel dan maar even wat getekent:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/40306/thumb.png

Is een vrij standaard setup voor een regelaar lijkt me, alle interressante dingen zijn in te stellen.

[edit]
Ik zie net dat de RC-tijden wel wat lang zijn voor deze toepassing.. Even aanpassen denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2004 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er iemand nog foto´s of een link over iets wat je makkelijk met een laserpointertje kan maken? Is wel leuk denk ik, ook voor andere mensen ;)

• Giblet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:25

Giblet

Dingen

Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 22:50:
Heeft er iemand nog foto´s of een link over iets wat je makkelijk met een laserpointertje kan maken? Is wel leuk denk ik, ook voor andere mensen ;)
Je kan natuurlijk ook even zelf zoeken ;)

Verwijderd

Giblet schreef op 02 september 2004 @ 11:56:
[...]

Je kan natuurlijk ook even zelf zoeken ;)
Jah dat snap ik, maar ik weet gene terfwoorden......:P jullie mss?

• Vm1heA
  • Laatst online: 08-06 16:11
Wat is op het moment de beste galvo/driver set voor een redelijke prijs die je later ook nog wat kan uitbouwen ?
Ik ben dus op zoek naar 2 of 3 galvo's en dan met drivers natuurlijk.
Interfaces voor de pc zijn er genoeg te bouwen en software is er ook.

Liever wel iets uit Nederland , maar België of Duitsland is ook niet zo een probleem.

• hilbren
Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 21:30:
[...]

Snel dan maar even wat getekent:
[afbeelding]

Is een vrij standaard setup voor een regelaar lijkt me, alle interressante dingen zijn in te stellen.

[edit]
Ik zie net dat de RC-tijden wel wat lang zijn voor deze toepassing.. Even aanpassen denk ik.
is idd wel een leuk schematje zo, lijkt een beetje op die van mij. rc tijden zijn veeel te lang maar dat is makkelijk aan te passen.

ik ga vanmiddag even kijken naar zon lichsluisje

Verwijderd

Je kunt kijken bij Medialas, maar hun prijzen zijn -alhoewel niet onredelijk voor het gebodene- niet zo interressant voor amateurs. (setje Catweazle's komt op E 800,- d8 ik)

Wel leuk en betaalbaar is hun nieuwe lasersoftware, mamba.

Er zijn best veel en vast ook wel goedkopere aanbieders, reken wel nog steeds op een paar 100 euro voor een budget XY set + driver-elektronica.

Omdat ik niet zo rijk ben en het puur voor de lol doe ga ik zelf knutselen, mijn plan is stappenmotoren in een closed-loop systeem te gebruiken.

Ik heb her en der op het internet mensen leuke resultaten zien halen met stappenmotoren, door een slimme analoge aansturing hoop ik er nog wat meer uit te krijgen.

Het idee van die sturing had ik hierboven ergenst al eens beschreven, hier nu het voorgestelde schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/40345/thumb.png

In het kort komt het op het volgende neer:
- Je maakt een 10 kHz sinusje, die je met een RC-filter 90o in fase draait. - Het 0- en 90o signaal gaan beide door een sample and hold heen voordat ze naar de eindtrappen voor de twee wikkelingen van de motor gaan.
- De sample and hold wordt aangestuurt met pulsjes uit een VCO die regelbaar is van (bijvoorbeeld) 9-11 kHz, zo is dan de uitgangsfrq van de twee S&H's te regelen van 1-0-1 kHz, met de ene 90o voor of achter de ander.
- Afhankelijk van het ingangssignaal draait de motor dan dus met een snelheid van maximaal 1000 stappen per seconde links- of rechtsom.

Het schema is zo een beetje de allersimpelste realisatie van bovenstaande. Vooral de VCO is erg primitief, ben wel benieuwd of dat bruikbare resultaten geeft.
Heel stabiel zal het allemaal niet zijn, maar dat hoeft ook niet in een closed loop.
Componentenwaarden zijn een grove schatting.
Er zitten geen LPF na de S&H's. Leek me niet direct nodig.
[edit]
Alleen de eindtrapjes wilde ik uit +/- 12 V voeden, de rest ivm de CMOS-ic's met +/- 5 V

Ik hoop vrij snel wat te gaan bouwen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2004 14:35 ]

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 14:33:
Je kunt kijken bij Medialas, maar hun prijzen zijn -alhoewel niet onredelijk voor het gebodene- niet zo interressant voor amateurs. (setje Catweazle's komt op E 800,- d8 ik)
:p mooie spulletjes hebben ze daar, die white laser :) dat is wel wat voor mij, kan helaas geen prijzen vinden...

