Toon posts:

REF speakers, ervaringen graag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search op het GoT forum gebruikt, maar er is niks over deze boksen te vinden. Ik heb ze gevonden op de conradsite:

http://www1.nl.conrad.com...L&p_init_ipc=X&~cookies=1

*klik*

Vooral het Frequentiebereik spreekt mij aan, namelijk 44 - 25.000 Hz. Dat lijkt mij toch erg laag, maar er staat wel bij dat het 2 weg boksen zijn. Maar vooral dat lage stemt mij in een jubelstemming, dan zou ik dus geen subwoofer er bij hoeven te kopen. Kent iemand deze boksen? Graag ervaringen en adviesen e.d.

Groeten,

Roy

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:21

GaMeOvEr

Is een hork.

Tja.

Het nadeel van frequentiebereiken, is dat ze bij goedkope speakers altijd het _theoretische_ frequentiebereik aangeven in de specs, niet de realistische.

Dus, dat betekend, dat deze speaker misschien wel 44-25000 doet, maar dat hij efficient 60-20.000 is, omdat bijvoorbeeld 44Hz wel gehaald wordt, maar 6 db zachter dan bijvoorbeeld 60Hz.

Het is zeg maar een soort curve. Het zou dus zo kunnen zijn dat dat het frequentiebereik van 60-20000Hz op een gelijk volume wordt weergegeven en dat alle lagere en hogere frequenties nog wel weergegeven worden, maar met een steeds afnemend volume.

Theoretische frequentiebereiken zeggen dus niet zoveel. Aan de andere kant, er zit een 25Cm laagunit in, die zou toch wel een beetje laag moeten kunnen weergeven.

Echter, om te beweren dat je met deze speakers voor de betere "Home Theater ervaring" geen Subwoofer nodig hebt, vind ik wel weer erg ver gaan, zo laag is 44Hz nu ook weer niet, als hij het al zou halen. Als het nu 30 zou zijn, en op een realistisch volume, mja.

Voor film kijken is een sub toch wel onmisbaar, voor de betere "spektakelexplosies" voor het luisteren naar muziek is het niet zo erg, als je speakers goed laag kunnen.

Persoonlijk verwacht ik er niet veel van, voor deze centen.

Zelf denk ik dat dit een "oomph oomph" speaker is, met overdreven veel laag in het 50-60Hz gebied, zonder echt laag te gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door GaMeOvEr op 01-03-2004 23:05 ]

Aannames zijn fataal.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Om bovenstaand verhaal nog eens extra duidelijk te maken, hier de grafiek van een 30cm woofer:
Afbeeldingslocatie: http://www.d-s-t.com/peerless/data/freq/830500.gif

De gemiddelde gevoeligheid is hier ca 90dB. Wat men normaal dus opgeeft is het punt waarbij de gevoeligheid een X aantal dB's lager is.

Bijv:
bij -3dB spreek je over een bereik van 60-500Hz,
bij -6dB over 48-500Hz,
bij -9dB is het 30-500Hz,
bij -12dB zelfs 20-500Hz (hogere tonen even daargelaten, die gebruik je niet bij een dergelijke woofer).

Gezien er verder niks staat aangegeven over verdere parameters, welke dB punten ze hanteren, onder welke omstandigheden er is gemeten, in deze behuizing of gewoon de specs genomen van de onderdelen, is het opgegeven bereik dus verder vrij nutteloos. Wegens het ontbreken van verdere gegevens kan ik zeggen dat mijn gameboy koptelefoon ook een bereik heeft van 18-30.000Hz :)

En mocht je dan de juiste specificaties hebben, dan nog weet je niet hoe de speaker nou echt klinkt. Daar zit onderling zo veel verschil in dat je het eigenlijk _altijd_ zelf moet horen.

Wat betreft een subwoofer, in de meeste gevallen is deze gewoon aan te raden. Onder andere omdat je het volume hiervan kunt instellen, apart van de rest van het geluid. Je bent minder gevoelig voor lage tonen, helemaal bij een laag geluidsdrukniveau. Met een actieve subwoofer kun je dit makkelijk compenseren door het sublaag naar wens lekker aan te dikken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Ik dank jullie wel voor jullie reactie's, ik denk dat ik maar is naar de winkel van conrad ga, om ze te kunnen horen. Ik houd van een vol geluid, met redelijk veel bas.

Ik hoef niet echt een home theatre geluid te hebben. Als ik er nog een subwoofer bij zou kopen, kun je dat wel aansluiten op een stereoversterker? Volgens mij kon je die dingen vroeger wel krijgen: een woofer die het geluid scheidde, zodat je de speakers aan de woofer moest hangen. Bestaan die dingen nog? (aangezien nu iedereen 5.1 receivers heeft)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Vol staat niet gelijk aan veel bas...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Fijn

Maar ik heb nog een vraag:

Zijn er nog (sub)woofers te koop die het geluid scheiden? Aangezien ik een stereoversterker heb, dan zouden de speakers aan de woofer moeten worden aangesloten. Maar ik betwijfel of dezen er nog zijn, aangezien bijna iedereen 5.1 receivers heeft. Zijn ze nog te koop?

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 12:30:
Fijn

Maar ik heb nog een vraag:

Zijn er nog (sub)woofers te koop die het geluid scheiden? Aangezien ik een stereoversterker heb, dan zouden de speakers aan de woofer moeten worden aangesloten. Maar ik betwijfel of dezen er nog zijn, aangezien bijna iedereen 5.1 receivers heeft. Zijn ze nog te koop?
Ik kan op mijn eltax atomic de normale speakers gewoon doorlussen vanaf de subwoofer.

Dan pak je gewoon een normale speaker uitgang op je reciever -> Die naar de subwoofer en dan daar vandaan weer naar je normale boxen.

Moet wel eerlijk bekennen dat ik het nog niet zo geprobeerd heb want mijn Yamaha heeft gewoon een subwoofer uitgang en ik sluit liever mijn missions rechtstreeks aan op de reciever dan op zo'n subje.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Verwijderd

Topicstarter
Reind schreef op 02 maart 2004 @ 12:53:
[...]

Moet wel eerlijk bekennen dat ik het nog niet zo geprobeerd heb want mijn Yamaha heeft gewoon een subwoofer uitgang en ik sluit liever mijn missions rechtstreeks aan op de reciever dan op zo'n subje.
Okeej, maar ik heb een normale stereoversterker, dus dan moet ik de speakers wel aansluiten op eeb (sub)woofer.
Pagina: 1