Toon posts:

BIOS flashen met lege hdd

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe comp met een MSI PT880 NEO moederbord en een 120 GB Sata schijf. Het lukt mij niet om hierop windows xp te installeren. Nu heb ik vanalles geprobeerd maar niks werkt. Mijn laatste mogelijkheid is om de BIOS te updaten. Maar hoe moet dit? Ik heb de update files al op een flop gezet en nu is dit mss een beetje een domme vraag, maar hoe kopieer ik die files (zonder windows) naar mijn hd om er vervolgens mijn BIOS mee te flashen?
Ik weet dat het gevaarlijk is om de BIOS als n00b te flashen maar ik krijg Windows XP er echt op geen enkele manier op :(.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een BIOS-upgrade doe je normaliter vanaf een floppy. Pas vrij recent kun je een live-update vanuit een OS doen.

Ik heb meer het idee dat je vergeten bent de s-ata drivers te installeren :)
(zoals zovelen dat vergeten) Zie hiervoor de FAQ.

[ Voor 38% gewijzigd door Guardian Angel op 02-03-2004 20:39 ]

ARME AOW’er

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je al geprobeerd om tijdens het installeren van Windows op F6 te drukken en de S-ATA drivers te installeren?

Zie OM FAQ / Beleid

[ Voor 26% gewijzigd door Doogie op 02-03-2004 20:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ehm... Bij mijn update zit een wordfile waarin staat dat je NIET de BIOS moet flashen vanaf een floppy. Je moet de files opstarten vanaf je hd. Zij gaan ervan uit dat ik gewoon windows heb.

Ja op F6 drukken en SATA drivers installeren heb ik gedaan. Hij herkent de HD ook gewoon, maar na het installeren van de drivers stopt windows er gewoon mee en zit ik met een zwartscherm met een wit balkje linksbovenin

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee ze gaan er niet vanuit dat je Windows draaiend hebt. Er is nog altijd DOS :z

Maak dus een FAT16 of FAT32 partitie op je HDD met FDISK, formateer het met de /s switch, kopieer daarop de .bin en de flashprog en voer het uit vanaf HDD...

Oslik blyat! Oslik!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:01
dion_b schreef op 02 maart 2004 @ 21:06:
Nee ze gaan er niet vanuit dat je Windows draaiend hebt. Er is nog altijd DOS :z

Maak dus een FAT16 of FAT32 partitie op je HDD met FDISK, formateer het met de /s switch, kopieer daarop de .bin en de flashprog en voer het uit vanaf HDD...
zomar een stomme opmerking, maar krijg je dan geen gezeik met het s-ata gedeelte, gezien het feit dat s-ata niet echt helemaal ondersteund word door dos, net zoals dat als jij via dos een ntfs partitie wilt benaderen dat niet lukt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt dion_b maar ik open dit topic juist omdat ik geen idee heb hoe dit moet :).

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-08 21:35

ThaHandy

Discovery Channel

Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 20:42:
Ehm... Bij mijn update zit een wordfile waarin staat dat je NIET de BIOS moet flashen vanaf een floppy. Je moet de files opstarten vanaf je hd. Zij gaan ervan uit dat ik gewoon windows heb.

Ja op F6 drukken en SATA drivers installeren heb ik gedaan. Hij herkent de HD ook gewoon, maar na het installeren van de drivers stopt windows er gewoon mee en zit ik met een zwartscherm met een wit balkje linksbovenin
hoelang heb je gewacht?

hier vind je instructies hoe je moet flashen :)

Verwijderd

Topicstarter
Na op F6 te hebben gedrukt, installeert hij de sata drivers van floppy, hierna gaat hij door met drivers van windows installeren en daarna stopt hij. Normaal begint dan de Windows setup, maar bij mij houdt hij dan op. Het maakt niet uit hoe lang ik dan wacht, hij doet gewoon niks.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet hoe ik moet flashen, dat staat in de wordfile die bij mijn update zit. Maar ik weet niet hoe ik de update bestanden van floppy naar HD kopieer. Het is iets heel simpels, maar ik weet niet hoe dit moet. Er is toch wel iemand die mij dit kan vertellen?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik ga er vanuit dat een BIOS-flash het probleem niet direct zal gaan verhelpen. Daar moet je je dus niet op vastbijten.

Je hebt een probleem maar zoekt toch echt de oplossing daar waar hij niet is.

ARME AOW’er

Verwijderd

Om wat voor merk/model harde schijf gaat het? (ik heb met een Asus bordje + Maxtor schijf ook eens lopen vechten, bleek aan problemen tussen Maxtor en de SATA chipset te liggen).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles al geprobeerd wat in de FAQ staat OM FAQ / Beleid
behalve de BIOS update.

• hessel|IA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
In de bios al gezet dat je alleen een sata HD hebt. Dus systeem niet laten zoeken naar HD. Het wil nl. wel voorkomen dat als je het systeem alles laat zoeken de zaak vast (niet wil) loopt.

