Toon posts:

PC3200 geheugen draait niet op 400 mhz

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg mijn PC3200 geheugen niet op 400 mhz draaiende.

Configuratie:
MSI KT4V moederbord met laatste bios
AMD XP 2800+
TWinMos PC 3200 geheugen
Club 3D FX 5900 XT

Moederbord zou 1 reepje 400 mhz geheugen moeten ondersteunen.
Vriend van mij heeft zelfs 2 pc's met zelfde moederbord en zelfde geheugen, waarbij 2 repen PC3200 op 400 mhz stabiel draaien.

Alleen ik krijg het niet voor elkaar.

Als ik in de bios alles op auto zet -> 333 mhz
als ik het handmatig op 400 zet -> 333 mhz

Wie.....?

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-01 10:50
Je processor loopt standaard op een fsb van 333MHz, je zult misschien alleen asynchroon je geheugen kunnen klokken op 400MHz.

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

• KabalA!
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 15:53

KabalA!

[ No-Life ]

De kans is groot dat je CL verkeerd (waarschijnlijk te laag) ingesteld staat... probeer hem eens te starten op CL3, kijk of dit werkt en probeer um daarna op 2,5... ik denk dat dit het probleem is heb ik namelijk ook gehad met m'n mem :)

[ Voor 8% gewijzigd door KabalA! op 01-03-2004 13:29 ]

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

Verwijderd

Topicstarter
KabalA! schreef op 01 maart 2004 @ 13:29:
De kans is groot dat je CL verkeerd (waarschijnlijk te laag) ingesteld staat... probeer hem eens te starten op CL3, kijk of dit werkt en probeer um daarna op 2,5... ik denk dat dit het probleem is heb ik namelijk ook gehad met m'n mem :)
Op 2,5 heb ik hem al geprobeert, maar nada....
Ik zal het vanavond nog eens op 3 proberen.
(bij die vriend van mij staat ie op 2,5)

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:09

Shunt

Boe

heeft hij niet toevallig een ander mobo.
want het lijkt mij heel apart als hij op een mobo dat maximaal een fsb vab 166 mhz ondersteund met de benodige deviders. hij zonder problemen op 200 mhz loopt. als je hebt over alleen het gheugen daar heb je niets aan dit verminderd de preformance alleen maar.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Shunt schreef op 01 maart 2004 @ 13:38:
want het lijkt mij heel apart als hij op een mobo dat maximaal een fsb vab 166 mhz ondersteund met de benodige deviders. hij zonder problemen op 200 mhz loopt. als je hebt over alleen het gheugen daar heb je niets aan dit verminderd de preformance alleen maar.
Wat is dit voor onzin?
Meer bandbreedte kan zo nooit voor minder performance zorgen. CPU en mem praten tegen elkaar met een bepaalde bandbreedte, als er dan een device met het geheugen wil praten dan vraagtie ook bandbreedte (DMA).

Als je geheugen meer bandbreedte heeft dan je CPU kan leveren, dan is er altijd wat ruimte gereserveerd voor DMA devices.

Kzou dan wel willen weten waarom jij denkt dat er dan minder performance is :P

C:\>_

• KabalA!
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 15:53

KabalA!

[ No-Life ]

Vinnie schreef op 01 maart 2004 @ 13:48:
[...]

Wat is dit voor onzin?
Meer bandbreedte kan zo nooit voor minder performance zorgen. CPU en mem praten tegen elkaar met een bepaalde bandbreedte, als er dan een device met het geheugen wil praten dan vraagtie ook bandbreedte (DMA).

Als je geheugen meer bandbreedte heeft dan je CPU kan leveren, dan is er altijd wat ruimte gereserveerd voor DMA devices.

Dit zegt hij omdat dit is gebleken uit testen van verschillende sites (kan zosnel ff geen link vinden :(), als je cpu en mem async draaien onstaat er een soort van lag tussen deze twee waardoor het dus langzamer is dan wanneer je je cpu\mem sync laat draaien :)

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

• Shunt

Shunt

Boe

te laat :P
Vinnie schreef op 01 maart 2004 @ 13:48:
[...]

Wat is dit voor onzin?

hallo lang niet gezien :D

mare ga jij maar eens wat reviews lezen. als jij op een AMD platoform de fsb asink laat lopen dan gaat de preformance achteruit.
sim-pel

Game PC

• Vinnie
  • Niet online
KabalA! schreef op 01 maart 2004 @ 13:51:
Dit zegt hij omdat dit is gebleken uit testen van verschillende sites (kan zosnel ff geen link vinden :(), als je cpu en mem async draaien onstaat er een soort van lag tussen deze twee waardoor het dus langzamer is dan wanneer je je cpu\mem sync laat draaien :)
Shunt schreef op 01 maart 2004 @ 13:52:
te laat :P
hallo lang niet gezien :D

mare ga jij maar eens wat reviews lezen. als jij op een AMD platoform de fsb asink laat lopen dan gaat de preformance achteruit.
sim-pel
Nee :+

Ervaring gaat bij mij boven reviews. Ik heb al een paar VIA chipsets achter de rug en bij elke die ik heb gehad ging de performance gewoon omhoog bij het omhoog krikken van de geheugenbus (ok, ligt met name dan aan de chipset. my fault :P).

Maargoed, kzal het hier wel bij laten zitten voor er te ver offtopic gaan :)

[ Voor 3% gewijzigd door Vinnie op 01-03-2004 13:57 ]

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Het is gewoon een feit dat met een AMD systeem je FSB en geheugen best synchroon draaien. Dus als je FSB aan 166MHz draait, kan je je RAM beter aan 333MHz laten draaien, dit zal beter presteren dan wanneer je je RAM toch aan 400MHz laat draaien. Vraag me niet hoe dit komt, maar dit is wat ze mij hebben wijs gemaakt.

