Opmerking over moderatiesysteem.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-10 13:34
Ik vind het moderatiesysteem opzich niet slecht. Hoewel er vaak slecht gemodereerd wordt omdat mensen vaak alleen maar pluspunten geven aan mensen die hun visie delen.

Maar wat ik vaak jammer vindt is dat waardevolle en goede reakties verdwijnen omdat de mainpost waar die mensen op reageerden een moderatie lager dan 1 kreeg.

Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~l.goedhart1/postings.JPG

naast het feit dat ik vindt dat mijn reaktie ondergewaardeerd is (tweede keer vandaag, maar goed) is het wel stom dat de reakties onder mij +2 hebben maar mensen die op niveau 1 lezen die reakties niet te zien krijgen omdat mijn reaktie op 0 gemodereerd is en hun onder mij reageren.

In dit geval is het niet zo erg maar soms wordt er op een reaktie die op 0 of lager gemod wordt een hele interessante informatieve reaktie gegeven.

Is het niet een idee om in te voeren om bepaalde domme vragen die je als overbodig kan beschouwen omhoog te modden als de discussie volgend op die post informatief is?

Dus wanneer een post reakties krijgt die op 2 of hoger gemodereerd wordt dat de mainpost dan minimaal 1 punt krijgt?

Want op deze manier gaan mensen niet meer de reply functie gebruiken. Dan beginnen ze gewoon een nieuwe post die begint met: "reaktie op piet>" omdat ze niet willen dat hun bericht verdwijnt wanneer piets reaktie onder 1 gemod wordt.

Snappen jullie wat ik bedoel?

En nog even waarom ik mijn reaktie ondergewaardeerd vindt:

Ik zeg eigenlijk precies hetzelfde als Femme. Alleen hij legt nog kort uit waarom hij de benchmarks slecht vindt.

En iemand die bijdehand komt roepen van ja het heet toch GamePC die krijgt +2 terwijl de naam soms weinig over een site zegt. Op GamePC heb ik al talloze workstation tests gelezen en ik vindt dus dat de kwaliteit steeds minder wordt en de benchmarks steeds slechter.

En als je dan naar de FAQ hier kijkt:

+1: Het niveau voor de opmerkingen die niet per sé gemaakt hoeven te worden, maar die geen zonde van jouw leestijd zijn. Een redelijk eenvoudige vraag, een opmerking die enige informatie draagt etc.

Dan lijkt 0 mij toch echt te weinig

Normaal zeur ik er niet over maar werd vandaag beetje moe ervan dat ik twee keer (imo) onterecht naar 0 wordt gemod terwijl de grootste onzin reakties +2 krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:34

botoo

💀 too old to die young

Hertog_Martin schreef op 03 maart 2004 @ 04:37:
. . .
Maar wat ik vaak jammer vindt is dat waardevolle en goede reakties verdwijnen omdat de mainpost waar die mensen op reageerden een moderatie lager dan 1 kreeg.
. . .
Is het niet een idee om in te voeren om bepaalde domme vragen die je als overbodig kan beschouwen omhoog te modden als de discussie volgend op die post informatief is?

Dus wanneer een post reakties krijgt die op 2 of hoger gemodereerd wordt dat de mainpost dan minimaal 1 punt krijgt?

Want op deze manier gaan mensen niet meer de reply functie gebruiken. Dan beginnen ze gewoon een nieuwe post die begint met: "reaktie op piet>" omdat ze niet willen dat hun bericht verdwijnt wanneer piets reaktie onder 1 gemod wordt.
Om met je laatste opmerking te beginnen; opmerkingen over moderaties worden hier niet als 'zeuren' beschouwd, sterker nog, hier is dat het doel van het forum :).

