Laser aansturen deel 4

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste
Acties:
  • 25.657 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YES, ik ben hoogstwaarschijnlijk binnekort in bezit van een
multi color laser is een argon tube die zo'n 25 mW geeft
ook heb ik half jaar geleden een 13 mW blauwe argon buis gekocht
hiervan heb ik zelf de voeding gemaakt maar ik miste toen nog een onderdeel

kortom tijd om in de vakantie een leuk laser systeem te gaan maken
ik hoe jullie wel op de hoogte met pics (en natuurlijk films)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2004 01:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
je hoeft toch niet te zeggen dat je foto's gaat plaatsen... :?

Dat is toch vanzelfsprekend ;)

maar om effe terug te komen op die software...: dat popel scan is ook niet echt super, beter dat we zelf iets maken :D

ik heb het hele zooitje eens geanalyseerd, maar er worden (in het standaard schemaatje) pinnen gebruikt die ik niet zomaar aangestuurd krijg, weet iemand hoe dat wel moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 mei 2004 @ 16:04:
Nou kreeg ik van Giudo (Popelscan) een vierkant glazen kubusje met , volgens mij, een dichroische coating...

Ben er erg blij mee maar... ik weet eigenlijk niet wat het ooit was
Zo jongens, het is hier 's-zomers echt een dooie boel... :Z Ga ik een beetje m'n eigen posts lopen quoten... :O

Nou ik ben er inmiddels zelf achter gekomen. Het is zo'n veelbesproken prisma om die 532nM en 635nM mee te mengen. Maar inderdaad, ik mag daar wel een 35mW rood voor aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02-2024
Verwijderd schreef op 01 juni 2004 @ 11:05:
[...]

Zo jongens, het is hier 's-zomers echt een dooie boel... :Z Ga ik een beetje m'n eigen posts lopen quoten... :O
Wat bedoel je? Ik maakte er niet uit op dat je een vraag stelde. Meestal eindigen zinnen met vragen met een ? :P Je kan niet verwachten dat iedereen spontaan je gedachten beantwoordt.

BTW over ongeveer een week zal ik meer te weten komen over beam combiners enzo.

[ Voor 46% gewijzigd door MrOizo op 01-06-2004 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hèhè...
Was onvolledige quote van een duidelijke vraag die echter nooit door iemand beantwoord was.
Maar ik was zelf ook te lui om terug te bladeren, ik bedoelde er mee te zeggen dat ik er achter ben gekomen dat ik een aardigheidje heb gehad van Guido Jürgen, u allen bekend, en dat blijkt een goed functionerende Beamcombiner te zijn.
Mijn 'probleem' is dus opgelost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
Ja ik had die gast een keer gemailt, en nooit een mail terug gekregen, van geen enkele duitser trouwens, kunnen ze alleen duits lezen ofzo? :r (ik schrijf in engels, en weet zeker dat het leesbaar moet zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ga of vanavond of volgende week bij een gozer langs om een nieuwe DPSS laser te kopen, nu dacht ik dus ook aan jullie...
het is een 35mW dpss 532nm
en dat alles voor 300 euro (afhankelijk van de aantallen)...
misschien dat iemand hier intresse heeft om samen met mij er een te halen?? moet ik dan wel vandaag eigenlijk weten..

naja ik hoor het wel van jullie..
kben via de mail atijd bereikbaar... ace AT devotee.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrOizo schreef op 02 juni 2004 @ 02:37:
Ja ik had die gast een keer gemailt, en nooit een mail terug gekregen, van geen enkele duitser trouwens, kunnen ze alleen duits lezen ofzo? :r (ik schrijf in engels, en weet zeker dat het leesbaar moet zijn)
Nope, no problems in english...
Duurde inderdaad FF voordat hij reageerde, maar nu kom ik bij wijze van spreken bijna niet meer van 'm af ;)
Volgens mij beetje schuchter type... maar wat ie maakt ziet er niet slecht uit.
Draait nog niet helemaal, beetje tijdgebrek en te weinig rood om te mengen met die DPSS...
Blijven proberen joh. Mij zelfs gelukt :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand wat je allemaal met zo´n laser van de conrad kan?
Kan je deze gewoon aansluiten op een stroombron?
wat kan je er allemaal mee?

Artikelnr.: 178160 - 8B

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
niks, je linkt werkt namelijk niet, geef alleen het bestelnr. dan kunnen we even kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb eerlijk gezegd de lasers net weer uit de kast. ivm mijn nieuwe optische bankjes.

Hallo iedereen. ik lees jullie topic altijd wel en heb nu maar eens besloten om mijzelf aan te melden. Bij deze dus.

GreetZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou zeggen welkom ;)

Roel heb je toevallig pics van je nieuwe optische bankjes :)

greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*schop!*

Zijn we hier nu echt uitgepraat?
Nee, toch?
Heeft er mss nog iemand pics of vehalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
nu al een schop nodig na 3 uur :P

ik ben op dit moment nog even druk met school en m'n esl's

mijn galvano motoren krijgen over twee weken weer wat aandacht, ik heb nu al wel het anker opnieuw gewonden (4x2 meter parallel) komt uit op iets meer dan 2 Ohm.

alleen ik moet nog even een nieuwe behuizing ontwikelen, de magenten zitten iets te ver van het anker vandaan en ik heb ook nog geen manier om de veer goed te bevestigen....

iemand nog ideeen over een leuke behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 17:28:
Weet iemand wat je allemaal met zo´n laser van de conrad kan?
Kan je deze gewoon aansluiten op een stroombron?
wat kan je er allemaal mee?

Artikelnr.: 178160 - 8B
ik zie nu pas dat je het artikel nr erbij hebt geplakt....
de laser: CW-LASERDIODE 5MW 670NM
de datasheet: http://www.produktinfo.co...0-da-01-en-sld1122_vs.pdf
CW is goed en bruikbaar voor projectie toepassingen
5 MW is wel even uitkijken met je ogen!!
670 NM is wel erg ver richting IR, de kleur is erg donker rood en je zult dus erg weinig merken van die 5 MW (Wat het dan juist weer gevaarlijker maakt)

je kunt beter even zoeken naar een 635 NM laser, is wat beter zichtbaar.

ook Krijg je bij deze laser geen collimerende(schrijf ik dat goed?) lens, deze heb je nodig om van de laser een laserstraal te maken... ook heb je daarvoor een passende behuizing nodig.

Hint: voor 12 euro heb je ook al hele leuke laserpennen

[ Voor 6% gewijzigd door hilbren op 09-06-2004 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, thnx voor de uitleg...

Maar voor zo´n laserpen moet ik denk naar Belgie, ofniej?
Die zijn toch iligaal?
Of waar kan ik die anders op internet kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeft niet persee ,in nederland zijn er wel laserpointers te krijgen ,enkel knipperen deze. Als je dat niet wilt zou je er een in belgie kunnen halen of een bestaande modden. Waarschijnlijk zullen ze ook wel op internet aangeboden worden ,maar daarnaar mag je zelf googlen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 12:47:
Heb eerlijk gezegd de lasers net weer uit de kast. ivm mijn nieuwe optische bankjes.