Grutte Pier fansels

Verwijderd

Topicstarter
Het is een 120 GB Western Digital :) Ik denk niet dat het aan de harddisk ligt. Het is gewoon een bug in Windows XP ofzo. Windows 98 installeren lukt wel, alleen duurt dit wel 100 minuten :S

Verwijderd

Topicstarter
In de BIOS kan ik wat HD betreft niets instellen, behalve bij de Boot volgorde

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

In een ander topic http://gathering.tweakers...list_messages/882488/last bleek de oplossing het loskoppelen van een DVD-Brander......

ARME AOW’er

• jeroen-v
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-01 20:50
Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 21:43:
In de BIOS kan ik wat HD betreft niets instellen, behalve bij de Boot volgorde
Heb je geen andere oude HD liggen (P-ATA?) gewoon een hele oude van 2 gb ofzo, ff bios flashen, en die S-ATA er weer in, misschien?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je Win98SE kunt installeren kun je die BIOS flash doen :z

Even stap voor stap:

- Neem een Win98SE bootdisk
- boot ermee en kies opstarten zonder CD support
- toets FDISK
- kies om Large Disk Support te enablen
- maak een partitie aan, grootte doet er niet zo toe (FAT32 kon max 32GB aan iirc)
- sluit FDISK af en herstart PC
- kies weer zonder CD starten
- FORMAT C: /S doen
- nu is je HDD in DOS 7.0 bootable. Kopiieer je .BIN file en flashtoon naar C:
- reboot vanaf HDD en flashen conform instructies van fabrikant :z

Oslik blyat! Oslik!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-08 15:58
je zegt dat je na het kopieren van de files een zwart scherm met een wit knipperend balkje krijgt ??, dat klopt ook. daar moet je soms lang w88, bij mij duurde dat een minuutje of 2. als je dus ongeduldig bent, krijg je die windows er nooit op.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat heb ik gelezen. Ik heb alleen een dvd-speler, een diskettestation en een harddisk als opslagmedia. Niks overbodigs dat ik kan loskoppelen ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik dat witte balkje kreeg ging ik een half uurtje avondeten, toen ik terugkwam was hij er nog. De tientallen keren dat ik het daarna probeerde bleef ik zo rond de 10 minuten wachten, maar niks... :(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd

Topicstarter
Kijk dion_b, daar heb ik nou wat aan.
Behalve dat ik nog steeds niet weet hoe ik in dos van floppy naar hdd moet kopieren.
Ik kan Windows 98 wel installeren, alleen ben ik mijn code kwijt. bovendien wil ik deze niet installeren aangezien hier te veel bugs in zitten.
Dus hierbij nog een keer: HOE KOPIEER IK FILES VAN FLOPPY NAAR HD IN DOS?
alvast bedankt ;)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

copy a:\*.* c:

[ Voor 18% gewijzigd door Guardian Angel op 02-03-2004 22:10 ]

ARME AOW’er

• SvMp
  • Niet online
ff een dos-partitie maken met fdisk (FreeDOS bv.) en dan installeren.

Als je oude computer-meuk hebt liggen, gewoon even een schijf pakken van een oude machine.
(ik neem aan dat er nog wel oude IDE aansluitingen zijn)

Wat je ook nog kunt doen is een FreeDOS flop maken die een RAM-disk start.

[ Voor 31% gewijzigd door SvMp op 02-03-2004 22:12 ]

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:01

Reptile209

- gers -

Waarom zou je het op de HD willen zetten? Ok, de fabrikant zegt het, maar is dat niet alleen maar omdat diskettes nou niet direct het meest fout-vrije medium zijn?
Je zou ook een opstart-CD kunnen fikken met je BIOS-image erop. Tijdens het flashen hoeft er (afaik) toch niks met schijven gedaan te worden, alleen de image lezen.

Nadeel: je kan geen backup van je huidige BIOS op een CD erbij prakken, maar die zou eventueel nog op flop kunnen.

Verder zal het je BIOS een worst wezen: al laad je 'm vanaf een tape :)

Zo scherp als een voetbal!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:11
Gewoon de recovery modus gebruiken ;)

DE ONDERSTAANDE METHODE IS ALLEEN VOOR AMI BIOSEN

Zet met een andere computer het bios bestand op een diskette en noem het amiboot.rom start nu je computer op en druk tijdens het posten een paar keer op F10 en druk dan op Y als hij daar om vraagt. Na een tijdje start je computer dan opnieuw op en klaar ben je ;)

Verwijderd

Topicstarter
FDISK zegt: Primaire DOS-partitie bestaat al
Hij is wel FAT32. Dit kan toch beter NTFS zijn i.v.m. Windows XP

• XoReP
Officieële uitleg van mijn vorige post http://www.msi.com.tw/html/support/bios/note/boot.htm

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 22:18:
FDISK zegt: Primaire DOS-partitie bestaat al
Hij is wel FAT32. Dit kan toch beter NTFS zijn i.v.m. Windows XP
Is nu nog niet aan de orde. Flashen die handel (maar dat lost je probleem niet op voorspel ik je)

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
OK, hij is nu aan het formatteren. Maar ben ik dan niet weer mijn Sata drivers kwijt? DOS herkent toch de HD zonder Sata drivers, want alleen Windows heeft hier toch problemen mee?

