Jum, die ken ik
Misschien vergeten te vermelden; maar ik probeer het bijna met een 0-budget te doen. Gelukkig heb ik troep zat

, maar het bepaalde dus de keuze voor deze opzet met een lineaire voeding.
Ik ben goed op de hoogte van de prijzen van DPSS-modules met een vergelijkbaar vermogen, dit project is dan ook voornamelijk voor de lol van het zelf bouwen. Het feit dat de laser blauw is geeft het nog wel wat extra.
Wat meer ontopic: Mijn idee is (-niet zo origineel-) in grote lijnen om kleine stappenmotoren te gebruiken als "galvanometer". De rede daarvoor is dat ik zelf niet zo een held ben qua fijnmechanica, en dat die motoren in soorten en maten te vinden zijn (in mijn rommeldoos) en redelijk geschikt lijken voor een qua kosten en hoeveelheid werk effectieve zelfbouwgalvo. Zo duur zijn "echte" galvos inmiddels namelijk ook niet meer.
Wel wilde ik twee verbeteringen proberen boven het gebruik van een stepper zonder meer als "open loop" galvanometer.
De eerste is om een capacitieve feedback te maken. Met dat soort schakelingetjes heb ik al wat ervaring, en op een motor is relatief gemakkelijk iets te maken dat als opnemer kan dienen. Zo valt er in ieder geval een closed-loop setup mee te maken, met een PID-regelaar
Het tweede veel complexere idee is om meer dan een stap van de motor te kunnen gebruiken. Natuurlijk wordt het geheel dan wel evenredig trager.
Ik ga verder uit van een bipolaire motor.
De signalen voor de beide fasen van de motor wilde ik als volgt opwekken:
- Een sinusgenerator maakt een 20 kHz (b.v.) sinus en eenzelfde signaal maar 90
o in fase verschoven.
- Deze beide signalen gaan een `sample and hold'-schakeling in, waarvan de uitgangssignalen na een beetje filtering worden gebruikt voor de stroomsturing van de beide spoelen van de motor.
- De snelheid waarmee de sample and hold sampled wordt bepaald door een VCO, als de VCO-frq gelijk is aan die 20 kHz zijn de beide uitgangssignalen van de S&H's DC, in het geval dat de VCO frq hoger of lager is dan 20 kHz verschijnt aan de uitgangen van de S&H's weer twee sinusen 90
o uit fase en met de verschilfreqentie tussen de VCO-frq en 20 kHz.
Welke kant op (+ 90
o of - 90
o) de faseverschuiving tussen die uitgangssignalen is hangt er van af of de VCO frq hoger of lager is als die 20 kHz.
Zo kun je (hoop ik

een stappenmotor dus met een spanning (aan de ingang van de VCO) met een bepaalde snelheid heen- en weer laten draaien, en op iedere willekeurige plek stik laten staan. Die spanning is natuurlijk het uitgangssignaal van de regelaar.
Het is elektronisch niet heel simpel, maar volgens mij wel te doen. Het is in ieder geval weer eens wat anders.
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 19-06-2004 22:22
]