Hallo iedereen. ik lees jullie topic altijd wel en heb nu maar eens besloten om mijzelf aan te melden. Bij deze dus.

GreetZ
Great, reageer nou eens een keer op mijn mails! OF neem kontakt met me op AUB :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
Verwijderd schreef op 09 juni 2004 @ 21:21:
OK, thnx voor de uitleg...

Maar voor zo´n laserpen moet ik denk naar Belgie, ofniej?
Die zijn toch iligaal?
Of waar kan ik die anders op internet kopen?
Laser pen? Wat voor laser pen?

In NL zijn laser pennen toegestaan tot 1mW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er iemand interesse om de groene DPSS van me over te nemen? ik heb hem nu over.
Het is een Lasever >60 mW instelbare output. Het mooie is dat die instelbaar is van ongeveer 1 mW naar 60+ mW. Hiermee kan je het veiliger maken voor je ogen want met 60 mW moet je echt oppassen!! Ik gebruikte de doffe binnenkant van een brillenkoker als beam-block maar die brandde dus gewoon in !!

De "veilige" 5 mW grens licht op ongeveer 250 mA, de output als functie van de stroom heb in ik de vorm van een grafiek staan, mocht je daarin interesse hebben. De maximale stabiele output (600 mA na 10 minuten) is 67mW (gemeten aan de TUDelft). Ook heb ik het datasheet dat er bij hoort. De unit staat op mijn site afgebeeld: www.amelink.net/laserpage onder "lasers"

Ik doen hem weg voor 450 euro. Het is natuurlijk mogelijk om hem te bekijken (in Delft). Voorwaarde is dat je bekend bent met de gevaren van lasers en ouder bent dan 18 jaar.

groeten,
Matthijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pas op met de drivers van roithner. ze zijn erg instabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 20:47

n00bs

Het is weer Zomer!

MrOizo schreef op 10 juni 2004 @ 08:03:
[...]

Laser pen? Wat voor laser pen?

In NL zijn laser pennen toegestaan tot 1mW.
In NL is t/m klasse 2 toegestaan, alleen klasse 1 voor laserGadgets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
n00bs schreef op 14 juni 2004 @ 15:20:
[...]

In NL is t/m klasse 2 toegestaan, alleen klasse 1 voor laserGadgets...
In NL is als het geen laser gadget is alle klassen toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

MrOizo schreef op 14 juni 2004 @ 15:50:
[...]

In NL is als het geen laser gadget is alle klassen toegestaan.
wetgeving Iedereen die in Nederland laserpointers of lasergadgets verhandelt aan consumenten heeft te maken met artikel 18, aanhef en onder c van de Warenwet en het Warenwetbesluit Algemene Productveiligheid. Artikel 18 onder c luidt: “Het is verboden waren, niet zijnde eet- of drinkwaren, naar hun aard bestemd of geschikt om in de sfeer van de particuliere huishouding te worden gebruikt, te verhandelen, waarvan degene die de waren verhandelt, weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat zij bij het gezien hun bestemming te verwachten gebruik bijzondere gevaren kunnen opleveren voor de gezondheid of veiligheid van de mens”. Dit betekent dat een verhandelaar van laserpointers en -gadgets zèlf moet controleren of laten controleren of de te koop aangeboden producten geen bijzonder gevaar opleveren in de zin van artikel 18, aanhef en onder c van de Warenwet. definities Laserpointer: moderne versie van een aanwijsstok, veelal diodelasers die een rood licht uitzenden Lasergadget: laserpointer in combinatie met een sleutelhanger, pen, mesje, of ander soortig hebbedingetje, een attribuut dat in handen van kinderen kan vallen. onderzoekscriteria De Voedsel en Waren Autoriteit, Keuringsdienst van Waren hanteert, om invulling te geven aan de term bijzonder gevaar, de volgende criteria Een laserpointer mag geen (tijdelijk) oogletsel opleveren, indien hiermee kort in de ogen wordt geschenen. Daarom is het verhandelen van klasse 3R, 3B en 4 laserpointers aan consumenten niet toegestaan*. Uit literatuuronderzoek is namelijk gebleken dat de reflecterende lichtbundel van laserpointers in deze klassen zelfs bij een afstand van meer dan 10 meter tot letsel kan leiden. Bij het gebruik van een dergelijke laserpointer tijdens een presentatie kan de lichtbundel op een reflecterend voorwerp vallen, waarbij de toehoorders zich binnen de risicovolle afstand bevinden van de reflecterende lichtbundel. 1
--------------------------------------------------------------------------------
Page 2
informatieblad 26 / 2 december 2003De toehoorders, noch degene die de presentatie geeft, zijn zich van het gevaar bewust. Het verhandelen van klasse 1, 2 en 2M** laserpointers als "aanwijsstok" bij presentaties is toegestaan. Een lasergadget mag geen (tijdelijk) oogletsel opleveren indien hiermee in de ogen wordt geschenen. Daarom is het verhandelen van klasse 2, 2M, 3R, 3B en 4 lasergadgets*niet toegestaan. Uit literatuuronderzoek is namelijk gebleken dat de bundel van een lasergadget klasse 2 al oogletsel kan toebrengen als het hoofd niet afgewend wordt en of de ogen niet in een reflex gesloten worden. Door de vormgeving is een gadget aantrekkelijk voor kinderen. Zij zetten de gadget aan en kunnen zichzelf en anderen ermee in de ogen schijnen.Het verhandelen van klasse 1 en 1M lasergadgets is toegestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:09

Felyrion

goodgoan!

wat jij daar zegt geld dus alleen voor laserpointers en gadgets.

Losse diode's of in disco-apparatuur mag wel gewoon klasse 3 en zwaarder verhandeld worden.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Falcon schreef op 14 juni 2004 @ 22:19:
wat jij daar zegt geld dus alleen voor laserpointers en gadgets.

