Toon posts:

Abit NF7-S slechte performance.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

De reden dat ik hier een topic aanmaak is omdat ik een probleempje heb met mijn nieuwe moederbord en CPU.
Na veel gezocht te hebben en alles te hebben doorgelezen heb ik nog steeds niets gevonden wat juist mijn probleem oplost.
Ik zal het wat beter uitleggen wat mijn plobleem is, Ik heb sinds een tijdje een nieuwe Mobo gekocht en CPU een "Abit NF7-S met een AMD 2200 Athlon XP".
Na alles goed te hebben geinstalleerd + windows XP prof. installatie dacht ik, ik wil mijn pc wel eens in actie zien.
Dus ik start 3Dmark 01/03 op en ik keek eens goed naar de score die ik had gehaald.
En ik moet zeggen ik was helemaal nie onder de indruk, op een vorige moederbord een "MSI KT333 Ultra 2 en AMD 1800+" had ik zelf nog meer punten.
Ik scoorde namelijk ongv. 12991 punten, met dit systeem.

Abit NF7-S Rev. 2.0
AMD Athlon 2200+ XP.
Hercules ATI Radeon 9700 Pro 128 MB DDR.
Soundstorm 5.1 audio. (van het moederbord)
Kingston PC2100. (in totaal 512 MB DDR ram dus 2 x 256)

Terwijl ik met mijn KT333 en 1800 ongeveer tegen de 14000 punten haalde.
Sinds dien hebbik heel veel geprobeert om de score hoger te krijgen zonder enig succes.
Ik heb op vele forums gepost (O.A ook het Abit forum en het Rage3D forum) en niemand die me verder kon helpen, athans niets werkte.
Ik heb windows dus geinstalleerd en de Cat. 3.10 drivers geinstalleerd en de nieuwste Bios en Nforce drivers en DX 9.1b.
Alles is gewoon standard en heb dus niets overgeclocked (FSB op 133 etc.)
Ik ben helemaal radeloos wat te doen.
Ik hoop dat jullie me misschien verder kunnen helpen.

Alvast bedankt.
MatrixDemon.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 14:12
Draai je nu eigenlijk in dual channel? Zet eventueel je geheugen snelheid even vast. Heb je alles op z'n aggressieve instellingen staan? AGP aperture op 128 of meer (maakt niet veel uit daarboven), check je agp snelheid in je bios, je geheugen timings. Staat de multiplier goed? Ik weet het niet zeker, maar die 2200+ zal wel een gewone thoroughbred zijn, deze zijn unlocked; je multiplier moet je dan goed instellen /auto.

edit:
nforce driver gedownload van www.nvidia.com ? Abit kan weleens oudere hebben bijvoorbeeld.

[ Voor 12% gewijzigd door pierre-oord op 05-03-2004 19:25 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn geheugen in Dualchannel draaien en AGP aperture staat op 128 en de Timings van het geheugen staan op Agressive (dan stelt de bios het zelf in)
Ik heb het FSB op 133 en de multiplier op 13.5 en het is een gewone Toroughbred en ik heb de optie voor CPU FSB/Dram ratio op Auto staan.
Mijn voltages zijn.

CPU Core = 1.6V
DDR Volt = 2.6V
Chipset Volt = 1.6V
AGP Volt = 1.5V

Mijn memory timings op Agr. zijn 6 - 3 - 3 - 2.5

Ook komen mijn Nforce drivers gewoon van www.Nvidia.com Ik heb nu V3.13.

EDIT : mijn AGP snelheid staat op 66.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2004 19:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ook hebbik gehoord dan bijv. een hogere FSB en lagere Multiplier mag helpen en performance boost te geven. 8)7
Maar ik weet nie of dat ook overclocken is, omdat je namelijk dezelfde snelheid behoud.
Weten jullie of dit een optie is?.

Alvast bedankt,
Matty.

Verwijderd

Probeer anders eens wat benches te doen, en kijk eens wat je gpu doet bij gpu-only tests. Zo kan je kijken wat het probleem is en er dan een oplossing voor vinden.

Verwijderd

Topicstarter
hmm heb best al veel geprobeer ook met sis.Sandra (burn-in test) maar leverde me nie echt veel op jammer genoeg :/.

Matty,

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 maart 2004 @ 23:45:
hmm heb best al veel geprobeer ook met sis.Sandra (burn-in test) maar leverde me nie echt veel op jammer genoeg :/.

Matty,
Post je membench dan eens. Dat kan je toch doen al he.

• gwxkil
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-02 21:51

gwxkil

|::::...

Zet je memory timings op 11-3-3-2.5 Dit blijkt in de praktijk optimaal te zijn voor een nforce2 bordje, maar kan niet de oorzaak zijn van je probleem. Je zou in 3dmark 2k1 zeker 16000 punten moeten kunnen halen. en in 2k3 zeker 5000 met je systeem.

Staan de mem en core freqs van je 9700 weer goed?

edit:
Laat je FSB en geheugen wel synchroon lopen, dus beide 133. Een geheugen upgrade kan je wel gebruiken, je nf7-s kan makkelijk ddr400 (pc3200) aan

[ Voor 21% gewijzigd door gwxkil op 06-03-2004 12:33 ]

Specs

Verwijderd

Topicstarter
gwxkil schreef op 06 maart 2004 @ 12:23:
Zet je memory timings op 11-3-3-2.5 Dit blijkt in de praktijk optimaal te zijn voor een nforce2 bordje, maar kan niet de oorzaak zijn van je probleem. Je zou in 3dmark 2k1 zeker 16000 punten moeten kunnen halen. en in 2k3 zeker 5000 met je systeem.