Verwijderd

Topicstarter
Dat kopieren dmv copy a:\adsfi711.exe c: heb ik geprobeert maar hij zegt: het bestand is niet gevonden.
Zal ik het dan toch maar vanaf floppy proberen?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

copy A:\*.* c: <<<<

Nu staat er alleen het flashprogramma op.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Nog steeds: Het bestand is niet gevonden.
Ik heb de volgende bestanden:
7008.txt
a7008vms.120
adsfi711.exe
howto.doc

Ik typ in dos het volgende: A:\>copy A:\adsfi711.exe c:
Ik krijg dan: Het bestand is niet gevonden

Wat doe ik fout?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Doe eens
A:
Copy A:\*.* c:

ARME AOW’er

• XoReP
Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 22:46:
Nog steeds: Het bestand is niet gevonden.
Ik heb de volgende bestanden:
7008.txt
a7008vms.120
adsfi711.exe
howto.doc

Ik typ in dos het volgende: A:\>copy A:\adsfi711.exe c:
Ik krijg dan: Het bestand is niet gevonden

Wat doe ik fout?
Heb je mijn methode van een paar posts terug al geporbeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Aaight, dat werkt :D thx

Verwijderd

Topicstarter
Volgens MSI moeten ze eigenlijk in C:\test maar dit hoeft toch eigenlijk niet? Als ik die adsfi711.exe van c: run dan lukt het toch ook gewoon?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gewoon

COPY A:\*.* C:

doen :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
en nu: adsfi711.exe ENTER? volgens msi moet ik namelijk het volgende doen:

7. When you get the A:\ prompt, type the following sequence:
C: <enter>
cd\test <enter>
C:\test> awdfl783m BIOS file
(to save or not to save old BIOS is the user’s decision)

Wat bedoelen ze met C:\test> awdfl783m BIOS file? dat bestand heb ik niet eens :S

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Tja, je moet wel het biosfile ook op de HD zetten hè.

Ik zou echter als ik jou was NIET flashen. Alleen al door je postings heb ik erg weinig vertrouwen in een goede afloop.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Hahaha, tja ik weet het, ik ben een n00b. Maar waar vind ik die BIOS file dan? Ik zit nu namelijk net in AMI FLASH programming utillity en heb geen idee wat ik verder moet doen :D.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Sluit dat maar af. Ik ga eens even dat file downloaden en lezen. Overigens is het handje vasthouden aan het worden en dat is niet de bedoeling.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
OK sorry, maar wel heeeeeeel erg bedankt. Zo ver zou ik nooit in mijn eentje komen. Jullie zijn allemaal een stuk behulpzamer dan het bedrijf waarvan ik deze comp heb gekocht.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik denk dat

C:\awdfl783m.exe a7008vms.120

e.e.a. in werking zal gaan zetten.

Vergeet je niet als daarom gevraagd wordt YES te zeggen tegen de backup optie?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
OK, maar er gebeurt niets als ik C: awdfl783m intype, maar wel als ik adsfi711 intype. Dan krijg ik een tabel met allemaal opties. Maar heb geen idee hoe ik die zet maar uitvoer.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ah, dan koos ik het verkeerde tekstfile zeker.

Doe maar

C:\adsfi711.exe a7008vms.120

Overigens, het toepassen van mijn posting doe je geheel en al op eigen risico. Tenslotte kan het na 60x 100% goed flashen door mij nu ineens fout gaan.

Maar het komt allemaal wel goed hoor. :)

BACKUP maken.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Nee hoor, je had de goede tekstfile, die heb ik ook. waarschijnlijk is het gewoon een standaard wordfile. ze hebben zeker geen zin om per moederbord een aparte flash-manual te maken :). maargoed ik ga het proberen.

Verwijderd

Topicstarter
FLASH COMPLETE
thanks dude, ff kijke of windows xp het nu wel doet. :D:D:D

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht even dat het fout was gegaan, omdat hij na een paar keer rebooten steeds op het MSI scherm bleef hangen en er stond iets van CMOS wrong, maar nu zit ik windows te installeren en alles gaat goed.
WINDOWS KOMT EINDELIJK VERDER DAN HET WITTE BALKJE

bedankt allemaal.
vooral GuardianAngel ;)

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-08 07:05

boesOne

meuh

Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 23:31:
Ik dacht even dat het fout was gegaan, omdat hij na een paar keer rebooten steeds op het MSI scherm bleef hangen en er stond iets van CMOS wrong, maar nu zit ik windows te installeren en alles gaat goed.
WINDOWS KOMT EINDELIJK VERDER DAN HET WITTE BALKJE

bedankt allemaal.
vooral GuardianAngel ;)
Even de bios defaults laden en alles weer goedzetten in de bios en hij blijft niet meer op het MSI schermpje hangen..

lachen topic :)

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:01

Reptile209

- gers -

Dj-Flexman: 't is wel Flex als je Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif (edit) gebruikt als er niemand na je gepost heeft. Dan lopen de posts niet zo op :)

s6 in ieder geval!

Zo scherp als een voetbal!

Pagina: 1