Losse diode's of in disco-apparatuur mag wel gewoon klasse 3 en zwaarder verhandeld worden.
klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus als je zelf een laserpointer van klasse 3 bouwd, mag je die wl hebben??? Lomp 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op 14 juni 2004 @ 22:55:
Dus als je zelf een laserpointer van klasse 3 bouwd, mag je die wl hebben??? Lomp 8)7
Nee als je er een pointer van maakt mag het weer niet ;)
Het gaat volgens mij binnen de NL wetgeving dat het niet portable mag zijn. Indien het portable is mag het max. klasse II zijn. En zo niet, dan is er geen grens (zo ver ik weet) aan de klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat de grotere en zwaardere lasers betreft, kun je er op wachten tot de regelgeving word aangepast. Wij krijgen er nu ook al mee te maken met openair shows. Steeds vaker word er gebeld over luchtvaart e.d. Het mooiste wat me laatst overkomen is was dat er iemand belde om te vragen welke lasers we gebruikten.want hij had een lijst met alle type (show)lasers. toen ik begon over een argon-krypton kwam deze niet in het lijstje voor. VAAG? mwah :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
dat soort mensen, komen die laser meestal een dagje later voor noppes op halen.
net als van die mensen die aan je deur komen om je huis te beoordelen op inbraakveigligheid, volgende dag is dan ook je huis leeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twabi2
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-12-2024
Verwijderd schreef op 15 juni 2004 @ 18:19:
Wat de grotere en zwaardere lasers betreft, kun je er op wachten tot de regelgeving word aangepast. Wij krijgen er nu ook al mee te maken met openair shows. Steeds vaker word er gebeld over luchtvaart e.d. Het mooiste wat me laatst overkomen is was dat er iemand belde om te vragen welke lasers we gebruikten.want hij had een lijst met alle type (show)lasers. toen ik begon over een argon-krypton kwam deze niet in het lijstje voor. VAAG? mwah :? 8)7
logisch.
Als ik snachts probeer te waarnemen met mijn telescoop, of een mooie foto wil trekken, is het niet zo leuk als er ineens lasers de lucht in schieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Twabi2 schreef op 16 juni 2004 @ 13:13:
[...]

logisch.
Als ik snachts probeer te waarnemen met mijn telescoop, of een mooie foto wil trekken, is het niet zo leuk als er ineens lasers de lucht in schieten
Beter dan al die straatlantaarns :r
Ik gebruik mijn telescoop nog zelden vanwege de enorme lichtvervuiling en ook op de lokale sterrenwacht is het erg gesteld.... natuurlijk ook de warmte van de steden waardoor er veel tubulentie ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
even :ontopic:

ik heb net een nieuw anker voor m'n galvo gemaakt (weer helemaal van koolstof) en die heb ik gewikkeld met 4 x 0.10 mm² maar ik wil die draden nu gaan solderen, ik krijg die isolatie er alleen niet goed af.
normaal schraap ik dat er met een mesje vanaf, maar dat werkt dus niet bij zulk dun draad.

iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed heetstoken werkt ook. :)

Zelf vind ik een (scherp afbreek-) mesje wel ok, ook bij dun draad. Er schijnen ook mensen te zijn die schuurpapier prefereren, maar dat gaat alleen bij dikker draad lijkt me.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2004 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 15:10
idd.. aansteker erbij en wegbranden =)

Ik weet geen drol van lasers, maar kom hier altijd ff kijken in de hoop pics te zien van leuke home-brew opstellingen. Hellaas post niemand pics :( (HINT!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
binnenkort pix van mijn galvo ;)
ik zal het eens probren met een aansteker, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
Ik moet er wel bij zeggen dat het niet toe is gestaan om lasers groter dan 1 mW in de openlucht te gebruiken, dus als je in de lucht schijnt dien je eigenlijk vanaf een redelijk vermogen toestemming te vragen!

@Mirage-Group:

Ik heb je onlangs WEER mails verzonden _ook via je site!_, ik krijg nooit antwoord, ik heb in DIT topic al gevraagt of je kontakt met me wil opnemen, wanneer ben je vanplan eens een keer te reageren op mijn vragen? :( |:(

Edit: Intussen mail gehad, het zou nu worden afgehandelt.

[ Voor 43% gewijzigd door MrOizo op 20-06-2004 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nog steeds aan het bouwen aan een voeding voor mijn argonlaser :)

Het mechanische werk is zo een beetje achter de rug (gelukkig) nu kan ik gaan bedraden en beginnen met de stuur- en regel elektronica.

Pics ! :P

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35123/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35122/thumb.jpg

De HeNe-buis ligt er los in, misschien ooit een leuke toevoeging, maar dat heeft nu geen prioriteit. Er is in ieder geval wel ruimte voor.

Op de bovenste foto, grofweg vlnr:
- Linkerfan + stroomregeleindtrap ( 2 x 2N3055)
- Trafo 2 x 45 V, elco's 15.000 uF x 2 met daarboven wat dikke weerstanden (2 x 1 en 2 x 2 ohm, bij Baco gehaald)
- rechterfan met daaraan koellichaam met 2 x brugcel, een voor de booster - boosterelco daar weer aan vast met tiewrap
- daarvoor twee stevige relais, een voor de power en een om de "hoogspanning" in te schakelen.
- daar nog voor een 10-slagen potmetertje met schaal voor de stroominstelling. :)

Rechts de laser (Spectra Physic's 161 B, vnl. 488 nm, ongeveer 15 mw @ 8 A) zelf, daarnaast een Mellis Griot HeNe-buisje van 10 mw
Links naast de case liggen twee spiegelgalvanometertjes gemaakt van HDD-moving coils. Ik heb het echter een beetje opgegeven daar iets van te maken, en ga een nieuw idee uitwerken op basis van stappenmotoren.

Het zit voorlopig in elkaar, sommige dingen zitten nog niet helemaal naar het zin, maar ik zie het wel wat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 17:34
Die kende je misschien wel al ... maar toch :) http://www.electricstuff.co.uk/argonlaser.html

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jum, die ken ik :)

Misschien vergeten te vermelden; maar ik probeer het bijna met een 0-budget te doen. Gelukkig heb ik troep zat :+, maar het bepaalde dus de keuze voor deze opzet met een lineaire voeding.

Ik ben goed op de hoogte van de prijzen van DPSS-modules met een vergelijkbaar vermogen, dit project is dan ook voornamelijk voor de lol van het zelf bouwen. Het feit dat de laser blauw is geeft het nog wel wat extra. :)

Wat meer ontopic: Mijn idee is (-niet zo origineel-) in grote lijnen om kleine stappenmotoren te gebruiken als "galvanometer". De rede daarvoor is dat ik zelf niet zo een held ben qua fijnmechanica, en dat die motoren in soorten en maten te vinden zijn (in mijn rommeldoos) en redelijk geschikt lijken voor een qua kosten en hoeveelheid werk effectieve zelfbouwgalvo. Zo duur zijn "echte" galvos inmiddels namelijk ook niet meer.

Wel wilde ik twee verbeteringen proberen boven het gebruik van een stepper zonder meer als "open loop" galvanometer.
De eerste is om een capacitieve feedback te maken. Met dat soort schakelingetjes heb ik al wat ervaring, en op een motor is relatief gemakkelijk iets te maken dat als opnemer kan dienen. Zo valt er in ieder geval een closed-loop setup mee te maken, met een PID-regelaar :)

Het tweede veel complexere idee is om meer dan een stap van de motor te kunnen gebruiken. Natuurlijk wordt het geheel dan wel evenredig trager.

Ik ga verder uit van een bipolaire motor.

