Toon posts:

BIOS mis-flash

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende probleem is mij voorgevallen...

Na een poging de bios te updaten (flashen) wat ook allemaal goed leek te gaan, wou de PC niet meer opstarten. De monitor springt niet meer aan, ik hoor de HD wel aanspringen. Nu dacht ik, ik haal het batterijtje er uit en speel ff met de jumper die de CMOS weer cleared. Werkt allemaal niet, andere optie was nog de VGA kaart vervangen. Kijken of het dat was, maar nee...

Zijn er nog mensen met goede raad? Moet ik nu een nieuwe BIOS kopen, of kan ik hier nog iets nuttigs mee doen?

Specs:
P3 450 Mhz
MSI MS-6163
Award BIOS.

Verwijderd

Op somige moederborden zit een dip-switch/jumper om je BIOS te flashen vanaf een diskette. Wat hij dan doet is opstarten van diskette, dus meot je ff diskette maken waarvan hij kan opstarten en automatisch gaat flashen.
Zoek ff in de specs van je moederbord naar zo'n jumper.

ps. Dat de hardeschijf werkt is niet vreemd, de power ok wordt gegevens dus de voeding gaat aan en je harde schijf/cd-roms dan ook.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 maart 2004 @ 15:28:
Het volgende probleem is mij voorgevallen...

Na een poging de bios te updaten (flashen) wat ook allemaal goed leek te gaan, wou de PC niet meer opstarten. De monitor springt niet meer aan, ik hoor de HD wel aanspringen. Nu dacht ik, ik haal het batterijtje er uit en speel ff met de jumper die de CMOS weer cleared. Werkt allemaal niet, andere optie was nog de VGA kaart vervangen. Kijken of het dat was, maar nee...

Zijn er nog mensen met goede raad? Moet ik nu een nieuwe BIOS kopen, of kan ik hier nog iets nuttigs mee doen?

Specs:
P3 450 Mhz
MSI MS-6163
Award BIOS.
Voor je gaat kopen, kijk dan eerst eens op de site van flashbios.org
Die kan voor een gering bedrag je verneukte bios weer herprogrammeren. Heb het zelf ook al eens laten doen. Werkt snel en goed.

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

je kunt met een flop proberen de bios erop te forceren.

check iig ff of je zeker de juiste bios hebt :/

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Verwijderd

Of hotflashen: staat ook in de faq

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-07 12:18

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Sommige mobo's hebben bios recovery maar denk niet dat bij zo'n oude het geval is!

Verwijderd

Je kunt ook met een ISA videokaart booten, deze heeft een eigen BIOS, en je kunt dan ook flashen.

maar ja kom daar maar een aan. 8)7

Verwijderd

Hoe kan je computer van een ISA-kaart booten zonder BIOS?
Hij start toch eerst BIOS voordat hij met ISA bezig gaat?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het VGA BIOS heeft echt niks te maken met het gewone BIOS. Met een VGA kaart (waarop overigens altijd een VGA BIOS zit, dus ook op de PCI en AGP kaarten) met een goed BIOS en een verneukt mobo-BIOS kun je dus nog steeds niet booten.
Hij start toch eerst BIOS voordat hij met ISA bezig gaat?
Jep, maar bij het booten wordt het VGA BIOS eerst geïnitialiseerd, daarna pas het system BIOS. Niettemin heb je er vanwege bovenstaande nog niks aan als je system BIOS verflasht is. Het enige wat er dan nog opzit is hotflashen, je bioschip door een ander laten flashen of een andere BIOS chip met de juiste BIOS versie kopen.

[ Voor 47% gewijzigd door koraks op 04-03-2004 17:37 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:57

BCC

Er zit wel een kern van waarheid in :) Meeste Biossen hebben een soort "Backup" gedeelte wat nooit geflashed wordt. Deze ondersteunen een ISA (tegenwoordig PCI uiteraard) videokaart en een 1.44" Diskdrive. Met die truc heb ik vroeger al heel wat PC's met een dooie bios weer tot leven gewekt..

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zoals al gemeld. er staat een item specifiek hierover in de FAQ. Voortaan dus daar kijken voor je een topic opent :o

GoT FAQ - Hoe recover ik een mislukte BIOS flash?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.