Staan de mem en core freqs van je 9700 weer goed?

edit:
Laat je FSB en geheugen wel synchroon lopen, dus beide 133. Een geheugen upgrade kan je wel gebruiken, je nf7-s kan makkelijk ddr400 (pc3200) aan
De Core/Mem van mijn videokaart.. weten jullie wat dat precies moet zijn voor een Hercules 9700 Pro?

Edit : en waarmee kan ik het bekijken .. de core/mem. ik had gehoord met rage3dtweaker?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2004 13:53 ]

• gwxkil

gwxkil

Gebruik Powerstrip om dat te bekijken. Kies performance profiles --> configure

Daar lees je de huidige waardes core/mem, en kun je ze meteen opkrikken ;)

De normale waardes van een standaard 9700PRO zijn (uit mijn hoofd) 325/310

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Heel raar maar mijn waardes van de videokaart staan "zoals Powerstrip vermeld"
op :
Engine Clock : 276.75 Mhz
Memory Clock : 270 Mhz

Maar op de waardes zetten zoals in de vorige reply staat helpt helemaal niets.. men kaart word er niets sneller op :?.

Matty,

• gwxkil

gwxkil

Weet je zeker dat je een 9700 PRO hebt, want dit zijn de clockwaarden van een 9700 NON-PRO (een gewone 9700). Je kan deze niet overklokken omdat ze zijn gelocked door Ati. Hier valt wel wat aan te doen (biosflash) ,maar dat is vrij risicovol.

Als je deze kaart hebt gekocht als een 9700PRO, hebben ze je een poot uitgedraaid.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ow wacht eens ik heb net gekeken met Rage Tweak (van hercules zelf ofzo) hij gaf dezelfde waarden aan, maar toenik daar de snelheden omhoog gooide werd alles wel sneller.. Maar offik dan ben genaait dat weetik nie 8)7.

Edit : ik heb deze kaart (doos) http://www.kohryu.com/picture/hercules/9700-box.jpg en dit is de kaart http://www.3dvelocity.com/reviews/hercules/front_large.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2004 15:54 ]

• gwxkil

gwxkil

Waar heb je de kaart gekocht en voor hoeveel (en hoe lang heb je 'm al)?

Wat voor geheugen zit er op de kaart? Als het 3.3 ns of hoger is heb je een non-PRO en kun je het geheugen waarschijnlijk ook niet overklokken naar PRO snelheden.

edit: Dat is dus een NON-PRO!!

[ Voor 8% gewijzigd door gwxkil op 06-03-2004 16:00 ]

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vergeten waarik em heb gekocht maar het was van een winkel uit de pricewatch die em toen in aanbieding had.
Maar hij geeft in beeldscherm adapter ook aan (9700 PRO) dus ik denk wel dat het een pro is .. ik heb em voor iets in de €250,- gekocht geloof ik das nu ongv. een jaartje terug.

Edit : ik weet waar de kaart weg kwam .. hij kwam van "Digiworld" en heb er €301,- voor neer moeten leggen.
Hij is via rembrours gekomen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2004 16:09 ]

• gwxkil

gwxkil

De driver geeft PRO aan omdat het enige verschil tussen een PRO en non-PRO de kloksnelheden zijn, waar de driver niet naar kijkt, en elke 9700 wordt maar een (terecht of niet) PRO genoemt. Voor 250,- kon je een jaar geleden ook zeker geen PRO krijgen.

Edit: Als ze deze kaart aan je hebben aangeboden als zijnde een PRO, dan ben je genaaid!

[ Voor 19% gewijzigd door gwxkil op 06-03-2004 16:19 ]

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe kan dit dan? http://www.geocities.com/fitnessgast/9700.JPG Ik snap er nu dus even niets meer van.

Edit : de link werkt nie als je erop klikt maar als je em Copy/paste doet in de IE explorer dan werkt het wel.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2004 16:22 ]

• gwxkil

gwxkil

Dat is dus een driverkwestie. Geloof me je hebt een non-PRO.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ok das minder.. ben dus goed genaait, maja dan nog .. waarom kannik de snelheden nu ineens wel opvoeren naar 325/310?
En alles word ook meteen beter.. :? 8)7.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

gwxkil schreef op 06 maart 2004 @ 16:13:Edit: Als ze deze kaart aan je hebben aangeboden als zijnde een PRO, dan ben je genaaid!
Nog erger : Die winkel bestaat niet meer :/ Dus terugbrengen zal niet gaan :|

/EDIT : BIOS Flashen lijkt me beste optie ja echter ik geef je geen garantie dat dat foutloos zal gaan ;)

[ Voor 18% gewijzigd door nero355 op 06-03-2004 16:38 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
Ja klopt is tijd geleden falliet verklaart door de kamer van koophandel 8)7.
Nou komt het volgende .. ik ben nou tochal zo genaait.. wie weet hoe ik van mun non-pro een pro kan maken? dat kan toch via firmware? dan doe ik gewoon dat want de koeling die op mun hercules zit is zowiezo al goed.

Verwijderd

het is een gewone 9700 anders zou er pro op uw doos staan geloof me die doos is van een 9700 non pro ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 maart 2004 @ 16:31:
Ok das minder.. ben dus goed genaait, maja dan nog .. waarom kannik de snelheden nu ineens wel opvoeren naar 325/310?
En alles word ook meteen beter.. :? 8)7.
Volgens mij zijn hercules kaarten niet gelockt hoor. Het ligt in ieder geval niet aan de gpu hoor. Het ligt aan iets anders. Geef je membench eens.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2004 10:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die hebbik 2 dagen geleden gedaan .. is die mem. bench van sis. sandra weer op te vragen zonder de test weer te doen?
ik had al gekeken maar ik kan het nie echt vinden en omdat ,dat progje alles noggal stressed bij die burn-in, vertrouw ik het nie echt om het al te vaak te doen.

Matty,
Pagina: 1