De signalen voor de beide fasen van de motor wilde ik als volgt opwekken:
- Een sinusgenerator maakt een 20 kHz (b.v.) sinus en eenzelfde signaal maar 90o in fase verschoven.
- Deze beide signalen gaan een `sample and hold'-schakeling in, waarvan de uitgangssignalen na een beetje filtering worden gebruikt voor de stroomsturing van de beide spoelen van de motor.

- De snelheid waarmee de sample and hold sampled wordt bepaald door een VCO, als de VCO-frq gelijk is aan die 20 kHz zijn de beide uitgangssignalen van de S&H's DC, in het geval dat de VCO frq hoger of lager is dan 20 kHz verschijnt aan de uitgangen van de S&H's weer twee sinusen 90o uit fase en met de verschilfreqentie tussen de VCO-frq en 20 kHz.

Welke kant op (+ 90o of - 90o) de faseverschuiving tussen die uitgangssignalen is hangt er van af of de VCO frq hoger of lager is als die 20 kHz.

Zo kun je (hoop ik ;) een stappenmotor dus met een spanning (aan de ingang van de VCO) met een bepaalde snelheid heen- en weer laten draaien, en op iedere willekeurige plek stik laten staan. Die spanning is natuurlijk het uitgangssignaal van de regelaar.

Het is elektronisch niet heel simpel, maar volgens mij wel te doen. Het is in ieder geval weer eens wat anders.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2004 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
ik ben benieuwt, ik heb er ook wel eens over na zitten denken. maar ik heb niet genoeg ervaring met capacitieve detectie...
ik probeer het nu wel met elektrisch feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor die capacitieve detectie ga ik uit van een elektuur-ontwerpje van lang geleden (jaren '70) , bestaat uit een 1-transistor LC oscillatortje op ongeveer 600 kHz dat via een extra wikkeling op de L een meetbrugje met 2 C's voed. De spanning over de meetbrug wordt gelijkgericht.

Het aardige van het gebruik van een meetbrug en twee meet-capaciteiten is dat je veel minder last van trillingen en andere invloeden van buitenaf hebt.

Zal het schakelingetje binnenkort even opzoeken en in mijn versie hier posten.

Het lijkt volgens mij veel op wat er in een echte galvo zit, als ik de foto's zo bekeek.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schema zoals ik dat in gedachten had:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35264/thumb.png

Links de oscillator; in het midden de trafo en rechts twee antiparrallel geschakelde gelijkrichters gekoppeld aan de twee meet-C's.

De beide meet-C's moeten zo gemaakt zijn dat als C3 groter wordt C4 evenredig kleiner wordt, capaciteit een pf of 10 in de "0" stand.
Het lijkt me dat dat redelijk gemakkelijk te maken valt met twee stukjes print, een bewegend en een vast. Op de vaste kunnen dan ook de gelijkrichters e.d. een plaatsje vinden. De oscillator kan voor een gemakkelijkere op- en inbouw op een apart stukje print.

De uitgang is in princiepe de stroom door R3. Omdat het allemaal om erg kleine spanninkjes/stroompjes gaat leek het me wel zinnig de verbinding naar de ingangsversterker van de regelaar symmetrisch uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
zal dat een gelijke schakeling zijn als die op deze site gebruikt wordt op die galvo?
t'schema bevalt mij wel, frequentie alleen niet, die zou ik persoonlijk wat hoger maken.

http://laser.shows.org/scanners.htm

[ Voor 12% gewijzigd door hilbren op 20-06-2004 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jum, maar wat zij nu pricies doen met vier meet-C's naar ground in een diodebrug heb ik (nog) niet goed kunnen reconstrueren.

Het is natuurlijk wel praktisch als je de rotor van de meet-C kunt aarden..

Er worden overigens ook (en met suc6) optische systemen toegepast. link

600 kHz of 1.5 MHz scheelt op zich maar 1 octaaf .. Lijkt me verder voer voor experimenten.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
En dit zul je zeker moeten afschermen !!

En dan nog zul je een 50 / 100Hz filer er bij in moeten bakken om een bruikbaar signaal over te houden

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dit zul je zeker moeten afschermen !!
Ook in dat verband zou een geaarde rotor eigenlijk prettiger zijn. Maar anders is daar met dubbelzijdig printmateriaal ook wel iets aan te doen.

Mijn gevoel zegt dat het qua signaal/ruis wel goed komt.

t hoeft ook niet gelijk formule-1 snelheden te halen ;)

[edit] Het duurt nog wel even voordat ik hier praktisch aan toe ben.. Maar ik ben er wel al over aan het denken. :) Feedback is goed.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 juni 2004 @ 19:55:
Ik ben nog steeds aan het bouwen aan een voeding voor mijn argonlaser :)

Het mechanische werk is zo een beetje achter de rug (gelukkig) nu kan ik gaan bedraden en beginnen met de stuur- en regel elektronica.

Pics ! :P

[afbeelding]

[afbeelding]

De HeNe-buis ligt er los in, misschien ooit een leuke toevoeging, maar dat heeft nu geen prioriteit. Er is in ieder geval wel ruimte voor.

Op de bovenste foto, grofweg vlnr:
- Linkerfan + stroomregeleindtrap ( 2 x 2N3055)
- Trafo 2 x 45 V, elco's 15.000 uF x 2 met daarboven wat dikke weerstanden (2 x 1 en 2 x 2 ohm, bij Baco gehaald)
- rechterfan met daaraan koellichaam met 2 x brugcel, een voor de booster - boosterelco daar weer aan vast met tiewrap
- daarvoor twee stevige relais, een voor de power en een om de "hoogspanning" in te schakelen.
- daar nog voor een 10-slagen potmetertje met schaal voor de stroominstelling. :)

Rechts de laser (Spectra Physic's 161 B, vnl. 488 nm, ongeveer 15 mw @ 8 A) zelf, daarnaast een Mellis Griot HeNe-buisje van 10 mw
Links naast de case liggen twee spiegelgalvanometertjes gemaakt van HDD-moving coils. Ik heb het echter een beetje opgegeven daar iets van te maken, en ga een nieuw idee uitwerken op basis van stappenmotoren.

Het zit voorlopig in elkaar, sommige dingen zitten nog niet helemaal naar het zin, maar ik zie het wel wat worden.
He, nog iemand die bezig is met het maken van een argon voeding!!
wil je me toevoegen @ msn? msnvanfrancesco(aap)home(dot)nederland
ik denk dat we best wat ervaringen kunnen uitwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen, ik heb een groene DPSS van 60+ mW in de aanbieding. Is hier interessen voor??

www.amelink.net/laserpage/lasers.html

mail me op matthijs27@hotmail.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Wat kost het ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
idd, wat kost het?

Mag ik vragen waarom je hem wegdoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

hilbren schreef op 21 juni 2004 @ 15:19:
idd, wat kost het?

