Toon posts:

Hoe kan ik windows98 weer terug krijgen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi
Ik heb eerst windows 98 op mijn pc gehad, nu heb ik er windows xp op staan.
Maar ik zou graag weer windows 98 terug willen op mijn pc, maar op een 1 of andere manier wil dat niet.
Als ik mijn pc opstart met zo'n windows 98 opstart discette en de instalatie cd van windows 98 en ik slecteer in de dos mode: E:install.exe dan start hij wel op en dan geeft hij telkens errors enzo dat hij te weinig schijfruimte heeft en geen fat is enzo.
Kan iemand mij helpen?

Niels

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-09 14:07

André

Analytics dude

Dat komt omdat je een NTFS indeling op je HDD hebt, dus eerst partities weggooien en opnieuw aanmaken, dan formatteren en installeren.

• tstrik
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
de schijf indeling is ntfs, dus eerst met fdisk fat32 partities aanmaken.

[ Voor 4% gewijzigd door tstrik op 01-03-2004 14:09 . Reden: te laat ]

MSI GNB Max-FISR, P4 3,06GHz, MSI Ti4800SE-VTD8X

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt, maar hoe krijg ik die ntsc dan terug naar fat?

Verwijderd

dan raad ik je een proggie als partitionmagic aan. vanaf 8.0 kan werken met XP. Dan kun je zelfs tot 3 OS's op je pc doen...

Misschien kan het ook via DOS, maar da weet ik niet cker...

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 14:10 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

in windows

Start > uitvoeren > convert c:\ /fs:fat32

dan ben je wel al je data kwijt na een reboot

• YoYoost
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 16:30
Je hebt Windows Xp over windows 98 geinstalleerd? dan zul je opnieuw moeten formatteren want je harddisk is dan van fat naar ntfs omgezet. En je hebt de windows 98 cd nodig om windows 98 te installeren. Het beste wat je kan doen is een andere partitie installen met win 98 erop
lees dit maar is door: klik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat fdisk is gedaan, nou heb ik 2 dingen on zo'n menutje staan, bij de ene staat ntsc 3.2 gb en bij die andere staat geen fat ofzo maar gewoon 4 mb. :?

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 09:29

Schonhose

Retro Icoon

De oplossing van Catch22 is _o_

Zelf zou ik gezien je geschatte ervaring met PC's het volgende eens doorlezen

Wat tips over partities maken met fdisk en het formatteren van de harde schijf en het opnieuw installeren van windows'98.

Die NTFS partitie van 3.2 gig is je huidige partitie met alle data. Deze kun je verwijderen en vervolgens een nieuwe FAT32 partitie aanmaken.

Deze kun je gebruiken om WIN 98 te installeren. Kijk ook eens op de link.

Onthou wel: Je bent alle data kwijt bij het uitvoeren van bovenstaande acties!!!!!!!!!!!!!!!!

[ Voor 55% gewijzigd door Schonhose op 01-03-2004 14:18 ]

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

• orange.x
  • Laatst online: 03-08 12:05
Waarom zou je terug willen naar windows 98??

ik heb zelf ook een hele tijd xp nu en krijg maar niet een stabiel systeem, ik kots nu werkelijk over xp heen. vanavond na werk ff linux debian eroverheen installeren, als dat niet werkt, sparen voor nieuwe pc..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 14:08:
Oke bedankt, maar hoe krijg ik die ntsc dan terug naar fat?
offtopic:
lijkt me idd een interessante conversie ja... :+

• Schonhose
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-09 09:29

Schonhose

Retro Icoon

el1zer schreef op 01 maart 2004 @ 14:24:

ik heb zelf ook een hele tijd xp nu en krijg maar niet een stabiel systeem, ik kots nu werkelijk over xp heen. vanavond na werk ff linux debian eroverheen installeren, als dat niet werkt, sparen voor nieuwe pc..
Ik heb toch even behoefte om te reageren op jouw post. Ten eerste vraag ik me af wat voor nut de post bijdraagt aan deze discussie omdat er geen antwoord gegeven wordt op de vraag van de TS

Ten tweede kots je over XP heen omdat jij het niet stabiel kunt krijgen op jouw machine. Hiervoor kunnen verschillende oorzaken zijn, varierend tot dat de hardware niet of nauwelijks compatibele is met XP of omdat het kennis niveau niet hoog genoeg is.

Dit wil niet zeggen dat XP een kloten systeem is. Ikzelf heb 3 systemen die zeer stabiel draaien onder XP, tis gewoon een kwestie van goed configureren.