Nuttige, iig bovengemiddelde reacties, verdwijnen niet echt van de FP als de mainpost laag gewaardeerd word, maar het is idd wel zo dat de meeste users +1 als default hebben staan.
Dat is een negatief effect van het 'geneste' reactie-systeem, toch heb ik gemerkt dat veel serieuse users wel alle reacties lezen waardoor die reacties toch door een geinteresseerde groep gelezen word.
. . .
Je kan hier altijd aanvragen of een mainpost opgewaardeerd word om de rest van een discussie beter in het zicht te houden, maar daar hebben we nog geen ervaring mee en ik durf niet te zeggen hoe dat ontvangen zal worden, lijkt me iig een interessant vraagstuk, zal een leuke discussie worden :).

Overigens heb ik de indruk dat er juist veel van de reply functie gebruik gemaakt word, maar juist om voor te dringen op de geneste reactielijst :|
. . .naast het feit dat ik vindt dat mijn reaktie ondergewaardeerd is (tweede keer vandaag, maar goed) . . .
Daar gaan we naar kijken :).
Heb je een linkje?
Dat scheelt zoeken :+.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

botoo schreef op 03 maart 2004 @ 08:28:
Heb je een linkje?
Inmiddels staat ie op +1, volgens mij wel voldoende....

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-10 13:34
botoo schreef op 03 maart 2004 @ 08:28:
[...]
Om met je laatste opmerking te beginnen; opmerkingen over moderaties worden hier niet als 'zeuren' beschouwd, sterker nog, hier is dat het doel van het forum :).

Nuttige, iig bovengemiddelde reacties, verdwijnen niet echt van de FP als de mainpost laag gewaardeerd word, maar het is idd wel zo dat de meeste users +1 als default hebben staan.
Dat is een negatief effect van het 'geneste' reactie-systeem, toch heb ik gemerkt dat veel serieuse users wel alle reacties lezen waardoor die reacties toch door een geinteresseerde groep gelezen word.
. . .
Je kan hier altijd aanvragen of een mainpost opgewaardeerd word om de rest van een discussie beter in het zicht te houden, maar daar hebben we nog geen ervaring mee en ik durf niet te zeggen hoe dat ontvangen zal worden, lijkt me iig een interessant vraagstuk, zal een leuke discussie worden :).

Overigens heb ik de indruk dat er juist veel van de reply functie gebruik gemaakt word, maar juist om voor te dringen op de geneste reactielijst :|

[...]
Daar gaan we naar kijken :).
Heb je een linkje?
Mooi dat je precies hebt begrepen wat ik bedoel :)
Misschien dat jullie het in de crew er over kunnen hebben of het handig is om posts een hogere waardering te geven omdat de daarop volgende reakties zeer informatief of interessant zijn?

En inmiddels is ook die andere reaktie naar 1 gemod dus dat is alweer goed nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik snap echt helemaal niets van dit moderatiesysteem hoor.

Ik reply'de net op nieuws betreft een Shuttle mini-pc. Ik gaf antwoord op een interessante vraag van iemand en gaf mijn mening over het product.
Na 10 minuten dacht ik even kijken wat andere mensen over mijn idee vinden en ik kan mijn post niet vinden!

Ik denk hoe kan dat nou? Ik zoek, ik zoek uiteindelijk kom ik erachter dat er dus een moderatiesysteem bestaat wat zou je (zogenaamd onzinnige) posts verwijderd. Ik vond mijn post helemaal niet onzinnig, er zijn meerdere onzinnige posts daar...

Nou vanaf nu geen post meer voor mij op de frontpage... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 21:29:

Ik reply'de net op nieuws betreft een Shuttle mini-pc. Ik gaf antwoord op een interessante vraag van iemand en gaf mijn mening over het product.
Na 10 minuten dacht ik even kijken wat andere mensen over mijn idee vinden en ik kan mijn post niet vinden!

Ik denk hoe kan dat nou? Ik zoek, ik zoek uiteindelijk kom ik erachter dat er dus een moderatiesysteem bestaat wat zou je (zogenaamd onzinnige) posts verwijderd. Ik vond mijn post helemaal niet onzinnig, er zijn meerdere onzinnige posts daar...

Nou vanaf nu geen post meer voor mij op de frontpage... :/
Of je snapt de FrontPage niet?
Gepost door Notebook-Solut. - donderdag 4 januari 2007 20:19 - Score: 1 (Overbodig)
Ik neem aan dat in dit ding een 945GM chipset van Intel inzit (zoals meeste Core 2 Duo Merom laptops).