Mag ik vragen waarom je hem wegdoet?
Ik was eerst :p ik bied 5 Euro :D

Maar idd, waarom zou je in hemelsnaam een 60mW laser wegdoen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die laser heeft een lelijk streepje op mijn netvlies achter gelaten en sinds dien ben ik er geen fan meer van. Natuurlijk is deze terug te regelen naar een paar mW maarja heb dus al een HeNe van een paar mW. De lol is er een beetje af gegaan en gezien de experimentele aard van mijn scanners is zo'n DPSS als deze 'a bit too much'. Ik heb er zo'n 400 eur voor betaald, dus doe een bod!

ps. 5 euro is wat weinig ;)

gr. Matthijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Zo das behoorlijk crap... heb je nu een permanente beschadiging opgelopen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is naar ! Sterkte er mee.

Voorzichtigheid blijft geboden, laat dit een waarschuwing zijn.

Weer een kleine fotoupdate van de bouw van mijn voeding:

De trafo; prim. 230 V, sec:
- 2 x 44 V / 9 A laser
- 1 x 25 V / 1 A extra voor 115 V AC voor de fan en de eventuele HeNe supply
- 1 x 7 V / 1A voor de regelaar
- 2 x 1.5 V / 25 A voor de gloeistroom (2 x 2.5 mm2 VD-draad.. :P

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35587/thumb.jpg

De laser op zijn grondplaat, die is 4 mm dik ijzer. Er is voorzien in een experimenteer-vlak van 12 x 22 cm met M4-getapte gaten in een 20 mm-raster. Dit soort dingen maakt het experimenteren straks (veel) gemakkelijker en veiliger. :) Het is echter wel een paar uurtjes werk..

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35586/thumb.jpg

De regelaar: 2 x 2N3055 op een dik koellichaam met een stevige 120 mm fan er op. Kan probleemloos 150 W wegstoken. Het grote goudkleurige ding dat er onder hangt is de meet-shunt van 0.1 ohm. Hij is overdreven groot, maar paste daar wel leuk ivm de airflow.. Wat zou ik er ook anders mee moeten ;)
De 0.1 ohm / 5 W R's aan de bovenkant worden vervangen door 1 ohm / veel W types elders omdat dat lekkerder regelt (eindtrap gaat meer op een spanningsgestuurde stroombron lijken) en omdat er dan wat meer dissipatie in die R's plaats kan vinden in plaats van in de 2N3055's die nu eenmaal wat minder kunnen hebben.
Op het printje kunnen dan mooi de opamp en zijn voeding een plekje vinden.
De brugcel bovenop wordt gebruikt als twee beveiligingsdiodes, 1 tegen een te lage spanning over de buis en 1 tegen de piek van de ontsteker.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35585/thumb.jpg

De beide brugcellen op een eigen koellichaampje bij de andere fan, de ene is voor het gelijkrichten van de + 100 V, de andere staat in serie met de "+" en verzorgt samen met de elco en de C bovenop een extra boosterspanning van onbelast max. 200 V.
Het blauwe dingetje links is de achterkant van de 10-slagen instelpot voor de I

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35584/thumb.jpg

Nu nog veel bedraden en het een en ander testen.. En dan heb ik weer licht. 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2004 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n00bs schreef op 24 juni 2004 @ 15:46:
Zo das behoorlijk crap... heb je nu een permanente beschadiging opgelopen???
het lijkt er wel op ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:59

dj_dysaster

Stoom \o/

Ik heb ook een vraagje over een laser (nouja een communicator dan).
Bij deze ia heb ik 2 van die dingen gekocht.

Maar nu wil ik deze met een adaptor of iets dergelijks voeden, is dit mogelijk? Moet ik dan ook nog extra weerstanden ofzo der aan hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zult even moeten kijken wat voor batterijtje(s) er in gaat (gaan), en die spanning uit een netadapter of zoiets halen :)
Als het geen standaard spanning is kun je die inderdaad met een zenerdiode en een R uit een hogere spanning maken.

Vind het maar een vreemd product.. Welke orde van grote ligt de "knipperfrekwentie" ? Lijkt me vaak een beetje onhandig bij andere toepassingen.

[edit]
@ SuperBeamer: Wil je ons vertellen hoe het ongeluk gebeurde of heb je zoiets als " het was te stom voor woorden " ?

Misschien kunnen anderen er iets van leren op veiligheidgebied.
Het is de eerste keer dat ik zelf van iemand hoor die een beschadiging heeft opgelopen door een laser.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2004 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In eerste instantie ben ik al jaren lang met lasers bezig dus ik ga er van uit dat ik wel ongeveer weet waar de gevaren in schuilen. Ik ben altijd op de hoogte van waar de bundel zich bevind en op wat voor'n oppervlak die terecht komt. Nooit is de bundel direct in mijn ogen gekomen.
Wanneer er precies iets is mis gegaan met de 60 mW weet ik gewoon niet. Na een nachtje klussen aan mijn scanner en de nieuwe dpss werd ik wakker en zag in mijn ooghoek een vlekje. Mijn vermoeden is dat de oorzaak de fel punt op de muur is die ik van te dicht bij in mijn blikveld had bij het instellen van het een en ander. Dat het vlekje in mij ooghoek zit komt dan omdat ik nooit recht naar de punt heb gekeken zoals het hoort. Het vervelende is dat je niet doorhebt wanneer het gebeurt en wanneer je de grenzen overschreid. Beter alle voorschriften opvolgen dus en niet snel ff wat doen met een krachtige laser.

succes mensen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
Hmm wel wat vreemd, tot 200 mW is difuse reflecties niet echt schadelijk hoor, weet je zeker dat het door de laser komt? Heb je je al laten onderzoeken door een oog arts? Suc6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Denk er nu niet te luchtig over alstublieft, het is niet voor niets verboden in nederland (daar hebben ze echt wel over nagedacht)

ik heb zelf een 5mW pointer en als ik dat ding op een witte muur project projecteer dan zie ik al vlekken in m'n ogen zitten.

60 mW is een factor 12 keer feller, dit is dus echt geen speeldje!!!
het is niet voor niets dat ik newbee's advieseer om met maximaal 5 mW te beginnen, dat is in eerste instantie ruim voldoende om leuke projecties te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:59

dj_dysaster

Stoom \o/

thanks AWJS, het is gelukt hoor :> . Als men lasercrib af is zal ik wat pics posten :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ dj_sysaster: Mooi zo, pics ! :P

De felheid van lasers (of beter gezegd, de gevoeligheid van het menslijk oog) verloopt in mijn beleving net als geluidssterkte logaritmisch. Of het ook echt zo is weet ik niet.

Dus 10 mW zou dan 20 "dB" feller zijn als 1 mW, het verschil tussen 1 en 3 mW is net goed zichtbaar.
1 W is dan 60 dB feller als 1 mW, niet "1000 x zo intens"

Dit dan natuurlijk nog even afgezien van de kleur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uhmzz die 60mW heb ik wel intresse in.. ik bied 150 euro als (volgens mij) eerste openings bod (als er verder niet gemailt is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:24
Dan ga ik door voor de 200 :P

Ps. Als je laser afstelt zet dan een Laserbril op.