Verwijderd

Oh die ;)

E 14.900 (ex. btw) voor de 500 mW-versie, E 25.800 voor 1500 mW. Voor E 5000,- extra ook in een complete projector te koop natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2004 15:09 ]

• Vm1heA
Dit is dus ook een goede optie en deze zie ik ook wel zitten om te bouwen.
Want het valt me reuze mee wat erin zit en wat er moet gebeuren.
Ik zal het schema vanavond eens bestuderen.

• hilbren
ik vindt het alleen wel jammer dat je het met stappenmotoren gaat doen. de roterende massa van zo'n motor is gigantisch in vergelijking met de galvano van http://www.amelink.net/laserpage/

Verwijderd

Dat is zo, maar ik zie mezelf nog niet zelf zo een galvo bouwen. Al helemaal niet zo dat hij een beetje betrouwbaar is.

Overigens is het natuurlijk de massa/kracht verhouding die er toe doet. :) Door beide wikkelingen zo goed mogelijk te gebruiken hoop ik een eind te komen. Goed genoeg voor wat leuk experimenteren, alleen het verzinnen van die twee fase sturing was al leuk.

Stappenmotoren heb ik zat in alle soorten en maten, er is relatief gemakkelijk iets van feedback op te maken. Als alles goed werkt bij een grote motor kan ik altijd nog proberen er een te vinden met zo goed mogelijke eigenschappen voor deze toepassing.

[edit]
Hmz, mijn schema-commentaar is half nederlands half engels :+

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2004 17:04 ]

Verwijderd

Mag ik vragen waarom jullie eigenlijk allemaal een galvo of iets dergelijks bouwen? Is toch hetzelfde als een motortje? Of zijn die te langzaam of kan je die niet zo nauwkeurig laten lopen?

Verwijderd

Het ding moet inderdaad snel en nauwkeurig zijn.

Ter illustratie: proffessionele galvo's halen tot wel 60.000 willekeurige punten per seconde binnen een bepaalde hoek, met een nauwkeurigheid van ongeveer 12 bit's (4096 stapjes)

Snel bewegen is niet zo een punt (kijk b.v. naar de scanner in een laserprinter) en nauwkeurig bewegen ook niet zo (met bijvoorbeeld een goede stappenmotor, eventueel met microstep) maar de combinatie is lastiger.
Je moet heel snel kunnen starten en stoppen, dat is door de traagheid van de mechanica lastig.
Daarom wordt er vaak gebruik gemaakt van feedback (optisch met een lichtsluis achtig iets of capacitief) en slimme regelschakelingen om het een en ander optimaal qua nauwkeurigheid en snelheid aan te sturen.
De galvo houd daarbij natuurlijk wel gewoon zijn mechanische en elektrische beperkingen btw, maar de elektronica kan niet-lineair gedrag en resonanties voorkomen.
Ook zonder feedback zijn goede resultaten mogelijk, maar het staat of valt dan nog wat meer met een goede stabiele mechanische uitvoering lijkt me.

- Gewone DC-motoren met borstels zijn in princiepe ook wel bruikbaar, maar de meeste zijn niet erg geschikt voor dit soort dingen. Er zitten sterke wisselingen in de uitgeoefende kracht binnen een omwenteling b.v. Ook is de bewegende massa vrij hoog.

- AC motoren (zoals stappenmotoren) zonder borstels lijken mij wat geschikter, maar dat moet in de praktijk natuurlijk nog maar blijken ;)

- Een echte galvanometer setup is wel het beste wat je kunt maken denk ik, maar (mechanisch) ook het lastigste. Elektronica ben ik beter in.

Een leuk artikeltje over het een en ander is (onder vele andere) deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
@AJWS

ik heb nog een vraagje over je "power stage" waar heb je die schakeling vandaan?
ik heb hier namelijk ook een schema uit de elektuur liggen dat een zelfde setup gebruikt om de spoel aan te sturen.
http://img3.imgspot.com/u/04/246/10/teil2seite2.jpg

want als ik het heel simpel bekijk maak je in feite een stroomgestuurde regeling, je meet immers de spanning over R11 als feedback

kan jij misschien wat meer toelichting geven?

offtopic:
ps. mag ik wel zo'n artikel van elektor plaatsen?, t'is wel 14 jaar oud...
de rest van het artikel heb ik ook liggen dus als er interesse in is kan ik de rest ook posten als het mag