Ik vind het een interessant ding maar de prijs is veels te hoog. Je kan een Gateway 12" Ultraportable kopen met 1.2 GHz Core Duo, 1 GB en 80 GB voor 1400 euro. En houd ook rekening dat je met dit ding ook een beelscherm hebt, dus een echt mobiel ding.
Of is dit jouw post niet?

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 04-01-2007 21:35 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Interessante bump :)

Hier staat de post:
http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1879340

En hoewel het een offtopic inhoud heeft (namelijk de bespreking van een andere machine) is deze nooit uit het zicht weggeweest (en dat zal niet hoeven ook). Weet je zeker dat je niet abuiselijk een 'geneste' reactie hebt gemaakt terwijl je een gewone bedoelde. Daarmee kan je wel eens op de verkeerde plek zoeken.
Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 21:29:Nou vanaf nu geen post meer voor mij op de frontpage... :/
Zo erg is het toch niet?

[ Voor 19% gewijzigd door Delerium op 04-01-2007 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Het moderatiesysteem verwijdert geen posts. Iedere bezoeker kan modereren en dat modereren houdt in een waardering uitdelen. Heel veel gebruikers geven zo'n waardering en het gemiddelde van die waardering leidt via een ingewikkelde berekening tot de score op dat moment.

Standaard zie je de reacties met score -1 en 0 niet, maar je kunt dat wel instellen in je voorkeuren. Op die manier kun je er zelf voor kiezen om alleen de goede reacties te lezen. Tevens stimuleert dit iedereen die reageert om werk te maken van zijn reactie.

Om heel eerlijk te zijn (als de hierboven geciteerde reactie van jou is), verdient die ook geen bijster hoge score. Het bevat een aanname, een kale mening over de prijs en een stelling over de mobiliteit. Op jouw post wordt mijns inziens terecht gereageerd dat het niet zozeer om mobiliteit draait, alswel om compactheid. Naar mijn mening sla je niet 'de plank mis' met je reactie, maar award-winning is hij ook niet. Een score van 1, met een bepaald label daaraan, is dan ook helemaal niet slecht voor deze reactie, zo lijkt me en met de standaard instelling kan iedereen die reactie gewoon zien.

Wellicht is het aardig om eens een blik te werpen op reviews: Tweakers.net moderatie FAQ en TMF FAQ, waar wat dieper ingegaan wordt op het hoe en het waarom van dit moderatiesysteem. Ik ben meteen met je eens dat het niet perfect is, maar het zou geen reden moeten zijn om niet te willen posten op de frontpage. Ik nodig je dan ook van harte uit om met het doen van nieuwe posts te ondervinden dat een echt goede reactie ook echt wel als zodanig gewaardeerd wordt. :)

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja maar sinds wanneer is het antwoord geven op iemands interessante vraag overbodig.

Als iemand zou zeggen: jongens besturingssysteem Y is toch zo duur. En ik zeg: jongens koop een Besturingssyteem X, net zo gebruiksvriendelijk maar veel beter aangepast en vele betere features. Dat vind ik niet overbodig. Dit komt ook op hetzelfde neer.

Een discussie betreft één post vind ik niet nodig, jullie mods hebben vast wel iets nuttigers te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 21:49:
Een discussie betreft één post vind ik niet nodig, jullie mods hebben vast wel iets nuttigers te doen.
Nou, ik vind dit behandelen momenteel toch wel het belangrijkste van de wereld. Dit forum is IMHO zo gastvrij mogelijk, zodat de drempel voor welk ongemak zo laag mogelijk blijft.
Ja maar sinds wanneer is het antwoord geven op iemands interessante vraag overbodig.
Dat komt omdat je reactie is beoordeeld met +1 inzochtvol en -1 overbodig. Qua waardering middelen beide elkaar uit en staat de post nog steeds op de basis-reactiescore van 1. Maar om 1 of andere reden wordt een overbodig iets hoger gewaardeerd dan een informatief zodat de naamgeving van de reactie op overbodig blijft. Ik zou niet treuren om de tag, het is het cijfer wat telt voor je karma en waarderingen, niet het naampje dat erbij staat.
En anderzijds zal de eerste de beste nieuwe moderatie een andere inbreng geven, het kan positief zijn en daarmee beter benoemd worden.