[ Voor 49% gewijzigd door 0fbe op 26-06-2004 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

210 hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ps. Als je laser afstelt zet dan een Laserbril op.
Dan natuurlijk wel een van de juiste golflengte voor je laser B)

@ gevaar: Ik heb in het verleden nogal eens waarschuwingen tegen IR uit DPSS-lasers (van de IR-diode dus) gelezen.

Er zit een filter in de lasers dat dat normaal gesproken tegenhoud, maar ik zie soms foto's van ernstig ontmantelde unit's die wel in werking zijn.. Misschien iets om eens op te letten. Kan me voorstellen dat dat (onzichtbare) IR ook naast de zichtbare beam voor kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 juni 2004 @ 22:36:
[...]
Dan natuurlijk wel een van de juiste golflengte voor je laser B)

@ gevaar: Ik heb in het verleden nogal eens waarschuwingen tegen IR uit DPSS-lasers (van de IR-diode dus) gelezen.

Er zit een filter in de lasers dat dat normaal gesproken tegenhoud, maar ik zie soms foto's van ernstig ontmantelde unit's die wel in werking zijn.. Misschien iets om eens op te letten. Kan me voorstellen dat dat (onzichtbare) IR ook naast de zichtbare beam voor kan komen.
De oogarts heeft geen uitsluitsel kunnen geven over de aard van de beschadiging aangezien hij het ook niet kan terugzien in mijn ogen... Het schijnt zo te zijn dat wel meer mesen last hebben van dit soort vlekken. Het is in ieder geval bijzonder vervelend om te hebben en ben er ook flink van geschrokken.

ps. Bij het uitlijnen van de laser draai ik de unit uiteraard terug naar 1 a 2 mW, pas als alles functioneerd gaat de knop omhoog naar 60 mW !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb pas een laserpennetje gekregen van iemand, en daar ben ik gisteren mee bezig geweest. Ik heb nu zo'n standaard "laser show" mee gemaakt. Je weet wel met 2 motertjes met spiegeltjes er op. Dit werkt nu best aardig alleen wil ik die nu met de computer besturen. Ik heb een interfacekaart de K8000 van velleman en deze heeft 8 dac uitgangen(daar kan ik met de computer een voltage opzetten van 0-10 Volt). Deze uitgang levert echter maar maximaal 20 mA. Heeft iemand een schakeling die deze spanning omzet naar een spaning van bijv. 0-3 Volt voor een motertje?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zojuist het schema van mijn Ar-voeding online gezet:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35934/thumb.png

Hij werkt hier goed, een paar extra 2N3055's zijn geen overbodige luxe. ;)

Ten overvloede: Dit is geen beginnersproject. Ben daarom ook niet van plan het schema verder tot in de details te bespreken.
Bij het suc6vol en relatief veilig opbouwen van zoiets komt meer kennis en kunde kijken als dat ik via het IN over kan brengen.
Ik wilde het echter ook niet alleen voor mijzelf houden, misschien doe ik er iemand een plezier mee. :)

Pas goed op uwzelf allemaal. :)

@ 20 mA -> 0-3 V: Iets met een opamp en een eindtorretje ?

[edit]
Zoiets dacht ik dan aan:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/35936/thumb.png

foutje, + en - van opamp omdraaien dus.. nu ja :+

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2004 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:55

Stoney3K

Flatsehats!

Ik ben eerlijk gezegd een complete lasern00b maar het lijkt me wel leuk om daar eens iets mee te proberen (met een 0,5 of 1 mW moduletje of zo). Wat heb ik hier precies voor nodig? (Zal gegarandeerd in de TS van deel 1 gestaan hebben maar goed) ik zat zelf al te denken aan spiegeltjes, stappenmotortjes of galvo's (wat zijn dat precies?) de lasermodule natuurlijk en wat elektronica om het geheel van stroom te voorzien. Als iemand een goeie HOWTO heeft ben ik heel blij :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
Stoney3K schreef op 30 juni 2004 @ 00:17:
Ik ben eerlijk gezegd een complete lasern00b maar het lijkt me wel leuk om daar eens iets mee te proberen (met een 0,5 of 1 mW moduletje of zo). Wat heb ik hier precies voor nodig? (Zal gegarandeerd in de TS van deel 1 gestaan hebben maar goed)
gewoon een laserpointer kopen (heb ik ook gedaan)
in eerste instantie kan je er oplaadbare batterijen voorkopen oid, experimenteren duurt meestal toch niet zo lang...
[b][message=21107192,noline]ik zat zelf al te denken aan spiegeltjes, stappenmotortjes of galvo's (wat zijn dat precies?)
als je iets met je comprutel wil aansturen dan heb je een analoog signaal nodig, dit kan dmv je soundblaster (+versterker) of via een Digitaal -> Analoog omzetter (ook wel dac genoemd) hier heb je ook een versterker voor nodig (versterker wordt bij laseraansturingen meestal "driver" genoemd oid)

maar om dat analoge signaal te projecteren heb je dus een spiegel nodig die exact de bewegingen van je analoge signaal volgt. Je zou daar een normale motor voor kunnen gebruiken, helaas zijn die vaak niet snel genoeg om ook maar 1 letter op de muur te projecteren.
stappenmotoren zijn al een stukje sneller, maar ook die zijn niet snel genoeg om iets leuks te projecteren.
het beste is een galvano motor, dat is een motor die geen rondjes kan draaien maar alleen een klein stukje naar links en recht, gelukkig heb je ook niet meer nodig bij een laserprojectie en deze motoren zijn (mits goed geconstrueerd) ook nog extreem snel, en dus het meest geschikt voor een laserprojectie.
jammer dat ze zo duur zijn... (zelfbouw is een optie)
[b][message=21107192,noline]de lasermodule natuurlijk en wat elektronica om het geheel van stroom te voorzien. Als iemand een goeie HOWTO heeft ben ik heel blij :)
als je een voeding wilt bouwen voor je laser module kan je gebruik maken van een LM317 dit een spanningsregelaartje die je kunt gebruken ter vervanging van je batterijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben, jaren geleden al, bezig geweest met een laser X/Y scanner, met luidsprekers, net als Matthijs. Maar ik kwam niet erg ver. Artikeltje over geschreven ("Laser scanner" op mijn site, http://home.planet.nl/~fuzzbass), maar dat is al erg lang geleden.

Toen kwam ik wat later twee identieke (oude 80 MB server-) harddisks tegen, met een heel opvallend kopmechanisme met digitale optische feedback. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~fuzzbass/pics/laser_h1.jpg

Op de hd-arm zit dus een glasplaatje met streepjes en in het plastic gedeelte zit een IR-led met 2 fotodiodes. Tezamen vormt dat een optische encoder, zodat je in (ik schat) 256 stappen (512 halve stappen) kunt nagaan waar de arm zich bevindt.