[ Voor 15% gewijzigd door hilbren op 03-09-2004 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vm1heA
Hele document zou ik wel willen hebben om te bestuderen.
Je kan het ook mailen als je dat beter vind.
Adres staat op de voorpagina van mn site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
even toestemming gevraagd... hier komt ie dan:
Afbeeldingslocatie: http://img3.imgspot.com/u/04/246/13/teil1seite1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img3.imgspot.com/u/04/246/13/teil1seite2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img3.imgspot.com/u/04/246/13/teil1seite3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img3.imgspot.com/u/04/246/13/teil1seite4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img3.imgspot.com/u/04/246/13/teil2seite1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img3.imgspot.com/u/04/246/13/teil2seite2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img3.imgspot.com/u/04/246/13/teil2seite3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img3.imgspot.com/u/04/246/13/teil2seite4.jpg

best leuke resultaten op de eerste pagina....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

En te moeilijk voor mij om te bouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
jij heb zeker te veel geld.... ;)

dit is goed te doen voor een gemiddelde tweaker, niet veel moeilijker als een fan controller.

op die ene foto zie je de galvano's van die gasten en de vindt ik er nog slechter uitzien als de gemiddelde casemod hier op het forum, dit is dus echt wel goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was inderdaad van plan stroomsturing te gebruiken voor de wikkelingen. Het idee is dat de krachten op de rotor (evenredig met de stroom) elkaar dan zo veel mogelijk netjes in evenwicht houden. Of dat goed uitpakt weet ik niet, maar anders is het gemakkelijk genoeg te veranderen in iets anders leuks.

Het eindtrapje is verder inderdaad niet erg origineel. Er is maar een beperkt aantal mogelijkheden om een zo simpel mogelijk DC-gekoppelt discreet eindtrapje te bouwen. ;)
Ik koos deze keer voor discreet vanwege de flexibiliteit en de goede verkrijgbaarheid van standaardonderdeeltjes. Iets met een (sterio-) IC-eindtrapje kan later altijd nog.

Links/ plaatjes hierboven doen het bij mij helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
raar, iig dan maar zo:
http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/laser/
als het goed is, is het een open directory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie ze nu, dat artikel kende ik niet. :)
Het ziet er interressant uit, zal er later als ik tijd heb eens nader naar kijken. Mijn Duits is overigens helaas niet zo best :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
dan ben je niet de enige :X

ik snap ook die pid regelaar niet helamaal,
en nog vreemder, er loopt een weerstand van de signaal ingang naar een output van een opamp (R12).
Van de ingangsignaal weet je nooit de impedantie (waarschijnlijk oneidig laag) en de uitgang van die opamp is ook oneidig laag. R12 heeft dus helamaal geen nut :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

hilbren schreef op 03 september 2004 @ 15:47:
jij heb zeker te veel geld.... ;)

dit is goed te doen voor een gemiddelde tweaker, niet veel moeilijker als een fan controller.

op die ene foto zie je de galvano's van die gasten en de vindt ik er nog slechter uitzien als de gemiddelde casemod hier op het forum, dit is dus echt wel goed te doen.
Ik koop 't liever kant en klaar O-) (beetje te lui denk ik). Wel onwijs leuk om dit soort zaken te bouwen overigens als je er de tijd voor hebt om alles uit te zoeken, echter heb ik die tijd niet. Zou mooi zijn als ik iemand in de omgeving zou kennen die mij het 1 en ander uit kon leggen en laten zien, ipv 100en sites en pdfjes te moeten doorspitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
het leven is hard ;)

ik heb de eerste pagina met moeite door abbyy finereader gesleurt
dit is het resultaat:
http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/laser/teil1seite1.htm

babbel fish kan er helaas niet van maken wat ik er van gehoopt had
http://babelfish.altavista.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ n00bs
Je moet een beetje in zo een project groeien denk ik.. :)

Maar ik geef mensen die gewoon een mooie show of een leuk speeltje willen groot gelijk als ze gewoon iets kopen. Zelfbouw om geld te besparen heeft geen zin meer, en qua veiligheid zit je met zelfbouw ook altijd lastig als je iets voor een publiek zou willen doen.

Ik doe het omdat ik het leukvind en wel eens wil weten hoe ver ik er mee kom.

@ hilbren
Vriendelijk bedankt voor de moeite, maar zonder vertaling lukt het ook wel denk ik. :) ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2004 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
ik heb hier trouwens nog 3 schema's liggen die misschien wel handig kunnen zijn.
vooral deze:
http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/laser/GS-A102.gif
hier gebruiken ze ook zo'n stroomsturing alleen gebruiken ze hem hier ook als rem puls. t'heeft wel een nadeel: je remt pas als hij over z'n punt heen is, je bent dan dus eigenlijk al te laat.

http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/laser/A660-1s.gif
http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/laser/A660-2s.gif is 1 schema, moet even aanelkaar geplakt worden

en deze is niet heel erg duidelijk: http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/laser/TropelS.gif maar het idee is zichtbaar
Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste