Toon posts:

Pc hangt owv stof?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kan stof een computer laten spontaan laten rebooten? :? Blijkbaar wel...

Vorige week kwam ik na een dagje werken thuis, en zag dat mijn oude pc gecrashed was. Beeldscherm op stand-by, hd-ledje brandt maar geen disk-activiteit en pc is alleen nog uit te zetten door de on/off knop 5sec in te drukken.
Opnieuw booten doet ie wel, maar na een kleine minuut ongeveer crashed ie opnieuw. Vanalles geprobeerd, memtest schijfje geprobeerd, maar die geeft geen fouten (voor zover ie kan testen toch). Geheugen toch maar eens gewisseld, zonder resultaat. Dan volledig kaal systeem geprobeerd, enkel AGP-kaart, cpu en memory me een andere voeding, zelfde probleem, beeldscherm stand-by, hd-ledje brandt.
In de bios komt de processor nooit boven de 35°. Voltages blijven ook stabiel. En toch valt die bak uit. De diagnose-LEDs laten telkens andere fouten zien, maar de meest voorkomende melding is "Testing RTC".

Ik had echt geen idee wat ik nog kon proberen... Dan heb ik de perslucht maar eens bovengehaald en het moederbord een goeie beurt gegeven. Dat had ik nog niet gedaan omdat er niet echt veel stof te vinden was... Alleen rond de condensators rond m'n cpu zat er een laagje stof. Dan alles opnieuw gemonteerd et voila! Bakje bolt weer net als vroeger. Blijkbaar was stof de grote boosdoener van de problemen.

Nu een vraagje... Zijn er nog mensen die dit al meegemaakt hebben? Ik neem regelmatig pc's van vrienden en collega's onder handen (kan moeilijk nee zeggen ;) ). En ik krijg dan ook af en toe computers te zien, die er vanbinnen uitzien als een stofzuigerzak >:) , maar dat bleek nooit een probleem te zijn.

De specs van dit bakje:
AMD Duron 1000MHz
256Mb SDR-RAM PC133 Kingston
MSI K7T PRO2
40GB Maxtor 7200rpm 2Mb
floppy
32Mb nvidia TNT2
16x/40x DVDROM
32x10x CDRW
ADMTek 10/100Mbit Network
Windows XP SP1

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Theoretisch is dat natuurlijk gewoon mogelijk. Je weet nooit wat er allemaal in dat stof zit. Wellicht was het zelfs een filmpje vocht. Of waren er gewoon wat contacten vies die na je blaaspartij of het uit- en inschuiven van de kaarten weer contact maakten.

Overigens is het minder zichtbare fijne stof vaak 'gevaarlijker' dan het beter zichtbare, grovere stof.

[ Voor 18% gewijzigd door Room42 op 01-03-2004 02:37 ]

Koop al mijn ads!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Nu een vraagje... Zijn er nog mensen die dit al meegemaakt hebben?
237 maar... :P

10 tegen 1 dat er een paar condensatoren op je mobo kapot zijn.
Dit is een heel bekend probleem op MSI K7T PRO2 mobo's, welke jij dus hebt :)

Fiets je kast eens open en kijk of je dergelijke condensatoren tegenkomt.
Zie je daar dit soort dingen, dan wordt het bon zoeken en naar de winkel rennen of zelf nieuwe erop solderen.

[ Voor 83% gewijzigd door Rone op 01-03-2004 02:53 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:42

Jimbolino

troep.com

er zat waarschijnlijk iets los, en dat heb je nu aangedrukt

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Topicstarter
Daar had ik naar gezocht, omdat ik wist dat dit mb daar last van kon hebben. Maar de condensators zien er allemaal ongeschonden uit.

Er zat ook niets los, alles wat los zat is eruit geweest.

Net voordat ik dat ding met de perslucht te lijf ben gegaan, deed ie nog raar. En daarna niet meer... ik dacht dat ik droomde. Heb een half uur met de schrik gezeten dat ie het toch zou begeven, maar hij draait toch alweer een paar uurtjes mee. Zonder de minste problemen. Heb hem een memtest laten doorlopen zonder probs, en momenteel draait ie vlotjes 3D Mark 2000 (voor zover dat kan met een TNT2 ;) ).

/me heeft geluk gehad vandaag! :D

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2004 03:00 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 02:57:
Maar de condensators zien er allemaal ongeschonden uit.
Roep dat maar niet te hard... het kan elk moment fout gaan met die mobo's :X

Maar wellicht was het toch het stof en is je sysje nu weer piekfijn in orde. :)
Laten we het hopen.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
r00n187 schreef op 01 maart 2004 @ 03:07:
[...]

Roep dat maar niet te hard... het kan elk moment fout gaan met die mobo's :X

Maar wellicht was het toch het stof en is je sysje nu weer piekfijn in orde. :)
Laten we het hopen.
Mja, hoop het ook, maar een ramp zou het niet zijn. 't Is maar een bakje om mee te rotzooien. :) 't Zou wel een mooi excuus zijn om een nieuw plankje te halen. :9

Laat die condensators maar ontploffen })

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2004 07:05 . Reden: typo ]

Pagina: 1