Ik kan ook alleen maar raden naar de redenen van de TS om weer terug te gaan naar Win98, maar zo uitzonderlijk is dat niet. Specifieke software draait soms niet op XP (ook niet onder de compatibiliteitsmode), specifieke hardware die alleen maar door Win98 ondersteund worden omdat er geen XP drivers meer gemaakt worden.

Feit is alleen dat de vraag is hoe je Win98 terug zet op een systeem waar nu Win XP opstaat.

Dat je hierbij waarschijnlijk tegen de conversie NTFS naar FAT32 aanloopt is logisch, maar niet iedereen weet dat. Daarom is er een forum om elkaar te helpen.

Ongefundeerde opmerkingen als "ik kots op XP" zijn zo suggestief en zo persoonlijk dat deze opmerkingen als zodanig naar mijn idee geen goede bijdrage kunnen leveren aan deze discussie.

Just my $0.02...

"The thing under my bed waiting to grab my ankle isn't real. I know that, and I also know that if I'm careful to keep my foot under the covers, it will never be able to grab my ankle." - Stephen King
Quinta: 3 januari 2005

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
el1zer schreef op 01 maart 2004 @ 14:24:

Is dat uberhaupt aan de orde? de TS vraagt hoe en waarmee het kan, en zal daarom wel zijn redenen hebben (en zie verder de post boven mij) :)

Als je windows 98 overnieuw gaat formatteren hoef je niet eerst te converteren als het je niet uitmaakt dat je je data kwijt bent, je kunt ook vanaf je bootlfop met fdisk de bewuste partitie deleten en een nieuwe maken (die is dan namelijk fat32), dat scheelt je geconverteer (en kwa tijd duurt het niets langer, en dit werkt ook als je XP al niet meer boot). Converteren met databehoud kan overigens wel, door gebruik te maken van Partition Magic :)

• orange.x
  • Laatst online: 03-08 12:05
Schonhose schreef op 01 maart 2004 @ 15:08:
[...]

Ik heb toch even behoefte om te reageren op jouw post. Ten eerste vraag ik me af wat voor nut de post bijdraagt aan deze discussie omdat er geen antwoord gegeven wordt op de vraag van de TS

Ten tweede kots je over XP heen omdat jij het niet stabiel kunt krijgen op jouw machine. Hiervoor kunnen verschillende oorzaken zijn, varierend tot dat de hardware niet of nauwelijks compatibele is met XP of omdat het kennis niveau niet hoog genoeg is.

Dit wil niet zeggen dat XP een kloten systeem is. Ikzelf heb 3 systemen die zeer stabiel draaien onder XP, tis gewoon een kwestie van goed configureren.

Ik kan ook alleen maar raden naar de redenen van de TS om weer terug te gaan naar Win98, maar zo uitzonderlijk is dat niet. Specifieke software draait soms niet op XP (ook niet onder de compatibiliteitsmode), specifieke hardware die alleen maar door Win98 ondersteund worden omdat er geen XP drivers meer gemaakt worden.

Feit is alleen dat de vraag is hoe je Win98 terug zet op een systeem waar nu Win XP opstaat.

Dat je hierbij waarschijnlijk tegen de conversie NTFS naar FAT32 aanloopt is logisch, maar niet iedereen weet dat. Daarom is er een forum om elkaar te helpen.

Ongefundeerde opmerkingen als "ik kots op XP" zijn zo suggestief en zo persoonlijk dat deze opmerkingen als zodanig naar mijn idee geen goede bijdrage kunnen leveren aan deze discussie.

Just my $0.02...
SUPERSORRY dat ik zon nutteloze post gedaan heb, paas je adres even, dan stuur ik je een bloementje :)

maar kijk, ik weet wel wat een stabiel systeem is, heb thuis ook een server staan met xp en dat loopt als een tiet, ik bedoel eigenlijk niet echt xp dat zo slecht is maar P4 wat ik heb... maar je hebt idd gelijk dat ik niet echt een oplossing had maar de reden wilde ik gewoon even weten, en dat sommige programma's alleen werken met win98 weet ik maar al te goed :) maar dat geblaat kotsen enzo, dat was meer een kleine frustratie odmat ik me pc WEER moest formatteren en dat is nooit grappig, stom gezeur altijd, want ik kon gewoon met geen mogelijkheid meer in windows komen, en elke x als ik schoon begin dan is het binnen een week alweer vernaggelt. dus een soort dubbele post, frustratie en nieuwschierigheid :)

niet meteen zo boos worden

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Gewoon niet , win98 is een pruts windows
Lekker xp houden, of 2k

Tweak!

• HyperActivE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-08 14:41

HyperActivE

Niet zo actief als verwacht

En als je het echt cker weet, is er geen enkele mogelijke manier om het te doen zonder je gegevens op de schijf kwijt te raken..
Pagina: 1