En daar heb ik er dus twee van! X en Y! Heeft iemand ooit wel eens zoiets gezien, of zelfs aangestuurd? Ik wil er eigenlijk wel iets mee doen. Ik heb uitgebreide kennis van PIC-processoren (zie ook het "Scandisplay" project op mijn site) en ben zeer handig met de soldeerbout.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2005 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, heb ooit zoiets gezien in een nog oudere HDD.. Was een model met een lineare voicecoil met zo'n 80 mm travel. Mogelijk van een ControlData "Lark"-disk. (een half-verwisselbare HDD met intern twee schijven van 20 MB, waarvan 1 verwisselbaar.. jum :P ;) )

Er zijn waarschijnlijk twee sensoren 90 graden verschoven om de richting te weten, mogelijk op 1 chip geiintegreerd.
De motor zal waarschijnlijk een "gewone" (low inertia) DC-motor zijn.
Aansturen: Eerst resetten, vervolgens netjes pulsjes op- en aftellen, telleruitgang = plaats, naar DAC en vervolgens analoog in een PID regelaar of alles digitaal verder in je PIC implementeren. :)

Maar of dit echt tot goede resultaten leid durf ik verder niet te zeggen. Het is in ieder geval wel absoluut, misschien is het mogelijk om een wat hogere res. te halen door de sensoren analoog uit te lezen ( t zijn vast geen blokgolven wat daar uit komt ;)

Overigens moet je aardig rap (efficient) rekenen in je PIC als je daar ook de feedback wil berekenen lijkt me. Maar laat ik onmiddelijk melden dat ik daar helemaal geen verstand van heb.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2004 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 juni 2004 @ 21:53:
De motor zal waarschijnlijk een "gewone" (low inertia) DC-motor zijn.

Maar of dit echt tot goede resultaten leid durf ik verder niet te zeggen. Het is in ieder geval wel absoluut, misschien is het mogelijk om een wat hogere res. te halen door de sensoren analoog uit te lezen ( t zijn vast geen blokgolven wat daar uit komt ;)
De motoren zijn "gewone" moving coils met platte Nd magneten, zoals in elke harddisk van 20 jaar of jonger. Het zijn verder doodnormale 3,5" drives. Maar het zijn waarschijnlijk wel hele dure geweest, om zo'n kopmechanisme waard te zijn. Zoals ik al zei, de drives komen allebei uit een server van een bedrijf waar ik lang gewerkt heb.

Ik denk om leuke projekties te maken, dat 8 of 9 bits resolutie wel voldoende is. Gewoon de PIC alle pulsen laten tellen, desnoods een PIC18F op 40 MHz laten draaien om niets te missen, een dubbele PID-loop maken (X en Y) en klaar zou Kees moeten zijn. Maar ik heb nog nooit een PID-regeling geprogrammeerd, dus geen idee of dat allemaal mogelijk is.

Ik heb een 18F452 (40-pins) en een 18F1320 (18-pins) liggen. En handenvol 16Fjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 00:16:
[...]

De motoren zijn "gewone" moving coils met platte Nd magneten, zoals in elke harddisk van 20 jaar of jonger. Het zijn verder doodnormale 3,5" drives. Maar het zijn waarschijnlijk wel hele dure geweest, om zo'n kopmechanisme waard te zijn. Zoals ik al zei, de drives komen allebei uit een server van een bedrijf waar ik lang gewerkt heb.

Ik denk om leuke projekties te maken, dat 8 of 9 bits resolutie wel voldoende is. Gewoon de PIC alle pulsen laten tellen, desnoods een PIC18F op 40 MHz laten draaien om niets te missen, een dubbele PID-loop maken (X en Y) en klaar zou Kees moeten zijn. Maar ik heb nog nooit een PID-regeling geprogrammeerd, dus geen idee of dat allemaal mogelijk is.

Ik heb een 18F452 (40-pins) en een 18F1320 (18-pins) liggen. En handenvol 16Fjes
Leuk hè dat Microchip zo enorm coulant is met de sampleverstrekking :)

* Stoney3K heeft ook nog een handjevol 16F's, een 18F452 en 3 18F252 liggen

Edit note: Als iemand links heeft voor een beginnende laseraar, please don't hesitate to plemp 'em here.

[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 01-07-2004 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Quantum IDE pro drives (de 40MB uitvoering iig) werkte ook met een optische positie bepaling.

Dus begin maar 386's op te graven :P

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Anders kijk je in een oude bal-muis. Da's ook een 100% optisch pickupje, 2 zelfs in X-Y config :) Alleen is je resolutie stuukkken minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elektuur heeft een artikel geschreven (te vinden en te koop op hun site) over het implementeren van een PID-regelaar in een microcontroller.

Maar de regelaar moet naar mijn idee toch wat sneller zijn dan het te regelen proces. Het zou erg goed zijn als iemand de (on-) haalbaarheid van zo een opzet eens uit zou zoeken :)

@ oude muis: mja, en dan ? Heel snel heen en weer draaien met de hand ? :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 12:22:
Elektuur heeft een artikel geschreven (te vinden en te koop op hun site) over het implementeren van een PID-regelaar in een microcontroller.

Maar de regelaar moet naar mijn idee toch wat sneller zijn dan het te regelen proces. Het zou erg goed zijn als iemand de (on-) haalbaarheid van zo een opzet eens uit zou zoeken :)
Zal 's kijken of ik die Elektuur heb liggen.

regelaar sneller dan het proces? Dat snap ik niet helemaal.

Het zou leuk zijn om te weten hoe een harddisk dat doet, binnen een paar milliseconden die arm op de juiste plaats zetten. Ik kan het de harddisk zelf niet meer vragen, die leeft niet meer natuurlijk, en dan nog krijg je de firmware er niet uit, als je die al kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
dsp is ook leuk om voor zoiets te gebruiken (is speciaal gemaakt om analoge signalen te analiseren/beweken ect)

"regelaar sneller dan het proces" de regelaar moet heel snel zijn omdat hij anders te laat een corrrectie uitvoerd, dan krijg je resonanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DSP is me veel te ingewikkeld.

Een proces is toch zo snel als datgene wat dat proces regelt? Ik bedoel, als je je regelaar sneller maakt, dan verloopt je proces toch sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij moet je regelaar sneller zijn dan het proces veranderd, anders gaat de boel oscilleren of werkt het niet. (links ! ... eh, o nee.. rechts ! .. eh mis, toch links .. etc. ;)

Je kunt je mechanica natuurlijk wel heel traag maken door het lankzaam en voorzichtig aan te sturen, maar dat is een beetje zonde imo.
Ik denk dat je een oplossing wilt waarbij de (toch al lastig snel genoeg te krijgen) mechanica de beperkende factor is, niet de elektronica.