* Delerium gokt dat er andere gekke dingen gebeuren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Elke individuele post is een discussie waard, daar is dit subforum speciaal voor. Ik ben het overigens niet met je eens dat het aanraden van besturingssysteem X in een topic over besturingssysteem Y niet overbodig is. Ik ben van mening dat het dat (op deze manier gesteld) wel is, tenzij de post aanleiding geeft om over alternatieven te praten omdat er in de post zelf al een vergelijking wordt gemaakt.

Het voelt voor mij een beetje als dat je in een Mercedes-garage naar binnenstapt en alle klanten gaat vertellen dat Ford net zo gebruiksvriendelijk is en nog goedkoper ook. In een Mercedes-garage gaat het nu eenmaal niet over Ford...
Of een wat meer toegespitst voorbeeld van hoe ik jouw reactie zie, is dat je bij een nieuwsitem over een Apple laptop je mening ventileert, dat het te duur is en vertelt dat je voor dat geld ook een even zo veelzijdige Dell laptop kunt kopen.
Dat is 'slechts' jouw mening als ik het zo mag zeggen... en dat kan zelfs een aannemelijke mening zijn, maar dat betekent nog niet dat je daarmee automatisch waarde toevoegt aan het nieuwsitem zelf.

Als ik een nieuwsitem over een nieuw product lees, dan doe ik weinig met een mening van iemand die zijn geld anders zou besteden. Tenzij ik overtuigende argumenten krijg. En daaronder versta ik niet: "hij is te duur, want voor dat geld kan ik ook Y kopen." Dat overtuigt mij niet. En juist de reacties die je als lezer aan het denken zetten en met een beetje geluk overtuigen... die zijn veel punten waard.

Nogmaals: je reactie is niet slecht, je reactie is normaal. En je score is navenant, dus zo erg is dat moderatiesysteem mijns inziens niet. :P

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je gebruikt nu een Mercedes garage voorbeeld. Maar hier is toch niet iedereen pro-Mercedes? Dit is toch een objectieve ICT-pagina. Je kan misschien zeggen van ja, hier hebben we het nu even over Shuttle kast maar ja waarom ooit daarover praten als er veel betere en goedkopere alternatieven zijn.

En trouwens, ectein zei dat mijn post niet was gedelete. Maar ik kan het niet vinden (Ctrl F).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Verwijderd schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 21:29:
Zoals Superdeboer al aangeeft: er is een Tweakers.net moderatie FAQ en een TMF FAQ, als je je daar een beetje in verdiept dan gaat er een wereld voor je open :) (en dan hoef je ook geen topics van drie jaar oud te kicken :| ).

Ook wil ik je verzoeken om die FAQ's eens door te nemen als je zelf vaker blijft modereren op de frontpage want daar snap ik niet veel van.
(Wel goed dat je TMF gevonden hebt iig :) :Y) )

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Hier staat je reactie.

Wat betreft het bespreken van ander merken binnen een nieuwspost of niet: we houden het graag on-topic om te voorkomen dat er bij elk artikel een hele rits met alternatieven besproken gaat worden en het werkelijke onderwerp ondergesneeuwd raakt.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superdeboer
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Als je reactie echt niet zichtbaar voor je is bij het nieuwsitem, dan moet je je instelling "Niveau" eens nakijken bij http://tweakers.net/my.tnet/?action=layout. Daar staat het minimumniveau van de waarderingen dat jij wilt zien. Zo kun je dus zelf de slechtere reacties eruitfilteren, door een hoger niveau in te stellen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok bedankt,

Ik zal even die FAQ en TMF doornemen. Bedankt.
Pagina: 1