• Shunt

Shunt

Boe

Vinnie schreef op 01 maart 2004 @ 13:56:
[...]

[...]

Nee :+

Ervaring gaat bij mij boven reviews. Ik heb al een paar VIA chipsets achter de rug en bij elke die ik heb gehad ging de performance gewoon omhoog bij het omhoog krikken van de geheugenbus (ok, ligt met name dan aan de chipset. my fault :P).

Maargoed, kzal het hier wel bij laten zitten voor er te ver offtopic gaan :)
wat jij bedoelt is dus ook de fsb om hoog gooien. en niet dus de fsb van de proc op 166 mhz laten en dan het geheugen op 400 mhz dat maakt echt alles langzamer (niet alleen mem benches van sandra maar ook gewoon games)

Game PC

Verwijderd

Shunt schreef op 01 maart 2004 @ 13:38:
Klopt , dat is algemeen bekend

• Vinnie
  • Niet online
Shunt schreef op 01 maart 2004 @ 14:07:
wat jij bedoelt is dus ook de fsb om hoog gooien. en niet dus de fsb van de proc op 166 mhz laten en dan het geheugen op 400 mhz dat maakt echt alles langzamer (niet alleen mem benches van sandra maar ook gewoon games)
Helemaal niet, zucht :{
Duron 800 @ FSB 100MHz met mem op 133MHz, om maar ff een voorbeeld te noemen.
Maar dit was dus met een VIA KT133A chipset.

Maargoed, kunnen we dit beter niet ergens anders bespreken? ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Vinnie op 01-03-2004 14:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 13:31:
[...]

Op 2,5 heb ik hem al geprobeert, maar nada....
Ik zal het vanavond nog eens op 3 proberen.
(bij die vriend van mij staat ie op 2,5)
Nope....CL op 3 lukt ook niet.

Trouwens de aquamark loopt bij die vriend van mij op 400 Mhz harder dan op 333. Scheelt ongeveer 400 punten. Zijn processor loopt op 166 (AMD 2800).

Wat nu?

Verwijderd

dus mijn athlon xp 2000+ werkt ook beter als ik mijn geheugen op 266 laat draaien ipv 333????

• Vinnie
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 12:40:
dus mijn athlon xp 2000+ werkt ook beter als ik mijn geheugen op 266 laat draaien ipv 333????
Kom je maar op een manier achter he ;) Even benchen op 333MHz en daarna benchen op 266MHz.
Zie je vanzelf of het het waard is om op 266MHz of 333MHz te werken.

edit: wel goed kijken of je niet je FSB mee omhoogkrikt, nahjah.. als ie het pikt is het een leuke overclock :)

Shunt, async/sync ipv asink/sink :)

[ Voor 18% gewijzigd door Vinnie op 02-03-2004 14:02 ]

• Shunt

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 20:11:
[...]

Nope....CL op 3 lukt ook niet.

Trouwens de aquamark loopt bij die vriend van mij op 400 Mhz harder dan op 333. Scheelt ongeveer 400 punten. Zijn processor loopt op 166 (AMD 2800).

Wat nu?
en dat jij dat ook doet en dus de divider niet goed hebt staan

wat ik denk dat die vriend van je doet is de processor op een fsb van 200 laten lopen en het geheugen ook. dus gewoon sink ( weet je zeker dat hij ook dat exacte moederbord heeft of heeft hij er een met de nforce chipset ? )

[ Voor 14% gewijzigd door Shunt op 02-03-2004 14:01 ]

Game PC

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
komt er op neer dat dat Twinmos geheugen iig niet op 200mhz draait.:

En dat heb ik ook zelf bevonden:

Twinmos geheugen is gek ?/
Twinmos PC3200 niet stabiel op 200mhz/

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op 02 maart 2004 @ 13:45:
[...]

en dat jij dat ook doet en dus de divider niet goed hebt staan

wat ik denk dat die vriend van je doet is de processor op een fsb van 200 laten lopen en het geheugen ook. dus gewoon sink ( weet je zeker dat hij ook dat exacte moederbord heeft of heeft hij er een met de nforce chipset ? )
Exact zelfde Mobo, processor en ook PC 3200 van twinmos (2 x 512). Zelfde bios instellingen.
Wat ik ook doe bij het opstarten blijft ie hem op 333 mhz gooien. Ook als ik hem in de bios op een lagere snelheid zet. Lijkt wel of dat op 1 of andere manier gelocked staat.

Officieel zou het moederbord 1 reep van 400 moeten ondersteunen. Maar ook dat pakt ie niet.

Rare jongens die computers..... 8)7

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 20:18:
[...]

Rare jongens die computers..... 8)7
lees mijn post hier boven ;)

Rare jongens dat Twinmos :D

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-08 14:36

BLN

zet je proc anders op 11x 200. Dat trekt 80% van de barton 2800's dan loopt je mem in sync en je haalt nog een lief snelheidswinstje van je fsb verhoging. :)

If it ain't broken, don't fix it

Verwijderd

Topicstarter
BiX schreef op 03 maart 2004 @ 09:49:
zet je proc anders op 11x 200. Dat trekt 80% van de barton 2800's dan loopt je mem in sync en je haalt nog een lief snelheidswinstje van je fsb verhoging. :)
Dat vind ik ook nog een goede optie _/-\o_
Gaan we vanavond eens proberen.

Ik laat het wel ff weten.
Pagina: 1