(oude) HDD's gebruiken volgens mij een analoge regelaar om "on track" te blijven (net als bij CD-spelers) en tellen en sturen verder digitaal waar ze zijn en heen moeten. Rap ging het overigens niet echt denk ik.

Moderne HDD's gebruiken andere truukjes om de plaats van de kop tov het track te bepalen. Werkt dus alleen met de schijf en heads intact, is geen praktische optie voor hergebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2004 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een groene of blauwe laser pointer 1 tot max 5 mW om mee te beginnen
wie weet er een winkel in de omgeving van den haag die deze pointers verkoopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
voor blauw geef ik je heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel weinig kans, als je ze toch vindt dan zal de prijs richting de 500 euro gaan....

groene laser zijn redelijk verkrijgbaar maar niet hier in nederland in de winkels, op internet kun je ze wel vinden. verwacht wel dat ze zo rond de 100 euro kosten.

als je wat leuks vindt: blauwe laserpennen in het algemeen of groene voor minder dan 100 euro meld dat dan effe hier ;) ben ook wel geintereseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

hilbren schreef op 01 juli 2004 @ 19:08:
voor blauw geef ik je heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel weinig kans, als je ze toch vindt dan zal de prijs richting de 500 euro gaan....

groene laser zijn redelijk verkrijgbaar maar niet hier in nederland in de winkels, op internet kun je ze wel vinden. verwacht wel dat ze zo rond de 100 euro kosten.

als je wat leuks vindt: blauwe laserpennen in het algemeen of groene voor minder dan 100 euro meld dat dan effe hier ;) ben ook wel geintereseerd.
En ik dus ook :)

Inkoopactietje dan maar? ;)

Mijn suggestie: begin met iets simpels in rood of zo. Scheelt aanzienlijk in de kosten. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 18:23:
Ik ben op zoek naar een groene of blauwe laser pointer 1 tot max 5 mW om mee te beginnen
wie weet er een winkel in de omgeving van den haag die deze pointers verkoopt?
http://www.laserillusion.tk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
offtopic:
zo'n waardeloze site heb ik nog nooit gezien :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hilbren schreef op 02 juli 2004 @ 11:28:
offtopic:
zo'n waardeloze site heb ik nog nooit gezien :r
Da's jong en dynamisch webdesign, op z'n Veronica's.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
offtopic:
[quote]Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 15:47:
[...]
Da's jong en dynamisch webdesign, op z'n Veronica's.....[/quote]

waarbij meer dan de helft van de links niet werkt???

[ Voor 15% gewijzigd door hilbren op 02-07-2004 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op 02 juli 2004 @ 10:24:
[...]

En ik dus ook :)

Inkoopactietje dan maar? ;)

Mijn suggestie: begin met iets simpels in rood of zo. Scheelt aanzienlijk in de kosten. :Y)
Ik zou best een inkoop actie willen houden, maar heb hier geen ervaring mee. helaas heb ik ok het geld effe niet om 100 laserpointers te kopen. en als later weer de helft afhaakt zit ik dus met 50 van die dure krengen.
of werkt da anders :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:25

KnOeFz

no comment...

er loopt een animocheck voor pointers (communicators waar hierboven ook al over verteld werd) van 1,50 euro op inkoopacties.net....
http://www.inkoopacties.net/ia/023m4xlp

Die dingen knipperen standaard maar zijn makkelijk te modden naar een pointer (heb er zelf ook 2 uit een vorige ia) of je haalt de diode er uit en maakt zelf een behuizing.

[ Voor 66% gewijzigd door KnOeFz op 03-07-2004 09:06 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

green laser pointer 5mW

p 1 st 150,-
p 25 st. 80,-
p 50 st. 72,-

25 st moet te doen zijn via een inkoop actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KnOeFz schreef op 02 juli 2004 @ 19:42:
er loopt een animocheck voor pointers (communicators waar hierboven ook al over verteld werd) van 1,50 euro op inkoopacties.net....
http://www.inkoopacties.net/ia/023m4xlp

Die dingen knipperen standaard maar zijn makkelijk te modden naar een pointer (heb er zelf ook 2 uit een vorige ia) of je haalt de diode er uit en maakt zelf een behuizing.
Haha, daar heb ik er 20 van.... Om nog eens een multi-laser scanner van te maken. 1 roterende spiegel, handjevol lasers onder elkaar en lekker makkelijk tekst projekteren. Bij IA.net is mijn nick "Joris".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 21:24:
[...]

green laser pointer 5mW

p 1 st 150,-
p 25 st. 80,-
p 50 st. 72,-

25 st moet te doen zijn via een inkoop actie.
Ik denk niet dat dat te doen is hoor :S
voor die laser is al een IA geweest, toen waren en een stuk of 4 a 5 man die hem wouden als ik het goed herinner... meerendeels ging meteen voor de 20mW Dpss groen :P (including me)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Uhm ff vraag, wie o wie weet/heeft ervaring met het meenemen van een groene laserpointer 5mW (hij is wel iets verder getuned) in het vliegtuig richting Mallorca?
Natuurlijk gewoon in de koffer tussen al de andere zooi.

nr 1: mag het?
nr 2: als het niet mag, wat zij de risico's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
hilbren schreef op 25 juni 2004 @ 23:00:
Denk er nu niet te luchtig over alstublieft, het is niet voor niets verboden in nederland (daar hebben ze echt wel over nagedacht)

ik heb zelf een 5mW pointer en als ik dat ding op een witte muur project projecteer dan zie ik al vlekken in m'n ogen zitten.

60 mW is een factor 12 keer feller, dit is dus echt geen speeldje!!!
het is niet voor niets dat ik newbee's advieseer om met maximaal 5 mW te beginnen, dat is in eerste instantie ruim voldoende om leuke projecties te maken.
Een module van 60 mW is NIET verboden in NL.
n00bs schreef op 03 juli 2004 @ 20:31:
Uhm ff vraag, wie o wie weet/heeft ervaring met het meenemen van een groene laserpointer 5mW (hij is wel iets verder getuned) in het vliegtuig richting Mallorca?
Natuurlijk gewoon in de koffer tussen al de andere zooi.

nr 1: mag het?
nr 2: als het niet mag, wat zij de risico's?
Nee.
Inbeslagname.

[ Voor 29% gewijzigd door MrOizo op 03-07-2004 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
"laser" mag wel, "pointer" mag niet, toch?
dus als je hem helemaal demonteert en verspreit tussen je bagage.....
(wel effe alle stickers eraf halen)
ik heb hier verder geen ervaring mee :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

hilbren schreef op 03 juli 2004 @ 21:13:
"laser" mag wel, "pointer" mag niet, toch?
dus als je hem helemaal demonteert en verspreit tussen je bagage.....
(wel effe alle stickers eraf halen)
ik heb hier verder geen ervaring mee :X
Dat zou een idee zijn, ik kan zo de diode eruit halen en de huls voor de batterijen en de knop ergens anders gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:24
Neem wel je soldeerbout mee :9
Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste